N testi8 Protonic testČasopis RoadLife - predplatnéi30E-spaceKTM 1090 Adventure TestFord Mustang GT Convertible TestDragon SkinHonda Civic Sport Plus 1,5 VTEC TurboÁno prosím!Volvo V90 CCMedveď zabil chodcaŠkoda Kodiaq TestBaby M2Mercedes-AMG GLC 43 CoupeAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše Portfolio
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Renault Clio GT Line – Talizman

Renault Clio GT Line – Talizman

Možno vás prekvapilo názvoslovie hneď v titulku. Aký Talisman, veď je to Clio, či? Lenže jediné, čo má nové, malé Clio spoločné s jeho väčším a váženejším bratom Talismanom je to, že je to Renault.

Po dlhom čase, po mnohých testoch, mnohých iných autách si ma konečne našla správna kombinácia času, miesta a ... auta. Vskutku som bol vďačný, že si kolega Peťo vzal nové BMW radu 5 s drahou kožou a všetkými tými elektronickými pomocníkmi. Mal som radosť, že mi prischlo malé modré auto s manuálnou prevodovkou a benzínovým motorom. Jediné, čo ma hnevalo, že ten motor patril do Európu ovládajúceho združenia downsizingových lobistov a už na papieri sa ma snažil presvedčiť o nevyhnutnosti svojej existencie.

Seriál Kopec Tour 2017, ktorý sa stal už jazdeckou tradíciou, tentokrát spojil cesty okolo Dobšinského kopca s aktívnym autom, nastaveným na liečbu frustrovaného vodiča – mňa. Priznávam, že mám dosť. Mám dosť všetkých pretechnizovaných krabíc na kolesách. Mám dosť funkcií, asistentov, ochrancov. Mám dosť toho, aby mi niečo neustále prikazovalo ako mám riadiť auto, ako udržiavať vzdialenosť, ako nevybočiť z pruhu. Unavuje ma za volantom nerobiť nič a priam nenávidím autá, ktoré brzdia, keď ja chcem pridávať. A potom vám niekto, či niečo zošle možnosť precitnúť a opäť uveriť, že cesta existuje.
 
Súhlasím s vyjadrením môjho kamaráta Juraja, že „Mégane RS je Porsche medzi ostrými hatchbakmi“. Absolútne! Jeho schopnosť podriadiť sa riadeniu, počúvať vodiča a reagovať na neho, maximalizovať jazdný zážitok a stále pôsobiť sebaisto. Mégane RS je výborne postavené auto pre vodiča s pridanou hodnotou využitia v dennej rutine. Prečo som odbočil k Mégane? Pre porovnanie. Pretože Clio GT Line si z dokonalého hatchu vzalo mnoho dobrých vlastností a jasne cítiť rukopis rovnakého výrobcu.
 
V modrej Iron je veľmi pekné, denné svietenie vyzerá dospelejšie, LED technika predných svetiel je skvelá, funkčná a nesie názov LED PURE VISION, ku ktorým je nutné doplniť aj dažďový a svetelný senzor. Príplatkový optický paket GT Line Full 17“ za 790 EUR spraví Clio jednoznačne vábivejším. Predný a zadný nárazník GT, bočné ochranné panely dverí vo farbe karosérie, 17 palcové disky v dizajne GT, predné športové sedadlá s čalúnením GT, športový volant, športová hlavica radiacej páky a športové pedále sú súborom prinášajúcim hmatateľné uspokojenie. Zadnej časti kraľujú svalnaté boky, kolesá v rohoch karosérie a široká koncovka, preženiem, športového výfuku. Pekný, malý, svalnatý hatchback.



Vo vnútri je to o osobnej preferencii pasažiera, ktorý sedí na inom ako vodičovom sedadle. Ten má čas hodnotiť a odborne vrývať nechty do plastov pre posúdenie ich tvrdosti. Vodič tieto problémy nemá. Vodič sedí v naozaj dobrom sedadle (ani 600 km na jeden nádych nebol problém), za výborne sa držiacim volantom a v pravej ruke stíska kovovú hlavicu radiacej páky 6 stupňovej manuálnej prevodovky. Pedále sú rozmiestnené dobre a po pár kilometroch zvykania, si viete dávkovať vcelku presné medziplyny. Tento jazdecký cvik je možno realizovať iba pri vypnutom rádiu a s dôkladným sledovaním ručičky otáčkomeru, pretože motor takmer nepočuť. Veľkosť a tvrdosť obuvi, ktorú som zvolil zrovna netlieskala nadšením na blízko poskladaným pedálom, ale ako sa vraví, nie topánky, ale nohy rozhodujú. Nakoniec som sa naučil otáčky rovnať správne aj v oných snehuliach a Clio sa mi na jednej z najkrajších ciest, akú som kedy jazdil, začalo odmeňovať plynulým výjazdom zo zákrut a nesmierne pútavou prejazdovou rýchlosťou.


 
V predošlom odstavci som mal písať o interiéri, o displeji, tempomate, limiteri rýchlosti, hudobnej ponuke od Bose, navigácii a ďalších, ale ... ja nechcem. Pozrite si to všetko na stránke výrobcu, majú to tam namaľované vcelku pekne. Ja vám chcem napísať, že mi s Cliom bolo na východe Slovenska dobre. Veľmi dobre. Tešil som sa na každú zákrutu, užíval si komunikáciu s cestou prostredníctvom šikovného riadenia a nadával na silu motora postihnutého euro normami. Benzínová jednadvojka Energy TCe 120 s pískajúcim turbom mala jednoducho problémy pri naozaj ostrej jazde do kopca. Pokým Clio rozbehnete a cesta sa hadí po vrstevnici, je to v poriadku. Clio miluje krátke zákruty, rýchle esíčka, nečakané horizonty a dvojité apexy. V tomto teréne ja ako doma a obratnosť malého hatchbaku je ukážková. Napriek zimnému obutiu, ktorým ma Renault odmenil v polovici mája, sa auto chovalo veľmi čitateľne a vďaka znženej adhézii ešte lepšie pomáhalo s odsadením zadnej nápravy v rýchlo zlomených zákrutách. Výborné, výýýborné!



Skvelý volant, ideálna pozícia za ním, radenie s tuhosťou dotýkajúcou sa verzií RS, rozhľad, istota s akou sa auto pohybuje, mrštnosť, vysoký faktor zábavy a bezstarostnosť tenisovej loptičky – tak sa toto malé modré auto prezentovalo okoliu. Až na ten malý motor, ktorý vo vracákoch na serpentínach nad Hnilcom neuspokojoval moje predstavy o zrýchlení. 120 koní nie je málo a turbo reálne silu dodalo, mne však vadil kontrast atleticky nadaného podvozku a silového výkonu astmatického študenta informatiky. 1165 kg prevádzkovej hmotnosti je veľmi sympatické číslo, ktoré odrážalo aj celkovú spotrebu 6 litrov na 100 kilometrov. Výrobca píše 5,3 litra, ale vzhľadom na to, že Clio jazdilo prevažne veľmi svižne až nadoraz, je hodnota spotreby veľmi prijateľná.

A prečo talizman? Pretože toto je presne auto, ktoré by som si zavesil na kľúče a bral všade so sebou, aby sa mi nič nestalo. Aby som vodičsky nespustol a nepodľahol číhajúcej elektronike. Aby som nezabudol riadiť auto rukami a nohami a aby som sa cítil príjemne. ... a aby ma nezastihlo umenie voodoo  z vyššej triedy.


Autor: Marek Varga, Foto: Apple concept