Stinger GTKonzultantLet na drakovi#HotHatch Track TestIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute Couture
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Kia Sportage 1.6 T-GDi GT Line – Filozofická otázka

Kia Sportage 1.6 T-GDi GT Line – Filozofická otázka

Vajce alebo sliepka? Čo bolo skôr? Dopyt zákazníkov po SUV alebo ponuka automobiliek? Nemám na to jednoznačnú odpoveď a nakoniec, je to skutočne filozofická otázka. Teda odpoveď na ňu je, ospravedlňujem sa filozofom, zbytočná. Fakty sú jasné. Kategória crossoverov je predajným ťahákom a zvyšujúce sa konkurenčné prostredie nám prináša stále lepšie autá. V portfóliu automobilky Kia predstavuje model Sportage takmer štvrtinu vozidiel predaných v Európe a ja budem patriť medzi cieľovú skupinu. Otázku Ceed alebo Sportage som zodpovedal týmto testom jednoznačne, však? 

Skoré omladenie modelu predstaveného v roku 2016 prinieslo nielen motorizácie spĺňajúce aktuálne emisné normy, ale aj príjemné osvieženie vzhľadu. Ak sa hovorí, že oči sú oknom do duše človeka, tak svetlá každého auta musia zohrávať podobnú úlohu. Nová grafika predných a zadných LED svetlometov doslova rozžiarila celkový vzhľad. Nepočúvajte tých, ktorí kričia „Porsche“, určite to je pre automobilku príjemné porovnanie, ale Kia Sportage má vlastnú, nezameniteľnú tvár. V testovanej verzii GT Line je to tvár dravej mačky. Kozmetické zmeny sa nedotkli charakteristickej siluety a ani špecifického tvaru zadných dverí, ktoré ponúkajú vynikajúci prístup na zadné sedadlá.



Základná architektúra interiéru zostala zachovaná, drobné zmeny však majú výrazný efekt. Kvalitatívny posun vďaka novému volantu a jeho tlačidlám je doslova hmatateľný, podobný účinok má aj jemné prepracovanie výduchov ventilácie. Našťastie zostalo zachované logické, prehľadné a komfortné ovládanie potrebných funkcií klasickými ovládačmi, multimediálny a navigačný systém pre výbavu GT Line má osempalcovú dotykovú obrazovku s príjemnou responzivitou. Rozmiestnenie ovládacích prvkov je jednoznačné a dokonale intuitívne, rovnaká pochvala patrí ovládaniu multimediálneho rozhrania. Nutne musím podotknúť, že grafika nepatrí medzi tie najlepšie vyzerajúce, ale voči jej funkčnosti nemožno mať žiadne zásadné námietky.  



Sedadlá. Pohodlné, príjemnou kožou obtiahnuté, s kontrastnými červenými doplnkami, vyhrievané (aj v druhom rade) a odvetrávané, rozmaznávajú posádku. Nastavenie správnej polohy je otázkou okamihu, na rozdiel od väčšieho Sorenta je aj rozsah pozdĺžneho nastavenia vyhrievaného volantu úplne vyhovujúci. Zadné sedadlá ponúkajú dostatočný komfort aj vďaka nastaviteľnému sklonu operadiel, priestorová ponuka je aj pre dospelých pasažierov konfekčnej výšky veľmi dobrá. 



Príjemným prekvapením je podvozok, aj napriek športovo ladenému obutiu do pneumatík 245/45 R 19 je dostatočne komfortný a umožňuje aj ľahko dynamickú jazdu. Zásluhu na tom majú nepochybne aj kvalitné pneu Continental Sport Contact 5. Krásne disky kolies vyžadujú zvýšenú opatrnosť a napriek tomu, že sme sa vydali na nespevnený povrch, preferovaným teritóriom Sportage budú dobré cesty.



Pohon všetkých kolies s možnosťou elektronického „uzamknutia“ prenosu výkonu na obidve nápravy v pomere 50:50 skôr ako v teréne pomôže na mokrom povrchu, verím, že na snehu možno očakávať aj dostatočnú dávku zábavy za volantom. Pod kapotou nášho vozidla s netradičným lakom (pre mňa patrí ku Kii červená farba) Cosmos Blue pracoval prepĺňaný benzínový motor s objemom 1,6 T-GDi s výkonom 177 koní a silou 265 Nm v rozpätí 1500-4500 otáčok za minútu spárovaný so slušne radiacou sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Napriek jednoznačne najlepším dynamickým parametrom v rámci modelu (zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,1 sekundy a maximálna rýchlosť 201 km/h) považujem túto pohonnú jednotku, vďaka skvelému odhlučneniu, za najkomfortnejšiu motorizáciu. Uvedené platí pre štandardný svižný pohyb, vytáčanie motora do obmedzovača so sebou prináša znížený akustický komfort a nie práve malú spotrebu. Celkový priemer testu, 10,5 litra, je  s ohľadom na vysoký podiel pohybu v hlavnom meste počas dopravných špičiek akceptovateľný. Treba však počítať s tým, že čisto mestská spotreba s priemernou rýchlosťou cca. 12 km/h za hodinu predstavuje odber 13,9 litra na sto kilometrov. 



Na spotrebu citlivé povahy majú k dispozícii naftovú jednašestku a jemne hybridný dvojliter. Malou nevýhodou dieslových motorizácií je menší objem batožinového priestoru. Benzíny majú k dispozícii 503 litrov, malý naftový motor 480 a veľký naftový hybrid len 439 litrov. Výber samozrejme musí vychádzať z preferencií kupujúceho.    

Po týždňovom teste a stovkách kilometrov s novou Kiou Sportage GT Line nie je ťažké pochopiť prečo je kategória C-SUV taká obľúbená. Cenovo dostupná, perfektne vybavená a pohodlná. Príjemnou stránkou na Slovensku vyrábaného modelu Sportage GT Line je takmer úplná výbava, v rámci príplatkov máte k dispozícii v cenníku len 3 položky. Oproti nekonečnej príplatkovej výbave modelov nemenovaného európskeho koncernu je to príjemné osvieženie. Šťastná sedmička pritom neposkytuje len veľkorysú záruku, ale aj rovnako dlhú bezplatnú aktualizáciu mapových podkladov pre navigáciu.



Za 177 koňový benzínový motor 1.6 T-GDi, 7-stupňovú DCT, pohon štyroch kolies a úplnú výbavu aktuálne nezaplatíte viac ako 34.830,- EUR.  Ak máte v hľadáčiku túto konkrétnu triedu, Kia Sportage by, podľa môjho názoru, nemala chýbať v užšom výbere. A z vlastnej skúsenosti musím spokojne konštatovať, že práve Kia zdarne kombinuje prvky európskej a ázijskej automobilovej školy tak, že je to veľkým lákadlom aj pre odchovancov už spomínaného koncernu.

Text: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko