Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes AMG A35 4Matic – Teddy bear

Mercedes AMG A35 4Matic – Teddy bear

Už od  49650 Eur s DPH – takáto informácia na vás vyskočí ihneď potom, ako si na stránke Mercedes-Benz, zvolíte záložku – Modely AMG. Predpokladám, že ste nečakali orgovánovú kyticu grátis a písmenám AMG rozumiete natoľko dobre, že vás táto čiastka nijak neprekvapila (pre pokoj v duši - testovací kus stál 62514 Eur). Ste totiž človek v produktívnom veku na vrchole fyzických aj mentálnych síl, s dobrým postavením a sľubnou budúcnosťou. Ste dobre vyzerajúci muž, aktívny hobby športovec, naklonený trendom, ktorý vie oceniť kvalitu a jeho spoločenské postavenie si vyžaduje zvýšenú mieru PP – personálnej propagácie. Javíte sa ako zákazník Mercedes AMG. Ale ste zákazníkom AMG A35 4 Matic?

 

Tieto malé ostré A-čka som nikdy nevedel poriadne začleniť, priradiť im cieľovku. Veľkí chlapi s peniazmi, či dámy so zmyslom pre social hunting jazdia modely, v ktorých druhovom mene sa vyskytuje minimálne písmeno E. Motoricky bežné Á-čka robia radosť hlavne mladým babám, prípadne chalanom, ktorí „ukradli“ mame a chytro si niekam vybehli vypráskať toho jediného jointa, čo zostal z obednej prestávky. Ale koho vidno jazdiť v A-čka od AMG? V malých ostrých hatchbackoch, ktorých výkony sú dnes nad hranicou 300 koní v teritóriu skutočných športiakov? Túto otázku kladie cena, pretože, za tie prachy máte dnes na trhu horu naozaj skvelých ostrých hatch-ov, ktoré by boli pre toto baby AMG minimálne vyrovnanou konkurenciou.  A to napriek AMG štvorkolke, napriek 7 stupňovej frenetickej prevodovke (AMG SPEEDSHIFT DCT) a aj napriek výkonnému motoru pod kapotou (306 k). Preto si myslím, že existuje elementárny dôvod, prečo niekto zaplatí za auto viac ako treba na to, aby bol rovnako rýchly. Dôvod je podobný, ako keď si malé dieťa vezme do hlavy, že chce tamtoho plyšového macka a rodič mu darmo vysvetľuje, že tamten vedľa je  poznateľne lacnejší, je krajší, väčší, lepší! Dieťa chce toho svojho plyšáka a žiaden racionálny argument nie je dostatočne presvedčivý. Mercedes AMG A35 je ako Teddy bear, zbadáte ho, skúsite ho, chcete ho!



 

Krajší ako predchodca, modernejší, vyváženejší a tá slnečná žltá je tak výrazná, až sa počas prejazdov krajinou hanbila aj repka olejná. Predný previs je priveľký a v kombinácii so svetlou výškou vďaka podvozku bozkávate takmer každý zjazd do podzemných garáží a o obrubníkoch na parkoviskách ani nehovorím. Profil je uspokojivo hatchback-ovský a zadné partie kopírujú moje predstavy o vizuály moderného auta. A35 AMG je jeden pekne strihnutý, uhladený kompakt, ktorý decentne vyzdvihuje svoje motorické a jazdecké schopnosti jemnými dizajnovými linkami. Nie je vtieravý, ale jasne vidieť, že to nebude žiadne strúhatko na ceruzky. 

 

Vo vnútri hneď za krásnym AMG volantom kraľuje pás ohromných displejov a hypnotické výduchy automatickej klimatizácie (THERMOTRONIC). Stredový tunel je čistý, radenie rýchlostí zostáva v zodpovednosti páčky napravo od volantu, ale dotykovú plochu, umiestnenú hneď pred tzv. madlom na dlaň a jej haptickú odozvu, by som vylúčil za agresívne správanie s vysokou mierou mechanického narcizmu. Akonáhle som haptiku vypol a spomalil reakcie plochy na dotyky, dalo sa v menu infotainmentu pohybovať komfortnejšie. Myslím, že by sa hodili lepšie sedadlá, teda škrupiny, ktoré vyjadrujú dušu AMG a sú schopné držať krok s talentovaným podvozkom (AMG RIDE CONTROL za 990 Eur). Inak si ich samozrejme viete odieť do rôznych balíkov kože a čo sa vizuálu týka, je to úplne v poriadku. Naša testovačka si nechala ušiť imitáciu kože ARTICO/mikrovlákno DYNAMICA čierna



 

A-čko viete konfigurovať rovnako bohato ako vyššie triedy a za dnes dostupné highend funkcie v základnej triede patrí Mercedesu veľká pochvala. Výborne fungujúci adaptívny tempomat (DISTRONIC), pozorný asistent kontroly jazdy v pruhu a asistent riadenia vytvoria na palube naozaj pokoj a zvyšujú mieru komfortu jazdy bez stresu. Forma a spôsob akým sa o vás auto postará, je hodná každej sumy, ktorú si v príplatkovej výbave Mercedes vypýta. Kamaráta MBUX radím najskôr dôkladne spoznať a naučiť sa základné triky ako sa mu votrieť do priazne, inak vás bude vytrvalo provokovať otázkou „Co chcete udělat?“, prípadne vám v 40 stupňoch po vašej nervovej detonácii, kedy vykríknete „Ukončit“ v snahe to celé zrušiť,  vypne klimatizáciu. Upozorňujem, že systém funguje správne a vcelku intuitívne, ale ľahostajnosť vodiča si naštudovať príručku vytvára domnienku, že ženský hlas, ktorý sa vám prihovára patrí ťažkému autistovi. Lenže, kto dnes číta návody? Mimochodom auto komunikuje v jazyku v akom máte nastavené menu celého infotainmentu. Resp. vo vybraných jazykoch (napr. čeština, angličtina). Slovenčina je na tom podobne ako naši na majstrovstvách, nepodarilo sa jej dostať do finále. 



 

Teddy bear z malebnej dedinky. Milý medvedík s vľúdnou tvárou. Taký Macko Uško z Večerníčka. A potom prepnete na Sport+ ... a hravé medvieďa sa premení na fanatického zástupcu najmladšej generácie Critters! Naozaj je to tak. A35 je výborným spoločníkom na každý deň v režime Comfort a k tomuto nastaveniu sa asi najviac hodí maska relatívne pokojne vyzerajúceho auta. Akonáhle sa na displeji zjaví Sport+, macko si odgrgne do výfuku, vytiahne bič s hrubým koncom a pokiaľ sa nebudete dobre pozerať na rýchlomer, obtočí vás v prvej zákrute okolo duba. To auto je na ceste, hlavne v zákrutách v kopcoch, maniakálne rýchle. Podvozok, nízke ťažisko a štvorkolka dokážu vaše vnútorné orgány odstrediť na pravú ..., ľavú 2, ľavú leť, pravá 5 ostro, 200 ľavá 6 zatvára, na výjazde šoto,... pravú alebo ľavú stenu dutiny brušnej. Prevodovka je super, kope a hrmoce ako pretekársky voz a motor si pri každom podradení zastrieľa do výfuku. Pokiaľ by táto kanonáda netrvala tak dlho, aj by som uveril, že je pravá a poctivá. Efekt však spĺňa dokonalo.



 

Spotrebu v meste som stiahol tesne pod 15 (14,9 l), čo je na 2 litrový 4 valec s turbom, nech má aj 306 koní (225 kW) – veľa. Celkový priemer v teste mi vyšiel 11,4 litra400 Nm krútiaceho momentu, teda onej sily, ktorú cítime pri zrýchľovaní je skvelá porcia masochizmu prenášaného na všetky 4 kolesá. Napríklad u ospevovanej Hondy Civic Type R s rovnakou dávkou Nm (400) nie je zrýchlenie, pocitovo, tak dramatické. Svedčí o tom aj takmer o sekundu lepší čas pri zrýchlení na 100 km/h. 4,7 s vs 5,6 s v prospech Mercedesu. Nuž, obe poháňané nápravy majú svoje nezameniteľné výhody. Riadenie je pri ostrej jazde trochu hluché, žiadalo sa mi viac informácií do prstov, ale popiskovanie všetkých 4 pneumatík pomáhalo pripomenúť, že časy dobrej adhézie končia a treba popracovať volantom. Ak by som mal troma slovami zhrnúť celkový dojem z naozaj rýchlej a ostrej jazdy v serpentínach vyľudnených kopcov, napísal by som  - rally vo vate!



 

Mercedes AMG A35 4 Matic ma uspokojil. Predošlú generáciu A45 (35 ešte neexistovala) som si neobľúbil, zdala sa mi zbytočne sprofanovaná a tie uvádzané kone (360-380) som ja osobne necítil. A bolo jedno, či sa jednalo o A, CLA či GLA 45 AMG. Dnes je to inak a už základné AMG (A35) mi spravilo radosť. Opäť auto, ktoré vraví kam patrí, ktoré nepotrebuje okolo seba kopať, aby si ho niekto všimol a ktoré reálne ponúka, to čo sa píše v papieroch. Premýšlam, či vôbes stojí za to, v tomto segmente, pre tento účel, uvažovať o budúcej AMG A45? A35 je tak dobrá, že nateraz, stačí. Ale ponuku stráviť týždeň s A45 určite neodmietnem.

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: Vladimíra Müllnerová, Spolupracovali: Richňava Park

 

 

 

Advertisement