Rally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz E300de 4MATIC - Aristokrat v mikine

Mercedes-Benz E300de 4MATIC - Aristokrat v mikine

Presne! Nové Ečko a ešte v modernej hybridnej forme vo mne vyvoláva silnú predstavu človeka s modrou krvou, ktorý sa pokúsil “utrnúť z reťaze” a radikálne a nahlas vystúpiť zo sveta konvencií, pravidiel a prísneho protokolu. Šľachtica, ktorého predstava anarchie vo svete oblekov na mieru je, … vziať si na seba športovú mikinu a vyjsť na ulicu.


Aby ste mi rozumeli - Mercedes-Benz triedy E ani dnes nezaprie, že má vážený rodokmeň. Značka samotná je ako šľachtický rod, ktorý storočia velebí svoje tradície. Vystúpiť z radu nie je o tom, že by jeho zástupcovia nechceli, oni nevedia. A preto si myslia, že vymeniť nažehlené šaty za pudové oblečenie teplákového mainstreamu, je takmer … revolučné! Ja nové Ečko vidím ako vizuálne pútavejšie pre širšiu cieľovku, ale stále rovnako ušľachtilé!


Klasická línia pekného sedanu je stále prítomná, E Klasse síce v portfóliu rozmerovo nekraľuje, ale jej silueta je dostatočne významná. Potvrdzuje to pohľad z profilu, ktorý vytvára priestor na uznanie, že sa jedná o reprezentatívnu limuzínu, využiteľnú ako osobný voz, ale rovnako ako služobné auto s vodičom. Moja testovačka pôsobila viac ako auto jedného majiteľa, ktorým jazdí do práce. Jej 5 lúčové športovo vyzerajúce AMG disky akoby prezrádzali naladenie mysle jednotlivca, ale v kombinácii so šedou metalízou karosérie pôsobilo auto stále dostatočne uhladene.


Prednej časti dominuje, pochopiteľne, veľká hviezda, ukrývajúca citlivé radarové zariadenia, ktoré sa kamošia s vrchným velením elektroniky, ktorá dáva do pozoru všetky senzory a kamery, starostlivo chrániace vážené zadky celej posádky. Opäť rád poznamenám, že bezpečnostné zložky, E armády, rovnako ako v iných modeloch Mercedes-Benz fungujú výborne a pripomínam, že nie kvantita asistentov, ale forma ich fungovania je zaujímavá. Existujú však výnimky, samozrejme veľmi výnimočne!


To, že predná časť uvoľnila prísne dizajnové opatrenia a vyšla na svet s milšou tvárou, s mäkšími linkami svetiel a prednej masky, sa prejavilo aj vzadu. Uhladené kontúry, nová grafika svetiel, ktorá mi trochu zaváňa Ingolstadtom, ale celkovo veľmi vyvážené a jednoducho … pekné tvary manažerského sedanu. Svetlá sú veľmi pekne zapracované v karosérii a farebné LED vyzdvihujú ich súčasný štandard. Celé E mi príde ako odliate z kusu drahého kovu bez jediného, dizajn rušivého momentu. 




Vo vnútri Mercedes pokračuje v trende svetelných vĺn ambientného podsvietenia, všetkého čo sa dá. Linky vo dverách, okolo stredového tunela, nad a pod displejmi infotainmentu, všade krásne zahnuté, oblé a pružne pôsobiace pruhy LED diód. Pri vysokej intenzite svietivosti a výrazných farbách to už hraničí s navádzaním na interiérovú párty na Ečku, ale zo širokej farebnej palety sa dá navoliť aj konzervatívnejšia atmosféra. Geniálne je parfémovanie priestoru, ktoré vo mne tvorí presvedčenie o jednej z definícii prémiovej triedy. 




Okrem širokých možností doplnkovej výbavy, ktorú si najlepšie prejdete priamo so šikovnými predajcami počas konfigurácie vášho nového E, si dovolím vypichnúť highlighty  priamo z testu: 


  • kinetika sedadla je zvláštna funkcia, ktorá vo zvolenom časovom cykle pozmení, upraví nastavenie sedadla (sedáku a operadla podľa výberu), zrejme tak, aby to z nejakého fyzioterapeutického dôvodu vytvorilo novú, prijateľnejšiu polohu
  • nastavenie, graficky veľmi dobre spracovaného Head Up Display (HUD), je nenájditeľné v menu infotainmentu alebo menu palubného počítača priamo medzi digitálnymi budíkmi. Jednoducho preto, že sa tam žiadne nenachádza. HUD je totiž možno nastaviť priamo v jeho zobrazení “na skle”. Pokiaľ sa nad tým zamyslím, vcelku logické.
  • guľa s hviezdou, tvoriaca stred volantu a ukrývajúca jeden z airbagov, vyzerá ako hlavica bojového torpéda pripravená na elimináciu prémiovej konkurencie
  • automatické diaľkové svetlá častokrát zvrchovane srali na protiidúce vozidlá a neraz sa mi stalo, že moje vEličenstvo dostalo podráždenú odpoveď, ktorú si odskákali zas moje oči 
  • pri cestovnej rýchlosti motor točil okolo 1200-1400 otáčok, čo je hranice kinetickej letargie spojenej s ultra nízkou spotrebou. 




A ako sa vlastne na novej hybridnej E300de jazdí? Krásne potichu do momentu, keď sa minú elektrické kilometre (35-40 km), nekonečne dlho, pretože dojazd na naftu v nádrží pomaly atakuje tisícku kilometrov a úžasne mäkko, čo si uvedomíte pri každom kilometri v meste, či na diaľnici. S adaptívnym podvozkom je samozrejme možné naladenie tlmenia aj reakcií auta meniť, ale či už je to Sport, Komfort alebo elektrický režim, každý jeden z nich je typický svojím zamatovým prevedením.


Mäkkučké pohupnutie, primárne zadnej časti pri prechode cez retardér, je tak hladké a jemné, až sa z toho chcete prebaliť. Samozrejme tieto prejazdy nerovnosťami sú vecou aktuálnej rýchlosti, pretože preletieť mestský spomaľovač 60-kou sa síce dá, ale vibrácie, prechádzajúce až do volantu vám vedia vytriasť špinu spoza nechtov. Pri bežnej jazde je však všetko od riadenia, cez radenie 9 stupňového automatu (9G-Tronic) až po prácu podvozka skvelo vyvážené s orientáciu na maximálne pohodlie posádky. 




Dynamická, nazvime to, športová jazda odhalí danosti pohonu všetkých kolies 4MATIC a potvrdí, že v režime Sport na vlhkom povrchu ponúkne malé, nevulgárne vybočenie zadnej nárpavy do náznaku pretáčavého šmyku, kde následne, s prihliadnutím na spoločenský protokol, s gráciou zasahuje stabilizačný systém s kontrolou trakcie. E300de ma na kopci neprekvapilo svojou surovou dynamikou, ale naopak, svojou dynamickou eleganciou. Viete byť vcelku rýchli, ale s noblesou.


Výkon 4 valcového radového naftiaka je 143 kW (194 k) s krútiakom 400 Nm, čo sú také štandardné čísla. Ale pokiaľ pripočítame podporu elektromotora, systémový výkon sa dvíha na 225 kW (306 k) a spolu s tým vás sila 700 Nm dokáže veľmi pôsobivo posielať na horizont. Bolo zaujímavé sledovať ako si nafta a elektrina navzájom neliezli do kapusty, ale pokiaľ už bola potrebná činnosť oboch zdrojov energie, prebiehalo to nenútene a nerušivo.




Mercedes-Benz E300de 4MATIC je auto, ktoré kombinuje overené riešenia, reflektuje na moderné trendy, technologický vývoj a v neposlednom rade, počúva objednávky trhu. Jeho mierne detinský výraz podnecuje uveriteľnejšiu interakciu so širšou cieľovkou, ale zároveň zodpovedne sleduje tradície a spoločenské potreby v danej triede.



Autor: Marek Varga, Foto: Christián Varkonda