Kia Sportage 2018Hra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakAgent Myší kožuštekObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T CVT INTENSE 2WD a 4WD – Počkaj chvíľu, bude lepšie

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T CVT INTENSE 2WD a 4WD – Počkaj chvíľu, bude lepšie

Áno, viem. Mená a názvy sa kopírujú, vyťahujú z histórie. A nevidím na tom nič zlé, pokiaľ ten názov históriu aspoň trochu rešpektuje. Napríklad taká Octavia. V Mitsubishi majú ale iný názor, ktorý s mojim presvedčením nie úplne korešponduje. Príkladom je Evolution. Dokonalé jazdecké auto, ktoré je ešte aj dnes jedným z najčastejšie využívaných rally závoďákov. Legenda už z fabriky nevychádza a tak názov Evolution putuje do úplne inej triedy. Škoda a škoda. Rovnako je na tom Eclipse. Mokrý sen mojich detských čias. Na jednej strane je to názov ľuďom relatívne blízky, rezonujúci niekde v hlave. Na tej druhej ale aj riadne zaväzujúci. Eclipse bolo svojho času pastvou pre oči. Je tomu tak aj s Eclipse Cross?
 
Rozhodnú a definitívnu odpoveď na túto otázku neviem dať. Odborníci na dizajn to spravili za mňa. Ocenenie GOOD DESIGN múzea architektúry a dizajnu Chicago Athenaeum si asi nezískalo náhodou. Čo ale môžem zodpovedne prehlásiť je, že som sa na neho tešil. Hlavne keď som videl našu internú rozpisovú ponuku testovaných áut. Mitsubishi Eclipse Cross alebo Škoda Karoq. Skúsenosti mi hovoria, že japonci dávajú do áut viac emócie. Každé auto má niečo, čo je ťažko definovateľné. Niečo, čo vodiča svojím spôsobom opantá a už iba ťažko sa z toho dostane. Mňa dostalo hlavne svojím zjavom. Nie, nie je neprehliadnuteľné. Rozhodne je však iné. Predná maska mi niečo pripomínala. Jasné... Mitsubishi Outlander. Teda športovejší Outlander. A vôbec mi to nevadí. Ak sa niečo podarí, nemusí sa to automaticky v každom modeli meniť a inovovať. Je to pekné, športovo ostré ale pritom stále nie násilnícky vulgárne. Bočná línia, ťahajúca sa celým autom smerom hore, už len podčiarkuje športovejší výzor. Zadná časť auta? Delenie zadného okna vyzerá veľmi dobre. Korešponduje s celkovou charizmou, ktorú ešte vyzdvihuje vrchný spojler. Bočné oblinky do ostrosti trošku nesedia, nerušia však.


 
Vo vnútri je to rovnako moderná pesnička. Dobre umiestnený dotykový displej, ktorého ovládanie je možné aj cez hardwarový ovládač vedľa ovládania prevodovky. Apple Carplay a Android Auto vám umožnia orientovať sa rovnako, ako v mobile. Aj to je jeden z dôvodov, prečo absentuje klasická navigácia. Ovládanie klimatizácie je hračka, netreba žiadne preklikávania cez menu. Jednoducho si ju nastavíte ovládačmi a to aj bez toho, aby ste tam počas jazdy museli smerovať pozornosť. Dva stupne vyhrievania sedadiel mi nevadia, ale ovládače? Tu ma Mitsubishi Eclipse Cross vrátilo do 90-tých rokov. Ak by som to nebral ako odkaz na úspešnú minulosť, dizajnér tohto prvku by sa smutne pýtal na koncoročné odmeny svojich kolegov. O hviezdičky z bezpečnostných testov sa bojuje aj asistentami. Mŕtvy uhol, jazdné pruhy či systém varovania a zabránenia kolízie v novinkách nesmú chýbať. Ich funkčnosť je však odlišná. V Mitsubishi vodičom moc neveria a tak sa elektronika hlási k slovu o čosi skôr. Ak budete chcieť rôzne informácie z palubného počítača, pripravte sa na hru na schovávačku. Ovládač zmeny údajov je na takom mieste, že nebyť mojej veľkej zvedavosti, vykašlal by som sa na jeho hľadanie. Jasné, ak budete majiteľom Eclipse, budete vedieť kde ho hľadať. Stále to ale bude tak trošku „hľadať“. 

185 centimetrov - to je moja výška. A pri šoférovaní sedím rád o kúsok bližšie k volantu. Ergonomicky nezvládnuté riešenie ovládania sťahovania okien mi dávalo dve možnosti. Buď pritiahnem ľavú nohu smerom k volantu, alebo si doprajem ručnú akrobaciu. Nie, toto sa mi vôbec nepáči. Ku kvalite spracovania mám rovnako výhrady. Viem, že plasty môžu pri práci vydávať rôzne pazvuky, ale nie som pripravený počúvať ich z viacerých strán. Mitsubishi ponúka aj kufrovú variabilitu. V testovanom aute som mal ešte stále dvojité dno. A to bolo vtipné. Totiž, ak by ste si dozadu nahádzali menšie veci ako napríklad čivavu, mohli by ste si ich nájsť o poschodie nižšie. Presnejšie pod kufrovou prvou podlahou, keďže po bokoch nebolo delenie vrchnej a spodnej časti uzatvorené. S takým buldočkom by sa to už stať nemalo. Tu prichádza možnosť vnútornej vaničky, ktorá sa dá dokúpiť. Spraví z dvojdielneho kufra jeden veľký, čo podľa mňa lepšia alternatíva. Posúvanie zadných sedadiel je bonus, ak by ste mali argentínsku dogu.


 
A ako je na tom Eclipse jazdecky? Europarlament musí jasať. 1,5 TURBO MIVEC. Zelenými akceptovaný radový štvorvalec s výkonom 120 kW a 250 Nm. Žiadne naháňanie to nebude. Sú to však čísla, ktoré bohato postačia bežnému zákazníkovi. Preniesť silu na testovanej predokolke pomáha CVT prevodovka. Tú by som charakterizoval ako nie príliš vydarenú. Zmena prevodového stupňa je fantasticky plynulá. To je jej veľké PLUS, ale ak by som napísal svoje nefalšované pocity a dojmy z nej, nebol by tento článok publikovateľný. A to aj napriek tomu, že som jej dal šancu, keď som videl pekne spracované a výborne umiestnené pádla manuálneho ovládania. Nezmenilo to jej charakter. V podstate si počas testu žila vlastným, lenivým životom s prapodivným, častým menením zaradeného prevodu. Táto tragikomédia nabrala svoje vyvrcholenie, keď som Micinu zobral na Pezinskú Babu a skúsil rýchlejšie prejazdy. Viem, nepatrí tam. Ale za to sa nemusela zblázniť. Baba ukázala aj ďalšiu slabšiu stránku. Podvozok a celkovú tuhosť karosérie. Netuším, či Mitsu dostalo druhú triedu zavesenia od McPhersonu, ale tlmenie sa trápilo s prudkým brzdením do zákrut a karoséria pocitovo pracovala rovnako. Ešte raz opakujem. Neverím, že bežný majiteľ nového Mitsubishi Eclipse Cross bude jazdiť mojim štýlom. Ale aj tak si nemyslím, že by to súčasné auto nemalo zvládať, lebo podobný manéver môžete potrebovať pri riešení nečakanej krízovky na ceste.
  
Terénne jazdy som dal iba z povinnosti. V redakčnom rozpise ma predsa neskôr čakala aj štvorkolka. To málo vo mne zanechalo príjemný pocit. Spoločne sa vyštveráme ďaleko a to aj napriek nepríjemným zvukom, ktoré prichádzali zo zadnej časti predokolky. Až pri 4WD v spojení s S-AWC som pochopil podstatu Mitsubishi Eclipse Cross. Kým sa dnešné crossovery snažia dostať z cesty na grúne, u Mitsu je to práve naopak. Otcovia a dedkovia lietali kade-tade a doba ich tlačí na cesty. V porovnávacom trojteste rovnakej triedy sa práve terén ukázal ako ihrisko s jednoznačnými majetkovými právami Eclipse. 183 mm svetlej výšky, 18,8 a 29,6 stupňový predný a zadný nájazdový uhol. K tomu všetkému výborne fungujúca štvorkolka s možnosťou prepínania režimov, ktorá dokáže prehodiť silu z pomeru 80:20 až na 40:60. Predaje hovoria, že 4x4 sa do sveta dostávajú menej. V prípade tohto auta je to rovnako, ale FWD-chtivý zákazník ani len netuší, o čo všetko prichádza. Presne o tú povestnú čerešničku na torte, ktorá robí auto autom.


 
Neviem, ako by som celkovo hodnotil Mitsubishi Eclipse Cross. Nemôžem ho úplne zatracovať, oslavné piesne si však nezaslúži. Ak zoberiem do úvahy 9,5 litrovú spotrebu pri tempomatovej rýchlosti 130 km/h (u 4WD ešte o málinko viac), malé turbo motory mi v tejto triede vychádzajú ako úplný nezmysel. 20.490 Eur za základný model? Bez mála 30.000 za „plnku“ so 4x4? Áno, cenou je Cross určite zaujímavý. Ak by bolo na mne, chvíľu by som počkal. Počkal by som si na jeho druhú generáciu, na možnosť voľby motorizácie, na.... Na lepšie auto.

 
Autor: Peter Baran, Foto: Pavol Gemeiner