Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeAudi A6 PHEVOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynM235i xDrive Gran CoupéCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz GLA 250e - EQ

Mercedes-Benz GLA 250e - EQ

Rád by som začal ozrejmením dát z oficiálnych zdrojov Mercedes-Benz a porovnal ich s realitou, ktorú predpokladám, budeme užívať viac ako promo materiály na internetových stránkach. Ešte predtým však spomeniem, že pripúšťam relevanciu dát* uverejňovaných značkou Mercedes-Benz, pretože ich údaje mohli vychádzať z inej situácie a vznikať za iných okolností. Mojou snahou je opísať skúsenosti z testu, z tej našej, slovenskej reality.


  • Uvedené hodnoty boli zistené podľa predpísaného spôsobu merania. Ide o „hodnoty CO? podľa NEDC“ v zmysle čl. 2, bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Údaje sa nevzťahujú na konkrétne vozidlo a nie sú súčasťou ponuky, ale slúžia len na porovnanie rôznych typov vozidiel. Hodnoty sa líšia v závislosti od zvolených prvkov mimoriadnej výbavy.


Skôr ako pristúpim k porovnaniu, dovolím si ešte čo to napísať o externom vizuálnom vneme nového modelu Mercedes-Benz GLA. Susedia oproti majú hneď dve GLA predošlej generácie. Každý deň teda sledujem ako prichádzajú a odchádzajú červený a čierny “A Klasse” hatchback s nadvihnutými podvozkami, aby si sem tam zablatili podbehy. 


Šikovné autá do mesta aj na víkend. Sediac v novom čiernom GLA a sledujúc ponad rozsiahle displeje infotainmentu staré čierne GLA oproti, uvedomujem si, že toto nové auto má jednoznačne iného otca. 



foto: Marek Varga


Mnohí si ho pomýlia s GLC, ale ja vidím novonarodeného dinosaura, u ktorého jasne vynikajú črty budúceho predátora, ale zatiaľ sa stále krčí v takmer prenatálnej polohe tesne po vyliahnutí z veľkého vajíčka. Veď privrite trochu oči a prizrite sa prednej maske,  profilu, či grafike zadných svetiel … nie že len GLC, pokojne dospelé GLE. 


Javí sa tu teda väzba na kúpu auta pre ženu, … o ktorej, svojím samčím vnímaním rozhodne muž, vytvárajúci predstavu silnej emocionálnej inteligencie/emočného kvocientu (EQ). Rozdelenie je spravodlivé - on bude pyšný na seba a ona na neho. Muž získava dvojitý obdiv (od seba a od nej) a jeho poloha je stabilná, čo vyhovuje žene hľadajúcej istoty. GLA týmto vytvára funkčný harmonický celok a zvyšuje silu emocionálneho vnímania.




A teraz k tým dátam z papiera a praxe. GLA 250e je hybridný Mercedes-Benz z rodinnej vetvy EQ Power, ktorý so sebou vozí baterky a viete si ho, okrem externých nabíjačiek dobíjať aj z bežnej elektrickej siete (230 V). Tento Mercedes zodpovedá tzv. handrovému vzťahu auta a muža, ktorý zabezpečuje svoju partnerku. Tvorí si tak vizuálne prospešné prostredie, bez zjavného nároku na užívanie auta, čím si však podmieňuje neustále užívanie partnerky, ktorá má týmto zákaz starnúť a nosiť tepláky (stále sa, pochopiteľne, kladie dôraz na mužovo EQ).




Dojazd na elektrinu 65-70 km - NIE, tieto čísla sa mi nepodarili dosiahnuť ani pri extrémnom snažení a využívaní všetkých možných rekuperačných skillov. Realita však vôbec nie je odstrašujúca, bežnou jazdou som jazdil na čistú elektrinu 50-57 km.


Maximálna rýchlosť na elektrický pohon 140 km/h - ÁNO a veľmi intenzívne. Klasický elektrický rozjazd, pružné zrýchlenie aj maximálna akcelerácia sú napriek mojím mnohým skúsenostiam, stále návykové - presné, tiché a okamžité.


Systémový výkon a sila, 160 kW (218 k) a 450 Nm - ÁNO, pokiaľ by ste si neprečítali, že objem motora je 1.332 cm3, neuveríte jeho sile. GLA 250e sa derie vpred s badateľnou dávkou prirodzene pôsobiacej asertivity.




Čas nabíjania z klasickej zástrčky za menej ako 4 hod - toto som netestoval, ale potvrdzujem, že z rýchlonabíjačiek ZSE sa auto dobilo z 0-100% za 30 minút (Mercedes uvádza 25 min). Preto ma nijak neruší informácia, že sa doma v garáži nabije za 4 hod, čo sa bude diať prevažne v noci, pokým sa budete dobíjať spánkom vo vlastnej posteli, prípadne budú muží dobýjať svoje partnerky.


1,6-1,8 l paliva na 100 km - NIE, pri všetkej snahe som dal minimálne 2,1 litra, čo nie je tak dramatický rozdiel, lenže pri bežnom jazdení, bez toho že by som si dával pozor, sa spotreba tekutého paliva (benzínu) vyšplhala na 3,6 litra, čo na základe praktickej skúsenosti považujem za relevantný užívateľský údaj.




Maximálna rýchlosť 220 km/h a zrýchlenie 7,1 s na 100 km/h - ÁNO, vďačná spolupráca benzínového 4 valca a elektromotora je vskutku pôsobivá. Okrem toho, že ich vzájomné dopĺňanie sa je nerušivé, ich spoločná sila naopak veľmi zreteľná.


Toľko k primárnym dátam a dovolím si pokračovať informáciami priamo z vnútra. Minister Mikulec, … ehm, … aha, zvnútra ako z interiéru, nie ako zvnútra vnútra. Farebne bohatý interiér GLA môže nastoliť dva základné aspekty vnímania - 1. cirkus Humberto alebo silné antidepresíva oproti 2. skutočnému umeniu farieb a ich kombináciam. Naozaj! Z vášho  GLA si vďaka mnohým možnostiam nastavenia ambientného osvetlenia viete spraviť erotický salón v červenej štvrti hriešneho Amsterdamu alebo veľmi príjemné, moderne a vkusne pôsobiace miesto pre vodiča či posádku.




Z pohľadu denného užívania je Mercedes-Benz GLA 250e skvelým spoločníkom s prémiovým zadaním pre vyhotovenie interiéru aj exteriéru (a osobného naladenia). Malé SUV, resp. crossover zvláda všetky mestské nástrahy, je už dostatočne veľké aj na odvoz detí do škôlok a škôl, či nákup na celý týždeň. Pohodlie prameniace zo zvolenej výbavy a funkcií nestresuje vodiča, ktorý je pozornejší a tým zvyšuje mieru bezpečnosti na cestách. Technicky, ekonomicky aj pocitovo je príjemná práve hybridná kombinácia, ktorá šetrí starosti s tankovaním bežného paliva a užívaním elektrických kilometrov môže pokojne tvoriť aj dobrý pocit z ekologického prínosu (Mercedes uvádza emisie na úrovni 41-38 g/km).




Mercedes-Benz GLA 250e? ÁNO, doprajte si, pokiaľ si smiete dovoliť. Užívajte jazdu po asfalte a šikovnú manévrovateľnosť menšieho crossoveru. Do veľkého terénu nejazdite, na to má Mercedes v portfóliu lepšie alternatívy. Hybrid vám zabezpečí čerpaciu bezstarostnosť, ale majte k nemu garáž so zástrčkou. A závistlivé argumenty o lepšej využiteľnosti peňazí ignorujte! Každý nech si za svoje tisíce kúpi to, s čím bude naozaj spokojný.



Autor: Marek Varga, Foto: Christián Varkonda





Advertisement