Sport TurismoS batohom bokomN lightTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedma
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Kia Stinger GT 3.3 T-GDi V6 – Top Gun

Kia Stinger GT 3.3 T-GDi V6 – Top Gun

Splnil som si sen a do vlastnej garáže zaparkoval vedľa Sorenta mojej ženy auto, ktoré mi bude robiť radosť. Stinger GT. Pred niekoľkými rokmi by sa to zdalo všetkým nepravdepodobné a v mojom prípade, s ohľadom na známu náklonnosť k produktom nemeckých automobiliek, nemožné. Čo sa zmenilo a kde je v tom háčik? Doba samozrejme pokročila a kórejská automobilka v roku 2018 už nepredáva autá len konkurencieschopnou cenou, ale aj vydareným dizajnom a z môjho pohľadu, predovšetkým, spoľahlivosťou. V prípade modelu Stinger je však hlavným poradcom pre kúpu nielen rácio, ale aj srdce.

Dizajn je nádherný a jeho elegantné proporcie vyniknú natoľko, že nepotrebuje farbu. Teda nepotrebuje výraznú farbu, aby bol pre oko pozorovateľa príťažlivý. Ak si ho objednáte v červenej Hi Chroma Red alebo žltej Sunset Yellow budete neprehliadnuteľný, ja som si ale zvolil elegantnú čiernu. Dlhý rázvor zvýrazňuje krátky predný previs a nízka silueta s postupne sa zvažujúcou strechou. Predná kapota je takmer nekonečná, škoda falošných výduchov, pôsobila by ešte mohutnejšie. Tie nešťastné výduchy sú ale jedinou pehou na kráse. Zadná časť pôsobí taliansky elegantne, podaktorí v nej vidíme charakter Maserati. Najväčším lákadlom vzadu je ale štvorica koncoviek výfukovej sústavy... o tom, ale až za chvíľu. Vydarený vizuál dotvárajú kolesá. Ich veľkosť potvrdzuje vyváženosť línií, málo plechu znamená, že aj na dnešnú dobu relatívne nijak extrémne devätnásťpalcové disky pôsobia úplne dokonale.     



Interiér je na rozdiel od zovňajšku takmer konzervatívny, ale bezchybne spracovaný z kvalitných materiálov. Najväčšia pecka je ale posed za volantom. Výrazne tvarované predné sedadlá sa dajú položiť perfektne nízko a vyhrievaný volant má výborný rozsah nastavenia – v ideálnej pozícii je veniec takmer kolmo k podlahe. Toto je perfektné a takto to má vyzerať v športovom GT. Druhým atribútom sedadiel je ich komfort, sedenie je aj vďaka obšitiu kvalitnou kožou nappa, vyhrievaniu a ventilovaniu mimoriadne pohodlné. V druhom rade je to stále veľmi dobré, ale osoby s výškou viac ako 180 centimetrov už budú trochu bojovať s nedostatkom priestoru nad hlavou. V reálnom živote, keď na zadných sedadlách vozím deti je to však bezvýznamné, rovnako ako na veľkosť auta skromný objem batožinového priestoru (406 litrov), dizajn, výztuhy a technika však dostali prednosť. Batožinový priestor je ale výborne prístupný vďaka karosérii liftbacku a dá sa zväčšiť sklopením zadných operadiel delených v pomere 60:40. Praktickou pomôckou je aj elektrické otváranie veka inteligentným kľúčom, ak je auto zamknuté, stačí sa priblížiť k zadnej časti auta a piate dvere sa automaticky otvoria, nie je potrebná žiadna gymnastika na jednej nohe. 

Jediná moja interiérová výhrada smeruje k obrazovke multimediálneho systému, jej zobrazovanie by mohlo byť graficky odlíšené od nižších modelov, prepracovanejšie a málinko rýchlejšie. Rovnako by to chcelo viac palcovú veľkosť. Naopak, prevedenie head-up displeja premietaného na čelné sklo si zaslúži veľkú pochvalu.   



Pravá lahôdka sa skrýva pod dlhočiznou kapotou, kde pracuje vidlicový šesťvalec s objemom 3.342 centimetrov kubických, dopovaný dvomi turbodúchadlami. Je to v dnešnej dobe downsizingu vôbec legálne?! Našťastie, zjavne áno, aj keď to nie bez obetí na oltár pokryteckých bruselských ekoteroristov. S novým modelovým rokom prišiel Stinger GT o zanedbateľné 4 koníky, našťastie veľká sila v podobe 510 Nm v rozpätí 1300 – 4500 otáčok za minútu zostala. Prečo tie náreky? Pohotovostná hmotnosť 1905 kg je o 73 kilogramov vyššia ako v minulom roku, čo znamená zrýchlenie na štandardný šprint „len“ za 5,5 sekundy (predchodca 4,9!). Nespokojné reči bokom, subjektívne je zrýchlenie vďaka prenosu výkonu na všetky štyri kolesá prostredníctvom hladko a rýchlo radiacej osemstupňovej prevodovky tak razantné, že nenecháva priestor na sklamanie. Výkonová rezerva a aktuálnych 366 koní naďalej umožňujú dosahovať maximálnu rýchlosť 270 km/h a ja by som veľmi rád zobral Stingera na nemecké diaľnice trošku potrápiť na 250 km/h limitovanú nemeckú prémiu.

Jazdné vlastnosti vyjadrujú dve písmená z názvu auta. G a T, Grand Turismo. Nastavenie podvozku je primárne dynamicky pohodlné, dalo by sa povedať, jaguárovo ladné. Výkonová rezerva je dostatočná a aj odozva na povely akcelerátora veľmi dobrá. Volič jazdných režimov však umožňuje v piatich úrovniach (Eco, Comfort, Sport, Sport+ a Smart) nastaviť charakteristiku motora, prevodovky, odpruženia, riadenia systému pohonu všetkých kolies a zvuku motora podľa aktuálnej potreby a nálady vodiča. Základné nastavenie Comfort je ideálne pre všetky jazdné situácie, len keď si chcete zajazdiť dynamickejšie zvolíte režim Sport+, ktorý zároveň uvoľní opraty stabilizačnému systému. Mimochodom, ten sa dá aj úplne vypnúť. Zo Stingera sa síce nestane drifterské náčinie, ale jemné powerslidy sa dajú aj vďaka samosvornému diferenciálu vzadu aplikovať kedykoľvek, na požiadanie. Nepochybne tomu pomáha aj preferencia zadnej nápravy pri rozdeľovaní sily, pri jazde na diaľnici rovnomernou rýchlosťou je Stinger čistá zadokolka, naopak pri zhoršených adhéznych podmienkach je výkon rozdeľovaný na nápravy s cieľom optimalizovať jeho prenos a zabezpečiť bezpečnosť jazdy. 



Dynamická jazda v režime Sport+ je sprevádzaná prekvapujúco jadrnou zvukovou kulisou motora, výfuková sústava ale ani v najostrejšom režime nezačne byť teatrálne prenikavá. Musím sa však priznať, že viac ako skutočne ostrá jazda na limite, bárs na obľúbenom kopci, mi k Stingeru viac pasuje pohodovejšia, aj keď stále nadpriemerne dynamická jazda.   

Malou daňou za výnimočný motor je spotreba, celkový priemer testu sa ustálil na hodnote 13,8 litra. Nie je to málo, ale s ohľadom na časté a opakované využívanie ponúkanej dynamiky a veľký podiel mestskej premávky v dopravných špičkách je to akceptovateľná hodnota. Minimálna spotreba sa mi dokonca podarila stlačiť na hodnotu 7,8 litra.



Kia Stinger GT je zaujímavo rozkročená medzi top modely tých bežných značiek ako sú napríklad VW Arteon alebo Škoda Superb (ktoré ale nemajú šesťvalce!) a zároveň, vďaka výraznému dizajnu, vynikajúcemu komfortu, jedinečnému motoru a konkurencieschopnej cene môže loviť aj medzi zákazníkmi modelov Audi S5 Sportback a BMW 440ix Gran Coupé. V porovnaní s načrtnutou konkurenciou, ale aj sama o sebe sa základná cena 55.900,- EUR javí ako primeraná. Zahŕňa totiž veľkorysú a takmer úplnú bezpečnostnú, komfortnú a technickú výbavu a jedinými dostupnými príplatkami sú panoramatické strešné okno (700,- EUR) a metalický lak (600,- EUR). Všetko ostatné, vrátane 7 ročnej záruky a 7 ročnej aktualizácie máp navigačného systému je v cene, čo sa zďaleka nedá povedať o konkurentoch. 

A ten háčik? Stinger GT mi v garáži parkoval v červenej farbe len počas testovacieho týždňa. Viem si však veľmi dobre predstaviť, že časom sa môže scenár z úvodu zopakovať aj na dlhší čas. Stinger GT totiž nie je len najlepšou zbraňou marketingu značky Kia, ale aj technicky a jazdecky výnimočným autom. Ale to sa dalo čakať od produktu, ktorý má v rodnom liste meno Alberta Biermanna, však? 

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner