Q3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz GLE kupé – Brontosaurus Rex

Mercedes-Benz GLE kupé – Brontosaurus Rex

Pár minút potom ako sa začalo spoločné fotenie Evoque a GLE kupé mi napadol titulok, „Čivava a rotvajler“. Asociácia, podporená záberom, ktorý mi fotograf prišiel ukázať ako prvý vydarený. GLE stálo vedľa drobného Evoque ako svalnatý ochranca ašpirujúci na šéfa svetovlády s titulom Nad Auto Roka. Bolo ozrutné! A čo má Mercedes GLE kupé spoločné s Range Roverom Evoque? Nič, proste sme sa s kolegom počas testovacieho týždňa zišli na jednom fotení a postavili ich vedľa seba. Kabelku a ručný granát. Čivavu a rotvajlera!

Mercedes-Benz GLE kupé vzniknúť musel. A je jedno, či ako odpoveď na iný, „podobný“ model alebo ako vyplnenie medzery v modelovom rade. Napriek tomu, že kultúra značky Mercedes je podľa mňa inde ako v okázalých tvaroch tzv. Supé (SUV/kupé - toto keď si Laco prečíta, raní ho mŕtvica), ale ako každá spoločnosť zaoberajúca sa výrobou a predajom produktu, postavila niečo, čo si trh žiada. A postavila to dobre. Stačí sa pozrieť. Drvivá väčšina názorov, ktoré sa ku mne dostali ako spätná väzba na dizajn auta, boli kladné, niektoré až prehnane. Ľudom sa auto vskutku páči.
 
Prednú časť považujem za veľmi atraktívnu. Veľké otvory v nárazníku, mohutná maska chladiča, ktorej dominuje, čo iné ako hviezda, pretiahnuté svetlá a hlavne šírka auta vzbudzujú riadny rešpekt. Auto už pri pohľade spredu vyzerá ako kulturista v objemovke. Profil pokračuje v presvedčení, že tu niekto rozdáva tvrdé rany. Nos je tupý a široký, veľký predný nárazník demonštruje prieraznú údernosť a pokiaľ sa zameriate na prednú časť (od kolesa dopredu), pozeráte na profil Vladimíra Klička. Zadné partie akoby nepatrili tomuto svalnatému autu. Uhladená elegancia pásov LED diódových svetiel je nezameniteľná. Hladké línie celej zadnej časti sú na mňa prisladké a jediné, čo zachraňuje celkovú vyváženosť sú extrémne, 21 palcové a 315 mm široké pneumatiky zadnej nápravy. Ten postoj vám jasne oznámi, že toto je bojovník ťažkej váhy.



Na palube je typicky mercedesovsky. Krásne, útulne, príjemne. A nesmie chýbať obľúbený, pevne pripevnený tablet stredového displeja celého infotainmentu. Do GLE kupé sa však nenastupuje ľahko. Pokiaľ ste Vladimír Kličko, vašich 198 cm bude akurát. Normálni ľudia si však musia nacvičiť malý gymnastický preskok, ktorým sa prehupnú ponad široké prahy a dosadnú vysoko, na inak veľmi pekne spracované sedadlá. Posed za volantom je dobrý, dokonca sa viete uložiť aj do pretekárskej pozície (operadlo kolmo na sedák, ten mierne nadvihnutý dozadu, zadok podsunutý pod volant, ktorý je vytiahnutý na maximum smerom k hrudníku, pokrčené ruky aj nohy ako chrobák ležiaci na chrbte, tak aby ste pri vystretí rúk mali lopatky opreté o sedadlo a veniec volantu na zápästí a tak, aby ste aj pri tvrdom brzdení nevystreli pravú nohu). Nechcem sa priveľmi vyjadrovať k spracovaniu a materiálom, pretože nemám v slovnej zásobe toľko pozitívnych výrazov. Mercedes to vie a nie je potrebné o tom diskutovať. Nedá mi však nespomenúť precíznu prácu v podobe výbornej počuteľnosti a žiadneho rušenia komunikácie cez Bluetooth a fantasticky citlivý tempomat, ktorý presne vie, kedy treba naozaj spomaliť. Vidí prekážku len tam, kde vám hrozí skutočný stret a vyhodnocuje zmeny jazdy a rýchlosti veľmi intuitívne. Jednoducho, funkcie, ktoré fungujú presne ako majú fungovať a poukazujú nie len na to, že aha, sme tu, ale ponúkajú skutočnú kvalitu v podobe služieb, ktoré ponúkajú.


 
Absolútne prvý jazdný dojem bol praveký. Znamená to toľko, akoby ste si sadli na hlavu Brontosaura (tlsté monštrum s dlhým krkom, malou hlavou s ešte menším mozgom) a pokúšali sa ho riadiť. Celé pohybové ústrojenstvo je niekde hlboko pod vami a vaše príkazy „z hlavy“ sa plnia a všetko funguje, ale značne oneskorene a neskutočne pomaly. Tam dole sa síce niečo deje, ale vy už si nepamätáte čo presne, pretože to bolo dávno a medzitým ste zadali iné príkazy. Aktivitu GLE kupé v režime Comfort však treba najskôr pochopiť a potom recenzovať. Toto auto je pokojným, bylinožravým Brontosaurom ... pokým neprepnete a zmení sa na krvilačného Tyranosaura Rexa. Napriek naozaj agresívnym tvarom, je to stále Mercedes a pokiaľ mu zadáte príkaz, aby bol komfortný, tak bude. A preto aj vy spomaľte, upokojte sa a relaxujte v príjemnom prostredí vašeho GLE kupé. 3 litrový, dieslový motor, s výkonom 190kW vás rušiť nebude, izolácia je výborná. Napriek tomu poskytne dostatok pružnosti aj sily na dynamickú jazdu, ktorú okorení spôsob ovládania GLE kupé.

 
A teraz príde odstavec, ktorý, priznávam, nemal uzrieť verejný priestor, pretože som bol počas prvých dní testu presvedčený, že to nie je možné. Testovacie auto som mal napriek nízkym teplotám obuté na letných pneumatikách. Predná náprava 21 palcov, 275 mm a zadná 21 palcov a 315 mm. Superšportové rozmery pre dosiahnutie maximálneho gripu ... na suchom a teplom asfalte! Lenže v Bratislave a priľahlom Slovensku bolo tesne nad nulou, pršalo alebo mierne snežilo, všetci jazdili ako pokakaní, pretože sa pochopiteľne šmýkalo. Vzhľadom na okolnosti, s vedomím, čo má auto obuté a koľko váži (2260 kg) som jazdil naozaj veľmi opatrne, ale istá situácia si vyžiadala veľmi prudký manéver a mokro či šmykľavo, buď to bude poistná udalosť alebo sa vyhnem. Auto som odovzdal vcelku a nepoškodené!



Spôsob akým GLE kupé funguje vo svojom T-Rex jazdnom režime (rozumej Sport) na povrchu a v podmienkach, ktoré mi nastolilo počasie, bol neuveriteľný. Celé to samozrejme vygradovalo prvotné nemilé prekvapenie s Brontosaurom, ale prepnite otočným ovládačom na Sport, auto na vzduchovom podvozku klesne a začne trhať každého Triceratopsa v okolí. Tá masa železa, gumy a plastov má taký rešpekt, že aj semafóry radšej hádzali zelenú, len aby sa to zviera, čo najskôr stratilo z dohľadu. S GLE kupé môžete naozaj jazdiť veľmi dynamicky. Na pomery veľkého a ťažkého auta máte neuveriteľnú priľnavosť a pohon všetkých 4 kolies zabezpečuje trakciu ... proste vždy. Nedalo mi to a skúšal som stále viac a prekvapoval sa každým rýchlejším a rýchlejším prejazdom zákruty. Elektronika začne pomáhať, až keď začnete jazdiť na burana a hádzať dve tony materiálu do zákruty v nezmyselných rýchlostiach. Pokiaľ sa snažíte jazdiť čistú stopu, GLE kupé sa pri správnom výjazde odmení príjemným zatlačením od zadnej nápravy. Jediný moment, kde cítite, že toto nie je gepard ani gazela, ale riadny praveký jašter s hrubou kožou, je na brzdách. Lenže to sa bežný zákazník modelu GLE kupé nikdy nedozvie, pretože mu pud sebazáchovy nedovolí jazdiť s autom ako bezmozog.


 
Hranice GLE kupé sú od seba vzdialene veľmi ďaleko. Mám na mysli tú zmenu, ktorá sa udeje po prepnutí jazdného režimu. V podstate je to dobre a budúci majiteľ dostane dve autá v jednom s pridanou hodnotou ego masáže. Len jedno vás prosím – pokiaľ si kupujete GLE kupé, nesnažte sa nikomu tvrdiť, že tam zohráva rolu praktickosť, nebodaj bezpečnosť. Pozrite sa pravde do očí a priznajte si, že toto auto si kupujete, pretože sa vám páči, pretože chcete byť hrdí a mať jednoducho dobrý pocit. Takto to stačí a my ostatní vám budeme tlieskať a úprimne závidieť!


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement