Audi Q3Final CountdownRWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mazda 6 Wagon 2,0 SKY-G, SKY-MT Revolution TOP – Harmónia jednoduchosti

Mazda 6 Wagon 2,0 SKY-G, SKY-MT Revolution TOP – Harmónia jednoduchosti

Naposledy som ju videl pred dvadsiatimi rokmi. Vtedy to bola štíhla, drobná balerína, dnes je to starostlivá matka dvoch detí. Čas je neúprosný..., ako to povedať taktne, zväčšila sa. Ale keď ju vyzvete do tanca, stále to v nej je, stále je cítiť ľahkosť a plynulú podmanivosť pohybov.

Podvozok, riadenie, ale predovšetkým prevodovka a radenie oživili moje spomienky na test Mazdy MX-5 RF a krátke rande s trojkou. Najneskôr odvtedy očakávam v každej Mazde jadro, ktoré poteší každého vodiča. Či už za volantom hľadá zábavu alebo pokojné cestovanie. 

Jeden z mojich najlepších kamarátov, Juraj, ktorý už od strednej školy ovplyvňoval moje názory na autá (dodnes si pamätám ako prvýkrát prepol VTEC pri šiestich tisícoch...) si šestku vybral ako náhradu za Civic Type R ôsmej generácie... Vlastne kecám, Mazda 6 nahradila inú Hondu. CR-V s atmosférickým dvojlitrom a manuálnou prevodovkou. Než Juraja zatratíte, doplním, že ako víkendovka mu v garáži parkuje skutočné športové kupé, nie kompromis v podobe ostrého hatchbacku... 

Čo však hľadal? Atmosférický motor? Japonskú spoľahlivosť? Príťažlivý dizajn? Aj keď moje rozhodnutia týkajúce sa kúpy áut sú diametrálne odlišné, jeho voľbu, po týždňovom teste ... to je vlastne záver, takže poďme na to postupne.



Otvorene sa priznávam, že moje osobné skúsenosti so šestkou sú úplne nové, takže porovnania s predchádzajúcimi prevedeniami tej istej generácie sa nedočkáte. A možno je to aj dobre, aktuálny facelift je na trhu len od minulého roka a to je rozhodujúce.

Japonská dizajnová filozofia mi je obvykle viac vzdialená ako blízka, ale nová šestka je jednoducho krásna. V kombinácii červenej farby Soul Red a interiéru s bielou kožou mi pripomenula japonskú čerešňu... A čerešne ja mám rád! Nebudem vás presviedčať o svojej pravde márnym opisom jej hladkých kriviek, svoj záver si isto urobíte sami.

Čo však nie je vidno z fotografií a človek to musí zažiť, to je materiálové vyhotovenie a spracovanie interiéru. Minimalistický dizajn palubovky obtiahnutej kožou sa snúbi s kvalitou materiálov a spracovania. Mazda nedisponuje luxusnou odnožou ako konkurenčné japonské automobilky Toyota (Lexus) alebo Nissan (Infiniti), ale ak by mi niekto tvrdil, že toto je prvý zástupca takejto luxusnej značky, veril by som mu. 



Spracovanie klimatizačného panelu je vydareným potomkom Audi a Volva, totálnym tromfom je pre mňa stredový tunel a... jeho čalúnenie. Mazda ako snáď jediný výrobca pochopila, že darmo je mi mäkčený plast na vrchnej časti palubovky, keď do kolena tlačí tvrdý čierny plast, ktorý síce nie je vidieť, ale o to viac je cítiť! Nielen vďaka takémuto detailu, ale predovšetkým zásluhou pohodlných sedadiel a komfortného, no istého podvozku, cestovanie je aj na dlhé hodiny veľmi príjemné. 

Nutne musím podotknúť, že miesta je tak akurát, priestorová ponuka neprekypuje veľkorysosťou a to ani v druhom rade. V bežnej rodinnej konfigurácii je to samozrejme v poriadku, ale pri pohľade na auto, ktoré na dĺžku meria 4,8 metra by som očakával viac. Základný objem batožinového priestoru 522 litrov ani zďaleka nepredstavuje rekord triedy, ale úprimne, naozaj postačuje.   

Charakteristickým prvkom odlišujúcim Mazdu 6 od európskej konkurencie (japonská na európskom trhu, snáď s výnimkou vracajúcej sa Camry neexistuje... kde je vlastne Accord?, Primera?, Galant?) sú benzínové pohonné jednotky. Proti trendu nezmyselne malých oturbených motorov bojuje Mazda atmosféricky plnenými motormi, v našom prípade mal dvojliter výkon 165 koní a svoju silu 210 Nm prenášal na predné kolesá prostredníctvom vynikajúcej šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Napriek tomu, že aktuálne preferujem automaty, manuál som si užíval častými a až zbytočnými zmenami prevodových stupňov. Vďaka kombinácii atmosféry a manuálu bolo dávkovanie výkonu aj pri bohatej snehovej nádielke absolútne precízne a systém trakčnej kontroly mal dlhotrvajúce prázdniny. 



Napriek relatívne nízkej pohotovostnej hmotnosti (1466 kg pri plnej výbave) sú dynamické parametre v podobe zrýchlenia z nuly na 100 km/h za 9,4 sekundy a maximálna rýchlosť 214 km/h len uspokojivé. Skôr je to však o subjektívnom pocite prepĺňaním zhýčkaného vodiča. Nie je problém plynule jazdiť aj s otáčkami pohybujúcimi sa okolo čísla dva, ale to pravé orechové sa odohráva od štvorky vyššie (max. sily je dostupné pri 4.000 a výkonu pri 6.000 otáčkach za minútu), za sprievodu poctivo mechanickej zvukovej kulisy pripomínajúcej prejav v úvode spomínanej mx5ky. 

Druhou stranou atmosférického motora je spotreba, celkový priemer testu sa podľa palubného počítača zastavil na hodnote 7,4 litra, minimum s ľahkou nohou predstavovalo 5,7 litra. Z môjho pohľadu sú to výborné hodnoty potvrdzujúce filozofiu Mazdy, ktorá emisné limity plní aj bez turbeného downsizingu a to mi je ohromne sympatické. 

Vynikajúca spotreba je dosahovaná aj zásluhou vysokého kompresného pomeru (14,0:1), vďaka technológii vypínania dvoch valcov a systému i-ELOOP (Intelligent Energy Loop), v ktorom alternátor premieňa kinetickú energiu vznikajúcu pri spomaľovaní vozidla na energiu elektrickú a tá je následne ukladaná do kondenzátora a používa sa na napájanie klimatizácie, audio systému a ďalších elektrických zariadení vo vozidle.  

    

Aby som sa vrátil k Jurajovi, práve atmosférický motor s manuálom, dizajn a výborný pomer ceny a hodnoty boli motiváciou pre kúpu Mazdy 6. A čo sa mu na nej páči aj po viac ako 60 tis. kilometroch? Jazdné vlastnosti, motor a prevodovka, priaznivá spotreba (dlhodobý priemer 7,3 litra je takmer totožný s mojou spotrebou v teste), rozumná konfigurácia výbavy (Revolution, testovaná Revolution TOP bola skutočne TOP, úplný zoznam sériovej výbavy nájdete v cenníku), spoľahlivosť  a bezproblémovosť prevádzky. Naopak, nepáči sa mu zvláštne fungovanie automatiky stieračov (rovnako moja skúsenosť z testu), drobný problém so zámkom vodičových dverí a nie úplne dokonalý infotainment (ešte bez podpory CarPlay). Jurajovi po týždňovom teste úplne rozumiem a jeho výber ... schvaľujem. 

Mazda 6 je totiž výsledkom japonskej konštrukčnej filozofie, ktorá sa vyznačuje harmóniou jednoduchosti, pôsobiacou doslova upokojujúcim spôsobom na posádku. Veľmi príjemné a charakterovo výnimočné. 

Hodnotenie: Mazda 6 odo mňa dostáva 4 obrubníky (z piatich možných) za jedinečný charakter, nádherný vizuál, komfortný podvozok, atmosférický motor a zladenie mechanických komponentov. Update potrebuje pomaly reagujúci multimediálny systém a rozlíšenie parkovacej kamery, pár koní naviac z nového dvojlitra v emikse by potešilo. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner 

P.S. Osobitné uznanie a poďakovanie patrí tímu Auto Palace Panónska, ich odborná starostlivosť dokázala udržať biely kožený interiér v dokonalej kondícii napriek viac ako dvanástim tisícom novinárskych kilometrov. Skutočne, klobúk dole a veľká vďaka za skvele pripravené auto.

P.S.2: Michal a Marek, Vaše skúsenosti so šestkami som síce nespomenul, ale môj pohľad na test určite pozitívne ovplyvnili :-).
Advertisement