Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / SEAT Ibiza Black Limited FR 1,0 TSI 95 5G – N.D.R.

SEAT Ibiza Black Limited FR 1,0 TSI 95 5G – N.D.R.

Áno, je to veľmi príjemné. Každý týždeň jazdiť v tej najvýkonnejšej motorizácii akú daná modelová rada ponúka. Menej príjemné je nechať každý týždeň niekoľko stoviek eur na palive. A to je len jeden z dôvodov, prečo v reálnom svete tvoria väčšinu vozového parku tie základné motorizácie. Dávajú však aj iný ako ekonomický zmysel?

Môj návrat do reality (N.D.R.) zariadila Ibiza FR v bielej farbe (za príplatok 188,- EUR) s čiernymi doplnkami. Príťažlivá kombinácia, aktuálne dostupná len s využitím značkového príslušenstva (pretože Limited v tejto podobe sa už nepredáva). Veľkú vizuálnu radosť z podareného dizajnu exteriéru dotvárajú osemnásťpalcové matne čierne disky s pneumatikami v rozmere 215/45 R18. Potešujúcou správou je, že náročné testovanie slovenskými motoristickými redakciami zatiaľ ustáli bez škrabanca, no v každodennom živote majiteľa môžu spôsobovať obavy o ich zdravie. S veľkými kolesami je obvykle spájaný malý komfort, no nie v prípade našej Ibizy. Skvelý podvozok, hoci bez adaptívnych tlmičov pôsobí dynamickým dojmom, ktorý požadujeme od španielskeho FR, ale zároveň zachováva vysokú mieru príjemného komfortu.    

Veľký podiel na výborných jazdných vlastnostiach má hmotnosť, výrobca udáva len 1.134 kg. Vďaka mušej váhe sa za svoju prítomnosť nemusia hanbiť ani bubnové brzdy na zadnej náprave (vpredu sú kotúče s rozmerom 256x22 milimetrov), k brzdnému účinku som nemal absolútne žiadne výhrady ani na našom domácom kopci. Áno, je pravda, že k dispozícii som smerom hore mal len 95 koní (od 5000 do 5500 otáčok za min.) a 175 Nm (v rozpätí od 2000 do 3500 ot/min.), ale smerom dolu to bolo o zotrvačnosti. Jazdné vlastnosti by som označil za nemecky seriózne, zadok nemá takmer žiadnu chuť južansky temperamentne sa vrtieť.



Nami testovaný najslabší prepĺňaný motor 1,0 EcoTSI (v cenníku už od 11.480,- EUR je dostupná aj neprepĺňaná EVO verzia s výkonom 80 koní) je dostupný výhradne s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Presné radenie a ľahký chod v kulise nechávajú zabudnúť na neprítomnosť šiesteho stupňa. A vďaka radeniu spiatočky pod jednotku nemáte ani nutkanie radiť režim „R“aketa. Osobne mi neprekážali ani dlhé prevody, zaradená trojka v meste fungovala ako automat. Ak som však chcel štartovať z križovatky prvý, nechával som dlhšie zaradenú dvojku. 



Naša Ibiza disponovala aj nastavením jazdného profilu (SEAT Drive profile), pri absencii nastaviteľných tlmičov ho však považujem za zbytočný. Jediným rozumným nastavením je režim Sport, ostatné (Comfrot, Eco) veľmi otravným spôsobom spomaľujú odozvu na povely akcelerátora. Dynamika tejto motorizácie je podľa môjho názoru dobrá. Maximálna rýchlosť 182 km/h znamená pohodlné cestovné tempo aj na nemeckej diaľnici a zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 10,9 sekundy nie je vôbec hodnota, ktorá by bežnému užívateľovi spôsobovala vrásky na čele. Priemerná potreba sa počas môjho jazdenia pohybovala tesne nad úrovňou 6 litrov, ale s ohľadom na môj štýl jazdy je to v poriadku, dá sa aj za menej. 



Výborný pocit z auta podčiarkuje dojem z interiéru. Veľkoryso dimenzované športové sedadlá majú nielen slušné bočné vedenie, ale aj optimálnu tuhosť, ktorá chrbát neunaví ani pri dlhých cestách. Jednotku s hviezdičkou si ako hodnotenie vyslúžil volant FR, hodnotnosť interiéru podčiarkuje obšitie palubnej dosky imitáciou kože s červeným prešívaním. Na rozdiel od niektorých konkurentov ponúka Ibiza aj v druhom rade dobrý priestor pre dospelých, sám za seba si s výškou 176 cm sadnem, v rámci danej triedy samozrejme, komfortne. Batožinový priestor má použiteľných 355 litrov v základnom usporiadaní, zväčšiť ho môžete sklopením zadných operadiel.    



SEAT Ibiza Black Limited FR 1,0 TSI 95 5G v nami testovanej verzii stála 16.676,- EUR, k základnej cene 14.999,- EUR bolo potrebné priplácať za svetlá SEAT Full LED (561,- EUR), ale aj za elektrické ovládanie okien vzadu (142,- EUR) a zadné parkovacie senzory (273,- EUR). Aktuálny akciový cenník však ponúka našu motorizáciu vo výbave Reference od 12.950,- EUR, Style začína na sume 13.740,- a môjmu srdcu najbližšie FR štartuje na sume 14.960,- EUR. Silnejší motor s výkonom 115 koní však stojí len o 760,- EUR (pre FR, pre Style dokonca len o 430,- EUR) viac a okrem vyššieho výkonu ponúka aj šesťstupňovú prevodovku, väčšie brzdy vpredu (276x24 mm) a kotúče aj vzadu (230x9 mm) a systém XDS. Osobne by som išiel radšej do výkonnejšieho motora, ale pochopím, že niekto usporenú čiastku radšej venuje do príplatkovej výbavy.  



Najlepšia správa na záver, koncom tohto roka sa vráti do ponuky aj štvorvalcový motor 1,5 TSI, tentoraz však výlučne v kombinácii so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG.

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner

P.S.: odpoveďou na úvodnú otázku je samozrejme "nie".

Advertisement