Audi Q2 - untaggableV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeNezničiteľnýVaše PortfolioImidž nie je na nič!BMW proenviro 740LeP3008 je COOL!Amarok V6 AventuraPickUp Test  2017Slobodná jar - mesačný testSQ7 - King of The Urban JungleThorove kombiDarwinov odkazEbajk Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Jaguar F-Pace 3.0D AWD Portfolio

Jaguar F-Pace 3.0D AWD Portfolio

Všetko, čo som napísal v prvom teste Jaguaru F-PACE je pravda. Pokiaľ by chcel niekto polemizovať, nie je priestor, pretože pravda je len jedna. Dnes tvorím text testu, ktorý opisuje rovnaké auto s nerovnakým srdcom, s odlišným charakterom, iným pohybovým ústrojenstvom a v neposlednom rade, vcelku rozdielnym finálnym pocitom. Môžu byť jednovaječné dvojičky natoľko odlišné?

Jedna matka, jeden otec, identický výraz a vzhľad. Aj u áut je zaujímavé, že aj pokiaľ vyzerajú takmer rovnako, na prvý pohľad nerozoznateľne, môžu na vás zapôsobiť úplne inak. Práve vďaka tomu, čo vidieť nie je – motoru a prípadne prevodovke. A absolútne rovnako to platí pre ľudí. Ich skutočnú podstatu a charakter odhalí až majster čas. Pokiaľ je prekvapenie pozitívne a človek sa prejaví, otvorí a je super, teší vás to. Pokiaľ je to naopak a čas ukáže jeho odvrátenú tvár, je vám to ľúto. Autá to majú rovnako.

Jaguar F-PACE 2.0 AWD R Sport z predošlého testu vytvoril delikátny dojem. Miro sa mi smial až sa plieskal po stehnách, keď som ho nominoval do redakčnej ankety ČoTy2016. Daroval som mu osobné tretie miesto a takto sa vyjadril: „Stretol som sa s nepochopením vo vlastných radoch. Lacným útokom na motor (mimochodom  naftový, 2 litrový, 180 koňový 4 valec sa mu naozaj nehodí) sa kolega Miro snažil počas rozpravy ČoTy?2016 zničiť charizmu F-PACE. To je zle! Jaguar postavil geniálne SUV, ktorého podvozok a riadenie sú úchvatné. Motor sa dá vymeniť za lepší, mocnejší s krásnym zvukom, ale podstatu šasi a ovládacích komponentov nenahradíte ničím. Jaguar F-PACE som zaradil preto, že si myslím, že je to aktuálne najlepšie jazdiace, dostupné SUV na trhu.“ A mal som pravdu. Do ďalšieho testu sme dostali lepší motor. 6 valcový turbo diesel V6, s objemom 2993 cm3, výkonom 221 kW (301 k) a krútiacim momentom, pompéznych 700 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy, maximálna rýchlosť 241 km/h a spotreba, ... zabudnite na normovaný údaj výrobcu 6,0 litra a uverte reálnemu číslu každodenného dochádzania do práce v meste, výletu na dovolenku aj ostrým kolám na našej testovacej trati, ... tadááá 8,6 litra. Plesajte a zabudnite na normy z tunela v meracích staniciach. Stále je to výborné.


 
Zatiaľ stále platí, že Jaguar F-PACE je pre mňa aktuálne najkrajšie SUV na trhu. Bojím sa (rozumej teším) príchodu Range Rover Velar, pretože podľa fotografií predpokladám, že budem musieť svoj názor obmeniť. Kráľom dizajnu aktuálnych SUV sa pravdepodobne stane práve pripravovaný Velar. Nevadí, aj druhé miesto je skvelý úspech, akurát že vás to hnevá podstatne viac ako miesto tretie. Príčinu definuje jednoduchý fakt. Druhý je ten, čo prehral vo finále.
 
20 palcové disky Venom s pneumatikami o rozmere 255/50 sú vizuálne príťažlivé a pôsobia príplatkovo. Zrejme preto, že príplatkové naozaj sú. Ammonite Grey Metal je meno farby, naozaj krásneho laku. Spolu s čalúnením interiéru označeným ako Tan Jet/Jet vytvárajú jeden vskutku úhľadný celok a už pri prvom nastúpení do auta sa cítite výborne. Sedadlá sú vskutku extra príjemné a vaše stavce nerozhádžu ani pri dlhom cestovaní. Kombinácia „karamelovej“ kože a tmavá farba imitovaného dreva obkladu vyzerajú v poriadku, ale je škoda, že Jaguar nepoužil drevo ozajstné. Za tie prachy naozaj mohol. Ambientné osvetlenie s možnosťou zmeniť si farbu podľa nálady, dobre dopĺňa naozaj krásne upratané pracovisko vodiča. Dva rovnobežné displeje sú geniálne. Ten za volantom, ukazuje všetky potrebné informácie pre vodiča a ten navrchu stredového tunela sa postará o všetky ostatné funkcie palubného infotainmentu. Veľmi pekné, čisté, moderné.



Výbava Porfolio disponuje vo svojom základe, v podstate postačujúcim množstvom funkcií, ktoré pre život so svojou mačkou potrebujete. Ale bavíme sa predsa o značke Jaguar. A to je na jednu stranu imidž, ktorý si žiada priplatiť aj za funkcie, ktoré zrovna nie sú životne dôležité, ale môžete si tento komfort dovoliť a na druhú stranu zodpovednosť. Jaguar je legendárna značka a ako jej budúci majiteľ jednoducho musíte reprezentovať. Mnou testovaný F-PACE mal doplnkovú výbavu v cene 19225 EUR. Ohliadnuc sa na ostatné prémiové značky, nie je to až taká rana, ako by sa mohlo zdať. Konkurencia mnohokrát vďaka príplatkovej výbave zdvojnásobí cenu auta. Základné Portfolio s 3 litrovým V6 dieslom stojí 66454 EUR.
 
Za svojich 19 naviac získate hlavne horu elektronických pomocníkov a prakticko-vizuálnych vylepšení. Napríklad adaptívny tempomat s asistentom pre jazdu v kolóne a kamerový systém s výhľadom 360 stupňov. Monitoring mŕtveho uhla s detekciou okolitej premávky pri cúvaní (veľmi nápomocná funkcia) a pre zábavu Meridian Sound System. Súbor packov ako Cold Climate Pack, Practicality Pack, Adaptive Dynamics Pack, Head-up Displej Pack, InControl Touch Pro Pack, zahrnie všetky komfortné a praktické funkcie. Oko potešia LED predné svetlá s LED denným svietením v tvare J, prisvecovaním do zákrut a funkciou automatického diaľkového svietenia – trochu som sa zľakol, čo sú to za funkcie, keď som si najskôr prečítal moslimsky znejúci skratku AHBA.



K ladnosti tvarov Jaguaru F-PACE sa v celku úspešne pridáva aj ladnosť pohybov. Motor je silný, treba mu však riadne pohroziť plynom, aby sa rozbehol. Inak je pohýnanie z miesta letargické a lenivé. Ale akonáhle dostane svoju dávku, priam atletickým skokom vyráža vpred. Vďaka naozaj geniálnemu podvozku na triedu SUV je F-PACE agilný a rýchly aj v zákrutách. Aj ostrá jazda je však dostatočne uhladená a auto sa nedá rozhádzať. Napriek vyššej hmotnosti (1884 kg) má skvelú manévrovateľnosť a pocit z ovládania a športového posedu za volantom je výborný. Na mediteranských okreskách som bez problémov konkuroval miestnym pretekárom, ktorý poznali každý meter každej zákruty. Jediný pozor si treba dávať na brzdách, ktoré po relatívnej krátkej chvíli tvrdého jazdenia v kopcoch vypovedali svoju službu a vyžiadali si nútené chladenie. Povedzme si však narovinu – kto si kúpi SUV, aby na ňom vyprážal olej niekde v kopcoch, ten si jednoducho zle vybral. Jaguar F-PACE jazdí výborne, na svoju triedu až pretekársky agresívne, pokiaľ chcete. Inak sa s ním jazdí veľmi príjemne a vyvážene.
 
Jaguar F-PACE opäť bez problémov zaradím do osobného rebríčka našej redakčnej ankety o auto roka, ČoTy2017 a budem mu držať palce. Lepší V6 motor mu náleží. Bez debaty o úsporách, nákladoch, prevádzke. Kupujete si Jaguar! Pokiaľ sa chcete baviť o šetrení financíí pri kúpe auta, zmeňte značku. Takže V6 diesel je v absolútnom poriadku. A pokiaľ ste ortodoxný fanúšik tejto ostrovnej značky, zvoľte preplňovaný V6 benzín s výkonom 380 koní a nezameniteľným zvukom.


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner