AfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz X 350 d 4MATIC – Pickupsetter!

Mercedes-Benz X 350 d 4MATIC – Pickupsetter!

Ranger je skvelý, Navara výborná, Amarok dokonalý, Hilux šialený. Ale v tomto kontexte je X trieda od medveďov, .... lepšia. Neuveriteľne agilná, kultúrná, dokonca extra pohodlná. Recept je jednoduchý - vezmite overený pickup, zaraďte ho do svojej abecednej flotily a gýčovým označením X, dajte mu poriadny motor a dochuťte vašimi jedinečnými koreninami. Hotovo, dobrú chuť!

 

Hneď potom ako som dojmy z prvých kilometrov transformoval do kulinárskeho postu na sociálnej sieti, uložil som sa do pohodlných sedadiel a šiel zodpovedať otázku, ktorá na mňa útočila z mnohých strán už od začiatku testu. „Prečo by si chcel niekto kúpiť pickup od Mercedesu?“  

 

Mám rád Mercedes pre jeho vytrvalosť a dôraz na kvalitu, či produktu alebo služieb. Myslím to globálne. Osobne ma teda počin prekvapil tým, že Mercedes vytvoril kooperáciu s japonským partnerom (takto sa musí komunikovať fakt, že použili Nissan Navara) a bez im vlastnej invencie a zodpovedného vývoja si do portfólia vytvorili novú kategóriu. 


Prial by som si, aby Mercedes postavil svoj vlastný pickup, aby to bolo jedinečné a také ich, ... kecám, neprajem si to, pretože v tomto momente je mi to vlastne úplne jedno, ale idem si na tom, ako Mercedes nas*al mainstream (odtiaľ totiž prúdila tá rozhorčená otázka). Vytvoril auto, ktoré je druhovo, od svojich začiatkov, považované za pracovný nástroj (pickup-nákladiak), vyleštil ho, dal mu na nos hviezdu a na krk zavesil cenovku prémiovej triedy. Asi by sme sa mali na Mercedes hnevať, že takto provokuje pracujúci ľud, nie? Samozrejme že nie!



 

Pre mňa je základným poznatkom filozofie obchodu fakt, že každý vyrába preto, aby predal, pochopiteľne so ziskom. Mercedes je stále len komerčná značka, ktorá sa zaoberá vývojom a výrobou v automobilovom priemysle. No a pokiaľ sa rozhodli vytvoriť pickup, nastavili procesy tak, aby vznikol produkt, ktorý pokryje náklady a následne zarobí. Ekonómovia zo Stuttgartu pravdepodobne vykalkulovali, že vyrábať zbrusu nové auto, by trvalo roky a stálo milióny, dokonca s rizikom, že nevymyslia a nepostavia nič lepšie ako sa už niekomu inému podarilo – napríklad Nissanu. Logickým krokom teda bolo vytvoriť spoluprácu a „doladiť“ si pickup podľa svojich predstáv, vyplniť tak medzeru vo flotile a zaujať novú cieľovú skupinu zákazníkov. Či sa podarilo, potvrdia predajné čísla a vás, pokiaľ už nebaví táto vata, čítajte ďalej, aby ste sa dozvedeli ako Mercedes-Benz X funguje v realite.



 

Nemci vyhladili ostré japonské línie, obliekli ich do Beringovej bielej metalízy, učesali interiér a osadili riadny motor. Dobrý recept na výborný prvý dojem. Vizuálne radím triedu X tesne za Amarok, pretože vyzerá na pickup veľmi pekne, ale už na pohľad mu chýba trochu tej drevorubačskej povahy. Na druhú stranu, z hľadiska dizajnovej estetiky je však jednoznačne na prvom mieste a pomáhajú k tomu aj 19“ disky kolies na letných pneumatikách, ktoré na malom nákladiaku pôsobia veľmi vznešene. Pickup osadený LED svetlami nie len dobre svieti, ale aj vyzerá a hneď ako otvoríte dvere vodiča, či spolujazdca dýchne na vás, vlastne očakávaná, esencia značky Mercedes. Usadnutie do naozaj komfortných sedadiel z imitácie kože ARTICO napovie, že tu sa bude „pracovať“ luxusne, ale pri detailnejšom skúmaní zistíte, že nie je všetko tak mercedesovské, ako by ste chceli. Napríklad volantu nedokážem dať prívlastok moderný a kulisa a páka 7 stupňovej automatiky 7G-TRONIC Plus si tykala ešte s joystickom od Atari a jej chod indikoval silnú osteoporózu. A do tretice si v X triede nemáte kam odložiť ... čokoľvek – okrem 1,5 litrovej fľaše s nápojmi, ktorá výborne (oveľa lepšie ako napríklad vo Forde Ranger) držala v úložnom priestore dverí. Inak tam nie je kde položiť ani telefón, či iné osobné veci (oveľa horšie ako napríklad vo Forde Ranger). Mercedes zrejme tvrdo presadzuje teóriu, že ide o pickup a všetko sa zmestí dozadu na úhľadne zakrytú korbu. Vnímam to ako daň za pekné prevedenie a príjemný pocit z optickej celistvosti interiéru.



 

Motor je skvelý. 3,0 litrový V6 258 koňami a silou 550 Nm je presne ten typ motora, ktorý patrí k tomuto druhu auta. Plný ťah od nízkych otáčok dodáva, viac ako 2,3 tonovému pickupu, overenú dynamiku - to auto naozaj zrýchľuje ako osobák. Jazdný komfort je rovnako na vysokej úrovni (v danej kategórii) a ani dlhé cestovanie po diaľniciach nie je prekážkou. V zákrutách treba počítať s váhaním provy známej z lodnej dopravy, kde čelo auta zatočí o čosi neskôr ako skrútite volant – nemyslím doslova, kolesá poslúchajú okamžite, ale auto ako celok najskôr zaváha, potom sa aristokraticky nakloní a nakoniec zmení smer. Pri pomalom manévrovaní, napríklad parkovaní, sa veľkopansky kymáca zo strany na stranu, čo je celkom príjemné, ale pripadáte si ako tanečník na morfiu. Ku všetkému tomu pohodliu je paradoxom ťažký chod volantu, treba s ním riadne pracovať aj vďaka mnohým otáčkam od dorazu k dorazu.



 

V teréne, rozumej mimo spevnenej cesty, kam sa odváži amatérsky offroadista, je vskutku pôsobívý, asi ako onen japonský pickup. Mercedes prezentuje svoj skvelý pohon 4Matic100% uzávierku diferenciálu, schopnosť odviezť na korbe viac ko 1000 kg materiálu a odtiahnuť príves do 3500 kilogramov. Auto si viete ľubovolne konfigurovať, existuje k tomu celá knižka možností ako svoj pickup individualizovať zvnútra aj zvonku cez tri základné línie – PureProgressivePower. K tomu vyberiete jednu zo 6 metalických alebo 3 uni farieb, vhodných pre váš zámer využívania auta a ide sa buď do divadla v kavansitovej modrej alebo na roľu v základnej bielej. Mercedes nevyhostil svoj pickup len preto, že sa primárne jedná o pracovné auto a ponúka mu veľmi podobné možnosti ako svojim ostatným modelom.


  

 

Myslím si, že Mercedes vytvoril dobré auto, ktoré vo svojom segmente dokáže očakávané a v praxi nepotvrdilo, že by sa malo hanbiť za svoju existenciu. Naopak, napriek tomu, že je najmladší z gangu pickupov, vyvolal dojem, že je trendsetter. Na svoju overenú rámovú konštrukciu nahodil dobre vyzerajúci outfit a nebál sa to oznámiť nahlas. A je úplne jedno, či to vyrobili samotní Karl s Gottliebom v zafúľanej dielni a dali tomu srdiečko a lásku alebo biele goliere z obchodného s niekým fúzovali. Na spájaní predsa nie je nič zlé a pokiaľ má z toho vzniknúť prospech aj pre zákazníka?! Zlé jazyky tvrdia, že je to nepredajné auto a snažia sa na hore uvedenú otázku „kto si kúpi pickup od Mercedesu?“ odpovedať „nikto normálny“. Nechcem súhlasiť, pretože tvoriť predsudky podľa svojich (ne)možností a nepripustiť, že niekto naozaj dokáže kúpiť Mercedes bez toho, aby sa mu spotila peňaženka je egoistické a zbabelé zároveň. 

 

No a že si za štartovaciu cenu X (36990e) môžete (takmer) kúpiť Navaru v plnej výbave (38100e)? Iste, môžete, tak utekajte a kúpte si ju.

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: Filip Damé

Advertisement