TechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute Couture
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Peugeot 5008 GT - Nafta is not dead

Peugeot 5008 GT - Nafta is not dead

O nových Peugeotoch ste sa už mohli u nás dočítať. Menšieho brata 5008čky (3008) si zobrala na mušku naša Amy, ja som mal príjemnú 308 GT v kombíku. Kolegovia pred časom ďalšie modely. Tentokrát sa vám musím zdôveriť hneď na úvod, päťtisícosma gété na mňa zapôsobila veľmi pozitívne, napriek mojej miernej averzii voči SUVčkam.

Človek sa mení, mení sa aj jeho pohľad na autá. Ale nie o tom som chcel... Chcel som o nafte. Toto je typické auto, ktorému sa naftový dvojliter s primeraným výkonom (177 koní) a slušným krútiakom (400 Nm) naozaj hodí. Môže to byť vysnívané auto mladej rodiny, alebo aj staršieho páru, ktorý potrebuje vyššie umiestnené sedadlá a zároveň sa chcú za volantom aj trošku zabaviť.

Vonkajšiemu vzhľadu dominuje predná časť. Predné svetlo, rozdelené špicatým klinom, ktorý pôsobí ako zospodu zaťatá sekera do reflektora, je veľmi vydarené. V kombinácii s peknou maskou a všadeprítomnými oblúkmi, ktoré akoby dizajnér maľoval štetcom na plátno, je predok super.

Zboku je to tak trochu „pohrebák“, ale tento efekt veľmi pekne zakrýva chrómová lišta, ktorá robí z takmer kolmého zadku značné, športovo šikmé zrezanie. Zadná časť sa mi štandardne páči. Trojzubé hrable zaškriabali do zadných svetiel tie časti, ktoré majú svietiť. Super.



Chválospevy na interiér opakovať nebudem. Je to vážne luxus. Na ultra malý volant sa zvyká rýchlo. Škoda len toho riadenia, ktoré by mohlo byť o čosi viac strmé. Na jednu stranu z nultej polohy musíte volantom otočiť viac ako jeden a pol otáčky ako kormidlom na zaoceánskom parníku. No dobre, taká tragédia to zase nie je. Tlačidlový klavír je fajn, akurát manuálnymi tlačidlami sa väčšinou zapína iba predvoľba na dotykovom displeji, na ktorom to treba potom cápaním ukazovákom doriešiť. Vypínanie stop/start-u iba dotykovo plus rolovaním považujem za veľké mínus. Sedadlá sú výborné, nastavil som si to svoje relatívne rýchlo a ľahko a cítil sa na ňom príjemne.



Auto je sedemmiestne a teda v kufri som našiel dve malé sedadlá. Chcel som tam posadiť svojho šesťročného syna, ale mal tam málo miesta na nohy, takže naozaj neviem, pre koho sú tieto sedadlá určené. Asi len pre deti do 6 mesiacov. Väčšina ľudí ich zrejme využívať nebude, takže preč s nimi.

Posledné čo spomeniem z interiéru je ježko na ľavej strane pod volantom. Ježko? Áno. Prebytok páčok. Smerovková, mínusko podradenia a tempomat. Človek sa tam hrabe ako v slame, do ktorej mu spadol prsteň. Ovládanie tempomatu by sa naozaj zmestilo aj na volant. Ale čo tam po takých taľafatkách, ideme si zajazdiť!



V meste poteší automatická prevodovka. Radí pekne a plynulo. Naša testovačka bola ešte so starším šesťkvaltom, ale ak si 5008čku objednáte novučkú, dostanete ešte rýchlejší a hlavne 8 stupňový automat. Tak šup rýchlo von z mesta na výlet. Na okresky, kopce, do zákrut. Tu ma príjemne prekvapuje dosť silný záťah motora (vďaka objemu a turbonafte). Dynamika je slušná, napriek vyššej hmotnosti. Je pravda, že som bol v aute iba ja a môj syn. So zaťaženým autom by som sa asi tak nezabavil. Predchádzal som autá bez problémov, vyťahoval sa zo zákrut s ľahkosťou. Na mokrom povrchu bacha na predok, ten ide do zákopy ako prvý. Brzdy sú priemerné. Neurazia, ale ani výrazne nepotešia. Pre razantnejšie spomalenie treba na pedál riadne zatlačiť. Niektoré naše nežnejšie polovičky by s tým mohli mať problém.

Odpruženie je príjemné a primerané. Na priečnych nerovnostiach je auto skôr tvrdšie, v zákrutách sa zadok trochu viac nakláňa. Nuž ale, nesedíme v športiaku, ale v rodinnom SUV. 



Moja spotreba sa počas týždňového testu dostala na hodnotu 7,3 litra na 100 km. Výrobca udáva 4,9. Vážne neviem prečo a kam na to chodí (tá priemerka nie je iba moja, pretože po prepnutí na „B“ merač, ktorý bol nulovaný pred cca 6000 km, bola hodnota priemernej spotreby takmer identická s mojou). Mne sa zdá moja hodnota primeraná. V meste je to okolo 8, mimo mesto sa bude dať v pohode pod 6. Diaľnica pri 135 tachometrových nadelila 6,7. Pri dynamike, ktorú toto auto ponúka sú to výborné hodnoty. 

Bonusová cenníková cena 37.190,- EUR nie je v tejto kategórii nastavená príliš vysoko. Obzvlášť keď 3008 GT stojí 35. To si už však musí každý zvážiť sám. Ja by som si osobne určite vybral 5008mičku. Dávam jej 89%.

Autor: Hamlet, Foto: Filip Damé

P.S.: Prajem všetkým čitateľom krásne Sviatky a nepreháňajte to s rezňami a pálenkou! :-)