Sports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NSanta1000 kilometrový testKodiaq RSProject CToto auto s vami pohne!Baby AMGRS245Sandman 2V ako...SandmanKia XCeed 1,6 T-GDIRozhodnutieCeed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz V 300 d Avantgarde L 4MATIC – V ako Veľkolepá

Mercedes-Benz V 300 d Avantgarde L 4MATIC – V ako Veľkolepá

Ideálne rodinné auto? Podľa štatistiky predajov by ním určite muselo byť SUV. Vyšší posed za volantom a z toho prameniaci pocit bezpečia, zvýšená svetlá výška a pohon všetkých kolies pre nespevnené cesty alebo mierny terén a pre početné rodiny aj sedem miest. Pravda je však taká, že SUV sú obľúbené najmä pre svoj vizuál a pocit prestíže, ktorý svojmu majiteľovi poskytujú. Ak čítate moje testy, viete, že mám rád veľa áut patriacich do kategórie „športovo-úžitkových“, ale ak by ste sa ma spýtali na ideálne rodinné auto..., viete aká by bola odpoveď?

Tento text mal pôvodne celý vzniknúť na jednom z dvoch luxusných sedadiel druhého radu. Ráno som teda aktivoval nezávislé kúrenie a kým som sa (doma) osprchoval, interiér bol pripravený na môj zámer. Dostatok denného svetla zabezpečuje nielen veľkorysé presklenie, ale aj dve panoramatické strešné okná. Prvé z nich, umiestnené práve nad druhým radom sedadiel je výklopné a aj otvárateľné.  

Luxusné sedadlá v druhom rade sú výnimočné. Nielen cenou (jeden kus stojí 3.978,- EUR s DPH), ale predovšetkým komfortom, ktorý ponúkajú. Okrem posuvu v koľajniciach sú plne elektricky ovládané, vyhrievané a ventilované. Svojich pasažierov rozmaznávajú masážou chrbta v troch stupňoch intenzity a ležadlovou úpravou. Čerešničkou na torte sú páperové vankúše pod hlavu pripevnené k opierkam hlavy. Vďaka opulentnej priestorovej ponuke vo všetkých smeroch si pasažieri v luxusných sedadlách môžu úplne natiahnuť nohy a ešte zostane malá rezerva k predným sedadlám. Samozrejme, ani vo verzii Long už v takom prípade sedadlá v treťom rade nevyužijete. Ak to však potrebujete, je tu ešte verzia Extra Long.  



Pôvodne som predpokladal, že tieto sedadlá dávajú zmysel výlučne pre luxusné cestovanie so šoférom, ale po niekoľkých hodinách sedenia v druhom rade som presvedčený, že môžu dobre poslúžiť aj pre rodinné použitie. Pre deti s výškou, ktorá už nevyžaduje detské sedačky nemôže byť nič lepšie, ako po náročnom školskom dni a vyčerpávajúcom tréningu sadnúť do takýchto sedadiel :-). Cesta na dovolenku už nebude tým unavujúcim faktorom a pre mňa môžu byť luxusné sedadlá pracovným miestom alebo miestom oddychu v rámci každodenných prepravných povinností.  



Variabilita interiéru poskytuje aj ďalšie možnosti usporiadania sedadiel. V našom prípade boli luxusné sedadlá doplnené trojmiestnou posuvnou lavicou s tým najjemnejším koženým čalúnením Nappa, aké si viete predstaviť. Miesta v treťom rade totiž nie sú ako jediné odvetrávané a teda koža môže byť jemnejšia ako v prvých dvoch radoch. Pravé krajné sedadlo je možné samostatne sklopiť a vybrať a táto trojitá lavica môže byť umiestnená aj v druhom rade, čo poskytne osem miest na sedenie už v najkratšom Véčku. Ak postačuje sedem miest, môže byť v druhom rade umiestnená dvojmiestna lavica, ako základná konfigurácia sú však vzadu k dispozícii štyri samostatné komfortné sedadlá, ktoré je možné v druhom rade otočiť proti smeru jazdy a doplniť o multifunkčný stolík.



Predné sedadlá sú druhé najkomfortnejšie v aute, sú síce vyhrievané a ventilované, ale chýba im  masážna funkcia. V našom prípade aj pravá lakťová opierka, pretože medzi prednými sedadlami bola umiestnená stredová konzola (príplatok 2.091,60 EUR), ktorá okrem chladničky obsahuje aj štyri držiaky nápojov. Dva z nich nachádzajúce sa v dosahu pasažierov v druhom rade sú chladené a vyhrievané. Stredová konzola slúži samozrejme aj ako opierka ruky, jej nevýhodou je však znemožnenie komfortného prechodu z prvej do druhej rady sedenia. 



Aktuálna trieda V prišla na trh v roku 2014, jej minuloročný facelift pridal na vizuálnej príťažlivosti, doplnil štyri nové farby a nový dizajn diskov z ľahkej zliatiny. Jednou z nových farieb je krásna hyacintová červená a nové sú aj devätnásťpalcové kolesá s pneumatikami 245/45 R19, ktoré vidíte aj na našich fotkách. Vďaka podvozku AGILITY CONTROL a tlmičom s variabilnou charakteristikou je podvozok veľmi komfortný a zároveň istý aj pri dynamickej jazde po okresných cestách. Tlmiče menia svoju charakteristiku podľa spôsobu jazdy, pri ustálenej rýchlosti sú mäkšie, naopak pri rýchlej jazde v zákrutách pritvrdia. 



Novinkou modelového omladenia sú aj motorizácie. Dvojlitrový naftový motor OM654 nahrádza svojho predchodcu s objemom 2,15 litra a je ponúkaný v troch výkonových verziách. Najslabšia verzia V 220 d má výkon 163 koní a 380 Nm, V 250 d poskytuje 190 koní a 440 Nm a vrcholom je najsilnejší motor v danej triede. V 300 d poskytuje 239 koní a maximum krútiaceho momentu môže krátkodobo dosahovať hodnotu až 530 Nm (trvalé maximum je 500 Nm). Najsilnejšie dve verzie sú vybavené hladko radiacou deväťstupňovou prevodovkou 9G-TRONIC, ktorá je pre základnú motorizáciu dostupná za príplatok. Všetky tri motorizácie prenášajú silu motora primárne na zadné kolesá, za príplatok je dostupný aj stály pohon všetkých kolies 4MATIC.    



Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá modelu V 300 d len 7,8 sekundy a maximálna rýchlosť je 220 km/h (údaje sú pre krátku verziu s pohonom zadných kolies). Naša verzia L (Lang /Long) s pohonom všetkých kolies je len nepatrne pomalšia, zrýchlenie má hodnotu 8,4 sekundy a maximálna rýchlosť 214 km/h. V triede veľkých vanov ide stále o výnimočné hodnoty.



Spotreba? Minimálna hodnota počas testu dosiahla reálnych 6,2 litra na sto kilometrov v režime okresných ciest a víkendového bratislavského obchvatu, celkový priemer bol veľmi prijateľných 9,4 litra na 100 km.Odpoveď na otázku položenú v úvode, verím, dal predchádzajúci text. Ideálnym rodinným autom je veľký van. 



Mercedes-Benz V 300d 4MATIC ponúkne (takmer) všetko čo moderné SUV a k tomu obrovský priestor naviac. V najluxusnejšom Véčku mi však chýbala možnosť priplatiť si za KEYLESS GO a za aktívny systém riadenia, naopak pochváliť musím excelentne fungujúci stabilizačný systém, ktorý aj pri extrémne silnom vetre aký panoval v čase testu eliminoval nebezpečenstvo bočného vetra.



Prestíži značky, kvalite spracovania, luxusným materiálom (kožou je obtiahnutá nielen palubná doska, ale aj výplne všetkých dverí), komfortu podvozka, možnostiam výbavy a výkonu motora zodpovedá aj cena. V našom prípade to bola suma 101.835,60 EUR. Nedávno testovaný Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC mal v danej špecifikácii cenu 102.168,- EUR. Ak by som si medzi nimi mal vybrať, moja voľba bude jednoznačne patriť Veľkolepej triede V. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner

P.S.: Áno, celý test som napísal na zadnom sedadle.

Advertisement