Rally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Honda Jazz Crosstar e:HEV - Veľmi

Honda Jazz Crosstar e:HEV - Veľmi

Veľmi fotogenické auto. Naživo to nie je zrovna modelka, ktorej by sa hodilo chodiť po pódiu lesklej módnej prehliadky, ale nesie so sebou schopnosť zaujať na fotke, pokiaľ ju trafíte pod správnym uhlom. A verím, že k tomu silne pomohla farebná kombinácia Surf Blue a čiernej strechy Crystal Black (+350€).


Veľmi kompaktné rozmery (4090/1725/1814 so sklopenými zrkadlami) predurčujú Crosstart na aktívny a dynamický život v mestských častiach, kde s polomerom otáčania 5 metrov nebude žiaden problém umne vniknúť do akejkoľvej parkovacej výzvy. Vizuál historickej žehličky je silne praktický a doplnenie moderných LED svetiel okolo celého auta vyzdvihuje jeho jedinečnosť  vo svete, kde jadro je podstatne viac ako obal.


Veľmi tenké predné stĺpiky síce evokujú bezpohlavné francúzske MPV-čka, ale viac oslní, doslova dokonalý výhľad. Rozšírenie nastalo z pôvodných 69 stupňov horizontálne až na 90 stupňov a ja tlieskam, pretože vidieť v meste, kde na vás z každej strany číha inak lakovaný súper alebo nesmrteľný chodec, je obrovská výhoda. K tomu výborne svietiace predné svetlá s LED-kami a automatické diaľkové, zadné červené LED pásy a kamarátsky pôsobiace LED denné svietenie vylepšia nie len to, aby ste videli vy, ale aby vás videli aj ostatní.


Veľmi priestranný nie je len fyzickým vnútrom, ale aj celkovým dojmom po usadení sa na ktorékoľvek sedadlo. Jazz a teda aj jeho zdvihnutá verzia Crosstar (svetlá výška + 16 mm na celkových 152 mm) vsadili na jednoduchosť, nekomplikované užívateľské prostredie a kvalitu jeho prevedenia - perfekt!




Veľmi dobrý dojem z kvality prevedenia interiéru a použitých materiálov. Dovolím si porovnať to s plne elektrickou, nedávno narodenou sestrou Honda e, ktorá na moment ohromila vysokou cenou, ale skúsenosti potvrdili, že si zaslúži každé euro. Dvojramenný volant padne super do ruky, ovládače sú vzdialené akurát “na prsty”, fyzické tlačidlá majú príjemný odpor a ovládanie 9” displeja infotainmentu je už veľmi dobré.


Veľmi drahá? Testovaný kus bol v cene 24.340€ s DPH, čo je pre prvoplánové vnímanie dosť, za auto zo segmentu “malé” a ešte k v japonských tvaroch, ktoré väčšine úzko hľadiacich európanov spôsobujú nevoľnosť. Lenže, hybrid e:HEV ako štandard, lenže kvalita spracovania, lenže balík Honda Sensing s množstvom bezpečnostných funkcií a asistentov (je ich naozaj veľa, načítaj si tu). K tomu konečne fungujúci infotainment, dobré audio, 10 airbagov v objeme teplovzdušného balóna, pokročilá konektivita aj cez appku, čarovné sedadlá Magic Seats, ktoré len vyzdvihovali vysokú mieru praktickosti tohto bledomodrého krpca.




Veľmi sympatická je nová japonská fráza “Yoo no bi”, ktorá vyjadruje uznávanie krásy v každodenných veciach. Po slovensky, nejde vždy o dizajn, ale o vnútorné uspokojenie a schopnosť byť vďační aj za, na oko obyčajné veci. Múdre však? Šéf projektu Jazz, Takeki Tanaka sa vyjadril takto: „Vyvinuli sme toto auto ako celok, ktorý má moc obohatiť každodenný život tých, ktorí ho používajú,“


Veľmi nešportový prejav je pre mňa jediným prekvapením v porovnaní s minulými generáciami a filozofiou Honda, ktorú tak nejak športovo vnímam. Nový Jazz je vynikajúce auto, ktorú stále ponúka radosť z jazdy, ale už úplne iným spôsobom ako kedysi. Jazz je viac na komfort a viac na praktickosť z naozaj úctyhodného priestoru. Viac na zvládanie nerovností ako zákrut, viac o nerušivom zrýchlení ako o vysokých otáčkach a vôbec nie je o zvuku zo žiadneho uhlu pohľadu. To auto pod plnýn plynom znie … veľmi nepekne!




Veľmi Cross alebo viac Star? o 16 mm vyšší podvozok síce nezabezpečí výjazd na Lomničák, ale Crosstar si svoje meno zaslúži. Je veľmi príjemné ako dokáže tlmiť aj veľmi veľké nerovnosti, či hrubú, nespevnenú cestu. Počas testovacieho výletu po našich dolnozemských obciach si svoj “cross” prívlastok zaslúžil, pretože ako sa opravujú cesty smerom k maďarskej hranici? Predsa všetky naraz! Či už Jazz bude vnímaný aj ako Star ponechám na jednotlivých budúcich majteľoch, ktovie, pre niekoho to môže byť … hviezda garáže!


Veľmi kultúrna a uspokojivá  jazda! Nebyť sem tam čudného vrznutia vzadu v kufri, ktoré som nevedel identifikovať, bola jazda s Crosstar elektricky tichá, plynulá, nerušivá, hladká a vcelku rýchla. Práca e-CVT prevodovky zamatová, dokonca pri radení vpred a vzad, napríklad pri parkovaní, boli reakcie super rýchle a auto sa hýbalo veľmi ochotne.




Veľmi dobre nastavená sila rekuperácie spomaľovaním. Akonáhle som pustil plyn, auto začalo jemným pribrzďovaním dopĺňať batérie, ale nie tak, aby to ohrozovalo vodičov idúcich za mnou alebo tak, že by som nevedel správne odhadnúť vzdialenosti do križovatky. Celé to pôsobilo veľmi prirodzene a batérie sa dokázali nabiť relatívne rýchlo na takmer plnú kapacitu. Táto symbióza elektromotorov a benzínového 4 valca vyjadrí svoju spokojnosť v podobe hodnoty 4,5 litra paliva na 100 km. Palčeky hore Honda!


Veľmi fundovane štylizovaný a veľmi technicky znejúci odsek iba naznačím a následne  preskočím, pretože sa mi vás nechce obťažovať dlhým zoznamom inovácii, ktoré vysvetľujú, prečo je nový Jazz naozaj dobrým autom.


 


  • Systém e:HEV je novovyvinutý pre Jazz, a skladá sa z dvoch elektromotorov s veľkou hustotou energie, benzínového motora i-VTEC s obsahom 1,5 l, lítium-iónovej batérie a inovatívnej prevodovky s pevným prevodom
  • Celkový výkon 109 koní / 80 kW dokáže automobil zrýchliť na 100 km/h za 9,9 sekundy a zabezpečuje maximálnu rýchlosť 175 km/h
  • model Jazz vybavený novo vyvinutou elektronicky riadenou prevodovkou s plynulou zmenou prevodového pomeru (e-CVT)
  • Kapacita batožinového priestoru (so zadnými sedadlami hore) začína na hodnote 298 litrov a zvyšuje sa na pôsobivých 1 199 litrov (až po strechu so zadnými sedadlami sklopenými dole)
  • Asistencia agilnej jazdy Honda Agile Handling Assist (AHA). AHA je ďalšou pokročilou technológiou, ktorá zlepšuje dynamickú stabilitu vozidla, najmä pri reakciách na rýchle vstupy riadenia alebo pri vysokom zaťažení v zákrutách
  • viac na tomto aktívnom linku 


Veľmi rád spracujem záver, v ktorom by som chcel a teda píšem nasledovné: Honda Jazz Crosstar vie byť veľmi dobrým zhodnotením užitočnosti rodinno-mestsko-súčasného automobilu za cenu zodpovedajúcu dobe, kvalite a funkcionalite samotnej. Nový Jazz u mňa preskočil jednu vývojovú etapu a nastúpil rovno do budúcej digitálnej generácie. A možno nie hyper invenciou svojich technológií, ale spôsobom, akým ich poskytuje. No a samotný Crosstar? Zdalo by sa, že sa vyskytol iba na “one time”, ale ktovie, možno sa dočkáme aj “next time”!



Autor: Marek Varga, Foto: autor v spolupráci so Slovakia Ring