N testi8 Protonic testČasopis RoadLife - predplatnéi30E-spaceKTM 1090 Adventure TestFord Mustang GT Convertible TestDragon SkinHonda Civic Sport Plus 1,5 VTEC TurboÁno prosím!Volvo V90 CCMedveď zabil chodcaŠkoda Kodiaq TestBaby M2Mercedes-AMG GLC 43 CoupeAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše Portfolio
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Renault Mégane GrandCoupé – Granátové jablko

Renault Mégane GrandCoupé – Granátové jablko

Je to pekné, stredomorské ovocie. Krásna, hlboká farba (červená Intense), zaujímavé, miestami aristokratické tvary. Je pekné aj pokiaľ by ste ho našli zaprášené, pohodené niekde pod stromom. Chutí rovnako výborne. Sem tam si však spomedzi zubov treba vybrať jadierka, čo môže byť mierne nepríjemné. Kto pestujete správnu dentálnu hygienu a nemáte zuby ako noty na bubon, ste v bezpečí. Ostatným, by nevhodne „konzumovaný“ Renault Mégane GrandCoupé, mohol privodiť fyziologické problémy. (pozn.: vonkajšia časť, šupka granátového jablka spôsobuje zápchu)

Ako všetky značky, tak ich jednotlivé modely, si nájdu svoju klientelu. Francúzi v poslednom období zhmotňujú nápady dizajnérov, zdá sa, bez zásahov obchodných riaditeľov, ktorých viac zaujímajú ušetrené náklady ako samotné dielo a jeho krása. Renault so svojím GrandCoupé, rozumej sedanom, zasiahol moje vizualizačné centrum kritiky veľmi pozitívne. V globále je to pekné auto. Dynamicky strihnutý sedan, ktorému by sa hodili o palec väčšie disky kolies (dostupné vo vyššej výbave).

Predná časť s typickými LED linkami denného svietenia (klepetá) sa stáva benchmarkom Renaultu a do predného nárazníka odvážne vykrojené výčnelky svetiel len potvrdzujú francúzsku originalitu. Kapota pôsobí svalnato a športovo a nádherne plynulo prechádza do prednej masky chladiča a polovice nárazníka. Jeho spodná časť je naopak ukončená ostrou hranou a dodáva Mégane športový vzhľad. Zadné svetlá pokračujú v LED presvedčení a ich svetelný rozsah smerom do stredu je rovnako typický pre aktuálny model Mégane. Profil potvrdzuje príslušnosť k triede. Dĺžka GrandCoupé, 4632 mm, jasne poukazuje na typ karosérie, ale napriek tomu ešte nedosahuje váženosť manažérskych sedanov strednej triedy. Zaujímavý bude skôr údaj pre štýlových chalupárov – objem batožinového priestoru je 550 litrov.

Vo vnútri, spoza volantu som pozoroval čistotu prevedenia, minimalistický štýl a všeobecne dobrú atmosféru. Interiér je úhľadný a pôsobí sviežo a moderne. Rovnako ako sedadlá v kombinácii kože a látky. Podarený volant s výborným priemerom sa drží skvelo a posed za ním je hlboký, až pretekársky ladený. Nohy sú na pedáloch vpredu, nie dolu a rozsah v dvoch osiach nastaviteľného volantu je nadštandardný. Farebná hra Renaultu nastavuje vnútornú náladu podľa jednotlivých jazdných režimov. Svetelná linka tiahnuca sa dookola cez palubovku  a všetky dvere mení svoju farbu prepnutím jazdného režimu (Sport, Comfort, Eco, Neutral a Personal) tlačidlom na stredovom tuneli alebo priamo v menu infotainmentu. Z hľadiska efektivity užívania auta absolútna zbytočnosť, ale pre úpravu emocionálneho stavu výborná funkcia. Prítmie a ambientné osvetlenie spravia vašu jazdu jednoducho príjemnejšou.



Združené prístroje pod „šiltom“ palubovky nie sú až tak združené ako by si možno priali, pretože kamarátska debata stredového rýchlomeru s pravým palivomerom a ľavým ukazovateľom teploty chladiacej kvapaliny končí v momente ako vypnete motor. Dva krajné analógové prístroje stratia reč hneď potom ako ich spojka, rýchlomer, zmizne. Je totiž digitálny. Môj Mégane sa hrdil funkciou head-up, ku ktorej sa bežne dopĺňa slovo displej, ale ja si kus výsuvného plastu s nakrivo zobrazenými údajmi v tomto kontexte spojiť neviem. Všeobecne mi vadí, nie len pri Renaulte, ekonomický pokus o náhradu head-up displeja (údajov premietajúcich sa na čelné sklo auta) formou nechutného plastu vyrobeného asi z pohára na džús v Mc Donalds. Vadí mi to, vypínam to. V každom aute. Pokiaľ smiem poradiť a pokiaľ to konfigurácia výbavy umožňuje, venujte financie minuté na túto funkciu do inej. Takej, ktorá vám prinesie omnoho efektívnejšie využitie.

Stredový displej je veľký, prehľadný a veľmi dobre fungujúci. Ovládanie je veľmi presvedčivé, dotykové senzory reagujú spoľahlivo a rýchlo. Je potrebné si zvyknúť na jeho menu a rozloženie, ale je to vaše auto, budete ho používať často, takže po krátkej dobe ste v menu ako doma. Highlightom týždňového testu Mégane GrandCoupé bolo pravidelné ďakovanie ostatným vodičom v premávke za zatvorenie veka nádrže. Naľavo pod volantom sa vyskytuje spoločné kolískové tlačidlo pre elektrické otvorenie kufra a nádrže. Čo myslíte, koľko krát si nechtiac otvoríte nádrž a vyrazíte do premávky s upravenou aerodynamikou? Veľmi príjemným zistením však bolo, že aj v Bratislave je mnoho dobrých ľudí, ktorí si dali tú námahu, na svetelnej križovatke, či v zápche vystúpili, zaklopali mi na okno a s úsmevom zaklapli veko nádrže. Že by to spôsoboval pôvab Megane? Alebo za volantom čakali koketnú blondínu?



Pri naftových renaulťáckych motoroch mám rád ich schopnosť vyslať palubnému počítaču informáciu, ktorú on následne vizualizuje na svojom displeji. Dojazd na palivo v nádrží (max 49 l). Naftová jednotka dCi 130 s objemom 1598 cm3, výkonom 96 kW (130 k) a krútiacim momentom 320 Nm si pýta naozaj málo a čísla dojazdu bývajú smelo cez 900 km. Mimo mesto som v povolených rýchlostných limitoch zajazdil spotrebu 3,7 l na 100 km. Priemerný ekonóm by pri tomto čísle zvýskol radosťou a šiel si rýchlo nakresliť deflačný graf. V meste  som sa nekrotil a jazdil štandardne, bratislavsky a spotreba vystúpila na stále uspokojivých 6,1 l nafty.

Motor je dobre odhlučnený, ale trápilo ma jeho spojenie s manuálnou 6 stupňovou prevodovkou. Ich spolupráca mi pripomínala niečo, ako pokúsíť sa pestovať kaktus v dažďovom pralese v monzúnovom období. Spojka zaberala nízko a plyn reagoval neskoro. Táto kombinácia bola generátorom hanby na križovatkách pri rozbehu, pretože zvyknúť si prídávať oveľa skôr ako sa reálne chcete rozbehnúť, bolo vcelku náročné. Všetko však zachraňovala funkcia Start/Stop, ktorá považovala moje zlyhanie na pedáloch a skapanie motora za proenviromentálny úmysel. Po prvom poloskoku vpred motor okamžite nakopla a ja som mohol spokojne pokračovať dalej bez zahanbujúceho trúbenia neurotikov. Okrem toho je radenie manuálu dlhé a gumové, páka je však príjemne vysoká a dobre uchopiteľná. Verdikt? Objednajte si automat.



Podvozok a jeho práca sú výborné a v spojení s riadením veľmi povzbudivé v každej zákrute. Možnosti dynamickej jazdy determinovali zimné pneumatiky, auto sa cez ne podivne šmýkalo v snahe bezpečne korigovať nedotáčavý šmyk, ale pri čudne nízkych rýchlostiach. Pneumatiky sú jediným spojením auta a cesty, tak na nich určite nešetrite! Mégane GrandCoupé má pocitovo gény Renault Sportu, tak im treba dať priestor na kvalitných pneumatikách.

Renault Mégane GrandCoupé je ako granátové jablko. Pekný a chutný. Tvorí veľmi príjemné osvieženie s nádychom stredomorskej gastrokultúry, kde dominuje ovocie, ľahké jedlá a typicky zdravý životný štýl. Myslím si, že GrandCoupé si kúpia ľudia, ktorí chcú niečo viac ako len praktické a spokojne postavené auto za dobrú cenu. S hodnotnou výbavou od 2 zónovej, automatickej klimatizácie, ESC, ASR, kontrolou nedotáčavosti CSV, kontrolou tlaku v pneumatikách, ABS a asistentom bŕzd, asistentom rozjazdu do kopca, tempomatom s obmedzovačom rýchlosti, s pekným vizuálom exteriéru aj interiéru za cenu 19690 EUR s DPH je to veľmi rozumná voľba.


Autor: Marek Varga, Foto: BB concept