Sport TurismoS batohom bokomN lightTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedma
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mazda CX-5 2,2 Sky-Drive - Princezná Amazoniek

Mazda CX-5 2,2 Sky-Drive - Princezná Amazoniek

„Vyrastala v chránenom ostrovnom raji až do doby, keď na ich ostrove havaroval americký pilot a začal rozprávať o masovom celosvetovom konflikte zúriacom okolo nich“ - veta z obsahu filmu Wonder Woman, v ktorom vidím spoločnú životnú cestu Gal Gadot vo filme a našej naftou voňajúcej Mazdy CX-5.

  

Zrodila sa v Japonsku, kde žila až do čias, kým nespoznala Európu. Postupom času ju začali ohrozovať celosvetové strašidlá menom eko normy, ale ona sa nevzdala a z japonskej princeznej Amazoniek sa prevtelila do silnej bojovníčky za práva áut s naftou a stala sa z nej Wonder Woman. Byť dieselom vo svete eko noriem? Yessss! Konečne niekto, kto sa len tak nezľakne a má gule! Alebo nemá gule? Jasné že nemá, namiesto nich má 4 kolesá a 19 palcové disky, 2,2 litrový motor a je ako foremná XL modelka. Áno, taká vie byť nová Mazda CX-5. V poslednom čase sa v redakcii roztrhlo vrece s SUV, ktoré pomyselne medzi sebou zápasia, ktoré dostane 5 z 5 obrubníkov. Možno je to tak a možno nie... V každom prípade mi je táto kráska sympatická natoľko, že jej budem robiť kampaňovú manažérku, pretože na redakčného víťaza v teste SUV medzi benziňákmi  a hybridom nestačí mať odvahu, byť dobrým autom, chce to aj premyslenú stratégiu a dobrý volebný program. Prečo toľká nezištnosť z mojej strany? Jednoducho len preto, že si to zaslúži. 


Takže aká teda je táto naftou a močovinou navoňaná Wonder Woman - princezná Amazoniek?

  

1. Hlása pre Európanov neznámy slogan „Jinba Ittai“? Čo to vlastne znamená? 

Aj vy ste už zaiste počuli toto slovné spojenie. Úplne bezpečne neviem, či tieto dve slová neznamenajú japonský slepačí vývar, takže si to radšej overte, než si to kvôli tejto krásavici necháte vytetovať. Ale teraz vážne, ono by to malo definovať spojenie živej a neživej bytosti vďaka prepojeniu v jazde. Spojenie techniky, humanocentrického dizajnu ale hlavne sa jedná o správne vedenie koní pod kapotou, spojenie auta a jazdca. Jej na prvý pohľad ohurujúca humanita tkvie v prednej maske, ktorá vyzerá ako čerstvý botox pier blondínky s nastrelenými predĺženými vlasmi, dokonale vyformované boky a pekne zaoblený foremný zadok, na ktorý lákajú malé LED žmurkajúce svetielka. Aj vďaka týmto ženskosť pripomínajúcim krivkám je to SUV, ktorému bez akéhokoľvek zaváhania hovoríme ONA. TÁ Mazda CX-5, žiadne to, ani ten.



 

2. Faktografia techniky (veľmi dôležitý bod pre humánny druh s genetickou informáciou XY)

Amazonke v bielom, s oficiálnym zápisom v rodnom liste – Snowflake white pearl, bolo pridelené v dnešnej dobe už vzácne srdce - naftový motor s objemom 2,2 litra. Nie je jedinou svojho druhu, ale my sme si užívali Jinba Ittai s nafťáčkou (tou silnejšou) s výkonom 135 kW (184 k) pri 4000 ot./min. s krútiacim momentom 445 Nm pri 2000 ot./min. (Tá druhá princezná je o čosi menej výkonná, má 110 kW (150 k) pri 4000 ot./min. s krútiacim momentom 380 Nm pri 1800 až 2600 ot/min.) Princezná, z ktorej sa stala silná a nebojácna Wonder Woman, jedna z posledných bojovníčok za práva dieselov, má 6 stupňový automatpohon všetkých 4 kolies. Ako inak, o krásnej a silnej žene sa vždy šíria klebety, lebo ľudská závisť nepozná hraníc. Aj o tejto kráske sa mi dostala do uší fáma, že ktosi kdesi počul, že automat sa postará, že Vám pridelí pár kopancov počas jazdy. Je to absolútna lož! Neverte zlým rečiam, sú to len ničím nepodložené závistlivé lži. Práve naopak, automat funguje úplne bezproblémovo, preraďuje bez akéhokoľvek kopania či trhania. Ak máte pred sebou strastiplnú cestu cez horský prechod, ktorý si pýta zašliapnutý plynový pedál aj v tých ostrejších zákrutách a sedíte za volantom takejto Amazonky, buďte v pohode, ona sa o Vás postará a verím že aj Vy o ňu. Pevne sa drží nielen svojho sloganu o slepačom vývare, ale aj vo svojej stope sťa zmagnetizovaná lady. Horšie to môže znášať osoba sediaca vedľa Vás, ktorej odporúčame pred cestou nejesť, nepiť a pomáha aj Kinedryl. Kopance nerozdáva, to som už spomínala, ale má takú filozofiu, že cestu do cieľa si treba užívať a nie prespať. O toto sa už postará trošku tuhší podvozok.


 

 

3. Na detailoch záleží! (Niektorým dámam stačilo materské znamienko na svetovú kariéru). 

Ak veríte v lásku na prvý pohľad, je vysoká pravdepodobnosť, že sa do tejto krásky s prozaickým menom - Mazda CX-5 zaľúbite. Ak veríte skôr v lásku na druhý pohľad, otvorte dvere a sadnite si do jej pohodlných sedadiel a kochajte sa hodnotne vyzerajúcim interiérom. Biela pani s čiernou dušou..ehm, samozrejme narážam na komplet čierny kožený interiér odľahčený bledšou sivou farebnou vložkou. Pri pohľade na projekčný head-up displej si pomyslím, že je tu SUV, ktoré rúbe vysoko, priamo na prémiové značky. Wonder Woman má aj 7 palcový farebný displej, ktorý reaguje na dotyk len počas toho, keď stojí. V ostatnom prípade je v stredovom paneli zabudovaný multifunkčný otočný ovládač veľmi podobný tým z jednej nemenovanej nemeckej prémiovej značky. Áno, slečna je nielen krásna, ale aj zodpovedná, predvídavá a nedovolí Vám len tak sa hocikedy hrať s jej obrazovkou. Technicky vzaté je jej predvídateľnosť ukrytá aj vo funkciách ako LKA (asistent pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, SCBS (systém na prevenciu čelného nárazu v mestskej prevádzke pri rýchlosti do 80 km/h), inteligentný brzdový asistent aj adaptívny tempomat a iné. Pocit komfortu potvrdzujú aj vyhrievané kožené sedadlá, tie predné, sú v elektrike s dvomi pamäťovými jednotkami, tie zadné sú len vyhrievané. Vyhrievané sú nielen sedadlá ale aj volant, čo ocení každý vodič, ktorý pred jazdou musel zoškrabať námrazu - nielen na čelnom skle. Hm, dokonalosť neexistuje, jedine tak vo filme, takže nič, čo človek vyrobil nie je dokonalé. Sklamaním pre mňa bolo, že som nenašla veľmi oceňovanú funkciu na defrost čelného skla. Pri veľkosti auta SUV, čistenie čelného skla od námrazy nie je pre človeka mojej výšky úplná malina – a to meriam viac ako naša slávna Dominika C. Pre naše pohlavie veľmi užitočná vymoženosť je nielen cúvacia kamera, ale aj možný pohľad z vtáčej perspektívy (360° Top View Monitor). Áno, v prípade parkovania s SUV je často problém vycentrovať auto medzi dve čiary, hlavne, ak tí napravo a naľavo stoja na hulváta.


 

 

4. V teréne má tá filmová Wonder Woman o čosi naviac, predsa jej pomáhajú počítačové efekty... 

Tá naša bola požehnaná AWD. Takto: nečakajte, že keby aj čo len  teoreticky mohla,  vyliezla by na Anapurnu. Na to sú offroady.  Musí Vám stačiť, že sa s ňou dostanete na Kolibu (pozn. redakcie: bratislavská štvrť na kopci). V teréne je ako medička na skúške z matematiky – niečo vypotí, ale vy budete tŕpnuť a ona trpieť. 

 

5. Čísla v prospech Amazonky... 

Číselné údaje spotreby uvádzajú: 6,3 l mesto, 5,1 l mimo mesto a 5,6 l kombi na 100 km. Tomuto sa hovorí, fandí si. Nuž, pravda je samozrejme niekde medzi. Mne sa spotreba dlho držala na 6,8 l/100 km, no po výstupe na Pezinskú babu sa to vyšplhalo na 7,1 l/100 km, čo nie je až také odstrašujúce. Zrýchlenie z 0-100 km/h trvá 9,6 sek. a maximálna rýchlosť je 208 km/h. Za koľko si môžete takúto Amazonku zaparkovať pred garáž, aby si ju susedia mohli závistlivo obzerať? Nuž, cena je 38,400 Eur pre výbavu Revolution Top. Ak chcete, aby sa aj trblietala, musíte si priplatiť 605 Eur za perleťový lak. Táto baba, nech sa už volá akokoľvek – Amazonka, Wonder Woman, alebo obyčajne Mazda CX-5 sa mi naozaj páči, preto apelujem na Vás – čitateľov a verím, že si viete správne vybrať. My – obyčajní ľudia s neobyčajne hlúpymi nápadmi sme už skoro úplne vyhubili krásne, veľmi praktické a rodinne založené kombíky. Nenechajme vyhynúť aj dobré autá s dobrými dieslovými motormi, lebo história sa môže opakovať a takéto autá nám aj s naším pričinením môžu vyhynúť ako dinosauri... a potom budeme chcieť o nich natáčať filmy, ale už bude neskoro. Eko normy nám už naše diesele nevrátia.


  


Hodnotenie z Venuše pre okúzľujúcu Amazonku: 4,5 obrubníka (z 5) za výborné jazdné vlastnosti, komfort, praktickosť a priestrannosť (veľký objem batožinového priestoru (506/1620 l), za nízku spotrebu a skvelé odhlučnenie interiéru. Malé mínusy boli sedadlá s nízkym bočným vedením, nepraktickosť modernej roletky v batožinovom priestore priamo napojenej na piate dvere, chýbajúce vyhrievanie čelného skla a absentujúce podsvietenie pamäte sedadla vodiča. Ale ako vidíte, sú to iba malé detaily. V celkovom finále je podľa mňa táto naftová Mazda CX-5 veľmi dobrým favoritom na víťazku medzi SUV, aj medzi benziňákmi a hybridmi. A podľa informácií z médií, ako bonus pri kúpe novej Mazdy CX-5 máte palivo až na rok zadarmo.  


Autor: Amy Zaťková, foto: Filip Damé