Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Kia Ceed GT 1,6 T-GDi - Zlatá stredná cesta

Kia Ceed GT 1,6 T-GDi - Zlatá stredná cesta

Vývoj ostrých kompaktov pripomína preteky v zbrojení. S každou novou generáciou pribúdajú desiatky koní pod kapotou, čoraz lepivejšie pneumatiky, bleskovo radiace dvojspojkové prevodovky, automobilky naháňajú rekordy v Zelenom pekle a ... nie je už toho príliš veľa? Samozrejme, pre nás nie, ale v skutočnosti existuje len veľmi špecifická skupina ľudí, ktorá svoj ostrý hatch používa každý deň. Niektoré z nich sú už tak ultimatívne, že sa menia na víkendové hračky. Stráca sa tým pôvodný zmysel každodenného využitia okoreneného dostatočnou dávkou výkonu a zábavy.

Kia však postavila auto, ktoré sa svojou filozofiou vracia ku koreňom, k pôvodnému účelu triedy, ktorá za svoj vznik vďačí... Golfu GTI. 

Kia Ceed GT má po vizuálnej stránke na prvý pohľad vážny problém, ktorý sa volá ProCeed GT. Príťažlivé kombi, alebo ak chcete Shooting Brake, vyzerá fantasticky, dynamické výkony zodpovedajú päťdverovému hatchbacku a v cenníku je len o 1.800,- EUR drahší. Nuž, ale nie každý potrebuje kombi, nech je akokoľvek krásne a po zvážení všetkých osobných preferencií sa môže Ceed GT stať tou lepšou voľbou. 

Vizuálne zmeny oproti bežnému prevedeniu päťdverového hatchbacku nie sú príliš krikľavé, ale o to účinnejšie. Špecifický predný nárazník, maska chladiča, rozšírené prahy a aj kolesá majú červené detaily, ktoré zvýrazňujú osobitne dynamický charakter auta. Zadný nárazník síce nemá červené linky, ale za to z neho trčia dve pravé, dostatočne objemné koncovky výfukového systému. Zo správneho uhlu vyzerá najmä zadná časť príjemne svalnato. 

Interiér je nielen vizuálne príťažlivý, ale aj kvalitatívne veľmi dobre spracovaný. Pohodlné športové sedačky kombinujúce alcantaru a kožu, kvalitné čalúnenie dverí, športový volant a kulisa radiacej páky šesťstupňovej manuálnej prevodovky opäť používajú viac než malé množstvo červenej. Celok je však takmer dokonalý. Jediná výhrada k spracovaniu smeruje k obkladu stredového tunelu z tvrdého čierneho plastu. Studené jesenné dni kombinované s parkovaním vonku spôsobili vŕzganie obkladu, ktoré pokračovalo až do zohriatia interiéru na prevádzkovú teplotu. 

Kia Ceed GT je kus pekného auta, ale ako športová verzia musí ponúknuť aj dostatočnú porciu zábavy za volantom. A hneď na úvod musím konštatovať, že sa jej to darí. 



Športový podvozok (- 5 mm oproti štandardnému Ceedu) postavený na osemnásťpalcových kolesách obúvajúcich pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 s rozmerom 225/40 R18 má pasívne tlmiče a jeho naladenie predstavuje dobrý kompromis medzi požiadavkou na dynamickú jazdu a pohodlím na každý deň. Vývoj a testovanie podvozka pod vedením Alberta Biermanna trvalo pol roka a skutočne, podvozok je snáď najsilnejšou stránkou auta. 



Predná náprava má po zohriatí pneumatík dostatok priľnavosti, s prenosom výkonu 204 koní (pri 5.500 otáčkach za min.) a sily 265 Nm (medzi 1.500 – 4.500 ot/min.) pomáha systém VSM (ESP) pribrzďovaním vnútorného predného kolesa. Cesty už boli v čase nášho testu studené, takže trakcie nebolo nazvyš, ale Ceed GT zvládal aj výjazdy na jeden z našich obľúbených kopcov s dostatočnou porciou zábavy. O spoľahlivé spomaľovanie sa starali najmä vpredu posilnené brzdové kotúče s priemerom 320 mm.            



Výrobcom udávané dynamické parametre, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy pre manuálnu prevodovku a maximálna rýchlosť 230 km/h, zodpovedajú aj subjektívnemu vnímaniu rýchlosti vodičom... v športovom režime. 

Športový režim znamená nielen dychtivejšiu odozvu na plyn, ale aj výraznejší zvukový prejav. Kia Ceed GT má totiž klapkový výfuk, ktorý dokáže pri posluchu zvonku znieť príjemne dramaticky. Za nie celkom šťastné riešenie preto považujem dokresľovanie akustiky pohonnej sústavy syntetickým zvukom z reprosústavy. Priznám sa, pre moje uši to už bolo príliš naliehavé... Keby inžinieri ponechali len prirodzený zvukový prejav, výsledok by nemal chybu.  



Manuálna prevodovka nemá tak dokonalý chod ako v eNkovom bratrancovi od Hyundai, ale pre Ceed GT je dobrou voľbou. Príplatok 1.800,- EUR za sedemstupňový dvojspojkový automat mi dáva väčší zmysel v ProCeed GT. Tým sa dostávame k cene, aktuálny cenový bonus (1.200,- EUR) stlačil základ na veľmi príjemných 23.290,- EUR. 

Vďaka rozsiahlej výbave zároveň zostali pre verziu s manuálnou prevodovkou v cenníku len dve príplatkové položky. Tech Pack GT za 890,- EUR obsahujúci digitálny prístrojový panel Supervision s displejom s uhlopriečkou 12,3 palca a elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča. Tou druhou je príplatok za metalické farby v hodnote 500,- EUR. Pre verziu s automatickou prevodovkou je ešte k dispozícii balík jazdných asistentov Safety Pack GT za 1.190,- EUR.      



Kia Ceed GT ide vlastnou cestou a vďaka rozumne cielenému vývoju dokázala namiešať všetky ingrediencie potrebné na dosiahnutie vyváženého kompromisu. Dostatok výkonu pre svižnú jazdu, komfort pre každodenné použitie, slušnú výbavu pre pohodlie, vizuálne úpravy pre potechu oka a v neposlednom rade, rozumnú cenu. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement