i8 Protonic testi30Časopis RoadLife - predplatnéKTM 1090 Adventure TestHonda Civic Sport Plus 1,5 VTEC TurboFord Mustang GT Convertible TestDragon SkinÁno prosím!Volvo V90 CCMedveď zabil chodcaŠkoda Kodiaq TestBaby M2Mercedes-AMG GLC 43 CoupeAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše Portfolio
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Hyundai Ioniq Electric - kľukatá cesta

Hyundai Ioniq Electric - kľukatá cesta

Pri tomto aute som stál tvárou v tvár k prípadnému prekonaniu (alebo potvrdeniu) môjho azda najväčšieho predsudku v oblasti technólogií 21 storočia. Green Energy - ako hovorí autor mojej obľúbenej knihy "Straight to Hell", John LeFevre, je veľká vec posledných 40 rokov.
 
Skôr ako sa dostanem k samotnému Ioniqu, priznám, že som autá poháňané elektrinou vôbec nebral ako položku, ktorá by ma akokoľvek na našom trhu chytila za srdce. Sme malá krajina, z globálneho hľadiska trpaslík. A aj tak sme na elektromobily stále dostatočne veľkí na to, aby váš "green image" fungoval na úkor vašej slobody. Musíte zvažovať, plánovať a predvídať. Na spontánnosť priestor nie je, taktiež ani na nepredvídateľné situácie, ktoré sa skôr či neskôr ocitnú v našich životoch a my jednoducho musíme konať. Pokiaľ máte nabitú batériu... Som jediný komu to nesedí?
 
Murphy už v (doplniť storočie) založil zákon - pravidlo, podľa ktorého sa Vám tie nepríjemné veci stanú vždy v tú najnevhodnejšiu chvílu, veľakrát sa to poserie všetko naraz. A Vy musíte čeliť vzniknutej situácií, či už pracovnej alebo súkromnej, a vaše auto vám neumožní dopraviť sa do cieľa. Čo spravíte? Odpoveď je veľmi jednoduchá. Siahnete po prvom aute so spaľovacím motorom, s ktorým Vám stačí zbehnúť za 3 minúty na pumpu vo vašej blízkosti a môžete vybavovať bez strachu o stratu mobility.
 
Ale veď to sa nestane! Presne takto vyzerá odpoveď davu ľudí z môjho okolia, ktorí tejto green lobby prepadli. Na to musím vždy povedať, že to je ako so strelnou zbraňou. Na čo je, pre boha, bežnému smrteľníkovi? No, v ideálnom prípade na nič. Faktom však zostáva, že pokiaľ sa len raz v živote ocitne zoči voči situácií, kedy ju bude potrebovať, tak bude veľmi rád, že ju pri sebe má. V opačnom prípade môžu byť následky fatálne. A presne tak to je aj v prípade s elektromobilom. V ideálnom prípade je to super. Ale ideál nikdy netrvá dlho.


 
Hyundai Ioniq je dobré auto. Jeho reálny dojazd sa pohybuje okolo 190 až 200 kilometrov, s vypnutou klimatizáciou a rádiom sa dokážete priblížiť s ľahkou nohou k vzdialenosti 250 kilometrov. Jazda v ňom je príjemná.

Na otázku rýchlonabíjačiek sa však vyjadriť neviem. Do testu sme žiaľ k autu neobdržali greencard, ktorej vybavenie trvá až 7 dní. Túto skutočnosť hodnotím vcelku negatívne. To ma však neodradilo a tak som sa nechal s Ioniqom doviesť na čerpaciu stanicu, ktorú si sám vybral. Vyskúšal som to celkom 4 krát, no ani raz som nenašiel koncovku, ktorá by pasovala, takže som nabíjal zodpovedne iba doma v garáži a cesty plánoval rovnako zodpovedne, ako pri plavbe na plachetnici s ohľadom na poveternostné podmienky a zásoby na palube (energia).
 
Myslím si, že toto auto Vám dokáže slúžiť ako fajn spoločník, no zatiaľ s veľmi obmedzenými možnosťami. Pokiaľ radi cestujete a jazdíte, musíte plánovať, čo v konečnom dôsledku vyžaduje viac času. Zatiaľ by som hovoril o  elektromobiloch skôr ako o životnom štýle, než ako o budúcnosti a adekvátnej náhrade za spaľovacie motory. Výroba a likvidácia akumulátorov je energeticky a pre prírodu veľmi náročný business, čo si mnohí neuvedomujú. Ropa tu nebude večne, to je fakt. No výroba elektriny je tiež kapacitne obmedzená. Pri množstve áut vo svete sa dostávame k skutočnosti, že zatiaľ rozhodne nie sme schopní vyrobiť toľko akumulátorov a energie. Budúcnosť patrí pripraveným, no v tomto prípade si nie som istý, či sú elektromobily v tejto chvíli pripravené dostatočne.



A na záver si neodpustím jednu úvahu. Bonus ktorý na Slovensku dostanete, vo výške 3000 eur je na smiech. Pre mňa to nie je argument, pre ktorý by som pri cenách elektromobilov, začal premýšlať, či kúpiť alebo nie. Skutočnosť ktorá by ma však prinútila premýšlať by bola určite možnosť istých výhod v infraštruktúre. Bezplatná možnosť využívania dobre lokalizovaných parkovacích miest, vytvorenie akýchsi green lane pruhov, ktoré by mohli využívať výhradne elektromobily a ja by som tak mohol cestovať ulicami hlavného mesta v špičke bez časového obmedzenia. To je prínos, pre ktorý by som začal premýšlať nad elektromobilom. Aby som mohol byť efektívnejší a nemusel tak cestovať hodiny.


Autor: Peter Kliment, Foto: autor