Temný prízrakAgent Myší kožuštekŽihadloObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureBMW X4 30i xDriveSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz CLS 400 d 4MATIC – Haute Couture

Mercedes-Benz CLS 400 d 4MATIC – Haute Couture

Vysoké šitie. Uznávam, že slovenský preklad neznie tak dokonale ako originál vo francúzštine. Na mieru zhotovované oblečenie, tvorené z najlepších, najdrahších a najvzácnejších materiálov, s extrémnym dôrazom na detail, šitie obvykle konzumujúce niekoľko stoviek hodín času ručnej práce tých najlepších majstrov. Poviete si, čo s tým má CLS? Okrem elegantného vysvetlenia pre fotenie s modelkou... som sa vrátil v čase do roku 2003 a pozrel sa na úplne prvé CLS. Predstavte si, že Mercedes v tom čase predával triedu E v generácii W211, konzervatívny sedan s optikou dvojradového saka ušitého z bežného plechu. V priamom porovnaní vám pohľad na štúdiu CLS Vision Concept musí vyraziť dych rovnako ako keď zbadáte cenovku dvadsať tisíc EUR na ručne šitom obleku od módneho domu hrdo užívajúceho chránené označenie haute couture. Mercedes doviedol štúdiu v takmer nezmenenej podobe do sériovej výroby a vytvoril tak novú triedu spájajúcu priestor a komfort limuzíny so šarmom a eleganciou kupé. Trieda štvordverových kupé bola na svete. 

Renesančný sloh prvej generácie ustúpil v roku 2010 trochu barokovo strihnutej druhej generácii a konečne dnes tu máme tretiu generáciu, ktorá sa po vzore klasicizmu vracia k jednoduchým líniám. Mercedes-Benz CLS tretej generácie je opäť vizuálnym míľnikom, pretože predstavuje celkom novú dizajnovú filozofiu značky rozpoznateľnú jasnými kontúrami, redukovanými líniami a delenými zadnými svetlami. Za seba musím povedať, že som si chvíľu musel zvykať, ale už po týždňovom teste môžem zodpovedne povedať, že nové CLS sa mi páči a to vrátane zadnej, hádam najkontroverznejšej, časti. Tak ako vždy, hodnotenie dizajnu je mimoriadne subjektívne a preto namiesto zložitých opisov vás s úľavou odkážem na perfektné fotografie od Jakuba.  



Bez mučenia sa priznávam, že hlavným dôvodom môjho záujmu o test aj tak nebol dizajn, ale motorizácia pod kapotou novinky. Označenie 400 d sa v našej redakcii prvýkrát objavilo už v novom eSku a ja som bol nesmierne zvedavý, ako sa Mercedesu podaril návrat k radovým šesťvalcom. Technické údaje hovoria o výkone 340 koní, sile 700 Nm, zrýchlení z nuly na 100 km/h za rovných 5 sekúnd a normovanej spotrebe paliva do 5,9 litra. Ako to vyzerá v praxi? Nebudem preháňať, ak napíšem, že famózne! Dynamika je bez debaty vynikajúca, vďaka pohonu štyroch kolies a takmer dokonale pracujúcej deväťstupňovej prevodovke 9G-TRONIC sa všetok výkon darí na vozovku preniesť vo výrobcom udávanom okamihu. A spotreba? Celkový priemer testu sa zastavil na hodnote excelentných 7,8 litra (!). Pri aute s prevádzkovou hmotnosťou 1935 kg a so zohľadnením prevažného využívania výkonového potenciálu danej motorizácie počas celého testu je to výborné číslo. Druhou stránkou dynamiky je možnosť jazdy v skutočne úspornom režime. Minimum 4,6 litra, ktoré mi palubný počítač ukázal, dokonca „len“ v režime Comfort (Eco som ani tentoraz neskúšal), ma doslova zaskočilo. Môžete namietať, že naftový motor nedosiahne na kultivovanosť benzínového šesťvalca s označením „450“, ale v tomto budem rád polemizovať. Nový radový šesťvalec, hoci spaľuje naftu, je v kabíne nielenže výborne odhlučnený, ale pri plnom využití výkonu má dokonca veľmi príjemný zvuk (opcia B63). 



Nevyhnutne musím doplniť, že na rozdiel od niektorých konkurentov je odozva na plyn bezchybne plynulá už v režime Comfort, v dynamickejšie ladených programoch Sport a Sport+ blesková. Zladenie motora, prevodovky a pohonu štyroch kolies, kedy pri dynamickej jazde cítiť jednoznačnú preferenciu prenosu výkonu na zadnú nápravu je na jednotku s hviezdou. Menej chvály si musí vypočuť vzduchový podvozok posadený na nízkoprofilových runflatových dvadsiatkach. Predná náprava (zadok už tuhosť prispôsobí prvotnému impulzu chytenému prednou časťou auta) si žiaľ nevie poradiť s krátkymi priečnymi nerovnosťami a tie je výrazne cítiť a aj počuť. V kontexte inak výborného celku je to príliš výrazná chybička na kráse. Na druhej strane, všetky ostatné nerovnosti filtruje podvozok veľmi príjemne, takmer dokonalý komfort eSka však nečakajte.



Interiér je na rozdiel od špecifického vyhotovenia prvej generácie bez zásadných zmien prevzatý z triedy E, resp. E Coupé a Cabrio. Naopak, osobitne pre CLS boli vyvinuté aktívne predné sedadlá, ktoré poskytujú dokonalú oporu, vrátane dofukovania zaťažovanej bočnice pri prejazde zákrutami a sú nesmierne pohodlné. Vyhrievanie, odvetrávania a nespočetné množstvo masážnych programov je vecou individuálnej konfigurácie. Vzadu je miesta pomenej, najmä nad hlavami, ale to je daň za krásne nízku líniu strechy a minimálne presklenie kabíny. 



Parádnou disciplínou je ambientné osvetlenie, popri z E klasse známych liniek pribudlo aj podsvietenie výduchov klimatizácie. Keď znižujete teplotu, podsvietenie sa v príslušnej zóne zmení na chladné modré a naopak pri jej zvýšení na teplé červené, aby sa po chvíli vrátilo k všeobecne nastavenej farebnosti. Milé hračky, ktoré dotvárajú jedinečnú atmosféru privátneho klubu. 



Aspoň v krátkosti spomeniem asistenčné systémy, konkrétne adaptívny tempomat DISTRONIC, asistent riadenia v kombinácii s aktívnym asistentom zmeny jazdného pruhu a rozšíreného rozsahu automatického opakovaného rozjazdu v kolóne. V praxi to s drobnými výnimkami znamená skoro autonómnu jazdu. Udržiavanie zvolenej rýchlosti s prispôsobením rýchlosti na trase (obmedzenia rýchlosti, topografia na základe mapových podkladov navigácie), zastavenie a opakované rozjazdy v kolóne sú povedzme, v danej triede, štandardom. Ako zo science fiction však na mňa pôsobí takmer autonómna zmena jazdného pruhu. Vysvetlím. Mám na tempomate nastavenú povolenú rýchlosť a pri aktivácii smerovky sa auto aj v hustej premávke zaradí do vedľajšieho pruhu, samozrejme so zohľadnením v danom pruhu idúcich vozidiel. Na prvý pohľad možno nezmyselná hračka, ale určite skvelá pomôcka pre váhavých vodičov. Poznajúc túto funkciu však prekvapí absencia jej využitia pre prípad núdzového zastavenia. Opäť vysvetlím. Na tempomate nastavená rýchlosť znamená 75 sekúnd plne autonómnej jazdy. Približne po pol minúte začne systém vodiča upozorňovať na potrebu prevziať riadenie a keď napriek tomu nereaguje, po spomínaných 75 sekundách začne na blikačkách autonómne brzdiť až do úplného zastavenia. Pre mňa nezmyselne však zostáva v aktuálnom jazdnom pruhu a teda ak ste v niektorom z ľavých pruhov, hrozí kolízia zozadu. Prečo nie je v tejto situácii využitá funkcia zmeny jazdného pruhu? V každom prípade, autonómna jazda sa blíži a ja odporúčam užívať si každú minútu skutočného riadenia. 



Mercedes-Benz CLS je jedným z áut, ktoré vás bude tešiť nielen elegantným dizajnom, ale práve aj samotnou jazdou. A ak by som nepotreboval priestor pre vzadu pravidelne cestujúcich dospelých (trieda E) alebo obrovský batožinový priestor modelu T, vybral by som si v rámci spomínaných stuttgartských tried práve CLS. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko
Model: Diana K
Za spoluprácu ďakujeme agentúre Exit Model Managment a spoločnosti ELESKO, a.s.