Top zábavaKia XCeed 1,6 T-GDIQueen of DustRozhodnutieSandokanTaké normálne autoElektrický rytierŠťastné a Mercedes!Ceed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!2,0 TSI DSGElektroMechanikSky-G vs. Sky-DRečnícka otázkaMs. MercedesOsem
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mazda 3 Skyactiv-G 122 vs. Skyactiv-D 116 – Pohľad z Venuše... a z Marsu

Mazda 3 Skyactiv-G 122 vs. Skyactiv-D 116 – Pohľad z Venuše... a z Marsu

„Nevysávajte, jazdite!“, presne s takýmto titulkom mi poslala svoj pohľad, z Venuše, na benzínovú trojku naša Amy. Áno, aj štvrtá generácia Mazdy 3 je „iná“, ide svojou cestou nielen v dizajne, ale aj vo filozofii motorov. 

Všetky motory v ponuke sú štvorvalce, benzínové jednotky majú objem dvoch litrov a atmosférické plnenie valcov. Aktuálne sú v ponuke dve výkonnostné verzie, nami testované „G“ s výkonom 122 koní (pri 6.000 otáčkach za min.) a silou 213 Nm (pri 4.000 otáčkach za min.) a Skyactiv-X s výkonom 180 koní (pri 6.000 otáčkach za min.) a len nepatrne vyššou hodnotou krútiaceho momentu (224 Nm pri 3.000 otáčkach za min.). Najsilnejším motorom je teda jediná prepĺňaná, naftová motorizácia s objemom 1,8 litra (presnejšie 1759 cm3), ktorá ako verzia „D“ ponúka 270 Nm medzi 1.600 až 2.600 otáčkami za min a 116 koní pri 4.000 otáčkach za min.  

Podľa štatistiky importéra sa v roku 2018 naftové motorizácie podieľali na predajoch predchádzajúcej generácie Mazdy 3 len necelými dvomi percentami (1,9%), podiel objemnejšieho motora 2,2 litra bol 88,9%, jednapäťka mala 11,1%. Benzínovým motorizáciám dominovala verzia dvojlitra s výkonom 120 koní (až 90% benzínových motorov).

Z pohľadu predajných čísiel teda dáva motorová ponuka aktuálnej generácie zmysel. Cieľom nášho testu je zodpovedať otázku, či nový naftový motor (ktorého objem je priemerom objemu predchádzajúcich dvoch motorov...) má nádej na vyšší kus predajného koláča a to z pohľadu dámskeho a pánskeho osadenstva našej redakcie. 



Dizajn

Amy: Človek vníma okolie zmyslami a prvé čo si mozog uvedomí je očný vnem. Je to prirodzená reakcia, ktorá v prípade správneho marketingu dokáže zázraky. Mazde 3 je jedným z týchto zázrakov. Pri pohľade na dizajn, z ktorého reálne sála energická aura (a nie je to odraz červenej farby Soul Red) je prvý moment, keď si poviete, že to auto má dušu. Jeho minimalistické, napriek tomu elegantné línie vytvárajú jednotný celok. V prednej polovici bezpochyby dominujú hlboko osadené LED svetlomety, ktoré pripomínajú pohľad mačkovitej šelmy tesne pred útokom. Zadok auta mi pripomínala tvar veľkého tlačeného písmenka A, ktoré píšu nerozpísané rúčky malých prváčikov. Naša Mazda 3, alias zrelá čerešnička mala obuté 18 palcové hliníkové kolesá, ktoré vizuálne dolaďovali temnejšiu stránku japonských hodnôt KODO. 

Miro: Áno. Dizajn je silnou stránkou Mazdy a môže byť dokonca rozhodujúcim predajným argumentom. Nová Mazda 3 je veľmi príjemnou evolúciou konceptu Kai, z ktorého si takmer jedna k jednej zobrala masívny C stĺpik, tvar zadných dverí a športovú siluetu. Dizajnové oddelenie zjavne nepovažovalo priestorovú ponuku za prioritu a výsledkom je snáď najkrajší hatchback nižšej strednej triedy, ktorý sa na rozdiel od väčšiny japonských áut veľmi presne triafa aj do vkusu európskych zákazníkov. Mimochodom, červená farba Soul Red mala v predajoch predchádzajúcej trojky podiel až 41,1%, druhou najobľúbenejšou farbou bola sivá Machine Grey s podielom 21,3%.



Interiér

Amy: V interiéri pokračuje minimalistická elegancia čistých línií. V nami testovanej benzínovej verzii Plus  boli nielen okolité interiérové prvky v čiernej koži, ale v rámci Luxury Paketu sme sa rozmaznávali aj čiernym koženým čalúnením sedadiel. Aj vďaka dobre vyváženému množstvu chrómových doplnkov, interiér nepôsobí ponuro. Hlas z Venuše oceňuje skvelý posed, ktorý aj vďaka nastaviteľnému volantu si vie každý maximálne užiť. Dve pamäťové jednotky elektricky nastaviteľného sedadla vodiča predurčuje auto na striedavú starostlivosť medzi partnermi. Ja, žena menšieho vzrastu, som mala dostatok priestoru ktorýmkoľvek smerom a neevidovala som pocit stiesnenosti. Na zadných sedadlách sa pohodlne odvezú deti, ale osoby s vyššou telesnou výškou by som na dlhšie cesty asi vzala len s prísľubom, že sa nebudú počas cesty sťažovať. Pravdepodobne by pociťovali priestorové obmedzenie. Oceňujem nastaviteľný farebný projekčný head-up displej, ktorý sa oproti predchádzajúcej generácie krásne premieta pred Vaše oči priamo do priestoru. 

Povedzme si úprimne, že ľudstvo zlenivelo a ich očakávania od áut sa míľami vzďaľujú od očakávaní spred 10 rokov. K autu si ako zákazníci prosíme pribaliť čo najviac asistentov, aby sme museli menej predvídať. Bezpečnosť je samozrejme nevyhnutná podmienka v dnešnej šialenej dobe, ale myslím si, že Mazda 3 ponúka maximálne dostačujúci zoznam pomocníkov: systém prevencie nárazu, detekcia chodcov, systém stráženia jazdných pruhov, rozoznávanie dopravných značiek, adaptívny tempomat. Ovládanie aj týchto asistentov môže prebiehať na peknom, príjemnom ale hlavne jednoduchom volante. Hlavný volič infotainmentu je osadený do stredovej konzoly, pričom je vždy po ruke a jeho ovládanie nenarúša bezpečnosť jazdy. 



Miro: Naftová trojka v našom teste bola tiež vo verzii Plus, avšak bez príplatkových balíkov Sound/Style/Safety a Luxury, ktorými bola za sumu 4.100,- EUR vylepšená benzínová verzia s konečnou cenou 26.065,- EUR (výsledná cenovka naftovej verzie znela 24.065,-EUR). 

Látkové sedadlá ovládané manuálne však umožňovali ešte o chlp nižší (a pre mňa teda lepší) posed za krásne jednoduchým trojramennými volantom. Poloha za volantom je jednoducho skvelá. Ak by som to zjednodušil, Mazda 3 je filozofiou posedu takou MX-5kou medzi hatchbackmi.

 

Ďalšie plusové body zbiera trojka za minimalistický dizajn palubnej dosky s geniálne riešeným ovládaním klimatizácie (minimalistické, no plne hardvérové), kvalitu materiálov a ich spracovania. Bočná časť stredového tunelu je rovnako ako v šestke čalúnená umelou kožou, pod ktorou je, podobne ako na palubke, mäkčený materiál. Skvelé. 



Priestorová ponuka vpredu je v úplne v poriadku, vzadu, sediac sám za sebou som sa už pri svojej výške (cca. 178 cm) dotýkal hlavou stropu a na kolená rovnako nebolo miesta nazvyš. Nuž, znovu treba opakovať, že vzadu obvykle nevozíme dospelých basketbalistov, ale školopovinné deti. Batožinový priestor má objem 330 litrov (mínus 34 litrov oproti predchodcovi), jeho tvar však umožňuje jeho plné využitie. Obrovskú pochvalu zasluhuje farebný head-up displej, tento špecifický prvok bude až do uvedenia novej generácie Golfu, Octavie atd, jedinečným vo svojej kategórii.  

Jazda, motor a spotreba

Amy: Mne sa v Mazde 3 jazdilo maximálne príjemne, pohodlne a užívala som si nielen jazdu ale stíhala som vnímať aj okolie. Štvorvalcový atmosférický motor 2.0 Skyactive G (Chápete? V dnešnej dobe downsinzingu? Palec hore!) s výkonom 122 koní pod kapotou je motor, ktorý nie je pre lenivcov (to hovorí môj manžel). S atmosférou sa treba naučiť jazdiť. Ak sa s ním zžijete, odmena príde v krásnom zvuku motora. Priatelia, vysávače nechajte v domácnostiach, v autách musí byť motor. Na bežný automobilový život je tento benzínový dvojliter s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou maximálne dostačujúci. Nie, nepatrí na okruh a nie, nebude vám žilami kolovať adrenalín z jazdy. Napriek tomu tá jeho aura vyvolá príjemný pocit z jazdy. 



Miro: Obidve autá boli postavené na rovnakých (príplatkových) osemnásťpalcových kolesách, pruženie postrádalo akúkoľvek formu adaptívnych tlmičov. Veľkou zmenou oproti predchádzajúcej generácii je výmena viacprvkovej nápravy za jednoduchú, s vlečenými ramenami. V nižšej strednej triede nejde o neobvyklú koncepciu, rovnako koncernová konkurencia v nami porovnávanej výkonovej hladine disponuje podobným, úsporným, riešením. V žiadnom prípade som síce nemal pocit, že tuhší podvozok nezvláda nekvalitné cesty, ale podľa mojej pamäte jazdila predchádzajúca trojka ešte o kus lepšie. 

Pri bežnej jazde som oceňoval záťah naftového motora v nízkych otáčkach, jeho výborné odhlučnenie a výbornú spotrebu. Benzínový motor má, pochopiteľne, krajší zvuk, ale pre odovzdanie plného výkonu potrebuje otáčky. Príjemná zvuková kulisa vo vysokých otáčkach a naopak, takmer neznateľná pri bežných cestovných otáčkach je už typická pre dvojlitrový motor od Mazdy.  

Výjazd na kopec som si viac užil v benzínovej verzii, napriek tomu, že naftový motor sa tiež nebál otáčok a nechal sa vytáčať až do 5 a pol tisíc. Riadenie je fajn, radenie výborné, podvozok stabilný až do úmyselnej provokácie, kedy dokáže málinko, v záujme vyčarovania úsmevu na tvári vodiča vybočiť do strany. Na jazdné vlastnosti nemala negatívny vplyv ani hmotnosť, naftová verzia je len o 21 kg ťažšia (1.379 kg) od mild-hybridnej benzínovej jednotky (1.358 kg).



V záujme priameho porovnania spotreby sme obidve autá dotankovali doplna a cez bratislavský obchvat, diaľnicu D2, Lozorno a Pernek sme sa vybrali do sedla Pezinskej Baby. V záujme eliminácie vplyvu jazdných štýlov na spotrebu sme Perneckú stranu dali s každým autom dvakrát, každý tým svojim tempom s každým autom. Cestou naspäť do Bratislavy tou istou trasou cez Pernek a Lozorno sme sa opäť vymenili. 

Výsledok? Podľa palubných počítačov potreboval benzínový motor 6,9 litra na 100 km, naftový 5,9 litra na 100 km. Ako tieto hodnoty korešpondovali so spotrebou po dotankovaní, po prejdení trasy s celkovou dĺžkou 108,6 km? Pre opätovné natankovanie doplna sme potrebovali 6,09 litra nafty a 6,75 litra benzínu. Na sto kilometrov tak vychádza priemer 5,61 litra pre dieslový a 6,22 litra pre benzínový motor. Rozdiel na rovnakej trase, s rovnakým podielom jazdných kilometrov oboch vodičov teda predstavoval naozaj zanedbateľných 0,61 litra na sto kilometrov. Pod úsporu benzínu sa nepochybne podpisuje aj 24V mild-hybridný systém benzínového motora a technológia vypínania dvoch valcov.   

Záver

Amy: Ak by som sa mala rozhodnúť medzi Skyactive-G a Skyactive-D, ktorý som si tiež vyskúšala, napriek rozdielu v spotrebe a cene nafty v prospech diesela, ja by som si vybrala benzínovú atmosféru. V bode, keď si vypnete hudobnú kulisu prenikajúcu z audiosystému BOSE a započúvate sa do zvuku pradúceho benzínového motora, povedzme si úprimne, takto žiadny nafťák nikdy hrať nebude. Mazdu 3 som vnímala ako predstaviteľku krásneho moderného auta s dušou postaršieho nonšalantného elegána. 

Miro: S prekvapením musím konštatovať, že Mazda 3 s naftovým motorom mi sadla viac ako som očakával. Napriek veľmi podobným dynamickým parametrom (G 122 zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 10,4 sekundy a maximálna rýchlosť je 197 km/h, D 116 potrebuje 10,3 sekundy a maximálnu rýchlosť má 194 km/h) je rozhodujúce subjektívne vnímanie vodiča. Benzín má viac výkonu vo vysokých otáčkach, nafta v tých nízkych. 

Moje dopravné nároky sa vo väčšine času odohrávajú v nízkych otáčkach v dopravných špičkách a preto je subjektívny záťah naftového motora vítaným pomocníkom. Navyše, celý testovací týždeň som s naftovou trojkou, po prejdení viac ako 800 kilometrov, zakončil s priemernou spotrebou len 5,4 litra, pri jazdách po okresných cestách som bežne jazdil s priemernou spotrebou pod 4 litre na sto km (a to ukazoval palubný počítač ešte konzervatívne hodnoty), minimum bolo 3,6 litra na sto kilometrov. 



Ak by som nemusel zohľadňovať obstarávaciu cenu oboch áut, beriem naftu... ale musím. Cenový rozdiel benzínovej verzie G 122 Plus (21.190,- EUR) a D 116 Plus (23.290,- EUR) prestavuje sumu 2.100,- EUR v neprospech nafty. Spolu s technickou nepriestrelnosťou hladkého benzínového dvojlitra je to zásadný argument. 

Záver je teda jednoznačný, benzínový motor u nás víťazí na body tak pri pohľade z Venuše, ako aj pri pohľade z Marsu. Myslím si však, že nový naftový motor by sa na predajoch štvrtej generácie Mazdy 3 mohol podieľať vyšším podielom ako tomu bolo v roku 2018.  

Autor: Amy Zaťková, Miro Vilím, foto: Pavol Gemeiner
Advertisement