OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Porsche Cayenne S Diesel Facelift

Porsche Cayenne S Diesel Facelift

Úvodom by som rád zdôraznil, že nie som odporca SUV a rovnako nie som odporca naftových motorov. Rozumiem podstate oboch týchto subjektov a súhlasím s názorom, že si našli svoje efektívne využitie. Toto je môj rýdzo racionálny pohľad. Inak tvrdím, že za slovné spojenie Porsche Diesel by si niekto zaslúžil ukrižovať, narezať a posoliť. To je tak šialene dehonestujúce, že obligátne, otočiť sa v hrobe, znamená u Ferdinanda Porsche seriózne tornádo. Svet sa pomýlil! Lenže ... nebyť tejto obete, nemohli by sme sa tešiť z aktuálnej 911-ky a úplne by sme mohli zabudnúť na fantáziu menom GT3. A rovnako na Cayman a Boxter GTS alebo nádhernú Targu. Kriví mi to ústa, ale „ďakujeme ti Cayenne Diesel“

Toľko k zdôvodneniu a pragmatickému zamysleniu nad existenciou modelu Porsche s menom Cayenne. Veľkému, ťažkému SUV, ktoré zdvihlo značku z kolien a ulahodilo trhu. V konečnom dôsledku je to stále biznis. Klienti chcú veľké Porsche, tak ho dostali. A ja som ho dostal tiež. A verte či nie, dúfal som, že to bude diesel. Pretože voliť pre tento typ auta niečo benzínové, niečo čo by pripomínalo Porsche, športové auto, prinášalo radosť, emócie, adrenalín a dynamickú jazdu, považujem za smiešne. Preboha načo? Ak neviete odpoveď na túto otázku a stále veľmi chcete Cayenne, choďte si vyskúšať Diesel S s motorom 4,2l V8. Choďte hneď alebo čítajte ďalej.

Facelift novému Cayenne veľmi prospel. Pozorovateľné je to hlavne na svetlách, ktoré stratili detinské krivky a stali sa z nich seriózne vizuálne prvky. Zadné LED diódové „pásiky“ vyzerajú dokonalo a farba predných bi-xenónových svetiel už zdiaľky napovedá, že sa jedná o niečo žiarivejšie, luxusnejšie a lepšie. 4 LED diódy denného svietenia  na predných svetlách sú už typickým rysom aktuálnych generácii Porsche a vyzerajú veľmi pekne. Štandardné stretávačky majú viac rešpektu a šošovky vrhajúce svetelné lúče na okrajoch karosérie auto opticky rozširujú. Je to SUV, ale dizajnéri dokázali, aby pôsobilo dynamicky. Profilová línia je podarená a zadná časť s veľkým krídlom piatych dverí a 4 koncovkami výfuku pôsobia dramaticky. Celkovo označujem omladený Cayenne za veľmi pekné SUV, ktoré vizuálne dokumentuje súčasné potreby zákazníka a zároveň ponúka priestor na trochu športového uspokojenia.

 
Akonáhle sa posadíte za volant, pochopíte, že táto značka hrá najvyššiu ligu. Fantastické sedenie, spracovanie interiéru, rozmiestnenie ovládačov, ergonómia a politika, že každá funkcia si zaslúži vlastné tlačítko mi absolútne vyhovujú. Spôsob uloženia, výber fontu písma na budíkoch či zobrazenia vyzerajú výborne a všetko ostatné je poskladané v jednom harmonickom celku. A potom na prvej križovatke použijete páčku smerovky a na krku sa vám naježia chlpy. Presne taký istý zvuk a odpor bol aj vo Volkswagene Lupo. Potom ako som sa stretol s kolegami a Miro prvý krát vyhodil smerovku, povedal iba „Porsche? Prepáč!“ a celý večer sa už s nikým nerozprával. Respektíve, marí sa mi, že šepkal niečo o lepšom riadení v Touaregu, ale to sme sa už s Lacom rozprávali normálne, ako chlapi o Porsche a Mirov tichý názor sme radšej prepočuli.



Naftový vidlicový osemvalec s objemom 4134 cm3, výkonom 283kW (385k) a krútiacim momentom lokomotívy 850Nm je presne ten prvok, ktorý vám hneď od začiatku napovie, že ak SUV od Porsche, tak s týmto motorom. Keď mi auto pristavili a zbadal som popisku a kúzelné slovo diesel, len som sa pousmial a súhlasil. Áno, takto to ľudia chcú! Chcete alebo nie, akonáhle som si prečítal špecifikáciu a cenu testovacieho auta, cítil som sa vznešene. 121752,42 EUR s DPH. Niektorí majitelia podobne nacenených áut si spomínanú vznešenosť mylne zamieňajú za nadradenosť. A práve tu vzniká rozpor a predsudky, ktoré do jedného vreca hádžu všetkých. Žiaľ, národ nerozlišuje a všíma si práve tých, ktorí ukrývajúc sa vo svojich veľkých a drahých SUV (netýka sa len Porsche) zbabelo ukazujú svoju slabosť. Ale to je samozrejme iný príbeh.



Cez 1000 kilometrov s Porsche Cayenne S Diesel mi potvrdilo, že pokiaľ nevyskúšam, tak nesúdim. Ani raz som sa nemusel hanbiť za očakávaný, krochkavý zvuk naftového motora. Na voľnobehu krásne dominoval výfuk so svojou bublavou melódiou, v otáčkach sa veľmi vkusne zapájalo všetkých 8 valcov a vytvárali akurátnu zvukovú kulisu. Pri pokojnej jazde potreboval motor 9,3l nafty na 100km a celkový dlhodobý priemer mi vyšiel na 10,7l. Na margo celkovej spotreby spomeniem fakt, že auto absolvovalo víkendový roadtrip s oponentami ako McLaren MP4-12C, Lamborghini Aventador, Audi R8 V10, Nissan GT-R alebo Porsche GT3 RS. Všetko atléti, ktorých bežné tempo ďaleko prevyšuje chápanie väčšiny vodičov. Cayenne sa držal veľmi statočne a či na diaľnici alebo okresných cestách poskladaných z milióna zákrut a kopcov si svoje „Porsche“ postavenie zaslúžil.


 
Riadenie fungovalo ukážkovo a s výborným posedom za volantom a prifúknutými bočnými opierkami na maximum, som sa chvíľami zbavoval pocitu, že sedím vysoko vo veľkom aute. Nos smeroval tam, kam som potreboval, auto sa zbytočne nenakláňalo a pri výjazdoch posielalo mnoho koní aj Nm na zadnú nápravu. Aj preto sa mi niekedy podarilo opustiť zákrutu v miernom powerslide-e kontrolovanom prítomnou stabilizáciou. V režime Sport Plus auto vďaka vzduchovému podvozku znížilo tažisko, PASM (Porsche Active Suspension Management) pritvrdil tlmiče a zostrilo sa riadenie. PSM (Porsche Stability Management) sa stiahlo z dohľadu a bolo benevolentné k môjmu štýlu jazdy. Zasiahlo až vo chvíli, kedy som sa vyrovnanosť  a presnosť jazdy pokúsil schválne rozhodiť nejakým krkolomnejším manévrom. Jednoducho, hardvér, softvér a ich celkové zladenie pri aute tohto typu funguje naozaj veľmi dobre.



Napriek tomu som sa za volantom Cayenne cítil ako Dolph Lundgren, snažiaci sa zápasiť s Bruceom Leem. Obaja sú to svalnatí športovci, ale s polovičným rozdielom vo váhe. A tú nikto nikdy neoklame. Napriek naozaj fantastickému prejavu Cayenne pri ostrej jazde bolo vo výsledku cítiť jeho trápenie. Spôsob akým sa zákrutami prešmykli, McLaren s GT3 alebo R8 si Cayenne jednoducho nemohol dovoliť. A to je presne moment, kedy sa za volantom viac trápite ako bavíte. Preto budem predpokladať, že tí, ktorí máte, či budete mať raz Porsche Cayenne, už vlastníte alebo budete vlastniť aj skutočne zábavné a športové Porsche. A potom to bude správne.


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemiener, Video: Martin Kubečka
Advertisement