Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Hyundai i30 Fastback N Performance - Lepší ako hatch?

Hyundai i30 Fastback N Performance - Lepší ako hatch?

Ktorý je lepší, fastback alebo hatchback? Použitie tejto základnej otázky je dnes rovnako konkrétne ako jej jednovaječná sestra, najbežnejšia otázka odpaľovaná bez rozmyslu na snáď každého motoristického novinára, ... „Ktoré auto je najlepšie?“Existujú na to dve odpovede: „Volkswagen Golf!“alebo pokiaľ vám na pýtajúcom sa záleží,  „Predsa to, ktoré naozaj chceš!“

 

Bol som veľmi zvedavý, či sa karosársky nové N-ko uvedie nejakým pichľavým zapamätateľným impulzom. Či sa stane niečo, kde by som povedal, aha áno, toto je ono, tu je ten rozdiel. Možno som mal veľké očakávania len preto, že uvedenie hatchbacku a vtedajšie zistenie, že Hyundai vyrobil skutočne pôsobivo fungujúci ostrý hatchback, bolo tak pulzujúce. Stále si pamätám mediálny huriavk a články motoristických kolegov - novinárov, kde sa len vzdychalo a ochkalo nad tým, aké je auto úžasné a ako funguje. Meno Alberta Biermanna sa skloňovalo snáď už aj v Biblii a neviem, či ho niekde nevyhlásili za svätého! Jednoducho, Hyundai to odpálil v plnej paráde s poriadne prskavým ohňostrojom. Dnes je tu N verzia modelu Fastback a ja po prvých desiatkach kilometroch za volantom premýšľam, prečo vlastne vznikla ďalšia športová verzia každodenného auta?

 

Pretože je o 12 cm dlhší? Alebo o 2,8 cm nižší? Prípadne že je o 11 kg ťažší? Alebo by mohol zavážiť údaj o veľkosti kufra, ktorý je v prospech fastbacku o 55 l väčší? A nakoniec samozrejme cena, ktorá je o 800e vyššia? Ani jedno! Osobne si myslím, že ani jeden z týchto faktov, či už  samostatne alebo dohromady nestačí na to, aby ste uprednostnili hatchback pred fastbackom alebo naopak. Konečného výberu sa bude dotýkať výhradne váš osobný vkus a vizuálna potreba vlastniť klasický hatchback alebo Hyundai-om nazývané 5 dverové kupé. A myslím si to jednoducho preto, že na základe týždňového testu, viem zodpovedne prehlásiť, že obe autá sú jazdne takmer identické, generujú takmer identické vnemy z jazdy a sú takmer rovnako rýchle, prierazné a pútavé. Prečo teda to alibistické slovo „takmer“? 



 

V slove takmer je ukrytá pointa výberu tej či onej karosárskej verzie. Pokým vám niekto nezakryje oči, nezatočí 100 krát na kancelárskej stoličke a potom posadí za volant hatch-u alebo fast-u, nezistíte počas jazdy rozdiel. Pokiaľ si svoj hatch alebo fast vyberiete sami, každý deň ho zbadáte predtým, ako do neho budete usadať a budete riadiť s vedomím, ktorý karosársky variant ste si zvolili. A preto sa vám bude jazda zdať, ... iná. A predpokladám, že lepšia. Narážam na plachú argumentáciu srdca, ktorá býva mnohokrát atakovaná prácou mysle, ktorá zas rieši všetky racionálne atribúty a možné chyby, len aby zakryla skutočnú podstatu – napríklad strašidelné zistenie, že ste si kúpili niečo, čo vlastne nechcete! Myslím si, že v prípade kúpy Hyundai i30 N voľte jednoznačne podľa toho, ktorý karosársky variant sa vám páči viac a vyberte si farbu, ktorá mu, podľa vás, pristane!


  

 

 

N svet podľa Mareka

 

V tejto časti textu by som rád vyjadril čisto subjektívne zistenia, vnemy a pocity, získané v týždňovom intenzívnom teste nového Hyundai i30 Fastback N Performance a porovnal ich so zisteniami, vnemami a pocitmi načerpanými, rovnako v týždňovom intenzívnom teste Hyundai i30 N Performance (hatchback). Tieto informácie využite podľa vlastnej ľubovôle a prajem si, aby nijak neovplyvnili, ale iba potvrdili vaše vnútorné presvedčenie o tej či onej verzii, naozaj dobre postaveného auta s prívlastkami na N ako natívny, nákazlivý, nástojčivý, normálny, nerušivý i narúšajúci, nezbedný, nákladný, nadštandardný, natrénovaný, nedeštruktívny atď. 

 

Kvalita spracovania celého auta ma zaujala aj tentokrát, napríklad len také zabuchnutie dverí, pôsobí hutne a pevne, hneď na začiatku máte pocit, že auto vydrží. Pocitovo som vyvodil lepší, hlbší posed za volantom, ale bude to len placebo, pretože radiaca páka sa mi zdá stále príliš nízko, rovnako ako v hatchbacku. Sedadlá sú príjemne tvrdé, ale rovnako ako v hatchi, žiada sa mi ich hlbšie vykrojenie, aby mal jazdec pri ostrej jazde viac podpory. Výhľad dozadu cez spätné zrkadlo má výrazne lepší hatchback, fastback je diskvalifikovaný sklonom okna vďaka odlišnej zadnej časti. Aj v jazdnom režime Normálny (bez otvorenej klapky výfuku) dokáže ráno po studenom štarte pekne zahrmieť do steny, ale v dennej rutine pôsobí fastback viac uhladene.



 

Pracovný titulok Macko Bublifuk sa mi nakoniec viac hodil pre infantilnejší hatchback, ale keďže píšem o fastbacku, využil som pre nadpis jednoduchú otázku. Len pre dovysvetlenie - bublifuk preto, že mi hatch príde viac vizuálne hravý  a macko preto, že si pekne mrmle do výfuku. Dizajn fastbacku je pre mňa serióznejší, uhladenejší a menej vyzývavý. Hatchback v tej ich šmolkovej farbe (Performance Blue) je perfektný, fastback mi v nej príde smiešny. Launch farba Shadow Grey skvelo vyjadruje spoločenský postoj a zaradenie fastbacku. Pohľad spredoboku dáva priestor fantázii a pokiaľ privriete oči, zvažujúca sa zadná časť evokuje široký blatník legendárnej 911-ky, a teraz som Porsche naozaj neurazil, vyzerá to veľmi pekne. Prikrčená silueta je daná obom verziám, fastback má navrch z priameho profilu, kde pekne vynikne predĺžená karoséria a viac „mäsa“ na zadku. 



 

Smiešne zakrivené, koncové rúry výfukov sú na oboch verziách rovnako netradičné, ale mal som pocit, že fastbacku sa nechcelo až tak prskať naokolo všetok ten nespálený hnev. Vnímal som tam o málo vyššiu mieru alebo skôr len záblesky väčšej kultivovanosti prejavu práve vo vysokom tempe. Sila a ťah 2 litrového turbomotora (275k a 353/378 Nm v overbooste) je pocitovo identická a samosvor berie nepozornému vodičovi volant z ruky rovnako ako v hatchbacku. 11 kg naviac podľa mňa cítiť na onom zadku, pretože fastback sa síce rovnako odhodlane a presne vrhá do zákrut, ale pokiaľ chcete, zadná náprava zostáva, akoby o malú chvíľku dlhšie v pretáčavom šmyku. A tento stav fyzikálnej príhody vyššej hmotnosti v objatí odstredivej sily vyrába oveľa viac radosti aj v nízkych rýchlostiach bez použitia ručnej brzdy. Je to príjemné, teatrálne a návykové a pre mňa lepšie ako v hatchback-u.



 

Hyundai i30 Fastback N Performance je podľa mňa viac každodenným autom ako brat hatchback. Je menej bulvárny a v Normálnom nastavení je mäkší na predok, čo mu umožňuje viac vyhovieť počas jazdenia do práce a za povinnosťami. Režim N je rovnako bojový ako v hatchi, fastback na okruhu určite zaostávať nebude a pridá viac lambády v pretáčavých cvičeniach. Vo výsledku mi vychádza lepší fastback, ale myslím si že na konci dňa je to výhradne o vizuálnych preferenciách budúcich majiteľov. Tie autá sú ... takmer ... rovnaké!



Hodnotenie: N-ku v novom šate dávam 4 a štvrť obrubníka. Je rovnako dobré ako hatch, prinieslo ešte viac vizuálnej hodnoty a dáva priestor ďalším klientom, ktorí nepreferujú zrovna klasicky strih hatchbacku. 

 


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner

Advertisement