"Hello"Seat Arona – TransshowT-Roc on the RockLand Rover DiscoveryTlačený časopis 2018Svartpilen 401N testMazda CX-3 testBaby M2Ford Mustang GT Convertible TestKTM 1090 Adventure TestMercedes-AMG GLC 43 Coupei8 Protonic test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-AMG A45: Najsilnejší na svete

Mercedes-AMG A45: Najsilnejší na svete

Najväčší na svete nie je. Skrýva sa v ňom však ďaleko viac ako od neho okolie očakáva. A keďže ide o aktuálne najvýkonnejší hatchback nižšej strednej triedy, neočakáva sa od neho málo. Optimalizácia pohybu ventilov a riadiacej jednotky priniesla aj pri zachovaní plniaceho tlaku turba (1,8 baru) zvýšenie výkonu z dovtedajších 360 koní na súčasných 381 koní / 6000 ot.min. a krútiaci moment 475 Nm v rozpätí 2250-5000 ot.min. Litrový výkon tak poskočil z rekordných 181 na ešte rekordnejších 191 koní. Silu motora prenáša na všetky štyri kolesá sedemstupňová dvojspojková prevodovka AMG Speedshift DCT. Elektrohydraulicky riadená lamelová spojka integrovaná do diferenciálu zadnej nápravy umožňuje prostredníctvom AMG špecifického naladenia preniesť do 50 % výkonu na zadné kolesá, pri bežnej jazde však na predok prúdi 100% výkonu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h pri aktivácii funkcie RACE START prebehne za 4,2 s a obligátne limitovanú maximálku si môžete označením správnej opcie posunúť na 270 km/h. Inými slovami, a s trochou preháňania, Mercedes A45 AMG je jedným z dôvodov, pre ktorý Porsche začalo aj do svojich základných motorov pre ikonickú 911 inštalovať prepĺňanie. Len pre zaujímavosť, nová Carrera 4 PDK Sport Chrono má objem motora 2981 cm? (+990 cm?), výkon 370 koní (-11 koní) a 450 Nm (-25 Nm), 1575 kg (+ 8 kg), zrýchlenie 0-100 za 4,1 s (- 0,1 s) a Vmax 290 kmh (+ 20 km/h).

Dôležitejšie ako samotné zvýšenie výkonu motora je úsilie, ktoré vývojári investovali do ďalšieho zlepšenia jazdných vlastností. Na suchom a mokrom povrchu sa najmenšie plnokrvné AMG správa ako predokolka s nekonečnou trakciou a zadok bude odhadzovať len pri cielenej provokácii. Na snehu je koncepčne pod konštantným plynom nedotáčavé a na jeho ubratie reaguje vrátením sa do stopy. Naopak intenzívny impulz prostredníctvom akcelerátora dokáže motivovať riadiacu jednotku k rýchlejšiemu prenosu výkonu na zadnú nápravu a vyvolať tým slušnú dávku pretáčavej zábavnosti. Prechod zo snehu na asfalt prinúti podvozok zakusnúť sa do povrchu čistou stopou. Všetko o jazde uvedené platí pre testovanú základnú konfiguráciu podvozku, Mercedes však ponúka viac. Priplaťte si za paket DYNAMIC PLUS a k štyrom základným (konfigurovateľný Individual, Comfort, Sport a Sport+) dostanete nielen ďalší jazdný program (Race), adaptívny športový podvozok AMG Ride Control, ale predovšetkým mechanický samosvorný predný diferenciál, ktorého úlohou je popri maximalizácii trakcie eliminácia nedotáčavej charakteristiky daného typu štvorkolky.


  
Popri brutálnej rýchlosti v priamke a rešpektuhodnej rýchlosti pohybu v zákrutách sa A45 stala konečne aj tým, čím má byť ostrý hatchback. Autom, ktoré napriek štandardnému športovému podvozku bez problémov zvládne každodenné povinnosti v meste, vďaka komfortnému režimu neotravuje vysokými otáčkami a hlukom, s príplatkovým a bezchybne fungujúcim adaptívnym tempomatom DISTRONIC PLUS dopĺňa vynikajúci diaľničný komfort a šetrí peniaze za pokuty a palivo. Po komfortnom vybavení rodinných povinností v meste a pracovných mimo neho si návrat domov môžete naplánovať obchádzkou cez obľúbené okresky v ostrom režime. A v tomto ročnom období som na nich miestami našiel aj súvislú vrstvu snehu a skvele som sa bavil. Určitú neistotu vo mne vyvolávalo vedomie, že na takomto povrchu sa približujem rýchlostiam, ktorými sme na tých istých cestách v lete preháňali Focus ST a Megane RS. Plne vypínateľný stabilizačný systém a manuálne radenie, ktoré neodradí a nechá zaradenú rýchlosť opretú o obmedzovač, umožňuje absolútnu kontrolu nad jazdou. Tak ako v iných prípadoch platí, že ak radíte pomocou skvelých kovových pádiel pod volantom (áno RS3, pozerám sa na Teba a Tvoje nechutné plastové pádielka nehodné cenovky), subjektívne pociťujete malé oneskorenie oproti automatickému režimu Sport+, ale nie je to nič, čo by zásadne kazilo radosť. 



Dokonalý (príplatkový) volant AMG Performance v kombinácii Alcantary a kože je radosť držať obidvomi rukami v správnej polohe (trištvrte na tri), a aj keď prevod riadenia by mohol byť ostrejší, riadenie hodnotím ako veľmi dobré. Zásadnú výhradu mám k štandardným športovým sedadlám, ktoré sú zrejme dimenzované na menšie (ehm, štíhlejšie?) postavy a postrádajú potrebnú mieru bočného vedenia. Investovať do príplatkových škrupín AMG Performance považujem za nevyhnutnosť. Nielenže poskytujú potrebnú oporu, ale sú dostatočne komfortné a dotvoria hodnotnosť interiéru. V konkurenčnom boji každodennej využiteľnosti nie nepodstatným je aj údaj o objeme batožinového priestoru 341 litrov. Nie je to najviac v triede, ale podstatne viac ako 280 litrov najpriamejšieho konkurenta (áno, opäť sa pozerám na Teba, RS3).


 
K exteriéru len krátko, agresívnejší predný a zadný nárazník, AMG krídlo na piatych dverách a štvorica koncoviek výfukov pridávajú dostatočnú dávku testosterónu inak trochu dievčenskému dizajnu. Podstatným prvkom prispievajúcim k zábavnosti celku je príplatková výfuková sústava AMG Performance. Naštartujte v opustenej podzemnej garáži a máte pocit, že sa zobudil hladný medveď. Výfuk hrmí, vrieska, trieska a praská, jednoducho poskytuje autentický zvukový zážitok. Keďže absentuje obmedzovač otáčok na voľnobehu a motor sa nechá vytáčať až k červenému poľu (kuk, RS3...), je potrebné pristupovať k prevádzke auta s potrebnou zodpovednosťou. Zobrazenie AMG displeja jednoznačnou modrou farbou indikuje, že prevádzkové kvapaliny ešte nie sú dostatočne zohriate a v takom prípade je potrebné zachovať sebaovládanie a jazdiť v režime Comfort, ktorý letargicky nechá prevodovku radiť veľmi skoro. Odmenou bude majiteľovi očakávaná spoľahlivosť a pokojné svedomie, že sa o svoje auto dobre stará.


 
Počas 24 hodín som v malom drsnom AMG odjazdil 367 kilometrov vo všetkých jazdných režimoch so spotrebou 13,0 litra na 100 kilometrov, na ďalších 60 kilometrov v meste dokonca stačilo len 10,9 litra. S ohľadom na výkony, skvelé hodnoty. Prosím, môžeme vyhlásiť víťaza redakčnej ankety RL ČoTy za rok 2016?


Text: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner