Stinger GTKonzultantLet na drakovi#HotHatch Track TestIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute Couture
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Peugeot 308 SW GT 1,6 PURETECH A/T – Clarissa

Peugeot 308 SW GT 1,6 PURETECH A/T – Clarissa

Nikdy nedávam autám mená. Toto je úplne po prvýkrát. Prečo? Mal som tú potrebu hneď prvý moment, keď som tristoosmičku SW uvidel a posadil sa do nej. Jednoducho, je to žena. Pekná, energická, elegantná, na štekloch! Úspešná podnikateľka. Keď sa naštve, sčervená a začne hučať.

Osemnástky s relatívne nízkym profilom na kombíku nie sú až tak často vidieť. V kombinácii s ich netradičným dizajnom jednoznačne pútajú pozornosť. Dávajú tiež najavo, že pod kapotou nebude nejaký leňoch. 225 tátošov benzínovej jednašestky už vie s autom pozametať. 8-stupňový automat chválim, je rýchly a nešklbe, aj keď, pri zošliapnutí plynového pedálu na podlahu by sa mohol trošku skôr „zobudiť“. Vzhľadu ešte dominuje predná maska s roztrúsenými chrómovými slzičkami. Rozhodne sú to skôr slzy šťastia ako smútku. Celkový dojem z vonkajšieho looku je skôr konzervatívny. Verím, že práve toto však mnohým ľuďom vyhovuje. 

Sadám za volant a tam ma veľmi príjemne prekvapuje jeho veľkosť! Teda skôr „malosť“. Je nádherný a krásne padne do ruky. Celkovo, interiér na mňa zapôsobil. Nazval by som ho doslova luxusným. Predné sedadlá tiež veľmi slušné. Štandardné nastavovačky zrkadiel, volantu a ideme na to. 



Clarissa GT je bezkľúčová a štartuje sa tlačidlom na stredovom paneli. Nestačí kratučké stlačenie, treba podržať. Ale naozaj len malý okamih. Volič prevodovky je pre mňa novinkou. Páčka zahnutá smerom dopredu s unlock tlačidlom zboku na palec. Môže byť, zvykol som si rýchlo, aj keď sa priznám, že tento pohyb rukou nebol pre mňa úplne prirodzený. Musíte používať zápästie. Svojím nemalým vzrastom (190 cm) opäť doplácam na široký stredový panel a vadí mi na pravé koleno. Ale keďže to mám aj vo svojom aute tak, nemôžem to považovať za chybu auta, ale skôr svoj hendikep. To isté môžem tiež konštatovať ohľadom viditeľnosti na prístrojovku. Musím si dať volant veľmi nízko, aby som videl všetky údaje. Pri mne prirodzenom nastavení výšky volantu a sedadla najnižšie, spodný riadok údajov nevidím. Ale to sú len detaily.



Po prvom odlepení z miesta sa začínam usmievať. Motor je tichučký, automat pohodlný. Môžem teda skúsiť Clarissu trošku nahnevať a zapínam režim Sport. Budíky celé sčervenajú a do reproduktorov sa ozve simulovaný chraplák motora. Otáčky sa mierne zvýšia, riadenie vytuhne a reakcie na plyn sa dramaticky menia k lepšiemu. Clarisse búcha srdce naplno, hučí a ukazuje na displeji úroveň svojho hnevu v podobe koní, newtonmetrov a pretlaku turba. Dynamika je slušná, na bežné športovejšie jazdenie človeku viac netreba. Pri rýchlejšom prejazde zákruty si treba dať trochu bacha na prdel, predsa len, Clarissa behá „s ruksakom“ a ten je na jej pozadí trošku cítiť. Odmenou však je veľkorysý objem kufra.

Dotykový displej je fajn, ovláda sa ľahko a intuitívne. Jediná vec, ktorá by sa mohla ovládať inak, je klimatizácia / kúrenie. Musíte vstúpiť dotykom do menu klímy a potom ďalšími dotykmi nastavovať hodnoty. Je to v pohode, v prípade, že auto stojí. Ale za jazdy, hlavne v hustej premávke, si to vyžaduje viac sústredenia.



Clarissu som zobral aj na víkendový výlet na vidiek. Nech si užije aj diaľnicu a okresky, zákrutky, kopce. Tak som mohol zistiť jej priemernú konzumáciu. Ustálila sa mi na čísle 7,5. To vôbec nie je zlé s ohľadom na to, aký výkon mám k dispozícii. Môj 6 ročný syn v detskej sedačke vzadu vie tiež celkom dobre hodnotiť autá. V tomto prípade bol každú chvíľu nespokojný, ale nie s Clarissou, ale so zavadzajúcimi autami pred nami. „Zase je tu pred nami nejaký bezdič (brzdič)“, opakoval každú chvíľu. Od koho to to dieťa má??! Keď sa cesta uvoľnila, zabavili sme sa slušne, pochopiteľne v rámci zachovania maximálnej bezpečnosti. Komfort je skutočne na vysokej úrovni, ten interiér snáď pripomína prémiové značky. Asistenti ako kontrola mŕtvych uhlov, či udržiavanie v pruhu, sú v tomto stupni výbavy samozrejmosťou. Takisto adaptívny tempomat.



Nakoniec spomeniem pár drobných nedostatkov, berte ich prudko subjektívne: Smerovka v bočnom zrkadle v noci výrazne bliká do interiéru, neviem, či len ja mám také citlivé oči. Cúvacia kamerka funguje výborne, avšak jej uchytenie v plechu tesne vedľa tlačidla otvárania kufra v kombinácii s jemnými platovými západkami, spôsobili, že som ju dva krát vycvakol – zatlačil do piatych dverí. Drží tam veľmi slabo. Nacvaknutie naspäť je rýchle a jednoduché, avšak, nemuselo by sa to stávať. Za tretí nedostatok považujem prepínanie jazdných režimov dvojtlačidlom, ktoré je umiestnené na stredovom tuneli. Predná časť zapína Sport a zadná Eco mód. Ak zatlačíte druhý krát Eco, zelená dióda zhasne a ste v štandardnom režime. Bolo by to úplne v pohode, ak by Eco mód vždy neaktivoval systém stop/start, ktorý sa zase vypína na ľavej strane palubovky a tlačidlo nie je dobre viditeľné cez ľavú stranu volantu. Režimy som používal často a bolo trochu otravné vždy robiť viacero úkonov pri prechode zo Sportu do „Standard“ režimu. Po naštartovaní motora a deaktivácii stop/start-u by mala byť táto deaktivácia účinná aspoň do najbližšieho vypnutia motora. Je mi úplne jasné, že toto všetko sa deje kvôli emisným normám, ale ja aj tak dúfam, že príde doba, kedy výrobcovia dajú vodičovi možnosť stop/start deaktivovať a aktivovať manuálne a nebude sa hocikedy aktivovať sám, najmä po vypnutí motora.

Môj celkový dojem z 308-čky SW GT je veľmi dobrý. Cena testovaného modelu s 225k jednašestkou a 8-kvaltovým automatom je 29.900,- EUR. Dostanete za to rodinné auto s veľkým kufrom a so srdcom športovca. Dávam jej 85%.

Autor: Hamlet, Foto: Filip Damé