OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Range Rover Evoque – Armani v bagandžiach

Range Rover Evoque – Armani v bagandžiach

Kto by to býval povedal, že konzervatívna britská značka Land Rover dokáže dať svojej hrubej „hranatosti“ módny šmrnc. Potom ako v roku 2008 predstavili štúdiu LRX Concept, sa motoristická verejnosť posadila na zadok a Victoria Beckham koketne prehodila nohu cez nohu.

Nazvali ho
Evoque a zaradili do luxusnej a prestížnej spoločnosti voňavých SUV pod hlavičkou  Range Rover. A ako s tým súvisí bývala Spice Girl? Pokiaľ by niekomu Evoque neprišiel dostatočne exkluzívny, jedinečný, jednoducho málo „posh“, môže zvoliť limitovanú edíciu, na vývoji ktorej participovala práve značka Victoria Beckham. Nie, nezamýšľajte sa nad tým, že by sa pani Beckhamová trápila na testovacom polygone, nebodaj si nechala rozstrapatiť hlavu v aerodynamickom tuneli. To nie! Victoria dala baby Range-u špeciálny prívlastok a exkluzívne detaily. Napríklad matný šedý lak, lesklé čierne prvky a doplnky z ružového zlata na okrasných lištách alebo obrovských čiernych diskoch. Je vám lepšie? 

Range Rover Evoque
je fantasticky vyzerajúce cross-coupe a neexistuje uhol, z ktorého by bolo auto škaredé. Predné svetlá s delikátne prevedeným denným svietením sú jednoducho perfektné a zadné absolútne nezaostávajú. Všetky krivky majú svoj význam a tvoria nadčasový celok. Toto auto bude „in“ ešte o mnoho rokov a vy sa budete cítiť ... no ak nie kráľovsky, tak minimálne ako zástupca vyššej šľachty. Ale jedna vec predsalen narúša Evoque-u karmu. Kolesá! Štandardné 18 palcové disky nie sú škaredé, ale nekorešpondujú s výrazom auta. A nechcem počuť žiadne racionálne úvahy, že na zimu postačia, aj pneumatiky sú lacnejšie, aj do toho terénu je to vhodnejšie ... Stop! Ukončite výber, zaraďte spiatočku a choďte si kúpiť auto do Bulharska! 

Aké postačia? Aké lacnejšie? Aký terén preboha? Ruku na srdce. Pokiaľ chcete iba nejaké SUV, existuje hora efektívnejších možností. Lenže vy teraz čítate o značke Range Rover a módnom hite menom Evoque! Vy nechcete obyčajné SUV, vy sa chcete odlíšiť, chcete sa cítiť ako britský aristokrat a chcete byť trochu nad ostatnými. Zároveň však nie ste exhibicionista ani zakomplexovaný „niktomanemárád“. Ste ten, čo si to môže dovoliť a kupuje si pocit, že jeho auto jednoznačne nepatrí do kategórie „bežné“! Chcete naozaj atraktívne a zároveň kompaktné SUV, ktoré vám bude poskytovať dostatočnú dávku štýlu a zároveň sa s ním neutopíte v mori nemeckej prémiovosti. 

K tým kolesám. Voľte minimálne 19 palcové disky a ak rapujete, majú aj 20-ky. Na tých vyzerá Evoque naozaj nebezpečne, ale potom už dávajte pozor na pýchu, aby vám nenapršalo do nosa. Ak máte príliš zaklonenú hlavu, nevidno dobre na obrubníky a mohli by ste si odrať ventilky. 
A terén? Obávam sa, že to čo Evoque naozaj dokáže väčšina majiteľov nikdy nevyskúša, ale je super pocit o tom vedieť. A vedieť, že to vedia aj ostatní. Jednoducho si pamätajte. Pokiaľ budete chcieť, váš Range Rover to zvládne. Obuje bagandže a prejde snáď aj tam, kadiaľ by ste sa nedostali ani pešo. Pokiaľ budete chcieť!



Testovaný kus sa plným menom volal
Range Rover Evoque TD4 Pure. Čo sa dá preložiť ako ten dostupnejší, so všetkým, čo by ste mohli potrebovať. Dieslový 2,2 litrový motor preplňovaný turbokompresorom s výkonom 110kW (150 PS) pri 4000 ot./min. a krútiacim momentom 400Nm od 1750 ot./min. poteší pri zrýchľovaní na nízkych prevodových stupňoch. Vo vyšších rýchlostiach však cítiť nezanedbateľných 1,8 tony a pružné zrýchlenie síce neurazí, ale nechcite od neho nemožné. Môžete voliť aj ďalšie dva naftové varianty s rovnakým objemom. SD4 ponúkne 140kW (190 PS) a jazde bude viac svedčať alebo zvlášť ekonomickú verziu eD4 so 110 kW. Jediný ponúkaný motor spaľujúci benzín Si4,  má objem 2,0 litra a sľubný výkon 176kW (240 PS). 


Základný zoznam výbavy Pure verne ukáže, aké fantastické by to mohlo byť pokiaľ zvolíte tématický komplet Prestige alebo Dynamic. V podstate všetky slúžia na zvýraznenie a každý z nich tvorí zvláštny charakter auta. 

Pure
kombinuje exteriér odvodený od konpcetu LRX a elegantný čistý interiér v neutrálnych farbách a takmer všetko obložil mäkkými materiálmi, ktoré dekoroval skutočným hliníkom.

Prestige má reprezentovať ultimatívny luxus značky a takmer všetko je potiahnuté kožou. Automaticky dostanete 19 palcové disky a možnosti výberu, či si z interíeru spravíte zrub a obložíte drahým drevom alebo ste viac techno a zvolíte kov. Na výber sú aj dvojfarebné luxusné čalúnenia s dvojitým prešívaním a množstvo ďalších doplnkov. 
Dynamic kombinuje výrazný bodykit s 20 palcovými diskami kolies. Špeciálne nárazníky, prahy, maska chladiča a koncovky výfuku dajú autu riadne sebavedomie. K tomuto zjavu sa už asi nehodí iný, ako ten najsilnejší benzínový motor. 

Trvalo mi dosť dlho, kým som usadol za volant. Nie preto, že by som nevedel nájsť dvere, či odvahu, ale pre ten dobrý pocit z pohľadu na niečo naozaj pekné. Nakoniec som to spravil, sadol a zapadol. Prvý dojem z interiéru, respektíve z dosadnutia na zadok bol taký, že mi niekto bez povšimnutia demontoval sedačku. Sadáte naozaj hlboko a nižším ľuďom môže naplno prepuknúť Napoleonský komplex. Ostaňte pokojní, je to absolútne v poriadku. Sedadlo vodiča je možné nastaviť aj výškovo a to tak, že vidíte celú prednú kapotu a ak neprestanete stúpať, hlavou sa dotknete strešného čalúnenia.
 



Evoque zvnútra pôsobí veľmi vyrovnane a z každého rohu cítiť jeho nevtieravú vážnosť. Nepotrebuje sa na nič hrať, ani nič dokazovať. Je to tam! Kus aristokracie, ktorá dáva najavo, že patríte medzi privilegovaných. Spracovanie a materiály sú skvelé a po pár minútach som sa pristihol, ako úchylne obchytkávam palubovku alebo prihlúplo vkladám a opäť vysúvam CD z mechaniky audia. Už len to s akou jemnosťou uchopí disk a vtiahne ho dovnútra zdôrazňuje dokonalú precíznosť spracovania. Široký stredový panel s dominantným 
8 palcovým, dotykovým displejom tvorí akúsi elektronickú centrálu pre ovládanie celého auta. Od zvučného audia renomovanej značky Meridián s 11 reproduktormi, cez dvojzónovú klimatizáciu, efektný, výsúvný ovládač automatickej prevodovky až po špeciálny rad tlačítok funkcie Terrain Response. Na vymenovanie množstva ďalších voliteľných funkciíí nie je dostatok riadkov, ale nasledujúci odsek venujem aspoň tým najatraktívnejším.


Dual View
– funkcia monitora, ktorá umožní vodičovi a spolujazdovi sledovať rozličný obsah v rovnakom čase. Vodič napríklad navigáciu a spolujazdec vymývanie mozgov na Farme vďaka zabudovanému, digitálnemu TV tuneru

Parkovací asistent to zvládne aj paralelne a potrebuje len o 20% väčšiu medzeru ako je dĺžka auta. Pustite volant a počkajte kým to zaparkuje za vás, aby ste potom vyzerali ako nadvodič.

Stres za volantom eliminuje aj Blind Spot Monitoring, ktorý vďaka dvom radarom na zadnej časti, zachytí autá v mŕtvom uhle a ukáže vám to na prílušnom spätnom zrkadle. 
Surround Camera System– 5 kamier, ktoré špehujú okolo v rozsahu 360 stupňov a autu vidíte až pod nos.
Terrain Response – systém, ktorý modifikuje reakcie motora, prevodovky, bŕzd aj stabilizačného systému podľa toho po akom povrchu idete. Na výber máte Tráva/Štrk/Sneh pre šmykľavé povrchy, Bahno/KoľajePiesok pre ťažký terén alebo Dynamic pre športovú jazdu po asfalte. Každý Range má na pneumatikách vysokofrekvenčné nano snímače, podobné ľudským chuťovým pohárikom na jazyku, ktoré rozoznajú po akom povrchu idete, takže sa ho nesnažte oklamať! A poslednej vete neverte, pretože je to generálna hlúposť.

Na strmých svahoch poslúži systém
GRC, ktorý sníma vaše zreničky a v prípade nevoľnosti automaticky podá sáčok na vracanie... Tak dobre, teraz už opäť vážne.

GRC (Gradient Release Control) a HDC (Hill Descent Control) sú systémy pre kontrolovanú jazdu z kopca, pri ktorej nemusíte používať brzdu a auto si všetko koriguje samo.
A posledný odsek tohoto technického odstavca venujem dyslektikom s prirodzenou inteligenciou a sociokultúrnymi príležitosťami – DCS, RSC, TCS, TSA, HSAEDC. Prvé vás udrží na ceste a nepovolí šmyk, druhé zabráni prevráteniu, tretie prekĺznutiu, štvrté stabilizuje príves, piate pomôže rozjazdu do kopca a šieste reguluje brzdný moment motora. Načo je tomuto autu vodič? 



Nechcel som z neho vyliezť a behom týždňa natankoval takmer 3 nádrže. Evoque je bez debaty najkrajšie SUV a pre mňa zatiaľ s najlepším pocitom za volantom v tejto triede. Napriek nemalej hmotnosti pôsobí veľmi agilne a obratne a jazda vám bude robiť radosť. Riadenie je presné a na tento typ auta netradične ostré, takže si nezamotáte ruky ani v ťažších zákrutách. Aj so štandardným podvozkom je primerane tuhý a takmer vôbec sa nenakláňa. Evoque pôsobí veľmi  pevne a zo začiatku máte pocit akoby bol vytesaný z jedného kusu kameňa. Pokiaľ si priplatíte systém
Adaptive Dynamics nebehajte okolo auta s magnetom, inak sa vám zbláznia tlmiče. Pruženie MagneRide využíva špeciálnu kvapalinu s magnetickými čiastočkami a umožňuje meniť charakteristiku tlmenia pre komfortnú a športovú jazdu. 

6 stupňový automat
má chuť drať sa stále vpred a nie je lenivý. Ak zastavíte a necháte zaradené D, držte nohu pevne na brzde. Akonáhle povolíte, auto sa okamžite, bez rozmýšľania pohne dopredu. Takže tlačte alebo na križovatke neoblizujte kolegom v premávke spiatočky. V režime S (Sport) radíte pádlami pod volantom a motor vám dovolí nazrieť do červenej zóny, ale verte, že unavovať ručičku otáčkomera týmto cvičením je absolútne zbytočné. Pedál brzdy a plynu sú blízko pri sebe a pre neskúsenú ľavú nohu, ktorá by mala tendenciu stláčať pedál spojky, je k dispozícii veľké prázdno. Takže si maximálne dupnete do koberca, ale nevybijete zuby o vyhrievaný volant. Evoque je skvelo odhlučnený a značne maskuje svoju hmotnosť a rýchlosť, ktorou sa pohybujete, takže pamätajte na fyzikálne zákony. 

Ak sa s ním vyberiete mimo cestu, mimo poľnú cestu, teda do drsného terénu driapať sa niekam na štíty, neberte posádku. Neviem, či je možné si to priplatiť, ale v Evoque nie je žiadne stropné madlo. Posádka sa vám teda obesí na pásoch alebo splynie v jeden homogénny celok hneď potom ako z nich vytrepete dušu. Jednoducho sa pri jazde v teréne nemajú čoho držať. Inak je to stále pravý Range, nekrúti sa, nevzpiera, len drží, nakláňa sa, stúpa či prudko klesá. Je na neho spoľah.
 

Range Rover Evoque
je uhladený stroj s dokonale strihnutým outfitom. Zároveň drsný, špinavý a odolný voči ťažkej práci v teréne. Bude vás bez problémov reprezentovať na oficiálnom stretnutí a večer si  s vami zapáli fajku niekde pri ohni v horách. Nie je to len vymódený Armani. Je to Armani v bagandžiach! V tom najlepšom slova zmysle!


Autor: Marek Varga

Foto: Pavol Gemeiner

Advertisement