Sports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NSanta1000 kilometrový testKodiaq RSProject CToto auto s vami pohne!Baby AMGRS245Sandman 2V ako...SandmanKia XCeed 1,6 T-GDIRozhodnutieCeed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mini JCW GP - Stopár

Mini JCW GP - Stopár

Pár veľkých písmen a človek začne vnímať zemeguľu ako jeden veľký, vesmírny smile. Mini bolo odjakživa cool. Malé, neposedné, nekonečne štýlové autíčko, ktorým brázdite mesto, či krajinu s nezmazateľným úsmevom. JCW ako skratka John Cooper Works, centrum ktoré bežnému Mini zvýraznilo povahu nasrdeného buldočeka. Stále milé, hravé, k tomu prskajúci a bublajúci podtón skrytej roztopaše a skvelého vyváženia. Nové Mini JCW dostalo ďalší, veľkopísmenný prívlastok. GP ako generická psychóza alebo v bežnej reči Gran Prix.

Keď mi v pondelok ráno zazvonil telefón z importu BMW a dostal som ponuku na test Mini GP, začal som bľabotať ako batoľa a mozog okamžite odfiltroval všetky priority. Milujem "miňasa". Logopéd by sa potešil novej výzve a pár minút po telefonáte by si na svoje prišiel aj psychiater. Radosť bola obrovská a to som limitované Mini ešte ani nenaštartoval.

JCW GP vyzerá ako Mini s pozitívnym sklonom k exhibicionizmu. Teatrálne nálepky GP, disky kolies v rovnakom dizajne, šialený a funkčný zadný difúzor a dvojitá, stredná koncovka poctivého výfuku. Zadné krídlo a znížený, rozkročený postoj z neho robili vulgárnu mestskú kabelku. Na prvý pohľad. Na ten druhý a ďalší registrujete onen láskavý pohľad predných svetiel s naivným detským úsmevom. Lenže za tou milou maskou sa skrýva postrach Denis.

JCW GP je skutočná pretekárska, 2000 kusová edícia Mini zabalená vo veľmi vyzývavom a luxusnom outfite. Malá svetlá výška, ten strašidelný difúzor, negatívne odklony kolies, polopretekárske pneumatiky Kumho Ecsta V700 v rozmere 215/40/17, karbónový spojler, frenetický výfuk a klenot na palube namiesto zadných sedadiel. Zadná, veľmi štýlovo a úhľadne vyhotovená rozpera, zvyšujúca torznú tuhosť karosérie, ktorá prízvukuje prívlastok tohoto Mini – GP.



Ak chcete mať módny zážitok, počkajte do tmy a po otvorení dverí vám zahrá farebná hudba. Nevtieravé osvetlenie interiéru od červenej, žltej, modrej, cez fialovú a zelenú vám zaručene nastaví náladu. Farebné intro si môžete neskôr nastaviť podľa sympatií k farbám, prípadne ich odtieňom a vyraziť na miesto, ktoré sa k tej aktuálnej hodí. Zvoľte napríklad žltú a odfrčte vítať východ Slnka niekam na okraj zemegule.
Interiér je presne to miesto, v ktorom chcete zostať žiť. Klasický štýl Mini s obrovským, centrálnym rýchlomerom, malým otáčkomerom tesne za volantom a všadeprítomnou prešívanou kožou. Všetko skvelo spracované a útulné. Na ovládanie a vtipné páčky si zvyknete a postačí pár kilometrov, aby ste tento uprataný neporiadok začali považovať za jedinečný. 

Nekupujte ho frajerke! Pretože si poláme nechty. Ostré a rýchle riadenie spojené s komunikatívnym, betónovým podvozkom vás núti držať hrubý volant oboma rukami a byť neustále v strehu. Akonáhle ho pustíte, Mini sa na mestských koľajách okamžite vydá svojím smerom a väčšinou to nebýva rovno. Extrémne tuhý podvozok dokáže na kvalitnom asfalte geniálne držať stopu, ale pre denné využitie na jazdy mestom musíte byť masochistický egomaniak alebo chorobne závislý na automobilovej jedinečnosti. GP sa v tomto ohľade nehrá absolútne na nič a tvrdo slúži. Veľmi tvrdo!



Posed za volantom je zážitkom aj pokiaľ stojíte niekde na semafóroch. Športové sedadlá sú zároveň dostatočne komfortné, aj keď v súvislosti s podvozkom je zbytočné o tom písať. V každom prípade sa v nich sedí príjemne a pohodlne. Auto vás absolútne obklopí a pohltí a pokiaľ sedíte ako jazdec a nie superman, vystúpte a pozrite sa, kde máte sedalo. Presne v strede auta.

Naprávať si chrbticu, či lámať zuby na mestských roletách nie je primárnou náplňou jazdy s GP. Vezmite ho na, hoci malý,  pretekársky okruh a po 3 kolách výstúpite, aby ste si narovnali odstredenú tvár. Čistý stopár! Mini JCW GP má fantastický, neutrálny grip a nepozná kompromisy. Drží všetkým čo má a nepovolí až pokým sa do zákruty nevrútite prirýchlo. Ak takáto situácia vznikne, zapichne predok k apexu, jemne odsunie zadok a snaží sa vás rovnať do zákruty. Pokiaľ to nestačí, uvoľní aj prednú nápravu a zrazu sa šmykom všetkých 4 kolies s malou kontrou suniete na miesto, ktoré určila nájazdová rýchlosť. Hneď na to sa Mini veľmi  plynule chytí asfaltu a v plnej priľnavosti pokračuje ďalej. Je to tak fantasticky hravé, že iba varovná kontrolka paliva oznámi koniec vašej roztopaše. Výborné vyváženie, neskutočný grip a hora zábavy. 



 
160kW (218 koní) a 280 Nm krútiaceho momentu spraví z odľahčeného GP v režime Sport, s prepáčením, okreskového nasierača. Takmer každý bežný vodič väčšieho sedanu, či pyšného SUV podcení kvality nazúreného Mini. 1,6 litrový turbo motor nastupuje tak rázne, že skôr ako sa spamätali, mizlo GP v zákrute ako naspídovaný syseľ v nore. Pri všetkej ich snahe ponížiť malé auto svojou nadrozmernosťou, stihli zaregistrovať iba červeno-šedú šmuhu v zrkadle a pľuvanec z výfuku na čelnom skle sprevádzaný praskajúcou kanonádou.

So všetkým tým pridávaním, brzdením, prudkým zatáčaním, streľbou do výfuku, jednoducho jašením sa v kombinácii s pokojnými prejazdami mestom viete s GP jazdiť za 7,5 litra benzínu na 100 km. Pre mňa je to číslo, ktorí ešte znásobuje radosť z bublavého Mini. 



Mini JCW GP je luxusná motokára. Zábavné auto, držiace si svoju stopu. Ako na pretekárskom okruhu, tak vo vlastnom živote, bez intríg, ohováraní, bez pokryteckých kompromisov. Je to auto, na ktoré sa po každom príchode do garáže usmejete. Je krásne, nebojácne, vyzývavé a letia naň baby. V Mini omladnete o 100 rokov. V Mini GP ste emocionálne nesmrteľní. 


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement