AfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Porsche Panamera 4 Sport Turismo - Rešpekt!

Porsche Panamera 4 Sport Turismo - Rešpekt!

Zdá sa vám, že Marek vo svojom prvom dotyku preháňal? Prečítajte, čo si o Panamere Sport Turismo myslím ja.

„Vďaka jeho naozaj ostrému riadeniu a výbornému podvozku s motokárovým efektom, môže nepripraveným vyvolať stav žalúdočnej nevoľnosti.“ Presne toto Marek napísal v teste Mini Coopera, toho Mini, z ktorého presadal do Panamery. Nuž, patrí sa napísať, že všetko je relatívne a záleží na konkrétnych okolnostiach. Ak do miňasa vhupnete spoza volantu, povedzme bežného hatchbacku, určite budete s Marekom bez výhrad súhlasiť. Ja som ale, už po absolvovaní niekoľkých stoviek kilometrov, presadal práve z tej Panamery, ktorej sa Marek neúspešne snažil uťať zadné koleso o obrubníky na vnútornej strane pravotočivých zákrut. 

V porovnaní s tým, čo som zažíval v Porsche som mal pocit, že som vyliezol do Multivanu s mimoriadne nepriľnavými pneumatikami, len tá nevoľnosť sa dostavila okamžite, Mini sa húpalo zo strany na stranu ako dieťa na hojdačke. Nie veľmi dlho som si užíval pohľad na Sport Turismo, ktorého zadné gumové valce so šírkou 315 milimetrov sa zdanlivo pevne spojili s asfaltovým povrchom. Napriek tomu, Panamera citeľne pohybovala zadkom... Ako je to možné? Asfalt s pneumatikou síce vytvoril pevné puto, opúšťal však svoj podklad a ja som sa za volantom prenasledovateľa inštinktívne prikrčil v očakávaní rany od diery vytrhnutej v ceste pneumatikami obrovského Porsche! Preháňam samozrejme, ale len máličko. 

Mini je fajn, ale priame porovnanie s Panamerou odhaľuje, pre neprajníkov, krutú pravdu. Môžete nad vysokými a veľkými poršákmi, Macanom, Cayennom a Panamerou ohŕňať nos koľko len chcete, ale keď sa skutočne ostro preveziete, budete musieť uznať, že DNA vlastná športovým modelom značky je bez problémov rozoznateľná aj v týchto autách, v Panamere osobitne. A vôbec, spoznáte to takmer okamžite. Už keď som sa blížil k zaparkovanému autu, mal som pred ním obrovský rešpekt. A obrovský myslím doslovne! Celých 5.049 milimetrov dĺžky a 2.165 milimetrov šírky, veľké 21 palcové kolesá... a cenovka cez 140.000,- EUR? Na tomto ja mám jazdiť po Bratislave a naháňať sa v kopcoch s oranžovou GT3 RS??? V hrdle mi vyschlo, kolená sa mi podlomili... 



S váhaním otváram dvere, sadám dovnútra a podľa zvyku nastavujem športové sedadlo do najnižšej možnej polohy, volant pritiahnem čo najbližšie k telu a upokojujem sa... Strašne kecám, chytá ma panika. Sedadlo je tak nízko, že cez čelné sklo vidím len oblohu, volant mám nalepený na hrudníku a do pr....! Zhlboka dýcham a môj stav sa postupne zlepšuje, sedadlo si dám o päť čísiel vyššie, volant zasúvam naspäť. Ešte predtým, než sa pohnem, nechávam si pár minút na preskúmanie digitálne sklenenej prístrojovky. Napriek klasickému rozmiestneniu piatich kruhových ukazovateľov je len v strede umiestnený otáčkomer analógový, zvyšné štyri sú digitálne zobrazované. Výhodou je možnosť zobrazenia mapy navigácie v ploche dvoch pravých budíkov. Obrovská (12 palcov) sklenená plocha obrazovky multimediálneho systému a dotykové ovládanie skoro všetkých funkcií na stredovom paneli vyzerá nádherne, ale rovnako ako obdobné rozhrania iných automobiliek príliš odpútava pozornosť počas jazdy. Ale čo robiť, keď inak takmer dokonalá predchádzajúca tlačidlová generácia vyzerá tak staromódne? Jednoduché to je, zastaviť alebo si nacvičiť hlasové pokyny. 



Po pár kilometroch v meste zisťujem, že auto sa, nielen na svoju veľkosť, ovláda výborne. Sedadlo vraciam do najnižšej polohy, volant úplne vyťahujem. Posed ma nakoniec totálne rozsekal! Sedím pár centimetrov nad asfaltom, volant je skoro kolmo k povrchu vozovky, všetko podstatné mám na dosah. Pohyb po meste odhalil zásadnú vec, vlastne dve. Po prvé: Podvozok je Porsche. Príplatkové trojkomorové vzduchové odpruženie s Porsche Active Suspension Managment (PASM), teda s aktívnymi tlmičmi sa aj v kombinácii s obrovskými kolesami vysporiadalo s rozbitými bratislavskými cestami s neuveriteľným komfortom. Áno, cítiť športovú pevnosť, ale žiadne nepríjemné rany a to ani od krátkych priečnych nerovností. Po druhé: Panamera Sport Turismo je zrejme aj vďaka minimálnemu výskytu v džungli nášho hlavného mesta, ospravedlňujem sa, totálnym alfa samcom priťahujúcim po rodine túžiace samičky – odpozorované a potvrdené spolujazdcom. Utekajme!



Plán na najbližšie dva dni bol jednoznačný, výlet na Kalte Kuchl za Matúšom, jeho oranžovou eReSou a Marekom na naftovej motokáre od Mini. Prvé dve stovky kilometrov len potvrdzujú počiatočný dojem o skvelom cestovateľskom komforte, diaľničné privádzače a posádka tvorená tromi chlapmi s víkendovou batožinou však prinášajú aj tvrdú pravdu. Pod dlhočiznou prednou kapotou sa nachádza, len, základný motor. Benzínový trojlitrový vidlicový šesťvalec s výkonom 330 koní a silou 450 Nm. Poviem to otvorene, napriek tomu, že zrýchlenie pri aktivácii funkcie Launch Control zaberie len 5,3 sekundy (inak 5,5 s) a maximálna rýchlosť 259 km/h pohodlne predbehne limitovanú nemeckú konkurenciu, pre zhýčkaného porschefila je to jednoducho motorizácia, ktorá nespĺňa predstavy o tom, akú dynamiku v priamke má Porsche poskytovať. 

A keď si uvedomíte, že najsilnejšia pohonná jednotka športovo turistickej Panamery produkuje ako Turbo S E-Hybrid 680 koní (+350!) a 850 Nm (+400!) systémového výkonu, pochopíte, že podvozok porciu výkonu v testovanom aute odzíva. Najmä vtedy, ak je ako náš kúsok vybavený už spomínaným systémom PASM a Sport Chrono Paketom obsahujúcim aj dynamické silent bloky uloženia motora zabraňujúce vibráciám a kinetickým náklonom motora pri akcelerácii a športovej jazde a nebodaj aj natáčaním zadnej nápravy (ktorá v našom aute chýbala). 



Na druhej strane, viem pochopiť aj toho, kto sa rozhodne pre základ, viac dynamiky v reálnom svete potrebujete málokedy. Do určenej destinácie prichádzame už za tmy a aj keď sme po ceste prechádzali topograficky zaujímavý terén, tma a obava z lesných zverov nás donútila zvoľniť tempo. O to viac sa teším na ráno, vstávam dokonca pred Matúšom a prvé okreskové kolo si ešte na studenom asfalte bez znalosti trate dávam sám. Až tie ďalšie si vďaka vpredu idúcej GT3 RS vychutnávam naplno. Sport Turismo je neuveriteľne agilné, riadenie vynikajúce, osemstupňové PDK radí dokonale hladko a rýchlo, náklony karosérie takmer neexistujú. 



Áno a ešte raz áno, v nepravdepodobnom prípade, že sa na svoju obľúbenú cestu dostanete bez svojej 991tky odpočívajúcej v garáži, budete sa fantasticky baviť aj za volantom svojho rodinného Porsche. A Porsche Panamera Sport Turismo je presne to rodinné auto, ktoré chlap potrebuje. Manželka s deťmi samozrejme jazdí na Cayenne, ale Vám klasická Panamera pripadá príliš všedná. Sport Turismo síce poskytne „len“ o zanedbateľných dvadsať litrov batožinového priestoru viac, ale na druhej strane až o 90 kilogramov vyššiu užitočnú hmotnosť. Zásadným dôvodom pre preferenciu ST oproti klasike je svojský dizajn najkrajšieho shooting brake súčasnosti. A o tom, že Panamera Sport Turismo odstrelí konkurenciu na mesiac, nepochybujte. Rešpekt!  

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner

Článok bol prvýkrát zverejnený v časopise RoadLife.
Advertisement