Sports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NSanta1000 kilometrový testKodiaq RSProject CToto auto s vami pohne!Baby AMGRS245Sandman 2V ako...SandmanKia XCeed 1,6 T-GDIRozhodnutieCeed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mazda CX-5 – Atmosféra

Mazda CX-5 – Atmosféra

Je zima! A prší! Očakávali by ste niečo také uprostred mesiaca lásky, romantiky, kvitnúcich kvetov, teplého vánku a porozumenia? Nejak takto si pamätáme máj z minulosti. Dnes sú mesiace zoradené stále tak ako sme zvyknutí, ale počasie si robí čo chce. Zdvihnite ruku tí, ktorí ste sa zamysleli, prečo sa príroda blázni, prečo je v lete zima a v zime teplo? Každý dôsledok má svoju príčinu. A príčinou popletenej zemegule a jej atmosféry sme ... áno my! Ľudia!

Jedným z elementov, ktorý sa zamyslel, bolo isté oddelenie Mazdy, ktoré vykúzlilo a do nových áut implantovalo systém riadenia emisií – SkyActive Technology. Sama automobilka tvrdí, že pri emisiách to nekončí, že okrem maximálnej účinnosti, je to hlavne o tom, že nerobia kompromisy. Stále výkonné, stále flexibilné a silné stroje, ktoré berú ohľad. Disponujú najlepšími kompresnými pomermi na svete pri sériovo vyrábanom modeli, nižšou spotrebou paliva a hodnotou emisií bez toho, aby prišli o svoju silu. No nekúpte to!

Mazda CX-5 je kompaktným SUV a prvým modelom značky, ktorý kĺbi všetky prvky technológie SkyActive. Značka sa chváli prelomovým dizajnom vychádzajúcim zo smeru „Kodo“ čiže duša v pohybe. Znie to poeticky, ale môžem potvrdiť, že nová CX-5 je iná už na pohľad. Asi najviac mi imponoval jej pôsobivý profil. Písať o dynamických proporciách SUV je ako piť diétnu colu a navrávať si, že chudnete, ale faktom je, že CX-5 ich zopár má. Možno nie až tak dynamických, ako zaujímavých.

Profil prednej časti, rovnej, dlhej kapoty pripomína skôr silný sedan a svalnatý bok s 19 palcovými kolesami dodáva potrebnú dávku spomínaného pohybu a kus športovej elegancie. Po pár dňoch jazdenia, postávania a sledovania jej kriviek sa mi skutočne začala páčiť. Vizuálne.



Predná časť s na okrajoch umiestnenými šošovkami adaptívnych bixenónových svetlometov s funkciou natáčania do zákrut AFS auto opticky rozširuje a veľká maska s logom vytvárajú CX-5ke akýsi mnohohranný nos. Tej zadnej dominuje v strede umiestnený znak a čudesný obdĺžnik červených sklíčok štandardných svetiel a hmloviek. Dve koncovky výfuku po stranách nárazníka vzbudzujú trochu toho rešpektu, ale v konečnom dôsledku nikoho nevyľakajú. Ako celok pôsobí čisto a jednoducho a pokiaľ sa nebudete zaoberať detailami, zvolíte lepšiu výbavu a vhodnú farbu, pár nadšencov sa za vami obzrie. Japonci tomu vravia atletický exteriér.

Pekný volant. Veľmi pekný, praktický a multifunkčný. To znamená, že sa dobre drží, krúti, skvelo vyzerá a ešte s ním viete všeličo ovládať. Testovaná výbava Revolution je zároveň tou najvyššou a moja Mazda sa naviac pýšila interiérom High s voliteľným, béžovým, koženým čalúnením Sand, elektrickým ovládaním polohy sedadla vodiča aj bedrovej opierky. A pozor, bez príplatku! Ďalších prvkov bezpečnosti a komfortu je omnoho viac. Tak napríklad – 6 vankúšov v prášku, rozumej airbagov. Technológia i-Stop, v ľudskej reči „vypni motor hneď ako zastaneš a ušetri svet škodlivín“, ktorá mi v každom aute lezie parádne na nervy, ale je to vec názoru. Systém monitorovania tlaku v pneumatikách, asistent rozjazdu do kopca, tempomat, handsfree súprava a bluetooth, informačné rozhranie HMI, ktoré zahŕňa farebný 5,8 palcový TFT displej a kruhový ovládač na stredovom tuneli. Ešte ďalej? Ok.



Systém SCBS na prevenciu čelného nárazu do rýchlosti 30 km/h, sledovanie mŕtveho uhlu, zadná parkovacia kamera, automatická duálna klimatizácia, daždový a svetelný senzor, rozhranie USB a AUX a doplním strašidelný systém varovania pred opustením jazdného pruhu. Prečo strašidelný? Pretože akonáhle je aktívny a auto sa dotkne vodiacej čiary bez smerovky, kontrola pustí do reproduktorov na príslušnej strane tak neúctivý rachot, až sa v prvom okamihu zľaknete. A následne budete tento punk-rock púšťať všetkým, ktorých neskôr poveziete.
 
Kto komu zjedol v Japonsku večeru, že sa onen hladný musel pomstiť práve interiérovému podsvieteniu nevinnej CX-5ky. Úhľadný font písma otáčkomera a rýchlomera s bielym podsvietením beriem. Vkusné a prehľadné, príjemné a pekné. Svietivo modrý displej informačného systému snáď dodali kórejci a jantárovo oranžové podsvietenie stredového tunela a tlačítok volantu? To si niekto robí žarty! A pokiaľ chcete bonus, tak sa zadívajte na prah dverí, kde sa na vás v pikantnej červenej smeje podsvietený nápis CX-5.

Karakuri. Nie harakiri ani kikirikí. Proste Karakuri. Tak volajú revolučný systém sklápania zadných sedadiel v pomeroch 40:20:40. Mazda ho zaviedla ako prvá na svete a ja tento počin uznávam. Veľmi jednoduché sklápanie pomocou troch rôznych páčiek dostupných z batožinového priestoru pre každú časť zadnej lavice zvlášť. Veľmi racionálne. Keď už sme v kufri spomeniem 503 litrov a mne veľmi sympatické „jamky“ po bokoch jeho dna. Do jednej pohodlne uskladníte 2 litrovú fľašu, strapec banánov alebo vedierko golfových loptičiek  a tá druhá slúži ako odpadkový kôš na všetky zbytočnosti, ktoré sa do kufra zatúlajú. Úžasné, nie?



Je to SUV, takže posed za volantom a dosah na pedále je tak trochu zvrchu, ale bol som príjemne prekvapený ako dobre z CX-5ky vidno. Nezavadzia A stĺpik ani spätné zrkadlo a pokiaľ jazdíte v noci, dobre nastavené svetlá len potvrdia príjemný pocit bezpečnosti.

2,2 litrový dieslový motor s výkonom 129kW (175 koní) a krútiacim momentom 420Nm autu maximálne vyhovoval. S hmotnosťou 1615kg netrpela Mazda žiadnou demenciou agility a dynamiky. Hýbala sa veľmi poslušne a spoľahlivo zrýchľovala. Horšie to bolo s rozbiehaním z miesta a brzdením. 6 stupňový automat bol na bežnom plyne lenivý a tak strašne sa mu nechcelo, až ste boli nútení šliapnuť mu na krk poriadne. Potom už bolo možné uveriť uvádzaným číslam výkonu a krútiaceho momentu. Retro kulisa radenia umožnila prepnúť automatiku aj do módu sekvenčného radenia a Mazda CX-5 je jedným z mála aut s automatickou prevodovkou, kde je sekvenčné radenie rovnaké ako poznáme z pretekárskych áut. Rovnaké myslím podľa smeru pohybu. Pri radení hore ťaháte páku k sebe a pri podraďovaní tlačíte dopredu, od seba. Je to prirodzenejšie a intuitívnejšie.

„Mazda CX-5 tak prináša skutočne čistú radosť z jazdy – a to je pre nás v Mazde prvoradé“. Toto je zrejme veta, ktorá mala byť v propozíciach Mazdy použitá pri modeli MX-5, prípadne 3 MPS alebo novej Mazdy 6. CX-5 ka je skvelé auto, skutočne, ale čistá radosť z jazdy? Súhlasím, pokiaľ je čistou radosťou pohodlie, vyrovnanosť, čisté línie a funkčnosť spojená s láskou k značke a vernosti tradíciam. Lenže riadenie je v strede hluché a pokiaľ pri dynamickej jazde prudko zatočíte, dokonca sa s vami pobije a takmer nedovolí zatočiť viac! Lenže CX-5 nie je o bláznivom vymetaní pretekárskych okruhov alebo kopcovitých serpentín. Príjemne a kultivovane. Tak sa jazdí na dobre strihnutom SUV. V teréne pomôže pohon všetkých kolies a peňaženku poteší spotreba 5,5 litra. Opakujem, príjemne a kultivovane. Pretože pokiaľ ju začnete týrať, ukáže pred desatinnou čiarkou aj dvojmiestne číslo.



Mazda bola pre mňa vždy znakom ladnosti tvarov a potešenia z jazdy. Kompozícia príjemných vnemov riadenia, komunikatívneho podvozku a celkovej atmosféry. Nová CX-5 atmosféru viac chráni ako vytvára, ale áno, naštastie, aj keď podstatne viac ukrytá je tam tá duša v pohybe!


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement