Šach, ale nie MatMirov Neslušný návrhClubman je inýAudi Q7 - Veľa auta, veľa radostiBMW M2 – HMClio - Vulgárny testMB GLE SUVRS3 vs A45 AMGVražedný hattrickMäso naporcované - kliknite!Antitest CTR 2016Päsť na oko!Renault Mégane GT - Mirove Áno!Čaro PriestorRS 230Range Rover Evoque TestMB GLC 250dUrban lumberjackPokus o reparát. X1.Kevin EspaceHonda HR-V 1,6 i-DTECMirov test pôžitkovElektrické leto s nami!Nejem, nepijem, zo vzduchu žijem!Volvo XC90 - DonarCaravelle Family TestFord Focus ST Mix Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Seat Leon ST FR - Family expRess

Seat Leon ST FR - Family expRess

Veľmi dobre to poznáte. Na niečo sa veľmi dlho tešíte a príde moment pravdy, keď vaše očakávania zostanú nenaplnené. Seat Leon ST však moje očakávania splnil a potvrdil tak výnimku z uvedeného pravidla. Ak vám stačí konštatovanie, že Leon ST s najsilnejšou naftovou motorizáciou je vynikajúce auto, nemusíte čítať ďalej. Ak však chcete vedieť prečo, niekoľko argumentov som pre svoje tvrdenie našiel.

Dizajn čohokoľvek je čisto subjektívnou záležitosťou a obvykle nemá cenu akýmkoľvek spôsobom komentovať výzor auta, vždy nájdete niekoho, komu sa nebude páčiť. Sean Leon ST je však úplne objektívne a jednoznačne (!) najkrajším autom svojho segmentu. Na rozdiel od trošku opuchnutej Octavie Combi a konzervatívne nekonfliktného Golfu Variant sa Seatu podarilo vytvoriť dynamicky príťažlivý dizajn bez toho, aby tým zásadne utrpel objem batožinového priestoru (587 l). Výsledkom premysleného dizajnu je aj sekundárna praktická využiteľnosť: kľučky zadných dverí sú umiestnené o niekoľko centimetrov nižšie ako u koncernových súrodencov a preto ani škôlkonepovinné deti nemajú problém otvoriť si dvere a nastúpiť. Verte mi, že vystresovaný rodič ocení aj takúto na prvý pohľad drobnú pomoc.

Vizuálnej atraktivite nepochybne prospieva Seat Full LED technológia predných a zadných svetiel a aj v prípade, ak je vaše auto nenápadne technicky sivometalizované (sivá Technic metalíza je za príplatok 536,00 EUR), bude spôsobovať otáčanie hláv ostatných účastníkov cestnej premávky. LED technológiu Seat použil ako prvý v nižšej strednej triede a tento príplatkový prvok z cenníka určite stojí za každý cent z tých 1.040,- EUR. Celkový profil karosérie pôsobí dojmom ľahkosti a tak ani rozumne dimenzované 17 palcové disky Dynamic nepôsobia utopene. Ak ostanete pri sériových kolesách, nebudete potrebovať ani príplatkové adaptívne tlmiče DCC. Aj v kombinácii so športovým podvozkom FR zostala zachovaná dostatočná miera komfortu testovaného pri diaľkovom presune po nechvalne známej českej nediaľnici D1.


 
Aj keď pôvodne športovým modelom vyhradené označenie FR (ako pôvodná skratka Formula Racing) bola už v predchádzajúcej generácii Leonu degradovaná na výbavovú verziu, smútok v tomto prípade nie je namieste. V testovanej motorizácii s motorom 2,0 TDI CR máte k dispozícii 184 naftových koní a krútiaci moment 380 Nm v rozpätí 1750 až 3000 otáčok za minútu. Bezproblémovému prenosu výkonu na predné kolesá pomáha aj sériový elektronický diferenciál s obmedzenou svornosťou XDS. Zrýchlenie z 0-100 km/h za 7,5 s a maximálna rýchlosť 228 km/h sú v tejto kategórii vozidiel z tých rýchlejších. Nesmieme pritom zabúdať, že koncernová sesternica Octavia Combi RS danú motorizáciu marketingovo posúva do segmentu športových vozidiel. Samozrejme motor má slušný záťah na ktoromkoľvek prevodovom stupni precízne radiacej manuálnej prevodovky, ale o športovaní nemôže byť žiadna reč.


 
Vodič má k dispozícii sériovo aj SEAT Drive Profile, ktorý umožňuje nastavenie odozvy riadenia, plynového pedálu a zvýraznenie zvuku motora. Po nastavení režimu sport síce možno získate rýchlejšiu reakciu na plyn, tuhšie riadenie a ambientné osvetlenie sa zmení z bieleho na červené, ale verte mi, nerobte to na diaľnici. Zvýraznenie zvuku motora je skutočne VÝRAZNÉ a po dlhšom dynamickom diaľničnom presune budete tak ohučaní, že to nestojí za klamlivý pocit vyššej rýchlosti. Ak ponecháte režim normal, zvuková kulisa motora nebude v žiadnom prípade prekážkou komfortného cestovania podporeného príjemným a vďaka tmavému čalúneniu útulne pôsobiacim interiérom. Športové predné sedadlá potiahnuté kombináciou látky a syntetickej kože sú dokonale pohodlné a podržia telo aj v ostro prechádzaných zákrutách.


 
Na dlhých cestách oceníte aj v silnom daždi bezchybne fungujúci adaptívny tempomat s automatickou reguláciou odstupu, monitorovaním priestoru pred vozidlom Front assist, ktorý spolu so systémom zachovania jazdného pruhu Lane assist umožní pokojný spánok posádky, ehm, samozrejme s výnimkou vodiča. Jediná výhrada k možnostiam výbavy tak zostáva v podobe príplatkového navigačného systému s 5,8 palcovým farebným displejom. Do cieľa síce trafíte, ale príplatok za staršiu koncernovú navigáciu (889,- EUR) považujem za nepatričný.

Seat Leon ST FR 2,0 TDI CR s bohatou výbavou FR aktuálne začína na cene 23 510,- EUR s DPH. V tejto cene máte aj 4 ročnú záruku bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov. Nielen v porovnaní s konkurenciou, ale predovšetkým vo vzťahu k výbornému celku je to fantastická ponuka. Ako som napísal, Seat Leon ST s najsilnejšou naftovou motorizáciou je jednoducho vynikajúce auto.


Text: Miro Vilim, Foto: Miro Vilim, Juraj Majerník