T-Roc vs Kona vs Eclipse CrossPorsche Panamera STBMW X3 M40i Mercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanTlačený časopis 2018Honda Jazz Testi30 Fastback TestLand Rover DiscoveryMX-5 RF TESTT-Roc on the RockMitsubishi Eclipse Cross Test"Hello"Ečko je vraj droga radosti?Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Renault Espace Initiale Paris - Diesel

Renault Espace Initiale Paris - Diesel

Čo sa stane, pokiaľ sa vám do rúk, do testu, dostane auto, ktoré vyzerá úplne identicky ako auto, ktoré testoval kolega pred pár týždňami? Určite sa stane to, že na rovnaké auto bude vytvorený ďalší názor iného redaktora, inej ľudskej bytosti s inou povahou, iným charakterom, inými prioritami a iným zmyslom pre detail. Následne sa stane to, že do svojho textu nalúskate aktívne linky a prepojenia na kolegov predošlý text, pretože naozaj nemá zmysel písať to isté, hlavne pokiaľ je naštylizovaný tak perfektne.  
 
Kolega Laco spomenul Kevinov problém v benzínovej verzii a jediné, čo sa stalo mne, jediný rozdiel, ktorý bol typický pre môj test, bolo niečo, čo je v slovníku benzínovej hlavy nadávka. Bol to diesel.  
 
Pri aute tejto kategórie nie je naftová motorizácia veľkým prekvapením. Pomaly si zvykáme, že diesel nie je vôbec žiadnym prekvapením. Možno by nám nadvihlo obočie zistenie, že nové BMW M2 je ponúkané už iba s dieslom, ale tieto extrémy sa našťastie nedejú. Diesel sa dostal všade a čísla jeho predaja sú až nezmyselné, hlavne v dobe kedy sa ekolobby búcha do pŕs ako im záleží na životnom prostredí. Pre auto typu rodinný van, akým nový Renault Espace je, však prítomnosť dieslovej jednotky pod kapotou tvorí akúsi pridanú hodnotou vysokej miery praktickosti obalenej v naozaj peknom kabáte. A to že si nevymýšľam, potvrdí aj kolega Laco vo svojom treťom odstavci.  


 
Interiérom preletíme v podobe Lacovho detailného popisu v druhom odseku s mojím potvrdením, že sa plne stotožňujem. Dovolím si doplniť len fakt, že vnútro nového Espace vás na prvý pohľad veľmi milo prekvapí, pretože to celé nadizajnovali naozaj krásne. Užívaním auta však prídete na to, že aby ste si naozaj slušne vybavené, veľké a dobre vyzerajúce auto mohli kúpiť za „iba“ 40 tisíc eur, muselo sa niekde ušetriť. Najvyššia výbava Initiale Paris vám totiž dá všetko a mnoho naviac za sumu, pri ktore sa u prémiových značiek pri podstatne menších modeloch iba začína. S týmto uvedomením si, je Espace absolútne dokonalým výberom pre veľký, rodinný (za príplatok 1000 EUR 7 miestny), výborne vyzerajúci crossover. Rovnako ako špeciálna Čierna Améthyste (+900 EUR) je veľmi pekná aj hnedá Marron Glacé (+700 EUR), ktorú mi natreli na moju testovačku. Obe farby pôsobia na aute veľmi exkluzívne a hodia sa k najvyššej výbave Intiale Paris. 
 
Čo som ja v aute mal a Laco nemal a čo mal Laco a ja nie, boli sedadlá v treťom rade pre šiesteho a siedmeho cestujúceho a diaľkovo ovládané monitory zabudované v opierkach hláv predných sedadiel, ku ktorým boli doplnené štýlové sluchátka, aby pri pozeraní akčných scén z filmu na DVD, USB, či pamäťovej karte nebola rušená ostatná posádka. Tento hi-fi doplnok ocenia najmä rodičia detí do 5 rokov, ktoré sa počas dlhej cesty stále dajú zabaviť infantilnými rozprávkami o Bořekovi stavitelovi alebo ustrelenej postavičke Booba. DVD prehrávač je však za príplatok 1100 EUR, ale radím, investujte – do detského ticha. 7 sedadiel ocení veľká rodina alebo družný kolektív IT-čkárov idúcich na obed, ale osobne som za väčší batožinový priestor a ten pocit, kedy sa ma žena spýta, čo si má na dovolenku vziať a jej s úľavou odpoviem ...“všetko“! 


 
Konečne sa dostávam k podstate tohto článku. K jeho motoru a jeho palivu. Espace si môžete v lacnejšom vydaní zaobstarať s motorom 1,6 Energy dCi 130 so 6 stupňovým manuálom a začnete si nahovárať, že doplatiť za 1,6 Energy dCi 160 EDC s automatom by bolo zbytočné. Klamete sa! Pre veľký rodinný Espace potrebujete jednak kone a jednak KK – kompletný komfort. Nechcete sa zaoberať radením rýchlostí, keď treba sledovať decká vzadu, či sa vám neštverajú cez obrovskú panaromatickú strechu von z auta. Nebudete chcieť na 5 krát uvažovať, či predbehnúť alebo nie, či je dosť miesta a či to váš slabší Espace stihne. Chcete preto 118 kW (160k) a 380 Nm krútiaceho momentu, ku ktorému dostanete galaktický dojazd a spotrebu okolo 5-6 litrov nafty na 100 km. Rovnako chcete dvojspojkovú 6 stupňovú prevodovku EDC, ktorej páka vyzerá ako dizajnový doplnok a ktorá radí presne a jemne vďaka technológii Shif-by-Wire prostredníctvom lepšej kontroly ťahu. Tešiť vás môže fakt, že tento systém radenia bol prevzatý z Formule 1 ... nie, rýchlejší nebudete, je to rodinné auto aj keď s dobrou aerodynamikou. 


 
Dovolím si na záver pozhŕňať pár poznatkov z praxe, ktoré sa mi zafixovali vďaka zažitým otestovaným skutočnostiam. 
 
1. Vybral by som si výbavu Initiale Paris s DVD prehrávačom s príplatkovými 20 palcovými diskami Kubera s hnedým koženým interiérom Nappa, pretože rodine doprajem maximum pohodlia a zároveň chcem vo svete nudných rodinných dodávok vyzerať najlepšie. 
 
2. Zvolil by som dieslový motor Energy 160 EDC s automatom, pretože tu nevidím dôvod na benzín, napriek tomu, že benzínové motory uprednostňujem. Espace s benzínom doslova žerie, zvuk má identický s dieslom, pretože ho moduluje systém do reproduktorov a na životnosti downsizingovým motorov si dávno nezakladám. 
 
3. Mal by som problém pri výbere farby pretože je tam viac pekných metalických variantov a určite by som volil veľkú, elektricky ovládanú, panoramatickú strechu. 
 
4. Asi by som nakoniec zvolil 7 miestny variant, pretože keď už praktické výhody tak všetky a sedadlá v druhom a treťom rade sa dajú veľmi efektívne, elektricky sklopiť stlačením jedného tlačítka. 
 
5. Bol by som na svoj nový, rodinný crossover pyšný. Je to naozaj dobrý pokus Renaultu o zvýraznenie faktu, že prakticky nemusí zákonite vyzerať nudne. 
 
 
Autor: Marek Varga, Foto: Adam Plesník