OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Porsche 911 (991) – Jej Veličenstvo Carrera

Porsche 911 (991) – Jej Veličenstvo Carrera

Porsche! Porsche! Počujete ten hluk? Nie? Potom je to správne. Nemecká značka nepotrebuje okolo seba krik šialených talianskych superšportov ani okázalé gestá. Značka Porsche je sama o sebe definíciou maximálnej efektivity, nekonečnej noblesy a krištáľovo čistej radosti.

Videli ste, že by niekto kričal na anglickú kráľovnú? Alebo jej familiárne, s vyzubeným úsmevom potľapkával po pleci a štípal ju do líc? Úcta a pokora pred autoritou, uznanie tradície a obdiv technologickým inováciam. Takto pôsobí nová Carrera. Na každého, kto rozumie jej existencii.

Pondelky nie sú zrovna obľúbené dni, ale pokiaľ sa máte stretnúť s honoráciou, aj tak celý víkend nespíte. A keď spoza horizontu vykukne slnko s informáciou, že dnes prihreje na 37 stupňov, riešite iba to, či máte správne uviazanú kravatu. A pokiaľ ide o Porsche Carrera S s modelovým označením 991 pokúšate sa ešte narovnať ten infantilný úsmev, ktorý vám nechce zísť z tváre. Nakoniec som si kravatu nedal. RoadLife je hlavne o životnom štýle motoristických nadšencov a 911-ka nie je iba o strojenej slušnosti a dodržiavaní protokolu. Porsche 911 Carrera je spoločníčka na každý deň a láska na celý život. 

Posledný pondelok som získal príležitosť sa opäť zamilovať. Hneď ako som prevzal autíčko s tlačítkami, ehm, vlastne kľúč v podobe autíčka s ovládaním otvárania dverí, okien, prednej kapoty kufra a erbom Porsche, ucítil som ľahký závan sklamania. Naozaj porušili tradíciu a spravili bezkľúčový prístup? Nemohli predsa zmeniť to jedinečné, klasické štartovanie kľúčom naľavo od volantu! Nezmenili, mysleli na to. Malé autíčko zasuniete do veľkého auta. Presnejšie do štrbiny spínacej skrinky naľavo od volantu a auto okamžite reaguje na vašu prítomnosť. Po prvom otočení v smere hodinových ručičiek rozsvieti všetky kontrolky, preverí systém a čaká. Čaká, kým sa nadýchnete a otočíte druhý krát.

Ten zvuk je nepopierateľný. Je to zmes otesanej surovosti, mechaniky a rešpektu. 3,8 litrový, 6 valcový boxer s výkonom takmer 400 koní vás nenechá na pochybách a niekde medzi lopatkami smerom ku krku cítite, ako sa vám naježí koža. Tá pravá husia koža veľká ako pralinky to zatiaľ nebola, ale čo malo prísť, prišlo v pravý čas. 



Väčšinou si auto obzerám ešte pred naštartovaním, chodím okolo, komunikujem s ním. Niekedy aj nahlas. Carrera nechcela mlčať a len tak sa nechať obzerať. Faktom je, že som sa na ňu dôkladne vynadíval až pri tom, ako sa fotografovi začal pýriť objektív. Ťažko vyjadriť slovami estetický dojem a zostať nestranný. Pripúšťam možnosť, že sa niektorým slepým jedincom 911-ka nepáči. Pripúšťam aj to, že existujú iné značky, ktoré sa páčia viac. Ale tvrdím, že neexistuje jediný uhol, z ktorého toto auto nevyzerá dobre. Možno pohľad zo zadu vyjadruje trochu viac skromnosti, ale akonáhle vysunie krídlo, prípadne rozsvieti zadné diódové svetlá, zmaže všetky pochybnosti. Je nádherná, dokonalá, správne sexi a strašne oblá. Fantastické, široké zadné blatníky, ktoré neustále obdivujete v spätných zrkadlách. Klasická profilová línia, z ktorej bude navždy dýchať história a čistý predok s typickými okrúhlymi svetlami a decentným znakom Porsche v strede. A to unikátne spracovanie! Všade rovnaké medzery, všetko nadväzuje a každý jeden detail je dokonale prepracovaný. 

Za volant usadáte s pocitom beznádeje a stratenej viery, že si niekedy nastavíte kokpit, tak ako vám vyhovuje. Počet tlačítok elektricky ovládaných sedadiel je vysoký a počet kombinácii nekonečný. Od sklonu operadla, cez výšku prednej či zadnej časti sedáku, jeho vysúvanie až po nastavenie bedrových opierok alebo bočného vedenia. Akonáhle však za sebou zabuchnete dvere a oboma rukami chytíte volant, splynutie je okamžité. Posed a poloha za volantom sú geniálne, ale osobne by som predsa privítal hlbšie sedadlá. A nastavenie volantu? Elektricky si viete po milimetroch nastaviť presne tú pozíciu, ktorá vašemu úchylnému perfekcionizmu vyhovuje najviac. Nemecký poriadok. Milujem nemecký poriadok a zmysel pre detail. V Porsche je táto ich prehnaná starostlivosť asi najmarkatnejšia. Ešte aj švy koženej palubovky sú na vlas rovnaké. Osobne mi nesadla farba kože v interiéri a neviem si vážiť ušľachtilosť zvieraťa, ktoré ju poskytlo. Možno niekto, kto obľubuje horčicu.



Opisovať prvky výbavy pre model Carrera S nemá zmysel. Môžete mať všetko a v tejto triede je mnoho vecí štandardom. Mňa zaujímali iba tlačítka okolo kulisy radiacej páky 7 stupňovej automatickej prevodovky PDKSport, Sport Plus, nastavenie tuhosti podvozkustabilizácie a nastavenie klapky výfuku. PDK robí auto rýchlejším aj luxusnejším. Dvojspojková prevodovka v manuálnom sekvenčnom režime nikdy nezaváhala, ale znepriatelil som si tlačítka na volante pre jej ovládanie. Na oboch stranách volantu máte možnosť radiť hore aj dole, čo znamená, že prstami jednej ruky môžete ovládať prevodové stupne. A čo s druhou rukou? To si mám sem tam akože oddýchnuť a vymeniť si ich? Alebo nechať hemisféry nech si to nastavia ako uznajú za vhodné? Načo toľko možností?
 
Faktom je, že si na to relatívne rýchlo zvyknete a pre dobrý pocit z jazdy sa naučíte radiť pravou rukou hore a ľavou dolu. Určite sa vám však stane, že namiesto preradenia hore podradíte, auto vás nakopne do hrudníka a strelí zaucho v podobe ostrého medziplynu. Keď budete objednávať auto s PDK, zaškrtnite klasické pádla pod volantom. Ideálne v kombinácii s PCCB, karbon keramickými brzdami. Žiadne tlačítka na volante, ktoré vás oberajú o zážitky.

Jazda s S-kom potláča chápanie fyzikálnych zákonov a zároveň prekvapuje svojou slušnosťou a vyberaným správaním. Po pár kilometroch cítite ako si rozumiete, ako rýchlo ste sa spojili a ako ľahko sa zvyká na to najlepšie auto orientované na vodiča. Zdá sa vám, že ju šoférujete každý deň a jasne cítite ako s vami komunikuje. Viete čo robí predná náprava, viete presne kedy ustupuje zadok a kedy vás chytá stabilizácia. Tá je dokonca tak ústretová, že nastupuje plynule a postupne. Žiadne trhnutia a okamžité obmedzenie výkonu. Po jej zásahu si viete povedať, kde ste spravili chybu a v najbližšej zákrute sa jej vyvarovať. Učí vás, snaží sa z vás spraviť lepšieho vodiča a stará sa o vašu bezpečnosť. 

Priľnavosť a schopnosť zatáčať je biblická. Teda v rámci tej klasickej Biblie, nie satanistického výtlačku s názvom „Párty s Mojžišom“. Pokiaľ správne zatočíte a pred apexom pridáte plyn, skrúti sa okolo seba a chirurgicky presne vykrúži zákrutu. Pokiaľ zvolíte Sport Plus, absolútne bez obavy môžete v zákrute poslať na zadné kolesá všetky kone. Auto si to samozrejme najskôr spočíta a potom vám dá dve možnosti. Jedinečný, nádherný, vysmiaty a bezproblémový powerslide s perfektným výjazdom alebo výstrahu v podobe náznaku vytlačenia zo zákruty. Nie je všetko len o aute, pokiaľ to s volantom nespravíte správne a ste trochu premotivovaní, ukáže vám, čo sa môže stať a donúti stlačiť polky.

Vytie boxera v otáčkach tvorí komplikovaný vzorec nepriamo priamej úmery pre stratu paliva. Čím vyšie tóny, tým širší úsmev a čím viac šťastím deformovaná tvár, tým menej benzínu. Nad 5000 ot./min. je to koncert pre dušu. Chlpy stoja aj tam, kde ich nemáte, motor buráca a nechce prestať. Letíte okreskou, zákruty žiadajú tvrdé brzdenie a absolútne presné medziplyny. Výjazdy pod plynom rozširujú oči a vnímanie reality je blízke spomalenému filmu. Všetko je tak citlivé, tak hlboké a výrazné, že si to chcete prehrávať znova a znova. Prichytil som sa ako nahlas niečo vravím, smejem sa a vydávam čudesné tóny. A keď som kútikom oka mrkol do spätného zrkadla, tuším sa v oku zaleskla slza ...



Dostala ma. Vedel som, že je dobrá, vedel som že je krásna, ale nevedel, čo to presne znamená. Stretol som ju veľakrát, spoznal až teraz. Myslel som si, že ju mám skutočne veľmi rád, ale teraz viem, že som do nej blázon. Blázon do kráľovnej, ktorej priazeň si treba najskôr zaslúžiť.

Ďakujem Vám Veličenstvo!

Kompletnú fotogalériu nájdete na RL Facebook


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement