E-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéBaby RaptorCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...Ceed GTFocus ST
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-AMG GLE 53 – Nová filozofia

Mercedes-AMG GLE 53 – Nová filozofia

Všetko zlé je na niečo dobré, tak aspoň vraví ľudová múdrosť. Čoraz prísnejšie emisné limity nútia výrobcov, aby hľadali cesty znižovania emisií a jednou z nich je aj elektrifikácia čo najširšieho počtu modelov. A znižovanie počtu valcov. A zmenšovanie ich objemu. AMG tak k večnému odpočinku uložilo ikonický dvanásťvalec a údajne chystá poslednú rozlúčku aj s vidlicovými osmičkami. Toto sú tie zlé správy. Aké sú tie dobré? Tie dobré sú vlastne výborné!

Mercedes-AMG nahradil vidlicový šesťvalec v modeloch GLE 43 úplne novým radovým šesťvalcom s takmer identickým objemom (2.999 vs. 2.996 cc) a podporou štartovacieho generátora EQ Boost, ktorý krátkodobo poskytuje dodatočných 22 koní a 250 Nm. Nový model s označením „53“ produkuje z benzínového motora maximálny výkon 435 koní pri 6.100 otáčkach za minútu (plus 45 koní a plus 600 otáčok oproti predchodcovi) a totožných 520 Nm (v rozsahu od 1.800 do 5.800 otáčok za minútu). 

Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 5,3 sekundy (mínus 0,4 sekundy), maximálna rýchlosť zostala na limitovanej hodnote 250 km/h. Dynamika teda subjektívne zostala na rovnakej úrovni, prejav motora sa však vďaka novým technológiám dostal na inú úroveň. 

Dvojstupňové prepĺňanie motora je riešené elektricky poháňaným kompresorom, ktorý zabezpečuje dostatočný prísun vzduchu pre spaľovanie do momentu, kým sa nadýchne klasické veľké turbo poháňané výfukovými plynmi. Výsledkom je nielen spontánna odozva na povely akcelerátora, ale konštantný záťah motora až po obmedzovač. Reakcie motora na plyn svojou bezprostrednosťou pripomínajú veľké benzínové atmosféry a to nielen v športovom režime, ale aj v tom komfortnom. Mercedes napriek prísnym emisným normám dokázal aj tento motor odladiť bez obťažujúceho oneskorenia dodávky výkonu. 



Výkon motora je prostredníctvom deväťstupňovej automatickej prevodovky AMG SPEEDSHIFT TCT a pohonu všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ prenášaný primárne na zadné kolesá, predná náprava dostáva porciu výkonu podľa aktuálnej potreby. Prevodovka radí najmä v režime Sport+ fantasticky rýchlo, viacnásobné podraďovanie a funkcia „double-clutching“ robia radenie aj akusticky zaujímavé vďaka brutálnej zvukovej kulise príplatkového výfukového systému AMG Performance s aktívnymi klapkami.



Výkon a zvuk, to všetko je typické AMG tak, ako ho poznáme. S Mercedesom si tiež spájame komfort podvozka a popri pohonnej jednotke je excelentný podvozok ďalším prekvapením „základného“ AMG triedy GLE. Východiskom pre AMG ACTIVE RIDE CONTROL je vzduchové odpruženie AMG RIDE CONTROL+ doplnené o aktívnu stabilizáciu náklonov podvozka. Predná a zadná náprava fungujú nezávisle a umožňujú nielen optimalizáciu náklonov karosérie, ale v spolupráci s plne variabilným pohonom všetkých kolies aj vynikajúcu agilitu v zákrutách. 



Musel som dvakrát dôkladne prečítať celú špecifikáciu testovaného auta, pretože zatáčalo tak, akoby malo riadenú zadnú nápravu. Viac ako 2300 kilogramov vážiace SUV predsa nemôže takto jazdiť v zákrutách! Ale môže... a jazdí. Ak poznáte cestu medzi Trenčianskymi Stankovcami a Beckovom, asi vás prekvapí keď napíšem, že som si ju náramne užil a nechápal som akú dynamickú jazdu dokáže GLE 53 predviesť. Zásluhu na tom má aj príplatkové obutie do dvadsaťjedenpalcových pneumatík s rozmerom 275/45 R21 vpredu a 315/40 R21 vzadu a zjavne nie príliš veľká váha na prednej náprave. V každej, aj tej úzkej zákrute je cítiť preferenciu zadnej nápravy, riadenie nie je kompromitované prenosom prílišnej porcie výkonu a spolu so spontánnou odozvou motora je jazda viac než zábavná. Rýchlosť spoľahlivo krotia brzdy s rozmermi kotúčov 400 x 36 mm vpredu a 345 x 25 mm vzadu. 



Popri všetkom dynamickom talente poskytuje GLE 53 výnimočný komfort jazdy, úplne vážne tvrdím, že dokonca lepší ako skôr testované štandardné GLE 450. A to nielen v režime Comfort, ale aj najtvrdší režim Sport+ je použiteľný na slovenské cesty. Individuálny režim umožňuje ideálnu kombináciu nastavenia komfortného režimu podvozka a športových vlastností pre motor, prevodovku a výfukovú sústavu.     

Dokonalý komfort sedenia poskytujú viackrivkové športové sedadlá, ktoré vodiča rozmaznávajú nielen dokonale konfigurovateľnou anatómiou, ale aj vetraním, vyhrievaním a masírovaním. Výbornému AMG volantu dávam body za perfektné multifunkčné ovládanie a dodatočné AMG špecifické ovládače, ktoré sú konfigurovateľné podľa preferencií vodiča. Moje jediné prianie vo vzťahu k interiéru smeruje k obšitiu volantu. Perforovaná koža je na môj vkus príliš tvrdá, hladká koža, či alcantara budú lepšou voľbou, toto je však už vecou optimálnej konfigurácie.



V rámci interiéru je potrebné spomenúť aj multimediálny systému MBUX. Ak by som mal popisovať všetky jeho funkcionality, chcelo by to samostatný článok. Okrem toho, že je výborný, osobitne musím spomenúť funkciu rozšírenej reality, ktorá navigačné pokyny premieta na obrazovku multimediálneho systému do obrazu snímaného prednou kamerou. Funguje to veľmi prehľadne aj v komplikovaných križovatkách a skutočne pomáha v orientácii. Samostatnou kapitolou je aj head-up displej, ktorý zobrazuje dáta v troch samostatných, konfigurovateľných segmentoch. V každom z nich máte na výber niekoľko možností zobrazení údajov, ktoré potrebujete pre jazdu. Lepšie riešenie som zatiaľ nenašiel ani u jedného z konkurentov.



Aká je cena za súbor vyššie popísaných vlastností zabalených v SUV prestížnej značky? Hoci to bude znieť „na Fellnera“, cenovka 117.018,- EUR nielenže zodpovedá kvalitám auta, ale v porovnaní s priamou konkurenciou si ju dovolím označiť za priaznivú. Rovnako ako spotrebu, ktorej celkový priemer dosiahol hodnotu 12,8 litra na 100 km (minimum bolo 9,7...). Ak sa vám to zdá veľa, vedzte, že som dynamický potenciál auta vychutnával plnými dúškami.



Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ je univerzálne SUV s prekvapujúcim dynamickým talentom, vysokou mierou komfortu a vďaka výškovo nastaviteľnému vzduchovému podvozku (plus 55 mm) teoretickou využiteľnosťou až do stredne ťažkého terénu. Preferovaným revírom však v našich končinách zostáva asfalt vo všetkých jeho podobách. Od rozbitej okresky, cez dierami pokryté mesto až po hladký asfalt pretekárskeho okruhu...

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner 

Advertisement