Temný prízrakAgent Myší kožuštekŽihadloObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureBMW X4 30i xDriveSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Range Rover Velar – Veľký Estetický Lákavý Arogantný Kráľ

Range Rover Velar – Veľký Estetický Lákavý Arogantný Kráľ

Titulok som vymyslel. Pochopiteľne! Ako každý titulok. Tento som však napasoval k menu V.E.L.A.R. a jeho jednotlivým hláskam a ani som nad tým príliš dlho nerozmýšľal. V týchto piatich slovách sa, podľa mňa, ukrýva celá podstata auta, ktoré Range Rover hodil do rieky plnej piraní (iných drzých SUV), ale nie preto, aby ho zožrali na kosť, ale aby si podľa neho začali česať plutvy. Range Rover Velar je jednoducho estetický guru súčasnej SUV spoločnosti.

VEĽKÝ
Vyzerá tak. Vyzerá ako kulturista v namieru šitom obleku. Vidíte, že má športom švihnutú postavu, ale oblek krásne zahladzuje všetky navreté svaly, žily a kožu potrhanú od steroidov. Mohutná maska s tenkými svetlami, široký postoj, 21 palcové kolesá, mnoho plechu okolo úzkych okien. Velar je jednoducho veľký pán.

ESTETICKÝ
Bez debaty! Tu sa ani nedá písať o krivkách, pretože samotné slovo krivka pôsobí pri tomto aute príliš ostro. Velar je definícia hladkej noblesy v dnešnom svete SUV a človek s aspoň miernym zmyslom pre krásu a umelecký detail, musí uznať, že tento Range Rover môže ostatným značkám dávať lekcie estetiky. Je nádherne oblý, ale zároveň pôsobí dostatočne mužne, takže nebude to len auto pre bábiky. Jeho profil je jednoducho nádherný a línia karosérie dokonalá. A preto mu odpustím vysokú hranu okna širokých dverí, cez ktoré dočiahnete napríklad na automat s parkovacím lístkom, iba s vylomením ľavého lakťa. Malé okná sa podpisujú aj na horšej viditeľnosti a napriek tomu, že automobilka vraví, citujem: „naše najschopnejšie SUV“, dovolím si polemizovať o vyhodnotení kvality schopností u značky Range Rover. Ale, na druhú stranu, ani na krásnu babu nepozerám s otázkou, či vie dobre prať?



LÁKAVÝ
Vytvára absolútne dokonalý prvý dojem. Takto nápadito vyjadrovať falošnú pokoru v podobe 2 tonového kusu železa som pri autách ešte nikdy nevidel. Buď sú škaredé alebo prehnane vyzývavé alebo veľmi uniformné a nudné. Velar nádherne kombinuje krásu, estetiku, nápaditosť v dizajne, uhladenosť, pokoru aj správnu dávku agresie. To ako Velar vyzerá spôsobuje chuť si ho vyskúšať, zažiť ho. Auto vás zvonku naláka preto, aby vás vo vnútri dorazilo fantasticky „uprateným“ interiérom. A hneď potom ako sa to všetko v noci rozsvieti, ste na pokraji vizuálnej nirvány. Range Rover a jeho aristokratické presvedčenie, že grafiku a dizajn z 90-tych rokov si treba neustále pripomínať, je konečne preč! Za volant, v mojom prípade do lona koženého interiéru Vintage Tan/Ebony, usadáte ako človek uznávajúci technologický pokrok. A toto všetko trvá pokým tie nádherné a trblietavé šperky nezačnete používať. Napríklad reakcie na ovládanie infotainmentu alebo palubného počítača sú často veľmi spomalené.



AROGANTNÝ
Táto vlastnosť Velaru spočíva v snahe použiť svoju krásu ako clonu pred nie príliš vábnym spôsobom dynamickej prezentácie. Auto zvonku vyzerá veľmi majestátne, až atleticky a budí potrebný rešpekt, ale prvé kilometre ma paradoxne vôbec nepresvedčili o jeho excelencii. 2 litrový 4 valec s výkonom 240 koní a silou 500 Nm zabrať vie a ťažké auto zrýchľuje dostatočne, ale celkový prejav je akoby dielom autora transylvánskych tragikomédii v koprodukcii s albánskym študentom fakulty vrstvenia piesku. Teda niečo veľmi nepotrebné. Do Velaru si okamžite kúpte 3 litrový 6 valec a bude to v poriadku – myslím si totiž, že tu nestačia kone, tu je k jazdnému prejavu potrebný objem a dospelý počet valcov. Velar je inak najpoužiteľnejší v dynamickom jazdnom režime, kde sú reakcie motora a prevodovky, ... aspoň normálne. Všetko, čo je viac „eco“ je nudné, ale hlavne oneskorené a nekorešponduje s dokonalým vizuálom.



Uznať však musím jedno: svoju aroganciu vie vyvážiť, tým ako sa chová, keď naň riadne zatlačíte. Motor D240 nie je nič moc, takže nečakajte žiadne skoky von zo zákruty alebo tlaky do sedadla pri výjazdoch z vracákov pod plným plynom. Ale prekvapí presné riadenie a na tú hmotnosť hravý podvozok, ktorý v mnohých prípadoch poskytuje pretáčavý charakter. Na driftovanie nemá Velar silu, kdeže, ale pri rýchlych nájazdoch do zákruty, vie krásne pomôcť zadnou nápravou. Vďaka riadeniu viete dobre korigovať vybočenie zadku a celkový prejav tohto cviku nie je odstrašujúci – čo môže v konečnom dôsledku spôsobiť problém, pretože to chcete skúšat opäť. Je to veľmi podobné vlastnostiam Jaguaru F-Pace.

KRÁĽ
Napriek arogancii zahaľujúcej jeho slabiny, ho uznávam. Velar prišiel nie preto, aby diktoval a urážal iných. Aby dokazoval, že je najlepší a bil sa o svoju pozíciu na trhu. Velar prišiel, vypočul si názory a následne vznešene usadol na trón. Bez dovolenia, ale rovnako bez vedomia, že by robil niečo zlé. Je to jednoducho jeho prirodzený postoj k aktuálnej situácii.

Velar, ... ešte aj to meno znie mocensky – jednoducho, kráľ Velar.


Autor: Marek Varga, Foto: Jakub Čajko