Kia Sportage 2018Hra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakAgent Myší kožuštekObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Honda Jazz 1,5 Dynamic – Blue(s) Jazz

Honda Jazz 1,5 Dynamic – Blue(s) Jazz

Hudobnému štýlu blues nerozumiem a neholdujem ani jazzu, ale v dobrej spoločnosti si ich dokážem na živom predstavení užiť. A dobrou spoločnosťou pre každého, kto má rád Hondu a jej motory je práve pohonná jednotka v omladenom Jazze. Nový motor 1,5 i-VTEC dosahuje výkon 130 koní pri 6.600 ot/min. a disponuje silou 155 Nm pri 4.600 ot/min. Prenos výkonu na predné kolesá zabezpečuje CVT prevodovka so siedmimi virtuálnymi prevodovými stupňami alebo, ako to bolo v našom prípade, manuálna šesťstupňová prevodovka s precíznym mechanickým chodom typickým pre Hondu. Nedoceneným zostane vynikajúce rozmiestnenie a vzájomná výška pedálov brzdy a akcelerátora umožňujúca bezproblémové podraďovanie s medziplynom. 

Už z technických parametrov je zrejmé, že nový motor je výnimočný tým, čo nemá... Nemá totiž turbo, je to vysokootáčková atmosféra zo starej školy. Vďaka pohotovostnej hmotnosti len 1104 kg dosahuje dynamicky koncipovaný Jazz zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,7 s a maximálnu rýchlosť 190 km/h, to všetko za predpokladu, že budete držať otáčky nad 4 a pol tisíca. V meste udržiavanie vysokých otáčok však vôbec nie je nevyhnutné, Jazz sa bez problémov dokáže svižne pohybovať aj v rozpätí dvoch až štyroch tisícov. Nad uvedenú hranicu je zvukový prejav motora veľmi výrazný, slabšie povahy by ho mohli vnímať ako príliš hlučný. Krátke sprevodovanie pomáha dynamike, ale na diaľnici sa motor pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h pohybuje na hranici 4.000 ot/min. Povahe pohonného ústrojenstva zodpovedá aj spotreba, ktorá sa po ukončení testu zastavila na hodnote 7,3 litra pri 90% mestskej premávky, prevažne v dopravných špičkách a bez využitia stop systému. A to je mimochodom údaj takmer na chlp zhodný s tým, ktorý udáva výrobca (7,2).



Podvozok je naladený tuhšie, ale k vysokootáčkovému charakteru to pasuje a aj v spojení so šestnásť palcovými diskami obúvajúcimi pneumatikami s rozmerom 185/55 R16 je jazdný komfort uspokojujúci. Ostrejšiemu naladeniu sekunduje aj výzor, ktorý vo verzii Dynamic obsahuje špecifický predný nárazník s červenou linkou, nástavce prahov, zadný nárazník s naznačeným difúzorom a ďalšou červenou linkou a decentný spojler piatych dverí. Celok vhodne dopĺňajú čierno lakované šestnásť palcové disky. Mimochodom, najlepšia farba pre najsilnejší Jazz je jednoznačne červená, svetlomodrá metalíza je príliš chladná a neodzrkadľuje skutočný temperament auta. Honda Jazz Dynamic síce nie je „hot“, ale rozhodne to nie je obyčajné mestské presúvadlo, aj keď mesto je jeho preferovaným teritóriom.

Aby sme pre celú tú dynamiku nezabudli, Jazz je známy ako geometrický hlavolam. Vnútorný priestor je pre oči nezaujatého pozorovateľa väčší ako auto pri pohľade zvonku. Snáď s výnimkou šírky je priestoru dosť aj pre štyroch dospelých pasažierov. Batožinový priestor má navyše slušný objem 354 litrov v základnej konfigurácii, pri sklopených zadných operadlách dostanete maximum 1314 litrov a to už stačí aj na rozšafný nákup v švédskom nábytkovom obchoďáku. 



Interiér v našej verzii oživuje červené prešívanie volantu, radiacej páky a sedadiel. Prístrojová doska má prehľadné členenie, jej vyhotovenie z tvrdých plastov nemusí v tejto kategórii nikoho znervózňovať. Perfektným funkčným detailom je výklopný držiak na nápoje vľavo od volantu umiestnený tak, že v zime nádobu s kávou ohrieva teplý vzduch a v lete chladí energetický nápoj klimatizácia. Ak nápoja niet, držiak je ideálnym miestom na odloženie mobilného telefónu. Ovládanie manuálnej klimatizácie je rovnako oldschoolovo mechanické ako koncepcia pohonnej jednotky, k funkčnosti nemám žiadne výhrady. Zásadné výhrady mám však voči multimediálnemu systému Honda Connect, dotykové ovládanie jeho sedempalcovej obrazovky je nešikovné a snáď zvyknutý na koncernové systémy som sa dostatočne „nekonektol“. 

Pochváliť však musím funkcie asistenčných systémov: upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu a systém rozpoznávania dopravných značiek. Zásadný problém vidím v cenovke, ktorá v našom prípade začína na sume 16.990,- EUR, výsledná cena spolu s obidvomi možnými príplatkami, metalízou za 479,- EUR a navigáciou za 600,- EUR dosiahla 18.069 EUR. A to je príliš veľa, najmä ak sa pozrieme na akciový cenník Hondy Civic. Nový päťdverový Civic vo výbave Comfort s litrovým trojvalcom a výkonom 129 koní kúpite už za 16.490,- EUR.



Bez ohľadu na cenu je Honda Jazz s novým štvorvalcom charakternou výnimkou medzi už bežnými prepĺňanými trojvalcami konkurencie a tým predstavuje alternatívu pre všetkých, ktorý hľadajú poctivý mechanický koncert.


Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner