Porsche Panamera STMercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanTlačený časopis 2018i30 Fastback TestMX-5 RF TESTMitsubishi Eclipse Cross TestEčko je vraj droga radosti?Honda Jazz TestLand Rover DiscoveryT-Roc on the Rock"Hello"Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mazda CX-3 G150 4WD 6MT

Mazda CX-3 G150 4WD 6MT

Mladšia, rozumejme tým menšia, sestra dospelej CX-5 by sa, technicky, mala približovať vizuálu, povahe, vlastnostiam aj využitiu väčšieho modelu, akurát v menšom, skromnejšom rozmere. Na prvý pohľad to tak vyzerá. Ale pokým je CX-5 veľkým, rodinným a praktickým autom, menšia CX-3 sa zameriava na úplne inú cieľovú skupinu. Logiku to však má.

Prvým dôležitým faktom je uvedomiť si, že Mazda CX-3 nie je Mazda 3 hatchback so zdvihnutým podvozkom (155 mm), akoby mohla oná trojka v názve evokovať. Tento malý crossover je naozaj malý a vychádza z platformy ešte menšej sestry, Mazdy 2. Vďaka svojmu naozaj podarenému dizajnu (v roku 2015 získal ocenenie Red Dot Design Award) pôsobí CX-3  ako dnešné tínedžerky. Rozum a povaha na 13, vizuál na 20. Je to veľmi pôsobivé na pohľad, ale jeden aby si dával pozor „koho“ to chce chytať za volant. Nechcem tým naznačiť, že CX-3 je hlúpa, naopak, vo svojom svete, rovnako ako 13 ročné dievčatá, sa vyzná dokonale. Mazda CX-3 teda nie je praktický crossover do mesta a na chatu pre mladú rodinu s čerstvým kojencom, ale imidžový variant prezentujúci mladého ducha, neviazanosť a až detskú slobodu mysle. Čo tým vlastne chcem napísať? CX-3 nemá takmer žiadne špeciálne praktické výhody, ale je postavená pre zábavu v šate dnešnej doby – v SUV outfite. Pravdupovediac, toto som nečakal, ale potešilo ma to.

Pocit, ktorý vyvolá sledovanie jej krásy je naozaj uspokojujúci. Mazda samozrejme nezabúda spomenúť, že línie sú vedené v štýle dizajnovej filozofie Kodo – duša pohybu a ja mám tendenciu im uveriť, pretože to auto pôsobí naozaj veľmi atleticky. Rovnako sa spomína poetický súlad medzi vodičom a strojom, v skutočnosti medzi jazdcom a koňom – jinba ittai. Tento emocionálny stav, ono splynutie, mi bolo najviac blízke pri Mazde MX-5 a následne pri testovaní veľkej CX-5. Model CX-3 akoby na hodinách jinba ittai často chýbal. Je to síce cítiť, auto sa riadi príjemne, ale chýba mu chuť naozaj splynúť. Akoby nemalo skúsenosti, z čoho pramení aj trochu strachu z nepoznaného. CX-3 je viac na korzovanie mestom ako ostrú jazdu na serpentínach v kopcoch, ale pokiaľ jej ukážete ako a kadiaľ, zbadáte jej prirodzený talent, ktorý historicky vychádza z generácie na generáciu sa zdokonaľujúceho umenia jazdiť.



Za volantom a celkovo vo vnútri je to moc fajn, vysoký stupeň výbavy Revolution zabezpečil naozaj hodnotný vizuálny aj hmatový zážitok, Mazda v posledných generáciach interiéry naozaj robiť vie. K tejto výbave je dostupný aj benzínový motor s objemom 1998 cm3, výkonom 110 kW (150 k) a silou 204 Nm, ktorý vrnel aj pod kapotou testovačky a práve v ňom je centrum talentu tohto crossoveru. Na tak malé auto je to vcelku masívny motor a s prevádzkovou hmotnosťou 1383 kilogramov začína vo vyšších otáčkach okázalo flirtovať. Výkon vrcholí v 6000 otáčkach a newtometre zatiahnu už od 2800 otáčok za minútu. Samotné riadenie je na môj vkus neochotné, chcel by som rýchlejšie reakcie, pretože s relatívne krátkym rázvorom (2570 mm) boli pri ostrej jazde potrebné rýchle korekcie. Dá sa spoľahnúť na elektronický stabilizačný systém, ale pri jazde na limite nemám rád plienky a falošný pocit ochrany pred pos..ním sa. Viem si predstaviť, že na kvalitných letných pneumatikách (obuté boli vzhľadom na ročné obdobie zimné) vie byť malá CX-3 veľmi rýchla a napriek svojej SUV stavbe dobre zvláda prenosy hmotnosti bez toho, aby si ťažisko klepalo na čelo nad vašimi jazdeckými pokusmi. A napriek všetkej mojej krvilačnej snahe CX-3ku totálne dehydrovať, sa mi priemerná spotreba z celého testu ustálila na hodnote 7,3 l/100 km. Za mňa, výborné!



Mazda CX-3 je veľmi pekné a hmatateľné zjavenie. Krajšie a vyváženejšie ako CX-5. A jedným z dôležitých faktorov pre auto, ktoré má viac tešiť ako slúžiť, je jeho dizajn. Z hľadiska účelu je to stroj, ktorý odvezie 5 ľudí, pričom zadní pasažieri sa musia veľmi ľúbiť a 350 litrov batožiny. Poslúži na štandardné denné záležitosti a úplne zodpovedne vás dovezie všade tam, kam potrebujete. Pokiaľ lamentujete nad jej vnútornými rozmermi, zle ste si vybrali. Mazda CX-3 sprostredkúva malé, útulné, trendové a dynamické vozenie, ktoré spôsobuje radosť a vytvára pozitívnu energiu. 


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner