Porsche Panamera STMercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanTlačený časopis 2018i30 Fastback TestMX-5 RF TESTMitsubishi Eclipse Cross TestEčko je vraj droga radosti?Honda Jazz TestLand Rover DiscoveryT-Roc on the Rock"Hello"Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Land Rover Discovery – Mr. Calvin Hyde

Land Rover Discovery – Mr. Calvin Hyde

Čo je to za podivné meno v titulku? Mohlo by to byť chápané napríklad ako zmes modernej elegancie a hrozivého dojmu surovej nadradenosti. Calvin Klein je módny návrhár, známy ako minimalista a majster farieb, preslávený svojimi provokatívnymi nápadmi. Mr. Hyde je schizofrenická polovička Henryho Jekylla, váženého londýnskeho doktora, ktorý si namiešal vlastnú drogu na to, aby v tele vagabundského Edwarda Hydea zažíval „zakázanú“ rozkoš života mimo spoločenských pravidiel. A ako to pri drogách býva, vymkli sa spod kontroly a Mr. Hyde sa jedného dňa stal súčasťou londýnskej spoločnosti. Doktor Jekyll sa už nikdy nevrátil.
 
Land Rover Discovery drogy neberie, ale polarizuje spoločnosť na tých ktorí tvrdia, že je to škaredý hrbáč a nechutný Mr. Hyde a tých, ktorí poznajú jeho minulosť, jeho schopnosti a porozumeli existencii jeho dnešnej podoby. A okrem toho ocenili, že ho obliekol návrhár Calvin.
 
Vizuál nového Discovery je témou na diskusiu. Osobne si myslím, že predošlé Discovery boli proporčne vyváženejšie, ale konzervatívnejšie. Nikdy som ich však nevidel naraz vedľa seba, takže je to len čisto subjektívny vizuálny dojem. Nové Disco však bez debaty pôsobí oveľa modernejšie a skočilo nie o jednu, ale minimálne o dve generácie dopredu. V tvári je to čistý Range Rover štýl orientovaný na prestiž a ukážku moderných trendov – tým samozrejme nevylučujem, že to všetko má aj svoj technický význam. Pri pohľade spredoboku sa dá vcelku súhlasiť s výrobcom, ktorý vraví, že nové Discovery má „krásne fyzické proporcie a atletický postoj“. Atletiku by som vynechal ihneď potom, ako sa objaví celkový profil auta, vzhľadom na jeho hydeovský zadok. Ako celok mi to vyhovuje pretože viem, na aký typ auta sa pozerám a rozumiem jeho účelu. Ľudia majú však tendenciu porovnávať, neuvedomujúc si iné zaradenie auta. Discovery bolo často konfrontované s veľkým Range Roverom nebodaj s novým modelom Velar, ktorý pre mňa predstavuje špičku moderného minimalizmu a dokonale krásnej jednoduchosti v rámci svojho segmentu. Základným pilierom Discovery nemá byť krása, tá je len príjemnou pridanou hodnotou.



 
Vo vnútri je to opäť jasný generačný progres a posadiť sa do útulného prostredia výbavy HSE bolo veľmi príjemné. Typickými prvkami tejto verzie sú 20 palcové disky kolies s väzenským menom „štýl 5011“, infotainment systém InControl Touch Pro s 10 palcovou obrazovkou a navigáciou, LED svetlomety s dizajnovými LED svetlami vo všetkých 4 rohoch, zvukový systém Meridian s 10 reproduktormi a dvojkanálovým subwooferom, ozdobné obloženie z drevenej dýhy a v neposlednom rade užitočná cúvacia kamera. Pokiaľ si vaša duša pýta maximum z ponuky, k dispozícii je ešte verzia HSE Luxury alebo zaujímavá a počtom limitovaná First Edition.
 
Posed za volantom mi spôsoboval pocity rovnajúce sa opisu rodinného šťastia. Bez sarkazmu. Sedíte vyššie ako akýkoľvek vodič akéhokoľvek iného SUV, zarovno boli maximálne veľké pickupy a jeden autobusár a všetci ostatní pokorne klopili zrak pred ohromnou konštrukciou tohto SUV. Toto je moment kedy sa cítite bezpečne. Nasleduje highendová kultúra na palube, kde vládne čistota a dobre zvolené materiály (v našom prípade čalúnenie Ebony a drevo Natural Shadow Oak). Toto vyvoláva pocit rodinného zabezpečenia. Pocit bezpečnosti a materiálnej istoty preciťuje aj milujúca nežná polovička, u ktorej vám Discovery zariadi uznanie a rešpekt. A akonáhle sa s ním vyberiete do terénu a dáte mu možnosť ukázať čo vie, zahrnie vás pocitom radosti posypanej detským šťastím, ktoré definuje nulovú pretvárku a skutočné emócie. Discovery jazdí vynikajúco.



Na klasickom podvozku s vinutými pružinami má istoty na rozdávanie. Pri jazde v teréne (blatisté, nespevnené cesty s cca 10 - 30 cm výmoľmi s vodou) aj pri nezvyčajne vysokých rýchlostiach pôsobilo Disco veľmi rozvážne a pokojne. Hmotnosť 2310 kg v tomto prípade skôr pomohla ako uškodila a auto sa javilo veľmi konzistentne s veľkou dávkou oslobodzujúcej istoty. Až som neveril ako to funguje a pri rýchlosti 60+ km/h na takom povrchu som jazdu s Discovery považoval za kinetický zázrak. Jazda samotná, či na ceste alebo v teréne definovala skúsenosti prériového lovca, ktorý uvažuje strategicky a presne vie kadiaľ, ako a prečo. Zbrklé malé, väčšinou impotentné crossovery vyzerali vedľa Discovery ako parazitické rybičky na veľrybe. Robustnosť auta si nevyžaduje žiadnu gymnastiku. Jazdil som pomaly a plynule, pretože efektivitu a majestátnosť som si užíval oveľa viac ako zbesilé zatáčanie, či zrýchľovanie.



Discovery zrýchli na 100 km/h za 8,3 sekundy. S dieslovým 2,0 l štvorvalcom Sd4 s výkonom 240 koní a silou 500 Nm. Ono to stačí, ale úprimne, pokiaľ budete vyberať, autu s touto postavou a veľkosťou sa hodí väčší a silnejší motor. Píšem to preto, že sa domnievam, že s Discovery to nebude len o korzovaní sa po mestskom bulvári alebo o návštevách obchodných centier. Land Rover je podstatne drsnejší druh a Discovery dokáže, hlavne v teréne, veľké veci. No a na tie je potrebný veľký motor. Ideálom bude 3,0 l naftový 6 valec TD6 s mierne vyšším výkonom, 258 koní, ale mocnejším záťahom 600 Nm. Veď si predstavte, že potrebujete na dovolenku v Maroku odtiahnuť svoju loď a objavovať miestnu púšť s vysokými pieskovými dunami. Jednoducho silnejší diesel je potrebný. Koní bolo síce dosť aj v 2 litri, ale tie oneskorené nádychy za plynom kvôli malému objemu mi vadili. Môj celkový priemer spotreby nafty bol 10,8 litra oproti výrobcom udávaných 6,5 l. Vinu dávam práve malému motoru, ktorý si s veľkým autom často nevedel poradiť. Iba vyslal žiadosť o pomoc 8 stupňovej automatike ZF, ktorá tvrdo podradila do nízkych prevodov. Tie naopak vyhnali otáčky vysoko a snažili sa ťažké auto dynamicky rozpohybovať. Pôsobilo to ako snaha zápasníka sumo o rondat na kladine. Jednoducho nepatričné.

Land Rover Discovery som nominoval do svojho osobného rebríčka o auto roku ČoTy? 2017 vzhľadom na jeho, vyjadrením ľudskej vlastnosti, pravdovravnosť. Je svojský a moja týždenná intenzívna skúsenosť vyvolala veľké uspokojenie. Za necelých 70 tisíc EUR (naša testovacia výbava SD4 HSE) je to auto, ktoré vám venuje všetky svoje, historicky nadobudnuté zdatnosti. Musíte na to však mať, pretože Mr. Calvin Hyde patrí do vybranej britskej spoločnosti.


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner