Kia Sportage 2018Hra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakAgent Myší kožuštekObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz A200 – Malý

Mercedes-Benz A200 – Malý

Keď som počas testu na facebooku uverejnil status o veľkofilme, robil som si trochu srandu a tak trochu reagoval aj na vtedy aktuálne skutočnosti. Pocit z testu najmenšieho Mercedesu sa však nakoniec predsa len transformoval do porovnania so skutočným filmovým námetom.

Big alebo Veľký v hlavnej úlohe s Tomom Hanksom je nejaká rodinná romantika, ktorej scenár sa točí okolo priania 13 ročného chlapca byť dospelým, veľkým chlapom. To prianie sa mu cez noc splní a on sa ráno budí v tele 35 ročného chlapa. Vo vnútri však zostáva stále malým chlapcom. Mercedesu sa stalo, teda pokiaľ sa na to vieme pozrieť v hrubých rysoch, technicky niečo podobné, len z úplne opačnej strany. Jedného večera si veľká S Klasse priala byť menšou, ... a ráno sa zobudila ako A-čko.

V mojom „test movie“ s názvom Malý sa nejedná o diagnózu sexuálnej frustrácie mužov, ale o moment, kedy prvá stránka propozičného materiálu nahadzuje na smeč vetou – „vyššia úroveň bezpečnosti v tomto segmente vďaka rozšíreným jazdným systémom z triedy S“. Nasledoval neveriaci úškrn, potom skúška a, ... ľudia, ono to tak naozaj je! Teda v niektorých prípadoch, pretože musím napísať, že isté asistencie mi fakt liezli na nervy a niektoré som dokonca považoval za urážlivé – nemám totiž veľmi rád, keď mi stroje vravia, čo mám robiť a pokiaľ to nerobím, tvrdo narušia moju slobodu radikálnym výkonom zvoleného opatrenia.



Aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, ja to volám adaptívny tempomat, je perfektný a za toto patrí Mercedesu palec hore. Nevtieravo, ľahko, nenútene a nerušivo vie kontrolovať vzdialenosť a správne prispôsobiť rýchlosť už aj pred zákrutami, križovatkami aj kruhovými objazdami - takto si predstavujem, že má fungovať robot pre človeka. Kontrola jazdných pruhov je podľa Mercedesu viac zrozumiteľnejšia. No takto, na diaľnici to funguje naozaj skvelo a celé je to v poriadku. V meste, napríklad pri obchádzaní cyklistu si Malý povedal, že táto vydiétovaná dvojkolka tam nemá čo robiť a pokúsil sa cyklistu eliminovať. A tu si spomínam na ďalší film zo žánru sci-fi - Ja robot, kde Will Smith bojoval proti umelej inteligencii. Rovnako sa mu nepáčilo, že roboty robia rozhodnutia podľa vypočítaných faktov a nie podľa ľudských preferencií, podľa toho čo v danej situácii cítime, podľa srdca. V tomto filme nechal robot zomrieť dieťa, pretože vyhodnotil, že dospelý Will má vyššie percento na prežitie ako malé dievčatko. 

V mojom filme, môj robot A200 vyhodnotil, že korekcia jazdy v pruhu je dôležitejšia ako polohlúpy cyklista, ktorý sa mi vrhol do cesty v snahe obísť kanál. Na jednej strane súhlasím, zaslúžil by si vyfučať galusky, na druhej, preboha, sme ľudia, trochu tolerancie by bolo fajn. Chcel som sa iba vyhnúť a naozaj nebol čas na smerovku a preto systém kontroly jazdy v pruhu vyhodnotil odchýlku a veľmi prudko šliapol na brzdy a vrátil ma späť do pruhu úkonom, ktorý vyzeral ako cielený body-check na cyklistu. Chvalabohu sa nič nestalo, ale príjemné to nebolo pre žiadnu zo zúčastnených strán – cieľ bol však splnený, plechy aj posádka zostali celé. Asistent ktorý urazil moju schopnosť odhadu vzdialenosti je asistent kontroly nárazu zozadu. Vidím predsa, ako cez zrkadlo, tak cez veľmi slušné rozlíšenie cúvacej kamery, že to auto je ďaleko a ja sa dokážem otočiť na prvý krát. Nie, asistent vyhodnotil, že sa k prekážke blížim príliš agresívne a cez brzdu tvrdo atakoval moje ego. Účel opäť splnený, posádka v bezpečí, vodič nas...tý, asistent vysmiaty!



Mercedes-Benz A200 je pekný hatch. Treba mu dať šancu sa zapáčiť, pretože prvý dojem budí potrebu porovnávať ho s niečím z východu. Prizrite sa lepšie a dáte mi za pravdu, že Mercedes si stále ide svojím vlastným dizajnovým smerom. Našťastie je krása stále vecou subjektívnych rozhodnutí a preto máme svet tak rôznorodý. Vo vnútri hrá prím architektonická avantgarda v podobe neklenutej palubnej dosky – pokiaľ by som chcel jednoduchšie, napíšem spojené tablety s 10,25 palcovou uhlopriečkou. Za mňa, ok, pekné, moderné, prehľadné. Samotné bytie v priestore kokpitu nového A-čka je veľmi uspokojivé. Testovačka mala krásny volant v kombinácii kovu a kože a Mercedes chválim za, na prvý pohľad konfliktné, ale vo výsledku funkčné, rozmiestnenie a logiku ovládacích tlačidiel. Veľmi dobre vyzerá aj panel ovládania klimatizácie, ale nesmiete sa ho dotýkať. Jeho upevnenie nie je šťastné a pri dotyku sa nepekne ohýba, čo sa mne nespája s kvalitou spracovania prémiovej značky. 

Perfektný je nový systém pre triedu A – ovládanie hlasom, fungujúce aj v češtine. Stačí zvolať „Hey Mercedes“ a s ochotou japonskej geiše sa vám prihovorí virtuálne dievča, pripravené plniť vaše pokyny. Napríklad otvoriť strešné okno, nastaviť teplotu klimatizácie na iné stupne a mnohé ďalšie. Funguje to naozaj vcelku dobre a intuitívne. Mercedes píše o inteligentnom ovládaní hlasom schopnom rozpoznávať prirodzený jazyk a byť tak v emocionálnom spojení s posádkou. Funkcia sa volá MBUX (Mercedes-Benz User Experience) a súhlasím, že niekedy je komunikácia s geišou vcelku zážitok.



Ďalším highlightom je navigačná funkcia rozšírenej reality. V praxi to znamená, že kamerový systém sníma okolie a v kombinácii s navigáciou vás pri odbočkách upozorňuje na displeji šípkou v konkrétnom obraze reálneho prostredia. Teda tak ako to vyzerá vonku, sa to premieta na displej, do ktorého navigácia doplní šípku tým smerom, kde je potrebné odbočiť. Šikovný výmysel, ale v meste mi to reálne zavadzalo a nútilo strácať koncentráciu pri porovnávaní obrazu na displeji s obrazom za oknom. Osoh vidím vo využiteľnosti na diaľnici, kde je viac času na porovnanie. Osobne mi viac vyhovuje sledovať samotnú mapu navigácie. Funkcia rozšírenej reality sa dá samozrejme vypnúť.

A200 má nový benzínový motor s objemom necelého 1,4 litra, reálnou spotrebou 6,9 litra na 100 kilometrov, výkonom 163 koní a silou 250 Nm. Čo s tým? No spojiť so 7 stupňovým automatom 7G-DCT a definovať syndróm hektických rozjazdov. Automat s malým motorom potrebuje na úvod viac plynu a to vytvára dojem astmatického šprintéra. Samotná jazda je však nerušená, prevodka radí hladko a pružnosť je výborná. K motoru doplním marketingovú eko informáciu, že vie odpájať valce a tak chrániť pralesy a ich hlavy, tých valcov, majú deltový tvar a povrchovú úpravu NANOSLIDE – cítim sa šťastne.



Rázvor väčší o 30 mm, rozchod kolies o 14 mm, čo pociťujem ako vyššiu mieru istoty na ceste pri vyšších nárokoch na zatočenie. Občanovi so šiltom nakrivo a rukou „na dvanácke“ to nepovie absolútne nič. Poteší ho však možnosť nastaviť si tlmenie cez DYNAMIC SELECT na komfortnejšie a využiť možnosť ukázať kamošom 4 jazdné režimy. Čo prekvapilo mňa je veľmi nizko položené ťažisko, čo skutočne prispievalo k lepšej ovládateľnosti auta – z tohto AMG bude fajná surovinka. Na druhej strane, auto je tak nízko, že pri bežnom vjazde do podzemnej garáže domu, v ktorom bývam, sa mi podarilo šúchnúť gumenú časť na spodku predného nárazníka a to sa mi stane, aj to iba sem tam, iba na naozaj nízko položených športových autách.



Nové Á-čko považujem za vhodný mestský prvok pre dve dospelé osoby a jednu čivavu. Pokiaľ si tieto dve dospelé osoby vyrobia jedného kojenca, počas obdobia jeho závislosti na prsníku je Ačko stále dostatočne veľký Mercedes. V pubertálnom období, kedy už tínedžer nesaje mlieko, ale atomizér v elektronickej cigarete sa Mercedes typu A stáva menej pohodlným rodinným spoločníkom. Ale na druhú stranu, odviezť hormonálne rozhodeného pubertiaka na zadnom sedadle na Sicíliu je dostatočný trest za všetky jeho paranormálne stavy.

Mercedes-Benz A200 je naozaj Malý – malé, šikovné auto s dušou a vlastnosťami veľkej S-estry. Osobne fandím Mercedesu za to, že prináša aj do tohto segmentu, za dostupných podmienok aj funkcie a možnosti vyšších tried.  

Autor: Marek Varga, Foto: Filip Damé