Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeAudi A6 PHEVOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynM235i xDrive Gran CoupéCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Seat Leon FR 1,5 TSI 130k 6MT - Déj? vu?

Seat Leon FR 1,5 TSI 130k 6MT - Déj? vu?

Je až zarážajúce ako sa v istých momentoch opakuje história. Len teraz som sedel za volantom čerstvo upečeného, červeného Seatu Leon FR a dnes, o  4 roky neskôr, … sedím opäť v novom, voňavom, červenom Seate Leon FR. On má krásnu novú červenú LED linku na zadku, ja mám nové šediny na spánkoch, … tomu vravím fér dohoda.


Fanúšici kultového filmu so sexi Trinity a nebojácnym Neom hlásia, že déj? vu sa hodnotí ako chyba v Matrixe. Osvietení vravia, že pokiaľ prežijete déj? vu, presúvate sa na vyššiu úroveň vnímania a ste lepším a prítomnejším človekom. Nevedel som úplne presne, či siahnuť po červenej tabletke od Morpheusa a vstúpiť do Matrixu alebo sa nechať vyniesť na vyššiu úroveň chápania reality, … tak som otvoril dvere na vodičovej strane a vstúpil … do nového červeného Seatu Leon.


FR je v cenníku dostupných výbav najnižšie v tabuľke, čo značí, že patrí k najvyšším v ponuke. Na začiatok vcelku slušné filozofické zvraty. Pokiaľ by sme sa chceli opýtať na základnú cenu Leona, počítajme s odpoveďou, ktore predmetom bude číslo 15.990€. Mnou testované FRko sa zakolísalo na cene 20.750€, aby mohlo slobodne stúpať s prikúpeným balíkom PREMIUM PACK FR za 2.615€. Tak je to v cenníku. Lenže Seat je tak užívateľsky priateľský, že tento balík dnes ponúka úplne zadarmo. Jednoducho vám do auta nainštaluje všetky prislúchajúce komponenty a nevypýta ani euro. A čo tento balík znamená zvonku?


SEAT Full LED HIGH - predné svetlá so svetelným tokom zvýšeným na 900 lm, denné svietenie s dizajnovým svetelným podpisom, zadné svetlá s dynamickými smerovkami a uvítacie osvetlenie v spätných zrkadlách s "Welcome ceremony" v zadných svetlách, Safe & Driving Pack L: asistent diaľkových svetiel, adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla a kontrola okolia pri cúvaní, Winter pack: vyhrievané predné sedadlá a volant, Parkovacie senzory vpredu a vzadu vrátane automatického parkovacieho asistenta, Inteligentné ambientné osvetlenie v interiéri, Convenience pack: svetelný a dažďový senzor, funkcie "Coming & Leaving home", vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou.




Skvelá vec ako nazbierať počet povinných znakov v článku, je skopírovať časť výbavy z katalógu. Nedalo mi však nepodeliť sa s vami o tento balík prvkov, za ktoré si Seat síce vypýta viac ako dva a pol tisíca, ale ich kombinácia sa minimálne mne, veľmi páči. V podstate nepotrebujem viac špekulovať a mám to čo potrebujem s pár príjemnými vychytávkami naviac. Potvrdil mi to aj celý týždeň rutinného jazdenia a spomínam si iba na jedinú vec, ktorá mi počas jazdy vadila - vtipné je, že počas jazdy sa touto vecou nemám vôbec zaoberať. Veľmi dobré Seat!




Konečne k dizajnu. Nový Leon je pekný hatchback, nesúci dizajnové prvky aktuálnych trendov koncernu. Nakreslime hrany, budeme vyzerať ako Lambo je prvoplánový pohľad kosiča po šiestom poldeci, faktom však  zostáva, že nevtieravá elegancia Leonu je badateľná, ale neruší. Vykreslenie denného svietenia je veľmi pekné, vzadu sa dokonca tenké LED linky dotýkajú cez celý kufor. Tento dizajnový nápad však považujem za hodný auta serióznejších rozmerov a šírky a na Leone sa mi toto svetelné spojenie páči menej ako na 911ke … premýšľam, čím by to mohlo byť?




Vo vnútri hranatý program prokračuje, ale opäť veľmi vkusne spája jednotlivé časti. Aby tej vonku nebolo otupno, aj v interiéri priamo popod čelné sklo a ponad celú palubovku existuje ďalšia svetelná LED linka, ktorá je hlavnou šéfkou ambientného podsvietenia. Jej farby a intenzitu je možné meniť, ale bezpečnostné blikanie signalizácie subjektu v mŕtvom uhle je výrazné stále. Aj tento detail dotvára celkovú atmosféru, vyzerá pekne a moderne. Digitálny kokpit má svoju grafiku, Seat má mierny sklon ku vnímaniu minimalizmu ako k niečomu malému, pretože sa mi javilo, že na displejoch bolo priveľa malých písmenok a ikoniek na to, aby som necítil grafické obkľúčenie. Poslednú vetu zvnútra venujem ovládaniu infotainmentu - nie, tento nový koncernový štýl ma neoslovuje, pôsobí chaoticky a intuíciu vyradil zo slovníka.


 


Posed za volantom je výborný, farebne prešívané sedadlá FRka boli pekné a fungovali vynikajúco a všetky potrebné ovládacie prvky boli poruke. Osobne ma zaujal masívny výduch klimatizácie pred spolujazdcom, ktorý zrejme kedysi slúžil vo veternom tuneli pre test aerodynamiky raketoplánov. Hlavica 6 stupňového manuálu sa držala dobre, ale samotné zmeny prevodov nedosahovali úroveň športového pocitu. Samotný volant obalený vlastnou kožou sa držal vierohodne a jeho sklon bol úctivý k správnemu posedu. Pobyt na palube Leonu je opäť dobrý a ešte lepší ako bol predtým. 




Objem jeden a pol litra stojí v Kauflande 99 centov v akcii. Piť Coca Colu však neznamená dokázať sa prepravovať, preto je 1,5 litrový benzínový turbo motor TSI so 130 koňami vhodnejší variant. Ten však pije 7,5 litra v dlhodobom mestskom priemere, napriek tomu, že výrobca uvádza o liter menej. Pripúšťam, že sa dá ísť nižšie, ale nasierať pomalou jazdou v dynamickej Bratislave ostatných účastníkov premávky sa mi nezdá úplne vhodné. Motor má svoj panč, 130 koní si s naozaj ľahkým autom (1318 kg) hravo poradí a pevné a presné riadenie to s podvozkom dávajú na pánov. Naozaj, Leon mi už po prvých metroch ukázal, ako hravo a ľahko sa ovláda a tlmiče s hlbokou pokorou predviedli svoje umenie rolujúc auto na 18” pneumatikách s úctivým profilovým číslom 225/40.




Déj? vu? Áno, zrejme sa mi to stalo a ja som sa dnes na nový Leon pozeral akoby sme sa už raz stretli. Možno je to tým ako rýchlo si na neho zvyknete, ako združuje všetky faktory, ktoré robia jazdenie autom príjemným. A možno je to niečím iným, napríklad posunom na vyššiu úroveň vedomia a pochopeniu, že Seat Leon dnes patrí medzi oveľa lepšie autá, ako kedysi hlásalo moje sebestredné, pseudošportové ego.



Autor: Marek Varga, Foto: autor








Advertisement