Hot Rod!Na vrchole!CoolsterHot EVil...?Mercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanPorsche Panamera STBMW X3 M40i T-Roc vs Kona vs Eclipse CrossDobrá Káwa ...Tlačený časopis 2018Honda Jazz Testi30 Fastback TestLand Rover DiscoveryMX-5 RF TESTT-Roc on the RockMitsubishi Eclipse Cross Test"Hello"Ečko je vraj droga radosti?Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Seat Arona – Transshow

Seat Arona – Transshow

Transcity, Transkoliba, Transpark, možno Transfagarasan, pokiaľ by ste riadne pritlačili na plyn. Prejde trans všetko, čo by si bežný vodič mohol vymyslieť. Ale aby som bol úprimný, po prvých dňoch jazdenia mi napadol úplne iný význam slova začínajúceho na trans a môj prvý post na facebooku znel takto: „Seat Arona. Krycie meno pre transsexuálnu Ibizu na vysokých opätkoch. Vyššia svetlá výška pre auto používané väčšinou v meste je povedzme, pohodlná. Arona poskytuje vcelku pozitívne vozenie, ale neviem sa zbaviť pocitu, že sa stále nerozhodla, čím vlastne je.“

Aj na „transsexuálov“ sa chodia ľudia pozerať a platia za to peniaze, pretože to býva dobrá šou (pozn. myslená travesty show, kde vystupujúci netrpia poruchou sexuálnej identity). Jedná sa samozrejme o hrané zmeny pohlavia, kde chlapi prezlečení za ženy s dokonalými pohybmi, vedia vytvoriť ilúziu ohromného zápalu a elektrizujúcej vzdušnej erotiky. Kto bol v Thajsku, vie o čom hovorím. Seat Arona je ako dobre zahraná travesty šou. V červenej Desire metalíze v kombinácii so šedou Pirineos je to ako spojenie olympijsky nadaného diskobola a zmyselnej bohyne túžobného sebazaprenia. Auto s dnes tak modernou stavbou mestského crossoveru, je vizuálne v poriadku. 17 palcové disky kolies Dynamic (+362€) doplnia ono krásno a z Arony je hneď dievka súca na vydaj. Full LED Pack Xcellence (+543€) na prednom čele zabezpečí výbornú viditeľnosť. Dnes už sú LED svetlá takmer nutnosť, naozaj skvelo pomáhajú očiam a tým celkovej bezpečnosti počas jazdy. Pokiaľ volíte značku Seat, túto možnosť si treba priplatiť, vráti sa vám dvojnásobne.


 
Easy Pack Xcellence (+181€) vás pustí dovnútra bez použitia kľúča (Kessy) a prinúti tempomat udržať rýchlosť aj vzdialenosť od auta pred vami. Winter Pack (+317€) vyhreje sedadlá aj ostrekovače čelného skla, takže pokiaľ sa s Aronou vydáte za polárne kruhy, určite oceníte. Sentinel Pack (+317€) mi znie ako núdzový balík pre dôchodcov a v tejto súvislosti je funkcia sledovania mŕtveho uhla dosť cynická. Okrem toho Sentinel nastavuje a vyhrieva spätné zrkadlá a kontroluje premávku za autom, napríklad pri cúvaní z parkoviska (Rear-traffic alert), čo považujem za veľmi šikovnú a nápomocnú funkciu. Connectivity Plus Pack (+453€) s indukčným nabíjaním mobilného telefónu ocení mladšia generácia závislá na smartfónoch a popri tom získa dobrý pocit zo zosilňovača GSM antény v balíčku Connectivity Box. Navigačný systém funguje dobre pokiaľ si prikúpite SD kartu s mapou Európy aspoň na 1 rok (+91€). Na záver, aby bolo dostatočne hlučno, respektíve, aby ste si vychutnali kvalitnejšie výšky a basy, dovybavte sa značkovým audio systémom BeatsAudio (+408€) s 300W zosilňovačom, subwooferom a 6 premium reproduktormi.



Seat Arona pokračuje v nastúpených trendoch značky a čoraz viac sa približuje výborne spracovanému Volkswagenu, takže pobyt na palube je veľmi príjemný. Markantný je extra hlboký posed za volantom, majúci až pretekárske ambície, ale myslím si, že Seat to spravil naschvál, aby navodil dojem obrovského priestoru. Vodič, ale aj spolujazdec sa doslova zasunú pod palubovku a získajú pocit, že miesta je nadbytok. Pretekárske vlastnosti sa však končia pri prvých ostrejších kilometroch, kde vysoké ťažisko a neplodný motor nedokážu jazdca presvedčiť. Na druhú stranu, ani sa nesnažia, toto nie je auto na jazdenie na čas. Rovnako, ľahké riadenie je výborné pre manévrovanie v meste, kde je priveľký účinok posilovača výhodou. Výhodný je aj Vision Plus Pack (+498€) s parkovacím asistentom, senzormi vpredu aj vzadu a cúvacou kamerou. Prvky, ktoré štandardne pomôžu zaparkovať aj v sťažených priestorových podmienkach. Lenže ... pokiaľ váš parkovací asistent trpí perzistentnou obsesiou (OCD „pack“ - obsedantno kompulzívna porucha) a „kričí“ prehnane skoro od prekážky, v strachu o vašu metalízu, zaparkovať bez nervov a potichu sa vám podarí maximálne do medzery pre autobus. Reakcie a citlivosť parkovacích senzorov sú naozaj zbytočne skoré a vodičovi spôsobujú nadmerný stres napriek tomu, že prekážka je ešte veľmi ďaleko.


 
Zvuk 3 valcového benzínového strojčeka pod prednou kapotou je ... typický. Osobne by som povedal hnusný, ale nechcem zavádzať subjektívnym dojmom, pretože nie každý potrebuje v aute naozajstný motor. 1 litrové TSI81 kW (115 k) a s pomocou turba je to veľmi svižné vozenie. S hmotnosťou 1247 kg nemá žiaden zásadný problém a aj z križovatky vie zutekať vcelku pôsobivo. Z pohľadu úžitku pre jazdenie mestom a občasný výlet za značku (koniec mesta) je to absolútne v poriadku. Celkovú spotrebu počas testu označil palubný počítač za vyhovujúcu a 7,1 litra na 100 km považujem za adekvátny údaj v súvislosti s autom a spôsobom jazdy. Eco maniaci by sa určite zmestili do 6,5 litra, ale ja premávku úmyselne nezdržujem, takže jazdím v tempe mesta.

Seat Arona Xcellence 1,0 TSI CR 6-G 81kW/115k stojí v základe 17160 EUR s DPH. V našej testovanej konfigurácii to bolo 21100 EUR s DPH. Mám pocit, že sa tu trochu platí za lesk samotnej transshow, ktorá sama o sebe význam nemá. Zabaví, rozveselí, vo výsledku aj pomôže vytvoriť priestor na načerpanie životnej energie. Ale Arona má podľa mňa svojský temperament, oslovujúci iba ľudí, ktorí ho cielene hľadajú. Seat Arona nie je auto, ktoré potrebujete, ale ktoré chcete.


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner