E-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéBaby RaptorCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...Ceed GTFocus ST
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Hyundai i30 N Project C – Majster N

Hyundai i30 N Project C – Majster N

Dnes je ešte doba, kedy si pod titulkom tohto článku moja generácia predstaví slovenského moderátora a známeho detského zabávača Jozefa Nodžáka, ktorý vniesol do telky kus jedinečnej akcie ... pre deti. Joža som vždy vnímal ako infantilného fyzika, ktorý vo svojej relácii Objavy Majstra N, svojským spôsobom pútal detského diváka a cez mraky dymu, farebné výbuchy a čudné zvuky vytváral náruživú atmosféru nabitú očakávaniami. V princípe som ten jeho uškriekaný hlas nikdy nemal rád, ale pohľadom do minulosti uznávam, že to čo robil, pôsobilo presvedčivo a trvácne. Aj práve preto ho dodnes poznám ako Majstra N.

Keď sa Hyundai objavil na scéne so svojím N-kom, pár ľuďom vypadli oči, iným uletel dekel, ostatní sa zbláznili z ceny a všetci sme reagovali na perfektný marketing. Predaje ostrej verzie i30 zvalcovali slovenský trh tak, že ostatné hothatch-e nakúpili voňavé servítky a šli si svorne poplakať pred šourúmy Hyundai v nádeji, že na budúci rok sa všetko vráti do normálu. 

Nevrátilo a druhá predajná facka bola ešte silnejšia, pretože N to odpálilo aj v ďalšej karosárskej verzii Fastback a tým, ktorí doteraz dokázali držať ústa zavreté, gravitácia sánky vylomila spodný pánt. A dnes, v čase často pertraktovaného nábehu na ďalšiu vlnu ekonomickej krízy, Hyundai vypustí na ulicu, ... dokonalú verziu rodinného ostrého kompaktu so zdravým menom i30 N Project C, ktorý sa dnes, absolútne zaslúžene, stal novodobým vládcom všetkých N-iek, novým Majstrom N.


2 x ďakujem – importu Hyundai, že dokázali zo 600 kusovej limitky dostať na Slovensko celé 2 kusy a šéfredaktorovi Mirovi, že sa o Celaskon (tak sme Project C volali v redakcii) zaujímal a dotiahol ho až do nášho testu. Ďakujem a ďakujem!



Môj prvý vnem pri prevzatí Celaskonu bol ... čudný druh strachu, prameniaci z vedomia, že mám v rukách úplné nové, nezabehnuté, voňavé a lesklé auto, ktorých je na svete len 600 kusov. Ťarcha zodpovednosti ma nútila vyjsť na okraj mesta mimo premávku a dôkladne sa pozoznamovať skôr, ako by rozsiahly karbónový program utrpel nejaké straty. Všetko čím je Project C iný oproti klasickému N, nájdete v prehľadnom rozpise od Mira TU.  



Z pohľadu vonkajšej estetiky, hodnotím Project C ako verziu dôstojnej elegancie s povahou ľahkých mravov. Šedý matný lak pôsobí naozaj luxusne a agresívne zároveň, karbónové diely dodávajú autu silne pretekársky vzhľad, ale rovnako vyzerajú kvalitne a draho no a o odľahčených kovaných 19-kach od značky OZ Racing ani nehovorím. Tie disky sú pre mňa potvrdením, že toto Hyundai myslel vážne a nehrá s nami žiadnu hru z regálov sídliskovej tuningovej predajne. Celková úspora hmotnosti až 50 kilogramov, znížená svetlá výška o 6 mm a ťažisko posunuté nadol o 8,8 mm sú atribúty pre jazdecký úsmev široký na tri Lucie Bílé. 



V interiéri pokračujú viditeľné zmeny opäť podporujúce vnútorné šťastie petrolhead-a. Alcantarou obšitý tvrdý a ideálne hrubý volant, konečne nižší posed v škrupinách od značky Sabelt, efektné oranžové bezpečnostné pásy, piest 6 stupňového manuálu a riadne hryzúca mechanická ručná brzda









V autách tohto typu, je dôležité sa cítiť dobre. Fyzicky dobre, príjemne ako staticky tak počas jazdy samotnej. Ich predpokladom je, že budú jazdiť ostro a rýchlo, preto ono „dobre“ by malo pôsobiť aj ako bezpečnostný faktor. Ak nám je dobre, sme prítomnejší a efektívnejší aj za volantom, čo je pri jazde na cestnej motokáre v podobe Project-u C, vcelku vítaným prínosom.

Celaskon roluje na pneumatikách Pirelli P Zero v špecifikácii HN v rozmere 235/35/19 a potvrdzujem, že ich zurvalá snaha vyhovieť tuhším a nižším pružinám, ktoré sú práve na kokaínovej párty s motorom a riadením je často počuteľná, ale neochabujúca. Motokárový efekt riadenia Project-u C vám umožní prechádzať zákruty tak, že takýto fyzikálny prípad odstredivého druhu, roztvorí oči aj skúsenému jazdcovi a bývalému pretekárovi rally sediacemu na Sabelte pre spolujazdca. Celaskon zatáča fantasticky a možnosť kontroly vďaka komunikatívnemu podvozku je až zúfalo nákazlivá. 



Jazdné režimy? Áno, existujú a dnes rozumiem tomu s menom Normal, ktorý so silným sklonom k masochizmu viete užívať aj na denné jazdenie. Sport a Eco u mňa postrádajú jazdecký zmysel a preto ich ani neoznačím boldom. Sport je niečo medzi Normal-om a ostrým režimom N, Eco je všeobecný nezmysel netýkajúci sa len značky Hyundai – EÚ normy sú krivé ako Andrejov výrazový slovník, ale toto nie je téma pre Project C. Režim N zmysel má a má aj vlastné tlačítko na volante, ktoré nastavuje auto do pretekárskej formy ideálnej na uzavretý okruh. Riadenie tuhne, reakcie motora sa zostrujú, výfuk bičuje ovzdušie guľometnou streľbou, automatické medziplyny to sekajú na otáčku presne a podvozok vás chce vyhodiť zo sedačky. 



K tomu nastaveniu tuhosti a podvozku samotnému. Tu máme s Mirom názorový rozkol, ktorý vlastne hodnotí mieru tolerancie jednotlivca voči kinetike jeho telesných proporcií v súlade s priamou úmerou tuhosti podvozka a kvality užívaného povrchu. V pouličnom slangu: „V každom jazdnom režime ti auto vybúcha prdel aj chrbticu, je perfektne tuhé a kopíruje každú nerovnosť na ceste. Ak nie si na sedatívach, budeš v bežnom živote cítiť všetko, čo cestári nezvládli. Na okreske v režime N musíš vnímať, že miestami medzi tvojím zadkom a sedákom vzniká 5 cm vákuum a Celaskon ťa chce vykopnúť spoza volantu. Pokiaľ to necítiš, si zbytočne pomalý alebo jazdecky mŕtvy a nepotrebuješ vitamíny v podobe Projectu C.“



Motor je už „starý a skúsený“ agregát. Objem, výkon a sila sú identické s klasickým N Performance. 275 k a 378 Nm (pri overbooste) z 2 litrov objemu si užíva mínus 50 kg a posiela auto, hlavne pri výjazde zo zákruty, citeľne vpred. Užší predný diferenciál pod plynom krásne zaťahuje  do zákruty a písmeno G si pripisuje svoje číselné hodnoty. Pri prvom ostrom nájazde do vracáku sa mi z úst po tvrdých brzdách vydralo iba santovské „ho ho hooo“, po prudkom zatočení a kopnutí plynu do podlahy rozhodili rohovky a na výjazde bol rázvor mojich kútikov na úrovni Micka Jaggera v speváckej agónii. To auto je naozaj, naozaj bez preháňania, na jeho kategóriu, cenu a možnosti našich ciest, výborné! 



Hyundai i30 N Project C mám rád – sympaticky pokorné auto, pôsobiace veľmi kvalitne a celistvo. Všetky doplnené diely nerušia, naopak, nádherne splývajú a presviedčajú ma, že auto bolo vyvíjané ako jeden celok. A ako s tým celým nakoniec naložiť? Jednoducho, kto na to máte peniaze, odvahu a investičný nos, kúpte si to. Hyundai ponúkne jediný kus do dražby, ktorej výťažok pôjde na podporu o.z. Nie rakovine! Zapojte sa od 1. mája 2020 na www.hyundai.sk/projectc a licitujte. Začína sa na sume 39.990 EUR s DPH. Ja budem držať palce a potom sa tešiť, že na Slovensku bude jazdiť, ... nový Majster N.


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner

Advertisement