Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake - Strela na každý deň

Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake - Strela na každý deň

Plná paľba na kopci alebo každodenné dochádzanie do práce? Mercedes-AMG vo verzii Shooting Brake „45“ zvláda obidve disciplíny s prehľadom a pokojne ho môžeme označiť za superšport kompaktnej triedy. 

Ak by ste si mysleli, že štyridsať pätka je len prifúknutá verzia modelu CLA 35, nie je tomu tak. Bez akéhokoľvek zveličovania môžem dokonca vyhlásiť, že aktuálna generácia modelov „45“ má jazdne len málo spoločného so svojimi predchodcami. To je samozrejme skvelá správa. 

Najvýkonnejší dvojlitrový motor na svete je oproti modelu 35 otočený o 180 stupňov, teda turbo je vzadu pri motorovej prepážke. Cieľom konštruktérov bolo skrátiť dráhy sania a umožniť čo najefektívnejšie chladenie motora. Výsledkom je výkon 421 koní vrcholiaci pri 6.750 otáčkach za minútu a sila 500 Nm dostupná v rozpätí 5.000 až 5.250 otáčok za minútu. Červené pole motora M139 začína až na hranici 7.200 otáčok za minútu.

Toľko teória, aká je prax? Motor má brutálny záťah v celom spektre otáčok, točí až k obmedzovaču ako besný a zvuková kulisa je v režime Race desivo intenzívna. Práskanie do výfuku je oproti zvuku motora takmer decentné, komu by sa málilo, môže si priplatiť výfukovú sústavu AMG Performance, ktorá v našom aute chýbala. 

Nielen subjektívne pocity, ale reč čísiel je jednoznačná. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h udáva výrobca za rovné 4 sekundy a vďaka telemetrii AMG Track Pace si čas na stovku môžete zmerať pri každom rozjazde. Len pre protokol, mnou nameraný čas 4,1 sekundy ma už pri prvom pokuse tlačil do sedadla s takou vehemenciou, že som necítil potrebu šprinty opakovať aby som vyrovnal čas, ktorý som našiel v pamäti telemetrie. Údaj 3,97 na dráhe 58 metrov už naozaj zasahuje do teritória superšportov.



Zásluhu na zdrvujúcom zrýchlení má nielen plne variabilný pohon všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ prenášajúci dostatok výkonu na zadné kolesá, ale aj osemstupňová dvojspojková prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT-8G. Parádnou disciplínou pohonu všetkých kolies však nie je len zrýchlenie v priamke, ale aj dynamická jazda v zákrutách. Tajomstvom úspechu je AMG TORQUE CONTROL, na zadnej náprave sa nachádzajú dve viaclamelové spojky, ktoré dokážu rozdeľovať krútiaci moment pre každé koleso zvlášť. 



Drift Mode? Áno, prosím! Jeho aktivácia je jednoduchá. Manuálny režim prevodovky, režim ESP úplne vypnúť, potiahnuť obidve pádla na volante k sebe a pluskom potvrdiť režim Drift. Už menej jednoduché je vyčarovať kontrolovaný šmyk, chce to trochu tréningu. Ale potom jednoducho zadná náprava odchádza pod plynom do strany a môžete si užiť pretáčavú charakteristiku tohto jazdného režimu.



Najvýkonnejší kompaktný model na svete krotia dostatočne dimenzované brzdy, vpredu sa do kotúčov s priemerom 360 milimetrov zakusujú šesťpiestikové strmene, vzadu musí stačiť jeden piest a 330 milimetrový kotúč. Na veľmi ostrú jazdu na kopci je brzdný účinok výborný, pri intenzívnom okruhovom využívaní trochu tuším, že by nemusel úplne stačiť. Na okruhu sme ale neboli, takže môžem sa aj mýliť. Ale to nakoniec nie je rozhodujúce, CLA 45 S Shooting Brake rozhodne nie je koncipované ako okruhové auto. Práve naopak, jeho silnou stránkou je každodenná použiteľnosť.



Kompaktný formát síce neumožňuje extrémne priestorové orgie, ale vpredu je miesta dosť pre akúkoľvek konfekčnú výšku a vzadu si so svojimi 176 cm výšky relatívne komfortne sadnem aj ja. Deti majú priestoru dostatok a batožinový priestor 505 litrov pojme náklad štvorčlennej rodiny bez problémov. 



Jazdný komfort je vďaka adaptívnym tlmičom AMG RIDE CONTROL napriek devätnásťpalcovým diskom veľmi dobrý, už tradične je viac cítiť krátke priečne nerovnosti. Nastaviteľné jazdné režimy ponúkajú od nežného režimu „mokro“ aj komfort, šport, šport plus, individual a samozrejme RACE. Vďaka nim je CLA skutočne univerzálne použiteľným autom. 



Určite ste si všimli, že som sa doposiaľ nezmienil ani slovom o dizajne. Má to dva dôvody. Jednak si urobíte vlastný názor z fotiek od nášho fotografa Jakuba a pre jazdu samotnú je vizuál takmer nerelevantnou kategóriou. Prečo takmer? Karoséria je tak nízko posadená na podvozku, že medzi kolesá zadnej nápravy a blatník nedáte ani prst. Ak by som ale predsa mal vyjadriť svoj subjektívny pocit z auta jedným slovom... to slovo bude „nádherný“.



Mercedes si tentoraz dal výnimočne záležať a oproti priamemu predchodcovi, s ktorým sme pred dvomi rokmi absolvovali alpský test (link nájdete TU), urobil neuveriteľný skok vpred. Dokonca si myslím, že CLA je zdatným súperom aj pre také auto akým je BMW M2... Viac už čoskoro v našom porovnávacom teste.   

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko    

Advertisement