Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Hot Hatch Of The Year 2019 - Časť druhá (Test Track Report & Rozhodnutie)

Hot Hatch Of The Year 2019 - Časť druhá (Test Track Report & Rozhodnutie)

A víťazom sa stáva... Najlepšie zrýchľujúci? Na testovacej trati najrýchlejší? Na kopci najzábavnejší? Výsledné poradie sme tento rok určili na základe súčtu bodov (od 5 po 1), ktoré jednotlivé ostré kompakty dostali od nás, porotcov, členov jednotlivých zúčastnených redakcií. 

Asi nebude prekvapením, že výsledky čiastkových disciplín (Drag Race a Test Track), ktoré ste videli vo videu nemali zásadnú váhu pre osobné rebríčky. A tomu zodpovedá aj prekvapujúce (?) víťazstvo v našej ankete.   

V prvej časti predstavil svoj pohľad na výsledné poradie Marek Varga, v druhej časti si môžete prečítať Test Track report a krátke zhrnutie od Juraja Hrivnáka (Auto Motor a Šport), hodnotenie Jozefa Murárika (AutoGrip.sk) a svoj osobný rebríček zostavil aj MARTINZMARTINA a ja. Pripútajte sa, ideme na to.

Test Track Report

Arénou pre meranie časov bola už druhý rok naša RoadLife testovacia trať v Centre bezpečnej jazdy na pretekárskom okruhu SLOVAKIARING. Rovnako ako minulý rok sa za volant všetkých áut v jeden deň posadil Juraj Hrivnák, ktorý vám opäť prináša svoj report. 



Trochu netradične vám najprv prezradím výsledky a následne si zanalyzujeme, ako sa mi na daných autách jazdilo a prečo skončili tam, kde skončili.

1. Honda Civic Type R 1:32,97
2. Volkswagen Golf GTI TCR 1:33,17
3. Renault Megane R.S. Trophy MT 1:33,97
4. Renault Megane R.S. Trophy EDC 1:34,13
5. Hyundai i30 Fastback N 1:34,50

Začneme odzadu a okrem podrobného textu odporúčam aj moje bezprostredné dojmy, ktoré nájdete vo videu:


Hyundai i30 Fastback N

Definitívne najzábavnejšie a zároveň najpredvídateľnejšie auto zo všetkých. Hyundai má perfektnú prevodovku, výborné reakcie motora na plyn, dobre brzdí a výborne zatáča. A to jeho pneumatiky Pirelli P Zero HN neboli v najlepšom stave. Samosvorný diferenciál je nastavený veľmi dobre, lebo prepožičiava autu masívnu trakciu bez prehnanej nedotáčavosti pod plynom. Možno som mal však z trakcie dobrý pocit preto, lebo Hyundai skrátka nemá taký krútiaci moment, aby svojim predným pneumatikám spôsoboval zásadné problémy. 



A aj kvôli výkonu skončil podľa mňa posledný. Nebojte sa, v izolácii mi jeho výkon plne postačuje, lebo sú naňho naladené všetky ostatné komponenty a Hyundai funguje skvelo ako celok – žiaden element výrazne nevytŕča ponad iný. Má perfektnú manuálnu prevodovku (najlepšiu zo všetkých), super zvuk a páči sa mi aj maximálna možnosť individualizácie jazdných režimov. 



Toto auto poslúži každému, od úplného začiatočníka až k skúseným šoférom. Napriek poslednému miestu patrí i30 N medzi moje najobľúbenejšie autá. Je s ním skrátka zábava vždy a všade. Ak má nejaké nedostatky, sú to na môj vkus príliš obyčajné sedadlá. 

Renault Megane R.S. Trophy EDC

Renault Megane R.S. má niečo, čo chýba Hyundaiu. V prvom rade je to výkon, v druhom niečo, čo volám „racecar feeling“. Všetko a začína nízkym posedom v škrupinových sedadlách a pokračuje pocitom vo volante, keď auto postupne tlačíte na hranu. Skrátka keď s týmto autom jazdím ostro, cítim, že funguje a bolo od začiatku navrhnuté pre takéto zaobchádzanie. Je perfektne vyladené, miestami nekompromisné a v zákrutách cítiť, ako sa vďaka agresívnej geometrii opiera do kolies, pričom vyvíja preťaženia, aké Hyundai nepozná. Brzdový pedál je tvrdý ako kameň. Systém 4Control umožňuje kombinovať rýchlosť so zábavou, aj keď najmä pri niekoľkonásobných prudkých zmenách smeru dokáže byť mierne nepredvídateľný. Nie je to však nič hrozné. 



Vo veľmi dobrom svetle sa tu ukázala dvojspojková prevodovka EDC. Tá radí na každý povel okamžite a bez odvrávania. Je veľmi rýchla, dokonca by som ju reakciami opatrne prirovnal k PDK od Porsche. Páči sa mi, že neodvráva a je ochotná podradiť aj ak by mali otáčky vyletieť takmer do červeného poľa. Motor Meganu má riadnu silu, ale na jej nástup si treba počkať. Najmä v nižších otáčkach Megane bojuje s turbolagom, ktorý ho v zamotaných pasážach trate pripravuje o dobré výjazdy. 



Pneumatiky Bridgestone Potenza S001 nepatria medzi moje obľúbené a Megane bol na nich na dvoch miestach prekvapivo nedotáčavý. Celkovo som však očakával, že práve táto verzia skončí na druhom mieste. Ale nestalo sa...

Renault Megane R.S. Trophy MT

Dokonca aj Trophy s manuálnou prevodovkou bolo rýchlejšie, napriek tomu, že pri každom radení musí prekonávať malý turbolag a má o 20 Nm nižší krútiaci moment, než verzia s EDC. Lenže „mokrá“ spojka automatu ho evidentne oberá o kopec energie. Vo výsledku je teda manuál aj pocitovo živší a vďaka mierne nižšej hmotnosti aj ochotnejšie zatáča. 



Vďaka manuálnej prevodovke som si mohol pri dobrzďovaní do vracákov pomôcť tým, že som podradil bez medziplynu a dosiahol som tak čistejší výjazd. Výsledný čas ma hovorí jasne. 



Manuál v Megane R.S. Trophy žiaľ nepatrí medzi výnimočné prevodovky. Je OK, presný a dá sa s ním radiť naozaj rýchlo. Jeho spojka má však dlhý chod a páka pri radení vydáva plastové zvuky. Nie je to teda žiadna katastrofa, ale od prevodovky v i30 N má táto ďaleko. 

Volkswagen Golf GTI TCR

Nie je to len prifúknuté GTI, ale ak by ste od upraveného podvozka čakali diametrálne odlišný zážitok za volantom, nedočkáte sa. Ale keď je niečo dobré, stačia malé zmeny. Za mňa je tou najpozitívnejšou plne vypínateľné ESP, ktoré konečne dovolí odhaliť aj tú hravejšiu stránku podvozka. Tá sa síce neodhaľuje len tak na požiadanie, treba sa za volantom naozaj snažiť a využívať rýchlosť. A tej má veru GTI TCR veľmi veľa. Aj po ostatných autách, ktoré majú s výnimkou Fastbacku N papierovo vyšší výkon, je TCR veľmi silná mašina. Jeho motor má živelný záťah už v nízkych otáčkach, pričom turbu netrvá dlho, kým dosiahne maximálny plniaci tlak. A potom ťahá ako besný až do obmedzovača, kam sa však nikdy reálne nedostane, lebo prevodovka DSG aj v manuálnom režime automaticky preradí na vyšší prevodový stupeň. 



Golf jazdí tak... nemecky. Precízne, bez zbytočných pohybov, efektívne. Zvuk z výfuku je lepší než pri klasickom GTI, ale aj tak má rezervy. Jeho najsilnejšou stránkou je definitívne motor. Všetko ostatné trpí na použité pneumatiky. Golf ako jediný nemal obuté vysokovýkonné UHP pneumatiky, ale obyčajné prémiové Continentaly. Zároveň boli zo všetkych konkurentov najužšie (225 mm), takže som Golfu veľké šance nedával. Aj preto je jeho výsledné druhé miesto najväčšie prekvapenie. Som si však istý, že Golf všetok stratený čas nahnal na motore. Vždy, keď som výkon potreboval, mal som ho v Golfe najrýchlejšie k dispozícii.  



Nakoniec bol jeho čas naozaj úžasný. Musím však povedať, že som sa pri jeho šoférovaní najmenej bavil a prevodovka DSG si občas robila, čo chcela. Odmietala včas podradiť, alebo mi v cvičnom kole dvakrát preradila pri 4000 otáčkach bez toho, aby som ju o to žiadal. Nakoniec sa však ostré kolo podarilo a stálo za to. Som úprimne zvedavý, ako by porovnanie dopadlo, keby mal Golf obutie aspoň ekvivalentné v porovnaní s konkurentmi.

Honda Civic Type R

Víťaz. Sám som mu ešte počas jazdy predpovedal víťazstvo. Jej rýchlosť je nespochybniteľná, navyše v zákrutách vedela vyprodukovať najväčšie preťaženie. Motor tiež trpí na turbodieru, ale potom ťahá ako guľa až do obmedzovača. Na dvojku si treba dávať pozor len pri rozbehu. Pri podraďovaní som s ňou problém nemal. Brzdy mala Honda tiež najpresvedčivejšie, ale to najskôr vďaka pneumatikám Michelin Pilot SuperSport. Honda to vyhrala na výkone a priľnavosti. Ak by som mal Type R charakterizovať, poviem jediné: pretekárske auto. A to napriek tomu, že Type R má zároveň najpohodlnejší podvozok v komfortnom režime. 



Individuálny jazdný režim tu však chýba ako soľ. Tak či tak, v ostrom režime je Type R nekompromisný, brutálny, schopný a najmä stabilný. Je to auto, s ktorým môžete na okruhu postupne  naháňať desatinky na okruhu, avšak je to za cenu zábavy za volantom. Honda je sterilná. Navyše jej chýba akýkoľvek zaujímavý zvuk z výfuku, napriek tomu že ich má spomedzi konkurentov najviac. 



Má však vynikajúci posed za volantom, úžasné sedadlá a až na druhý prevodový stupeň aj radenie. Treba však povedať, že Civicu ako jedinému stúpla teplota chladiacej kvapaliny smerom k červenému poľu počas našich jázd. Asi mu sedia skôr vysokorýchlostné okruhy.

Poradie #HotHatchOfTheYear2019 - Juraj Hrivnák (Auto Motor a Šport)

5. miesto - Renault Megane R.S. MT, pretože tá manuálna prevodovka síce nie je zlá, ale po Honde a najmä Hyundai skrátka nehrá tú istú ligu. Dlhý chod spojky a plastové zvuky pri radení nepotešia. Navyše sa manuálnym kvaltovaním odhalí trochu deravejší charakter motora, čo verzia s EDC perfektne maskuje. Zvyšok auta je super, ale toto minimum stačilo na to, aby sa pred manuálnu verziu dostali v mojom rebríčku dve autá. 



4. miesto - Honda Civic Type R, pretože s ňou treba ísť hulvátsky rýchlo, než šoféra začne baviť.  Je to racecar, ak by som vyberal auto na okruhy, tak neváham. Ale na okreskách sa skrátka s aspoň minimálnym pudom sebazáchovy nedostanete na jej limity. Chýba jej aj dobrý zvuk. Plus ten infotainment je fakt hanba.



3. miesto - Volkswagen Golf GTI TCR, pretože je takmer dokonalý. A to je aj jeho najväčší problém. Je to veľmi schopné auto s najlepším motorom zo všetkých. Taktiež má podvozok s najväčším rozsahom tuhosti - vie byť úplne komfortný, aj potrebne tvrdý. Sklamaním je prevodovka DSG, ktorá nie je dostatočne poslušná a od podvozka by som očakával trošku väčšiu hravosť. Možno na Cup 2 by sa táto stránka ukázala, ale žiaľ od importéra sme dostali to, čo sme dostali.



2. miesto - Renault Megane R.S. Trophy EDC, pretože ponúka takmer všetko to, čo Civicu Type R chýba, menovite zvuk a zábavná stránka na okreskách. Pocitovo má veľmi blízko racecaru, má fantastickú prevodovku, ktorú keby mal Golf, tak je na druhom mieste. 



1. miesto - Hyundai i30 Fastback N, pretože ponúka z každého niečo a je s ním jednoznačne najviac zábavy. A o tom by podľa mňa hot hatch mal byť. Fastback N je hravé auto, ktoré je jednoznačne najpomalšie aj najslabšie, ale najlepšie ovládateľné a čitateľné. Perfektná prevodovka, dobrý zvuk a možnosť maximálnej individualizácie jazdného režimu. 



Je vhodný pre amatéra aj pokročilého. Nedostatky sú len vysoký posed v priemerných sedadlách a na okruhu by to chcelo lepšie brzdy.

Poradie #HotHatchOfTheYear2019 - Jozef Murárik (AutoGrip.sk)

5. miesto - Volkswagen Golf GTI TCR, priniesol prekvapenie v priamke, na okruhu, vlastne všade s výnimkou reálneho sveta, aspoň pre mňa. Auto je tak dokonalé, až mi pripadá trochu nudné. A plus k tomu cena 43 litrov tiež nie je málo. 

4. miesto – Honda Civic Type R je závoďák na cesty, najviac sa blíži racecaru. A zároveň ponúka najviac miesta vzadu a v kufri. Vadila mi príliš delikátna prevodovka a bezpohlavný zvuk. Žiadna streľba, Type R nič také ani nepotrebuje, len by mal byť zvuk menej vysávačový. 



3. miesto a 2. miesto – Renault Megane R.S. Trophy budem hodnotiť ako celok. Sám by som si vybral manuál, ale aj EDC je veľmi schopné, pre niekoho lepšie. Vadí mi asi len mikronádrž a, paradoxne, vyššia spotreba ako majú objemnejšie agregáty v teste.

1. miesto – Hyundai i30 Fastback N Performance má výborný zvuk, prevodovku, motor je tiež schopný, aj keď je najslabší. Taktiež je eNko najlacnejšie a je jasné, že má najhorší interiér, ale prvá zákruta, prvá streľba a zabúdam na všetko. 

Poradie #HotHatchOfTheYear2019 Martin Mičuda (MARTINZMARTINA)

Martin sa poriadne namakal pri strihaní videa, všetko podstatné od neho nájdete na jeho YouTube kanáli, ale aby sa celkom nezbavil zodpovednosti, tu je jeho finálne poradie:

5. miesto - Renault Megane R.S. Trophy MT
4. miesto - Honda Civic Type R
3. miesto - Renault Megane R.S. Trophy EDC
2. miesto - Hyundai i30 Fastback N
1. miesto - Volkswagen Golf GTI TCR



Poradie #HotHatchOfTheYear2019 – Miro Vilím (RoadLife)

5. miesto Renault Megane R.S. Trophy MT je výborný ostrý hatchback. Skvele vyzerá, má najlepší posed za volantom a z môjho pohľadu je jednoznačne najzábavnejší zo všetkých účastníkov nášho spoločného testu. V akejkoľvek rýchlosti si viete hravo odsadiť zadok alebo byť naopak precízne rýchly. Prečo skončil na poslednom mieste, keď pôsobí citeľne ostrejšie ako jeho brat s automatickou prevodovkou? Práve jeho manuálna prevodovka je tým prvkom, ktorý ho nechal spadnúť na posledné miesto v mojom rebríku. Ani jeho predchodca nemal hladké dráhy radenia, ale prevodovka pôsobila robustne, kvalitne po mechanickej stránke. Aktuálne Trophy má nielen vizuálne nepríťažlivú hlavicu radiacej páky, ale predovšetkým sklamú plastové zvuky pri radení a málo presvedčenia o jej trvanlivosti. Na druhej strane, pozrite sa, ako s ňou Marek Varga radil pri Drag Race. Ako boh! Môjmu EDC nedal žiadnu šancu.   



4. miesto Hyundai i30 Fastback N ma skoro zabil... Na našom obľúbenom kopci som do neho presadol z presnej Hondy a nezmeniac jazdný štýl som okamžite dostal trest v podobe pretáčavej facky. Zvládol som ho vďaka absolútnej čitateľnosti podvozku jednoducho, ale červenal som sa ako malý chlapec. Fastback N je krajší ako jeho súrodenecký hatchback, má veľmi dobrú prevodovku a najvýraznejší, aj keď miestami už príliš teatrálny zvukový prejav. Ak by som uvažoval rozumne, jeho cena by ho mohla dostať aj do mojej garáže. Prečo skončil mimo bedňu? Jednoduchú odpoveď dávajú príliš vysoko umiestnené sedačky, ktoré úplne zbytočne zvyšujú nielen polohu, ale aj hmotnosť svojim elektrickým ovládaním. Posed za volantom považujem za jeden z najdôležitejších predpokladov pre dobrý pocit z auta a hoci v izolácii mi vysoký posed v eNku zásadne neprekáža, pri priamom porovnaní s konkurenciou je to pre mňa jediné, ale výrazné negatívum.  



3. miesto Honda Civic Type R je najrýchlejšia na našej testovacej trati. Tentoraz bola obutá do pneumatík Pilot Sport 4S od Michelinu a aj vďaka nim excelovala precíznymi jazdnými vlastnosťami. S prekvapením som konštatoval, že môjmu jazdeckému štýlu zn. ťažká noha sadla na kopci najlepšie. Brutálna trakcia a minimálna tendencia odstreľovať zadok mi umožnila držať sa aj za Jurajom pilotujúcim Trophy. Nezanedbateľným plusom je priestorová ponuka a najväčší batožinový priestor. Len jemným mínusom v mojich očiach je nevýrazný zvukový prejav výfukovej sústavy.    



2. miesto Renault Megane R.S. Trophy EDC ma niekoľko krát potrápil pri odpaľovaní z miesta pri našom Drag Race. Keďže však mimo preteky fungoval Launch Control bezchybne, pokorne priznávam, že v tom svoju úlohu zohrala aj moja premotivovanosť. Trophy považujem za najkrajší hothatch súčasnosti, rozšírenými bokmi dáva jednoznačne najavo svoju výnimočnosť, dokáže vášnivo tancovať alebo byť odmerane presný. Najlepší posed za volantom plne vynahradí obmedzenú priestorovú ponuku na zadných sedadlách a nie úplne bezchybnú palubnú dosku. Drobnou chybičkou na kráse každodennej použiteľnosti je brutálne tvrdý podvozok. Páči sa mi, že sa Renault vykašlal na nastaviteľnú tuhosť tlmičov, myslím si, že by som s tým dokázal žiť... ale svokra mi po troch hodinách jazdy povedala, že nabudúce radšej pôjde vlakom. Ehm. 



1. miesto Volkswagen Golf GTI TCR ma naozaj prekvapil. Pocitovo najsilnejší motor v kombinácii s nekompromisne odraďujúcou automatickou prevodovkou absolútne deklasoval konkurenciu pri zrýchľovaní. Na Test Tracku bol dokonca napriek Jurajovým výhradám voči DSG a gumám (Continental PremiumContact 6), ktoré na to auto nepatria, dokonca druhý. Viem čo urobilo obutie pneumatík Cup 2 na mojom „obyčajnom“ GTI a preto, jemne nahnevaný na šetrenie na nesprávnom mieste, tvrdím, že by na našom test tracku so správnym obutím vedel zdolať aj Civic Type R. Mizerné pneu boli aj dôvodom, pre ktorý som sa trápil na kopci. TCRku chýbala trakcia a tým, napriek úplne vypínateľnému ESC aj veľká zábavnosť. Paradoxne, nič z toho mi nebránilo korunovať GTI TCR za svojho kráľa ostrých kompaktov. 



Volkswagen prekvapujúco dokázal posunúť schopnosti inak mierneho GTI tak vysoko, že TCR dokázalo rýchlosťou súperiť aj s mocnou Hondou. A to bez toho, aby Golf stratil čokoľvek zo svojej každodennej použiteľnosti a komfortu. A to sú pre mňa tie dôležitejšie atribúty, pretože viac času trávim s autom pri bežnej jazde, nie na limite na okruhu. A cena? Vysoká, ale nič čo by sa nedalo s ohľadom na jednoznačné kvality akceptovať.

 

Výsledné poradie v súčte bodov piatich porotcov je pre mňa prekvapením a vyzerá nasledovne:

1. Hyundai i30 Fastback N Performance 18 bodov
2. Volkswagen Golf GTI TCR 17 bodov
3. Renault Megane R.S. Trophy EDC6 – 15 bodov
4. Honda Civic Type-R 13 bodov
5. Renault Megane RS Trophy manuál – 12 bodov

Dajte nám do diskusie vedieť ako ste spokojní s našim poradím, budeme sa tešiť na vaše názory. 

Autori: Miro Vilím, Juraj Hrivnák a Jozef Murárik, Foto: Jakub Čajko  

Advertisement