Hot Rod!Na vrchole!CoolsterHot EVil...?Mercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanPorsche Panamera STBMW X3 M40i T-Roc vs Kona vs Eclipse CrossDobrá Káwa ...Tlačený časopis 2018Honda Jazz Testi30 Fastback TestLand Rover DiscoveryMX-5 RF TESTT-Roc on the RockMitsubishi Eclipse Cross Test"Hello"Ečko je vraj droga radosti?Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mazda MX-5 RF: Balerína

Mazda MX-5 RF: Balerína

„Objavujeme mesto a dobýjame kľukaté vidiecke cesty. Vychutnávame si každú zákrutu, hráme sa s otáčkami. So stiahnutou strechou aj za chladných zimných nocí obdivujeme hviezdy. Radosť z pohľadu na oblohu neskalí nám ani dážď a vietor. Som stelesnením pocitu Jinba ittai, Ty si srdcom bijúcim za volantom. Vždy nám bolo súdené byť spolu, ako kôň a jazdec, auto a vodič, ako jedno telo. Spolu sme silnejší. Puto medzi nami nemožno vyjadriť slovami. Nikdy nejazdíme sami.“*

„Odpoveďou je vždy Miata“. V poriadku, odpoveď v podobe kultovej hlášky (The Answer is always Miata) poznám. Nepoznám však otázku, ktorá k tejto odpovedi patrí. Skutočne je Miata stelesnením dokonalého súladu vodiča a stroja a absolútnej kontroly? Nie je úvodný text príliš patetický a prehnaný? Mazda MX-5 sa k nám dostala na test vo verzii Retractable Fastback. Namiesto túžobne vyhliadaného, krásne červeného roadstera s plátennou strechou som dostal sivé auto s pevnou skladacou strechou a predpoveď počasia hlásila na celý týždeň dážď. Dokonalá príležitosť nielen otestovať auto, ale potvrdiť si moje presvedčenie o tom, že neexistuje zlé počasie pre roadster.
  
Prší. Napriek tomu ide elektricky ovládaná strecha okamžite dole. Na rozdiel od predchodcu sa nezloží celá strecha, ale len jej stredná časť a zadné okno. Kupé sa v priebehu necelých štrnástich sekúnd premení na targu, zadná časť strechy plní funkciu ochranného oblúka. Pevná strecha v štvrtej generácii Miaty už nie je len riešením nevýhod plátna, ale aj dizajnovým prvkom. RF je v uzatvorenom stave krásnym malým kupé, nie nepekným roadsterom s pribratým zadkom. Napriek sivej farbe Machine Grey pôsobí v meste plnom veľkých áut vyzývavo. Stačí prvé zaradenie rýchlosti krátkou radiacou pákou, jedna zákruta a pár desiatok metrov rovinky a ja sa usmievam..., no dobre, škerím sa od ucha k uchu.



Prší. Doslova leje. Pracovná cesta z Bratislavy do Žiliny a späť, stovky kilometrov po diaľnici. Napriek pevnej streche je pri diaľničnej jazde vnútri kabíny viac rušno, ako by sa dalo čakať, nad maximálnu povolenú rýchlosť je hluk od ľavého ramena zadnej časti strechy výrazný. Vadí mi to? Ani v najmenšom! Sedím predsa v športovom aute, nie v limuzíne. Na druhej strane, podvozok je síce tuhý, ale prekvapujúco komfortný. Základné sedadlá však odporúčam vymeniť za tie športové Recará dostupné v najvyššej výbave. Nuž a do budúcna, bolo by fajn, ak by sa volant dal nastavovať aj pozdĺžne, takto je posed za ním stále kompromisom.Príjemným prekvapením je subjektívne vnímaná pružnosť atmosférického dvojlitra, pri plnom zrýchľovaní z úsekov s obmedzenou rýchlosťou držím krok aj so silnejšími autami. Absolútne nepodstatná informácia o spotrebe hovorí o tom, že rezké diaľničné tempo si vyžiadalo len 6,7 litra na 100 km (a celkový priemer počas viac ako ôsmich stoviek kilometrov bol absurdne nízkych 7,0 l/100 km!). Usmievam sa..., no dobre, škerím sa od ucha k uchu.



Prší. Zo sedla Pezinskej Baby štartujeme náš sobotňajší výlet a ja prijímam výzvu. Počas jazdy musí zostať strecha dole, bez ohľadu na počasie. Vytiahnuté bočné okná, vyhrievanie sedadiel a pekelne fungujúce kúrenie zabezpečujú perfektnú termickú pohodu. A proti vetru a dažďu mám dobrú bundu, šatku a šiltovku. Mokré cesty? Zabávam sa a pneumatiky toľko netrpia. Podvozok Miaty je krásne poddajný, v zákrutách umožňuje dokonale pracovať s prenosom váhy. Brzdením preniesť váhu na predok, zatočiť s odľahčeným zadkom, prišliapnuť plyn a užívať si tanec, krátky so zapnutou stabilizáciou, dlhotrvajúci bez nej. Rýchle a komunikatívne riadenie, krátke a presné dráhy v príjemne mechanickej kulise radenia, výborne dávkovateľné brzdy, rozdelenie hmotnosti medzi nápravy fifty-fifty, to všetko umožňuje absolútnu kontrolu stroja. Atmosféricky plnený motor s objemom dvoch litrov má 160 koní pri 6.000 ot./min. a dáva silu 200 Nm pri 4.600 ot./min. Niektorí hovoria... a nemajú pravdu. Prázdna hmotnosť len 1045 kg (+45 kg oproti verzii s plátnom) znamená dostatok výkonu, ktorý si však musíte zaslúžiť vysokými otáčkami. 



Tabuľkové dynamické parametre zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximálna rýchlosť 215 km/h objektívne nestačia na moderné hothatche, ale vďaka mechanickej bezprostrednosti auta je subjektívne vnímanie rýchlosti a limitov úplne iné. Lineárny nárast výkonu vyžaduje žmýkať z jednotlivých kvaltov maximum a odmena je v sprievode krásnej zvukovej kulisy motora a výfuku o to sladšia. Je zaslúžená. Dobré pneu (Bridgestone Potenza S001) s rozumným rozmerom 205/45 R17 poskytujú dostatok, ale nie príliš veľa gripu. Jednoducho, jazdiť s Miatou pre zábavu nevyžaduje dosahovanie extrémnych rýchlostí. Usmievam sa..., no dobre, škerím sa od ucha k uchu.

Prestalo pršať. V podzemnej garáži štartujem studený motor. Chrapľavý zvuk výfuku nahnevane naráža do betónovej steny, motor zvýšeným hlasom upozorňuje, že sa potrebuje zohriať. Mne je smutno, musím už Miatu vrátiť. Strecha ide dole, opúšťam garáž a vychádzajúce slnko sa na nás studeným jesenným pohľadom zhovievavo usmieva. Ešte ma čaká pár desiatok kilometrov na konečne suchom asfalte. Podlieham pokušeniu a žiadam Miatu o posledný tanec. Zvodne vrtí zadkom, pokúša sa utiecť, ale ja si ju vždy rýchlo chytím. Čas sa nám kráti. Naposledy sa za ňou obzriem, v pamäti mi ostáva vášnivá spomienka... Miata je ako balerína. Drobná, štíhla, dokonale ovládajúca svoje vyšportované telo. Napriek útlosti majú jej ladné pohyby krásnu dynamiku. Milujem ju... a musím ju znovu mať!

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner

*voľný preklad nemeckého reklamného textu s využitím slovenského katalógu, úplný cenník modelového radu nájdete tu.