Q3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz CLA 180d - Hey Mercedes…

Mercedes-Benz CLA 180d - Hey Mercedes…

V pondelok podvečer som dostal kľúč od nového CLA-čka v kanárikovo žltej farbe. Nikdy by som nepovedal, že sa mi táto farba bude páčiť. Malému medveďovi totálne sekne a dodáva mu istý šmrnc. Nakoľko mi v garáži stojí predchádzajúca generácia tohto vozu, bol som zvedavý, čo všetko sa zmenilo, vylepšilo, či dokonca zhoršilo. 

Začnem porovnávaním a to hneď rozmermi. Meďák na dĺžku narástol o 5 cm, ktoré na prvý pohľad nie sú zrejmé, ale po zaparkovaní vedľa staršieho méďu to bolo hneď vidieť. Nezdalo sa mi, že by to nejako pomohlo v interiéri, ale kufor mi prišiel väčší, aj keď to môže byť spôsobené lepšie navrhnutým čalúnením. Miesta pre pasažierov vzadu je tu tiež viac, no treba povedať, že stále to nie je plnohodnotné štvormiestne auto na dlhé výlety. Priestor nad hlavami nebude dostatočný pre ľudí čo majú radi klobúky či dokonca iba baret. Ale to sa dá očakávať od takéhoto dizajnu karosérie. 

Hey Mercedes. Si akože coupé? Nakoľko mne tento tvar sedí, som ochotný akceptovať trochu stiesnené priestory. Aj tak sedím za volantom a myslím si, že výrobca celé auto prispôsobil hlavne človeku pri kormidle. Posed je nižší, volant padne lepšie do ruky a aj celkovo pocit z riadenia nového CLA je športovejší ako u predchodcu. Medveď, či skôr medvedík sa správa skôr ako malé vozidlo, za čo Mercedesu ďakujem. Už sa nás nesnaží oklamať, že sedím v akože väčšom aute. Paráda. 



Pod kapotou testovačky s označením 180d sa ukrýva motor o objeme 1 a pol litra. Nejdem riešiť, kto túto pohonnú jednotku vyrobil, lebo ťahá vcelku obstojne a musím priznať, že lepšie ako moja 200d. Motor je už od spodných otáčok v rámci svojich možností celkom dynamický a vo vyšších na moje počudovanie dostatočne utlmený čo sa týka hluku v interiéri. Tiež značný pokrok oproti predchodcovi. Ďalším rozdielom je celková tuhosť karosérie, ktorá je oveľa väčšia a aj nárazy od tlmičov sa neprenášajú do môjho pozadia v takom rozsahu. Rozšírením prednej nápravy sa podarilo výrobcovi zlepšiť pocit v zákrutách a nebojím sa povedať, že je to o kategóriu lepšie ako v minulej generácii. 

Poďme ale na to podľa mňa najpodstatnejšie v tomto meďáku a tým je interiér. Predsa tam trávim najviac času. Hey Mercedes! WAU. Tu je cítiť jednoznačne najväčší rozdiel. Použité materiály, spracovanie a trochu, teda vlastne dosť cirkusu, robia na mňa extra dojem. Ale aby som bol konkrétny. Po nastúpení sa ocitnete podľa mňa v úplnej inej triede, ako ste si pôvodne mysleli. Všetko tu na vás dýcha luxusom, modernou technikou a precíznym spracovaním. Nájdu sa aj chybičky, ale o tých až neskôr. Mnou testovaný Mercedes bol vybavený dvoma 10 a niečo palcovými displejmi, ktoré slúžia ... na všetko. Pred volantom je ako obvykle tachometer a otáčkomer. Pardón. Tu to neplatí. Tu si nastavíte čo chcete vidieť vy a basta. Väčšina asi zostane pri klasickom zobrazení, nakoľko je asi najkrajšie a dá vám všetky informácie, ktoré chcete a potrebujete. Takže možnosť individuálnej úpravy je fajn, ale totálne zbytočná fičúra. Vedľajšia obrazovka je vaše multimediálne centrum s množstvom funkcií od výmyslu sveta. Rozlíšenie tak vysoké, že je radosť sa na neho pozerať. Toto by malo byť v každom aute a nie tie predpotopné "CRT" akože displeje. Z možností čo sa zobrazuje vyberiem napríklad navigáciu, ktorá je po dizajnovej stránke nádherná a 3D funkcia prudko návyková. V podzemnej garáži vám ukáže ako hlboko ste a pripomína mi to Hollywood filmy s modernými tech gadgetmi. 



U nás na Slovensku zatiaľ nie, ale v zahraničí je možnosť ju prepnúť aj do rozšírenej reality, kde vám za použitia prednej kamery v maske chladiča premieta obraz pred vami a do neho vloží digitálne navigačné hlásenia. Perfektná vec je aj to, že keď zastavíte na križovatke a ako u predchádzajúceho CLA namiesto semafórov vidíte veľké nič, nakoľko je okno krátke a strecha nízko, zapne sa predná kamera aby vám ukázala obraz pred vami. Prudko návykové a úžasné. Hey Mercedes. Toto sa podarilo! Volant je ako z modelu S. Akurátna hrúbka, super spracovanie a nádherný dizajn. Je posiaty tlačítkami, ktoré potrebujete ako napríklad ovládanie hlasitosti, telefónu a konečne aj tempomatu. Konečne tu už nie je archaická palička pod volantom na jeho aktiváciu. Je tu aj jedna vec, ktorá mi osobne nevyhovuje. Dva dotykové ovládače na štýl mini či micro touchpadu nie sú z môjho pohľadu optimálnym riešením. Snáď 100 krát som niečo prestavil. Je mi jasné, že časom by som si zvykol a náhodne dotyky eliminoval, ale načo tu sú? Mne to príde, že len kvôli úspore miesta. 

Výduchy klimatizácie v štýle malých turbín vyzerajú perfektne a ovládanie sú jednoduché. Aj tu je cítiť kvalita. Nesmiem zabudnúť, že aj taká banalita ako nastavenie výšky a sklonu volantu ide tááák ľahko a plynulo ako som ešte v žiadnom vozidle nezažil. Tu sa niekto vážne snažil vychytať všetko čo sa len dalo. A teraz k tomu cirkusu. Hey Mercedes. Naviguj do cirkusu. Odpoveď je bez slova. Všetko v interiéri sa v noci mení na svetelnú show. LED podsvietenie kam len oko dovidí môže hrať snáď všetkými farbami aké si len viem predstaviť. Niekto by to určite mohol nazvať aj lacný masážny salón. Mne sa to páči. To podsvietenie..., nie ten salón. Dodáva to autu istú dávku individuality, aj keď sa nájdu aj takí, čo si podobné „ambiente osvetlenie“ kúpia na ebay a dajú do akéhokoľvek auta. 



Aby ste si nemysleli, že méďa nemá žiadne chyby, tak zopár som ich našiel. Nič nie je dokonalé. V exteriéri mi príde na um iba klasika dnešný trend a to fake koncovky výfukov. Hey Mercedes! To vážne zase? Ďalší detail, ktorý sa už ťahá zopár generáciami triedy A je zatváranie dverí a pocit s ním spojený. Za prvé treba dverami poriadne tresnúť, aby sa zavreli a za druhé zvuk nie je ani zďaleka prémiový. Hey Mercedes! Prečo to v entry level modeloch nedotiahneš? Ďalšou kapitolou, ktorú bohužiaľ opakujem skoro pri každom voze je použitie plastov s úpravou piano black v interiéri. Už po cca 1800 km bolo na nich vidno škrabance. Ovládacie, doslova, prepínače klimatizácie sú sprevádzanie neuspokojivým klikom, ktorý vo mne evokuje spomienku na staré vypínače osvetlenia u prababičky v pivnici. Okrem toho je nastavenie klímy zobrazené na displeji takými malými ikonami, že nemusím byť Mr. Magoo, aby som musel žmúriť a zaostrovať zrak čo som to vlastne zapol. Týchto pár malých detailov, ktoré sa mi nepáčia, však nezničia celkovo úžasný pocit z novej generácie modelu CLA. 



Aby som to zhrnul. Mercedes A vo verzii štvordverové coupé je v danom segmente jednoznačne benchmark. Všetky ostatné autá tejto triedy sú ako zastaralé hračky a tým myslím staršie nie o jednu, ale aspoň dve generácie. Dizajn sa oproti predchodcovi doladil a náramne mi pripomína zmenšené CLS. Použité plasty a vyhotovenie interiéru sú jednoznačne pokrokom a je tu cítiť tú správu prémiovosť, ktorú od Mercedesu všetci očakávame. Jazdné vlastnosti sa posunuli tiež a to ako smerom k dynamike, tak aj komfortu, čo vrelo vítam. Nebyť aj tej extra prémiovej ceny (49.638,- EUR), ktorá je podľa mňa prehnaná, vrelo by som nové CLA odporučil všetkým. 

Hodnotenie bude vysoké a to 4,5 obrubníka z piatich. 

Text a foto: Filip Damé

Advertisement