Porsche Panamera STMercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanTlačený časopis 2018i30 Fastback TestMX-5 RF TESTMitsubishi Eclipse Cross TestEčko je vraj droga radosti?Honda Jazz TestLand Rover DiscoveryT-Roc on the Rock"Hello"Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / SUV? Na čo...

SUV? Na čo...

SUV-čka sú trendom dnešnej doby. Vnímam to hlavne skrz interný plánovací kalendár testovačiek, ale aj na cestách či v tabuľkách predajnosti vozidiel. Hlavnými argumentami sú vyššia svetlá výška, bezpečnosť, priestrannosť či prehľad o okolí z vyššieho miesta. Na splnenie týchto požiadaviek sa SUV prezentuje ako jediná a tá najlepšia alternatíva. 

Do rúk sa mi dostal silný protiargument. Tak silný, že chvíľu som rozmýšľal, či je vôbec správne, aby som o ňom písal ja. Totiž na vozidlá tejto automobilky mám slabosť siahajúcu niekde do mojej, bohužiaľ, dávnej mladosti. Čo som testoval? Mercedes-Benz E 350d All-Terrain. Na prvý pohľad majestátny, dizajnovo mne veľmi blízky kus, ktorý je pre mňa osobne symbolom akejsi jednoduchej dokonalosti. A v tomto prípade mi je úplne jedno, že exteriér dopĺňajú plasty, ktoré prezrádzajú jeho ambície aj mimo spevnenej plochy. Stále je to E-čko, ktoré svojou prítomnosťou zatieni takmer všetko okolo. Viac slov k tomu netreba. 

Interiér je ešte o čosi ďalej, ako pôsobí exteriér. Je takmer rovnaký ako u klasického E. Doplnené sú iba detaily v podobe nápisov na koberčekoch a ovládacími prvkami systémov All-Terrainu. Je nádherný, plný luxusu, pohodlia a priestoru. Kombinácia hnedej kože sedadiel a čiernej palubnej dosky, do toho drevo a príjemné materiály ovládacích zariadení. Mal som vnútornú potrebu kochať sa, dotýkať a užívať si danú chvíľu. Do hlavy mi nešla toľká dokonalosť pri spracovaní a tak som začal skúmať. Detaily, detaily, detaily. Proste každý niekde musí spraviť chybu. A výsledok? No buď som mal veľkú smolu, alebo je to auto tak výborne prepracované. Nenašiel som nič. Ale absolútne nič a to som ho preskúmal celé, zhora nadol, z ľava do prava. Prišlo mi až ľúto, keď som si predstavil, čo s ním mám v pláne, po akých cestách a necestách sa budeme spolu teperiť. Nie, nebudem to prehodnocovať. Plán je plán a ten netreba meniť. To sú slova šéfa. Takže podľa plánu – 2 dni mesto a prímestské časti. Nesúďte ma, viem že sa to nemá, ale skúsiť to treba. 



Takmer 5 metrov dlhý koráb so šesťvalcovým naftovým motorom má k dispozícii 258 koní a krásnych 620 Nm. Deväť stupňová prevodovka sa na svoj vrchol dostane aj pri dodržiavaní maximálnej povolenej rýchlosti aj v meste. Okrem spotreby okolo 9 litrov (čítate dobre) mi E-čo dalo jedno. Kľud. Obrovský božský kľud. Nechcel som vyrážať zo semaforov, nemal som ani len najmenšiu potrebu kľučkovať medzi autami. A na moje prekvapenie, nevadili mi ani popoludňajšie bratislavské kolóny. Jednoducho čas strávený v tomto aute som si užíval. Tomu môjmu pohodliu značne pomáhali systémy, ktorých úroveň považujem zatiaľ za neprekonanú. Všetko do posledného detailu je prepracované tak, aby čo najmenej zaťažovalo vodiča. A ak už k tomu príde, že si riadenie vyžaduje akúkoľvek zvýšenú pozornosť, All-terrain vám to dá vedieť tým čo najmenej otravným spôsobom. Niečo ako „pane, nechcem Vás rušiť, ale ak by Vás to neobťažovalo, je vhodné zvážiť možnosť brzdenia“. Že je to pritiahnuté za vlasy? Nie, určite nie je. Skúste si to a klaďte dôraz na detaily. V tom sa líšia systémy a hlavne ich funkčnosť. A to aj napriek tomu, že na papieri majú často rovnaký názov alebo popis. Proste Mercedes je niekde na vrchu o zvyšok užíva to, čo nemci mali pred pár rokmi.



Druhá časť plánu – diaľnice. Dostávam sa do problému. Ten je v tom, aby sa mi podarilo opísať celú a neskreslenú skúsenosť. Nepoznám toľko superlatívnych slov. Tento hltač kilometrov dopraje človeku masáž (doslova), adaptívny tempomat spomaľuje a zrýchľuje s rovnakým princípom zachovania maximálneho pohodlia, ako tomu bolo v mestskej premávke. Asistent jazdy v pruhoch pomáha neopísateľne príjemným spôsobom. Adaptívne diódové svetlá spravia aj z najtemnejšej noci deň bez toho, aby o tom vedeli oproti idúce autá. Panoramatická strecha zase pustí hviezdy až k vám. A to, že testované auto bolo obuté na obrovských, 20 palcových diskoch, to v spojení so vzduchovým podvozkom hralo fenomenálne. Nerovnosti sa pod pneumatikami ako keby vyrovnávali samé bez toho, aby sa auto kolísalo alebo nadmerne prehýnalo v zákrutách. Týmto vlastnostiam vďačí aj tomu, že sa pri vyšších rýchlostiach „prikrčí“ o 1,5 centimetra.



Tretia časť plánu – terén. Budem úprimný. Vybral som poľné a lesné cesty v okolí Liptovského Jána. Mal som približnú predstavu o ich stave. Tá ale bola z pred piatich rokov a skutkový stav sa značne zmenil. Už som to spomínal? Plán je plán. Celé auto sa vie v prípade potreby zdvihnúť o 2 centimetre. 156 mm je už slušná svetlá výška aj na stav cesty, vlastne skôr necesty, ktorú som vybral. 4Matic ma bez najmenšieho zaváhania dostáva aj z prekérnej situácie, kedy som uvažoval o známych z okoliach, ktorí by ma vedeli prísť vytiahnuť. Plán som zmenil iba v jednom momente. Keď mi lesný stroj skrížil cestu a drevorubač s predlaktím Pepka námorníka mi posmešne povedal, že „pánko s Mercedesom z Bratislavy, tu sa nedá ani lyžovať, ani golf hrať. Otočte sa vy pekne.“ 

Hej, mal pravdu. Na ďalšie pokračovanie som už nemal chuť ani nervy, aj keď auto by to zvládlo. Ako opísať Mercedes Benz E 350d All-Terrain ako celok? Vlastne nebyť to mojou povinnosťou, nepísal by som vôbec nič. Chcel by som tie zážitky a pocity nechať pre seba. Vytvoriť si niečo, nejaký bod, ku ktorému sa vo svojom vnútri budem stále vedieť vrátiť a ktorý ma bude motivovať robiť veci lepšie. A že čo to stojí? Nepozerajte sa na číslo. Berte to tak, že peniaze sú v tomto prípade iba komodita, ktorú vymeníte za inú komoditu. Aj keď tej Vašej komodity potrebujete o čosi viac, ten luxus....


Autor: Peter Baran, Foto: Pavol Gemeiner