TechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute Couture
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Renault Espace Initiale Paris – Kevinov problém

Renault Espace Initiale Paris – Kevinov problém

Predstavenie piatej generácie veľkopriestorového prepravníka osôb začalo veľkolepou reklamnou kampaňou, v ktorej ústrednú úlohu zohrala hollywoodska hviezda prvej veľkosti KevinSpacey. Z tejto kolaborácie vznikol krátky film Make Your Time Great, ktorý vystihuje model Espace hádam aj nad rámec chcenia tvorcov. Profesionálny strih, na svoj účel až nečakane krásny model auta, dokonalé exteriéry a bombastický herec. Znie to ideálne? Lenže to spolu neladí. Kevin v obleku pôsobí vo vozidle nútene, nepatrične, jeho potenciál a aktuálny image (seriál House of Cards) by sa dal lepšie vyžmýkať napríklad v modeli Talisman. A ako toto súvisí s daným modelom? Až príliš úzko. Espace je totiž poskladaný zo skvelých prvkov, ktoré však miestami nemusia spolu ladiť.

Najsilnejším príkladom je interiér. Palubovka a sedadlá sú prevedené v hnedej koži Nappa. Napriek tomu, že tu máme aj tretí rad sedadiel a prísľub obrovského priestoru, druhý rad je problematický pre osoby vyššie ako 185 cm. A pritom všetky tri sú rovnocenne široké a zaopatria tri dospelé bytosti. Pre krásu zvažujúcej sa línie strechy prichádzame o priestor pre hlavu. Vlastne celé vozidlo je stavané na krásu a doteraz sa s tým vyrovnávam. Neviem sa rozhodnúť, čo mám radšej, či krásu, alebo praktickosť. Ako chlap sa asi prikláňam ku kráse. Luxusný hnedý dizajnový pás s chrómovou nadstavbou prechádza od dverí k dverám celou palubnou doskou, a podobná linka obkresľuje dokonca aj púzdro budíkov. Bose Surround Sound System s podporou 12 reproduktorov vie vylúdiť pekné zvuky, ale i neprirodzený zvuk motora, ktorý sa však dá vypnúť, v takomto type vozidla sa preferuje komfortnejšie ticho. Stredová konzola je v tvare zaujímavo roztečenej slzy, na ktorej sú rozložené ovládacie prvky. Dominuje jej 8,7“ displej multimediálno-navigačného systému R-Link 2, ktorý sa ovláda dotykovo, ale aj pomocou otočného ovládača. Reaguje rýchlo a výberové položky sú uložené intuitívne. Volič automatickej prevodovky disponuje v kľudovej polohe prekvapujúco vôľou a chýba mu sebaistá pevnosť. Vyzdvihujem však samostatné tlačidlo na režim parkovania – P. Počas  testovania som narazil na svoje biofyzické limity. Prepínaciu páku na ľavej strane od volantu som vedel používať iba končekmi prstov. Renault, ako emotívne ladené auto, si vyžadoval odo mňa citlivý a jemný prístup, v tomto smere. Zaujímavé. Batožinový priestor je variabilný a závisí od ochoty prevážať  ľudí. V prípade maximálnej neochoty, keď všetky sedadlá,  okrem predných, sú sklopené, stúpa jeho hodnota k 2035 l. V päťmiestnej konfigurácií je to 614 l (719 l, ak sú sedačky posunuté úplne dopredu). V sedemmiestnej konfigurácií si slovo kufor vymažte zo slovníka (247 l).



Tak, ako je Kevin zmätene dosadený do reklamy na Espace, tak som ja zmätený zo špeciálneho laku, určeného výhradne pre najvyššiu výbavu Initiale Paris, ktorý nazvali Čierna Améthyste a z pozície zdravého ľudského oka je reálne fialová. Okrem toho, že podobnou farbou disponuje aj McLaren P1 (to nie je MPV) ide zrejme o zbrklý preklad, pretože Noir (vo Francúzsku ju označujú Noir Améthyste) sa nemusí prekladať jednoznačne ako čierna, môže to byť aj tmavá napríklad. A to je už jemne iný význam, to je však len moja lingvistická úvaha, čo ja vlastne o tom viem.... Ale čo viem, je to zaujímavá farba a vystihuje exkluzivitu výbavy v rámci modelu. Samotný voz pôsobí mohutne, na dĺžku meria 4857 mm. Predný znak je naozaj obrovský kosodĺžnik, je to veľmi pôsobivý a inšpiratívny útvar, zasadený do masky, ktorá je tvorená lamelami v chrómovom prevedení. Bočnému profilu dominuje veľká presklenná plocha, ktorá podporuje priestorový výhľad z kabíny. Posledné okienko je oproti zvyklostiam nie zvážené dole, ale naopak, ťahá sa zdola hore, a akoby kontralinkou mu ide oproti časť zadného svetla, ktoré svieti komplikovanou, ale stále príťažlivou grafikou. Summa summarum, Espace je na svoj účel až preexponovane príťažlivé auto, Renault odmietol vygenerovať povinný úžitkový tvar a urobil dobre, táto dizajnovka im môže prilákať aj ľudí, ktorí potrebujú veľkého prepravcu, ale stále chcú ostať sexi.



Všetci si pamätáme zdesenie a hrôzu v našich dušiach, keď sme prvýkrát zistili, že charakterný atmosférický dvojliter z predchádzajúcej verzie pocketrocket Renaultu Clio RS automobilka mení za preplňovanú 1.6, a aby toho nebolo málo, tak odbornú verejnosť zavraždila informáciou o použití dvojspojkovej prevodovky EDC, namiesto manuálnej páky. Po vytriezvení sme však prišli na to, že áno, časť charakteru sa vytratila, ale namiesto neho, veď kto už má v dnešnej dobe charakter, sme dostali rýchlosť. Nie je to až taký zlý biznis pre ľudí. A táto bohumilá kombinácia pohonného ústrojenstva sa nachádza aj v úplne odlišnom type vozidla, v Espace. Musím povedať, že má svoje čaro. Naftiak by bol možno lepší pracant, ale tichší, lineárnejší prejav bez počiatočných vibrácií vie potešiť hádam viac. 200 koní (5750 ot./min.) a 260 Nm (2500 ot./min.) na prevádzkovú hmotnosť 1684 kg stačí, len 7- stupňová prevodovka musí radiť častejšie. Zrýchlenie 0-100 km/h za 8,6 sekúnd je sľubná hodnota na tohto giganta. Zaujímavosťou je, že maximálna povolená celková hmotnosť brzdeného prívesu je až 2000 kg, takže nie je problém si ťahať za sebou aj napríklad nejaké autíčko na okruhové zábavky. Z pohľadu spotreby to nebola žiadna katastrofa, niečo cez 8 l/100 km je vzhľadom na hmotnostnú a pohonnú realitu adekvátna.



Jazda má svoje špecifiká. V prvom rade je neskutočne hompáľajúca sa. Toto je historicky prvý model, v ktorom som mal celý testovací čas podvozok nastavený v športovom režime. Comfort mód nebol veľmi milosrdný k môjmu žalúdku. Nezávisle od nastavenia podvozku sa v každom voz nakláňa, počiatočná neochota zatáčať na povel je pri tak veľkom voze pochopiteľná. Obratnosť podporuje aj systém natáčania zadnej nápravy 4Control, v malých rýchlostiach, teda v meste je to naozaj užitočný pomocník (v týchto podmienkach sa zadné kolesá natáčajú proti pohybu predných, vo väčších rýchlostiach v rovnakom smere). Pri častých dynamických a smerových zmenách, teda pri akčnejšej jazde, je problém predvídať správanie daného systému, ktorý nestíha vrtochom nabudeného šoféra a je často nutná dodatočná korekcia volantom. Prirodzene, pretekanie od Espace nikto nechce, ale musel som si v testovacom zošite odfajknúť aj túto činnosť, ktorej nepomáha ani jednoduchá zadná vlečná náprava.

Renault Espace je zaujímavý pokus o reinkarnáciu MPV s dôrazom na moderný životný štýl. Prioritizácia vrstiev automobilu zjavná. Na prvom mieste je štýl a dizajn. Potom prepravné parametre a na koniec, niekde v pozadí je jazda. Ak máte podobné preferencie, tento model sa vám bude pozdávať. Ale ak ste Kevin, vozíte sa v Renaulte Talisman.


Autor: Ladislav Vörös, Foto: Pavol Gemeiner