OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes Benz A – Veľký hriech

Mercedes Benz A – Veľký hriech

Hrešiť by sa nemalo. Tak ako by sa nemalo smilniť, kradnúť, či klamať. Toto všetko je morálne odsúdeniahodné. Ale pokiaľ považujete za hriech inovácie, vystúpenie z radu, či nové trendy, tak si opäť čupnite v tej svojej konzerve a zavrite nad sebou veko. 

Mercedes Benz novej triedy A jednoznačne rozvíril hladinu a otvoril diskusie s ústrednou otázkou prečo? Nemecké médiá ho na začiatku zatratili, opísali ako stratil svoju funkciu a zneistil status značky. A všetkým tým, ktorí ohrnuli nosom nad novým dizajnom a tvrdia, že A-čko svojím zjavom a funkcionalitou odpísalo rodiny, radím iba jedno. Prestaňte fňukať, nasliňte si prst a prevráťte list katalógu na ďalšiu stranu. Usmeje sa na vás váš rodinný, milovaný, ešte lepší a vhodnejší Mercedes triedy B.

Nová trieda A jednoznačne prepisuje vizuálne vnímanie. A-čko je jednoducho nádherné. Všetky ostatné značky v danej triede, uznanlivo skloňte hlavy! Skvelé proporcie, športová línia a postoj bez hanby. Profilu dominujú hrany na dverách a pod oknami, ktoré vyvolávajú dojem ostrého auta. Žraločí predok s bixenónovými šošovkami bude mať rešpekt v spätných zrkadlách a zadok s diódovými svetlami potvrdí hodnotu značky Mercedes.
 
Jednoznačný dôkaz vizuálneho záujmu sa dostavil na diaľnici v podobe Porsche 911 Cabrio, ktorej vodič sa prejavil zdvihnutým palcom a výzvou na porovnanie pružného zrýchlenia. Moje A-čko vyvolalo súťaživý konflikt? Posunkami sa cez zavreté okno pri cca 130 km rýchlosti ťažko vysvetľuje, že mám pod kapotou 1,8 CDI s 80kW. Takže som vodičovi  spravil presne to, čo Mercedes Porsche.Oklamal som ho. A pokúsil sa vyjadriť, že nemám na podobnú zábavu správnu náladu. 911 pochopila, strelila do výfuku a zmizla z dosahu radaru pod prednou hviezdou môjho A-čka. Sakra, prečo nesedím vo verzii od AMG?

Obkráčal som ho veľakrát a pár minút sa naozaj zameral na hľadanie aspoň malého dizajnového prehrešku. Vymýšľať si nebudem. Nenašiel som takmer nič. Možno, naozaj možno by niekomu vadil väčší predný previs. Teda v porovnaní s tým zadným, kde sú kolesá takmer v rohoch karosérie. Pokiaľ vám na to niekto neupriami pozornosť, nebude vás to nijak rušiť. Inak je nové A-čko symetrické, správne netradičné a stále dostatočne uhladené a reprezentatívne. Je to predsa Mercedes!

Nová trieda A ponúka istý druh konštantného luxusu. Usadnete za volant a viete, že takto je to dobre. A že sa to nebude kývať hore a dolu a bude to dobré stále. Proste tomu uveríte. Je to, akoby ste si sadli do obývačky v nejakom dizajnovom nábytkovom štúdiu. Žiadne prehnané snaženie, žiadne očikolúce zjavy. Iba zmysel pre detail, kvalitné materiály a úroveń. Toto všetko v citlivom usporiadaní presne tak, aby ste po usadnutí do kresla nechceli odísť. A tento pocit sa nemení. Veľmi rýchlo si zvyknete na poriadok a veľmi príjemné prostredie. A akonáhle sadnete do niečoho z inej (rozumej nižšej) cenovej kategórie, máte taký malý, snobský problém.



Rovnako ako zvonku, aj v interiéri iba ťažko hľadáte nejaké chyby. A v konečnom dôsledku je na mieste otázka, prečo by ste ich hľadať mali? No jednu malú obludnosť určite nájdete aj keby ste nehľadali. „Fotorámik“! Inak displej menu či navigácie. Verte, že neexistuje možnosť ako naň nevidieť, aj keby Slnko sedelo na zadnom sedadle. Prudko všimnuteľný, neodnímateľný displej narúša krivky palubovky a má jednoznačnú funkciu. Zaujať! O čo krajšie by bolo, pokiaľ by sa dokázal zasunúť do palubovky a objaviť iba na želanie? Omnoho krajšie a viac  mercedesovskejšie.

Mercedes Benz novej triedy A v sebe ukrýva dva charaktery. Jeden je ten známy, konzervatívny, uhladený a dôstojnýHerr Mercedes, ten druhý je mladý rebel s novým účesom a štýlovými handrami, nazývaný napríklad Jolly A. Teda ako? Dám si smoking a idem do opery alebo štýlové džíny so športovým sakom a bude ruka hore s herečkou na párty v drahom klube? Pokojne to skĺbte. 341 litrový kufor s tromi úhľadne umiestnenými sieťkami je dosť veľký, aby ste si vzali veci na prezlečenie a fešanda sa neurazí pokiaľ pre ňu prídete na vašom novom A. Aj tak jej ho neskôr darujete.

Vráťme sa dnu a k dvom tváram novej triedy A. Detaily vytvárajú celok a pokiaľ sú postavené s rozumom a citom, vytvoria skvelé miesto k životu. Osvetlenie interiéru nájdete všade, ale nebude vás nijak vyrušovať. Podsvietené sú kľučky dverí, opierky hláv, odkladací priestor v stredovom tuneli, madlá na dverách aj priestor pre nohy celej posádky. Decentné, nevtieravé, pekné a moderné. Dokonca ostrekovanie okien je dvojaké. Vpredu elegantné s jemným popŕchaním v dokonale rovnomernom prúde a zadná nas...hnevaná dýza, ktorá chce svojím frenetickým striekaním potrhať vedenie pre vyhrievanie zadného okna. 



Intenzita osvetlenia sa mení. Pri zhasnutí pomaly slabne, to by nebolo čudné, ale pri rozsvietení postupne silnie. Je to príjemné a vaše zreničky nedostanú kŕče. Stropné osvetlenie pre posádku vzadu viete ovládať aj spredu. Tiež drobnosť, ale zmysluplná. Pokiaľ budete viezť priateľov z husaciny, nezamastia vám strop pri snahe rozsvietiť si, aby našli vypadnutú lokšu. 

Testovaná verzia mala dieslovú 1,8-ku, skromných 80kW (109 koní), dvojspojkovú automatizovanú 7 rýchlostnú prevodovku a horu času. Na všetko! Páčkou, ktorá zabrala miesto tej na stierače, radíte jednotlivé smery, parkovaciu polohu alebo neutrál. To znamená, že reálnu radiacu páku automatu na stredovom tuneli nenájdete. Jednoducho je tam prázdno. Vôbec nič. Žiadny kolík, žiadny joystick ani madlo na odkladanie pravej ruky. Tá má byť totiž, spoločne s tou ľavou, na volante. A ovládanie stieračov? Sofistikovane integrované do páčky pre smerovky a diaľkové svetlá. V princípe ich stačí nastaviť iba raz do polohy auto a o nič viac sa nemusíte starať. Rovnako to platí pre svetlá. Jedenkrát do automatickej polohy a už nikdy to neriešite. Auto si bude samo mrkať dennými diódami alebo prepne na stretávací režim v prípade, že senzor zachytí zakrádajúcu sa tmu.

Absenciu radiacej páky vám pripomenie iba nechcené laketné ovládanie „fotorámiku“. Joystick pre pohyb v menu je totiž umiestnený presne pod vašim pravým lakťom a vždy keď siahnete naprázdno na stred, jeho potvrdením vyberiete nejakú zaujímavú funkciu.



Tak fajn, poďme sa povoziť. Posed za naozaj podareným volantom, nastaviteľným v dvoch osiach je delikátny. Sedíte hlboko, volant s ideálnym priemerom a hrúbkou je takmer kolmo a všetko je na dosah. Na stredovej časti niekde pod ovládaním audia nájdite tlačítko označené písmenami E, S a M. Ekonomický, či ekologický, športový a manuálny režim prevodovky. Rozdiel je badateľný. Ekonomický mód je rozvaha sama a upokojí aj hyperaktívneho neurotika. S režim pustí otáčky vyššie a reakcie na príkazy pravého členka sa zdajú byť ochotnejšie. Osobne by som toto písmeno vysvetlil skôr ako Strečing, nie Šport. Je to akési naťahovanie, precvičovanie, rozohrievanie, ale určite nie plnohodnotný športový výkon. No a M umožní radiť pádlami pod volantom. A-čko vás nenechá fackať obmedzovač a pokiaľ sa priblížite k červenému poľu, elegantne odradí na vyšší stupeň, nepočúvajúc vaše námietky.

Na druhú stranu vás bude tešiť exkluzívny dojazd na 50l nádrž a kombinovaná spotreba 4,9 litra na 100 km. Pokiaľ som A-čko naháňal, vyšplhala sa na 7,1 litra. A tam zostala aj pri rýchlosti 160km/h. Rýchlo a lacno. A pokiaľ vás napadol argument, že relatívne lacno vzhľadom na obstarávaciu cenu, nevyslovujte to. Nové A môžete mať od ceny 22920 EUR. Necelých 23 tisíc a máte štýlový, nový Mercedes. Mer-ce-des! Uvedomujete si to?

Pri zaradenom D si dobre spočítajte, kedy vyrazíte do križovatky, pretože reakcia na plyn pri rozjazde je podstatne pokojnejšia ako vaše zvierače a vytreštené oči na valiacu sa električku. Je oneskorená, takže na plyn šliapnite skôr a poriadne. Následná akcelerácia je upokojujúca a v danej chvíli prestanete pochybovať o dynamike svojho A. Počas jazdy radí veľmi kultivovane a rýchlo. Neobťažuje žiadnym trhnutím iba hladko preradí a vy si zatiaľ užívate naozaj komfortné naladenie podvozku.



Je múdry. Vie, že pokiaľ má zaradené P, netreba držať brzdu aby naštartoval. Vie, že pokiaľ je zaradené D a otvoria sa dvere, je to nebezpečné a okamžite zaradí P. Počíta s tým, že keď stojíte na červenú so zaradeným D, môže to byť únavné pre vašu nohu. Musíte stáť na brzde alebo prehodiť do neutrálu. Nemusíte! Stačí silnejšie potlačiť brzdový pedál, zopne sa elektronická brzda a vy si môžete uvoľniť lýtko a nebáť sa, že sa vám auto rozbehne do križovatky. Veľmi praktické a nápomocné.

S či M režime na kľukatej ceste je to niečo, čo sa kedysi stretlo s termínom adrenalín a pokiaľ volíte dobrú stopu, máte z toho dobrý pocit. Jednoducho si zaklikáte pádlami a skvelým volantom vykrúžite pár zákrut len tak pre potešenie. A toto potešenie by mohlo exponenciálne narásť, pokiaľ by vás tlačili zadné kolesá a motor bol podpísaný konštruktérom od AMG. Túto predstavu by som si raz veľmi želal zhmotniť! 

Všetko, čo vám Mercedes Benz novej triedy A ponúkne už teraz, je fantastické. Výborne vyzerá. Má skvelú prezentáciu a vo vnútri vás objíma. Je v ňom krásne a cítite sa štýlovo. Poslúži na vysokej úrovni a osloví budúcich mladých majiteľov. To čo robí, robí výborne. Ale chýba mu nadšenie. A to je hriech! 


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner

Kompletná fotogaléria na RoadLife Facebook

Za ústretovú spoluprácu ďakujeme spoločnosti ELESKO a.s. a prevádzke ELESKO wine park
Advertisement