OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Nissan Juke Shiro – Láska a nenávisť

Nissan Juke Shiro – Láska a nenávisť

Existujú spoločenstvá, kmene, skupiny, sekty, družstvá, kluby a mnohé ďalšie vyprofilované komunity, ktoré zdieľajú podobné názory. Ľudia sa odpradávna segmentujú. Priebojní jedinci vedú a presadzujú svoje pravidlá, tí ostatní sa názorovo prikláňajú. V konečnom dôsledku ide o vyvážený svet, ktorý je aj vďaka týmto faktom farebný a rôznorodý.
 
Nissan Juke vytvoril dva protichodné svety. Dve charakterovo absolútne odlišné rasy a zadefinoval hranice toho, ako ho vnímame. Biela alebo čierna. Láska či nenávisť? Neexistuje šedá a nedá sa mať jednoducho rád. Budete ho milovať alebo zatracovať.

Vyjadriť sa  k dizajnu Nissan Juke nestranne, nie je zrovna jednoduché. Boli by ste výnimkou z medzisveta. V nasledujúcich riadkoch sa preto stretnete so šermujúcimi sa názormi, ktoré pramenia z urputnej snahy zostať neutrálny a nad vecou. Málokto vie prečo, komu a ako to celé vzniklo. Jediná istota pramení z domnienky, že prišiel čas crossover-ov a Nissan na situáciu zareagoval včas.

Z profilu pôsobí Juke ako šelma pripravená na skok. Svalnaté zadné blatníky, zvažujúca sa strecha a nakrčený zadok evokujú sústredenie pred lovom. Alebo je to unavená žaba, ktorej patvary rozhodli o nezaradení do obedového menu francúzskej reštaurácie.  Pozrieť sa Nissanu Juke do očí je problém. Neviete do ktorých, pretože ich má šesť. Na druhú stranu registrujete nevinné detské kukadlá, šibalský úsmev so zdvihnutým obočím a jeho radosť, že vás opäť vidí. Spodný pár tvoria hmlovky, stredný sú tie svetlá, čo vám svietia na cestu a vrchné parkovačky sú perfektným orientačným bodom pri prejazdoch zákrutami. Je ich vidno aj spoza volantu a spolu s kapotou vzbudzujú pocit, že sedíte v športovom aute. Aj vďaka nim máte dobrý odhad na predok a viete auto smerovať presne na apex. Menej náruživých vodičov zasahuje pocit, že kormidlujú loď, dlhý predok im zavadzia a reaguje neskoro.



Označenie špeciálnej výbavy Shiro ešte viac rozdelilo spomínané protisvety. Juke Shiro je ozvláštnený bielymi prvkami interiéru, čalúnením prešívaným bielou niťou, bielym stredovým tunelom, matne striebornými krytmi spätných zrkadiel a kľučiek a vkusným chrómovým nápisom Shiro vzadu. Decentné prvky ešte pozdvihli jeho extravaganciu. A zarputilci tvrdia, že už tak nepeknému autu vytvárať ďalšie doplnky pre zvýraznenie, je pohŕdanie automobilovou kultúrou a dizajnovou vraždou. Pre iných podčiarknutie jedinečnosti, ďalší smelý krok a opätovné vystúpenie z davu.
 
Posadíte sa dnu a máte 3 minúty na to, aby ste sa cítili dobre. A stihnete to! Interiér vás prijme a objíme. Volant padne do ruky a oči vám roztvorí prekvapenie, že sa nedá nastaviť pozdĺžne. Potom si pri upravení sedadla buchnete koleno o širokú stredovú konzolu palubnej dosky a na jazyk sa vám derie najpoužívanejšie sloveso. Ak patríte do sveta „proti“, posaďte sa ešte dozadu a naschvál si obúchajte hlavu o zvažujúcu sa strechu. A nakoniec pozrite do kufra, ktorý označíte ako mini a nepoužiteľný. Zanadávajte ešte na zbytočný pohon 4x4, ktorý kufor takmer zlikvidoval, baklažánovú farbu karosérie a odpľujte si s poznámkou, že je to najhoršie auto aké ste kedy videli. Je vám lepšie? Fajn. Teraz prestaňte čítať, tu pre vás test končí. Oblečte si svoj pletený sveter po starom otcovi, opášte sa ľadvinkou a vyrazte objednať bambusové ponožky, aby vám večer pri telenovele bolo teplo a nudne. My ostatní sa ideme baviť.



Najzábavnejší mestský crossover. Tak mu vravia nadšenci. A Nissan. Juke je malý obratný huncút, ktorý s vami pôjde takmer všade. Dokonca aj tam, kde by sa menej kontroverzné autá neodvážili. Má tri jazdné režimy, podľa ktorých volíte svoju náladu. Áno, volíte náladu, nie podľa nálady. Eco mód je vtipne ťarbavý spôsob presunu s lenivým plynom a snahou pomôcť zeleni. Normal sa hrdí prívlastkom najpoužívanejší a režim Sport zrýchľuje vnímanie Juke sveta a paradoxne znižuje spotrebu.
 
Kontinuálna variabilná prevodovka CVT má chladnokrvný režim D, ktorého skratka pochádza z anglického „drive“ a nie sloveského „dozadu“. Pri malom plyne nemá rozbeh konca a máte pociť, že snáď nikdy nepreradí. Prepnite do manuálneho sekvenčného radenia, potlačte ten plyn poriadne a zostaňte prekvapený. Akoby ste prevodovku vymenili. Rýchle reakcie na zmeny prevodov pri akcelerácii a regulérne medziplyny pri podraďovaní pred zákrutou sú uspokojujúce.



Juke vie vcelku rýchlo odbočiť. Tuhý podvozok nadväzuje na športový pocit z kokpitu a napriek tomu, že ste vysoko, nerobí vám ťažisko starosti. Jemne sa nakloní a poslúchne. Ak správne vyhľadáte vrchol zákruty, prejazdy sú hodné závisti a plné nepochopeného sebatrýznenia za vami jazdiacich športovcov. A to idete iba na predok. Kedykoľvek počas jazdy zapnite 4WD a váš Juke sa prikusne k asfaltu. Plný plyn na výjazde znamená, že vám auto samo zavrie zákrutu a vy sa nemusíte toľko snažiť s volantom. Iba sa držte a verte. Zapájanie zadne nápravy je citeľné a keď vám trochu zaprší, vy sa len smejte. Nastupuje trochu neskôr, ale pokiaľ si načasujete stlačenie plynu a správne zatočíte, odmení vás krátkym skĺznutím zadku a donúti spolujazdca chytiť sa madla nad dverami. Sedíte v strede auta a celý Juke svet je okolo vás. Vďaka vypučenej kapote a netradičným svetlám máte prehľad o predku a pocit nízkeho športového auta. Kontrolu zadku rieši cúvacia kamera a spätné zrkadlá, cez ktoré vidno až do minulosti. 

Pri prejazdoch kľukatými cestami popod hory sa cítite ako v guľovom blesku, ktorý poskakuje po ceste, vrhá sa na zákruty s kusom detskej roztopašnosti a neuveriteľnou rýchlosťou sa stráca za horizontami. Áno, maskuje rýchlosť a je potrebné sledovať si rýchlomer, inak sa vám stane, že sem tam takmer odlepíte kolesá od zeme. Ale aj dopady zvláda tak hravo, že nevyvolá pocit ohrozenia, len sa zavrtí a so smiechom pokračuje ďalej. 



190 koní nie je málo. S turbo motorom 1,6 DIG-T, automatickou prevodovkou CVT, pohonom 4x4 a výbavou Shiro budete jednoznačne iní. Výkon bude prekvapovať nie len vás, ale všetkých okolo. Nie je hlasný ani extra drsný, ale skúste periferne vnímať okolie keď zrýchľujete. Míňa sa naozaj rýchlo. Výbava vám bude lahodiť. Kožené čalúnenie, automatická klimatizácia, senzory pre svetlá či dážď, balík Dynamic, balík Comfort, bezkľúčový prístup, integrovaná navigácia, ... atď.

Všetko pokope tvorí jednoliaty celok zvláštneho typu jazdenia. Všetko naraz, hneď, rýchlo, smiešne a zábavne. Nissan Juke je dieťa, na ktoré treba dávať pozor, ale rovnako veľkým dospelákom s rozvahou. Chce sa hrať a starať. Chce jazdiť a žiť. A kľudne potiahnuť električku alebo vybehnúť za vami po schodoch do práce.

Dajte mu šancu a omladnete!


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement