Stinger GTKonzultantLet na drakovi#HotHatch Track TestIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute Couture
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Seat Leon FR ST Kombi 1,8 TSI - Pomaranč zo Španielska

Seat Leon FR ST Kombi 1,8 TSI - Pomaranč zo Španielska

Pozerám sa na parkovisko a vidím žiarivo oranžového Leona. Snáď je to ten môj, hovorím si v duchu. Táto farba udrie do očí tak ako Bruce Lee Chucka Norrisa. Vtom som si spomenul na všetkým dobre známu vetu, šaty robia človeka. V prípade našich tátošov je to aj farba. Séria vozidiel Seat s prívlastkom FR je decentne vyladená a nepreháňa to. Jednou z chýb je, že daný optický balík (výbavu) si viete dať na skoro každý jeden model a motorizáciu. Viem, že to robia viacerí výrobcovia, no neberiem to ako výhovorku či argument prečo to robiť. Mne osobne sa to nepáči, aj keď chápem, že niektorí ľudia si výkonnejšie verzie daných modelov nemôžu hneď dovoliť kúpiť alebo aj živiť. Alebo len skrátka nepotrebujú mať pod svojou kapotou viac koní. Pre nich je dôležitejší dizajn a nadávať na to nemôžeme. Našťastie, koľko ľudí, toľko chutí. 

Ale aby som sa vrátil k pomaranču, resp. k jeho šupke. Krásny dizajn diskov, dvojitá koncovka výfuku a štýlové LED svetlomety dodávajú Leonu šmrnc. Z môjho skromného pohľadu je toto vozidlo po vzhľadovej stránke podarené. Rozhodne to nie je žiadna tuctovka, ktorý by sa stratila na parkovisku. 



Po odstránení šupky prichádza na rad dužina, ktorá je v prípade „leva“ taká rozporuplná. Niekto má rád sladšiu, niekto kyslejšiu. Tu by to bol ideál pre človeka bez schopnosti rozoznávať chute. Typicky strohý interiér koncernových áut  je bez akéhokoľvek nápadu či výstrelku až na výborný digitálny prístrojový panel. Použiť cez neho navigáciu je pre mňa úžasná vec a nie len nejaká vychytávka. Každý kto to videl bol unesený nielen funkciami, ale už len jeho prítomnosťou. V tejto kategórii áut to stále nie je obvyklé. Je to síce len jeden výstrelok, no podaril sa. Inak sa španielski inžinieri akoby sa držali hesla, čo raz vymysleli tí nemeckí, nemusíme už nikdy meniť a v tom pokračujú naprieč svojou produkciou. Skrátka použijeme to, čo máme a poďme na pivo a bratwurst do biergartenu. Aby ste ma nechápali zle. Hovorím iba o lenivom dizajne interiéru a nie o kvalite, ktorá je na daný segment vozu na vysokej úrovni. Väčšina plastov má príjemnú textúru a spracovanie je vážne dobré. Na ergonómiu si tiež nie je dôvod sťažovať. Toto skrátka Helmut a Jürgen vedia urobiť už roky rokúce. Len škoda, že si neodskočili do susedného štátu, konkrétne do mesta Amsterdam, aby sa trochu odviazali. Určite by to pomohlo diverzifikovať Leona od zbytku koncernu VW. 



A teraz k tomu, o čom asi naše FR skutočne je, a tým ťahákom je motor. Testovaná motorizácia 1.8 TSI s manuálnou prevodovkou už nie je v ponuke, no aj dnes ukáže svoje prednosti. Krásny lineárny nástup výkonu mi robil radosť z jazdy každý deň, či už pri pohybovaní sa po meste  alebo mimo neho. Aj hlasový prejav dôchodcu sa mi pozdával a mal svoje čaro. V dnešnej dobe downsizingu je príležitosť zajazdiť si s takouto kubatúrou v tejto triede ojedinelé. Motor by som kľudne mohol definovať ako skvost koncernu. Na konci testu som odovzdával vozidlo s priemernou spotrebou 8,6 litrov, čo je vcelku obstojné. Dá sa určite jazdiť za viac aj menej, ale priznajme sa, že o to pri SKORO hothatchoch nejde. Naschvál som použil slovo skoro, lebo na to, aby bol skutočne hot mu ešte zopár ingrediencií chýba. 



Aby som urobil nejaké resumé. Hmm hmm. Pekné, v tejto farbe nápadné, dobre spracované s príjemným nastaviteľným podvozkom (až na jednu vec v mínusoch), s veľkým priestorom pre pasažierov a batožinu, čiže praktické vozidlo. Pomaranč jednoznačne dozrel, ale španielske flamenco určite nevidel ani na obrázku. 

5x plus:
-  dizajn (hlavne kvôli farbe)
-  motor
-  priestor
-  príplatkové digitálne budíky (pre majiteľov koncernových áut normálka, ale pre mňa honďáka - WAU)
-  ešte raz motor

5x mínus:
- fádny interiér
- citeľné nárazy od podvozku na zlých cestách (tých v SR požehnane)

Viac mínusov, ktoré by boli spomenutia hodné mi na um vážne neprišlo. Mimochodom, kombináciu benzínovej jednaosmičky s manuálnou prevodovkou nahradil dvojliter, dostupný však len so sedemstupňovým DSG.

Text a foto: Filip Damé